vrijdag 1 juni 2012

Dag Hemd!

benodigdheden
Ik weet dat jullie allemaal zitten te wachten op die jurkjes, maar ge gaat nog wat geduld moeten hebben. Maar ... zoals dat gaat met wat geduld oefenen ... het wordt er alleen maar beter op, ge gaat dat zien!
In tussentijd kunt ge u misschien bezig houden met de kasten op te ruimen en van al de hemden die niet meer aangedaan worden rokjes maken.

rokje
Zoiets dus.
Poepsimpel en zo klaar, een rokje met slechts één stiksel. Waar leert ge dat nog vraag ik u?


stappenplan

1. Meet vanuit de taille van het kind naar beneden hoe lang het rokje moet zijn, iets boven de knie is perfect. Tel hierbij 7 cm en meet het totaal af op het hemd.
Knip in een zo recht mogelijk lijn “het rokje” van het hemd.
2. Plooi de pas geknipte kant eerst 1 cm (a) en dan 3 cm (b) om, strijk telkens de vouw goed plat.
3. Stik zo dicht mogelijk tegen de onderste vouw vast.
4. Stop de elastiek door de opening van het hemd in het pas gestikte tunneltje. Gebruik een veiligheidsspeld en let op dat de elastiek niet gedraaid zit. Knip af, leg de uiteinden op elkaar en stik vast.

hemdrok
Dit rokje heeft een aparte tailleband. Knip hiervoor een strook uit het hemd, iets breder dan de heupomtrek. Frons het onderste stuk aan de dubbelgeplooide tailleband en stop de elastiek er op net dezelfde manier in.
Moest dit niet heel duidelijk zijn, in mijn boek staan verschillende taiileband vs fronsvoorbeelden, het kan hier niet altijd van de ferniet zijn hé!

Foto’s: Elza D.

32 opmerkingen:

  1. Zoiets staat al lang op mijn lijstje, maar ik heb een gebrek aan hemden. Snif... Schoon, dat laatste!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 2de hands en rommelmarkten en je mannelijke omgeving eens bevragen ;)

      Verwijderen
    2. Think twice, in A'pen, Bxl & Gent. Op bepaalde dagen is alles daar aan 3, 2 of 1 euro. En heel veel mannengerief, jawel!

      Verwijderen
  2. Zo'n leuk idee en hemden genoeg die een 2e leven kunnen beginnen,dankjewel voor de uitleg !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super! Manlief moet hier ook zijn kast maar eens uitmesten.

    @ La merlette blanche, mss bij de kringwinkel ofzo?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oh leuk.. hier ben ik nu bezig met het eerste rokje uit het boek.. de onderzoom is even lastig, maar kom er wel :)
    Het is een heerlijk patroon in ieder geval.. en manlief gaat zijn kast maar eens opruimen haha

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik heb hier een aantal keukenschorten liggen van ons meme... ik wou er idd een rokje van maken, ma wist niet goed hoe er aan te beginnen en ik durfde niet... ma nu... poepsimpel!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ge kunt daar ook makkelijk kussenslopen van maken : http://mooisvanme.blogspot.be/2011/09/van-hemd-naar-kussen-tut.html

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw!! Leuk zeg! (heb net de kast van manlief ontruimd van oude hemden.... ga ze snel weer uit de schuur halen! hahaha!)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super, nu moeten die hemdjes die eigenlijk te klein zijn wel eens opgeruimd worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit is zó leuk, en het geeft zo'n kick om van
    die ouwe overhemden een hip rokkie te maken :-)
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat doen we toch weer moeilijk als het makkelijk kan.Thanks a lot!!
    Ga net de kas eens uitmesten(niet nodig hoor),maar ja,met dit verhaal moet manlief inleveren.
    Groet,
    WIlma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik onderschrijf alle lof en ik begrijp zelfs de uitleg. Behalve dat ' ferniet' . Van Dale, Google, ze helpen mij ferder niet...

    Is het Algemeen Beschaafd Vlaams of een plaatselijk dialect?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel ja, zolang je het uitspreekt als 'voor niets'.

      Verwijderen
    2. Aha! ' fer niets' , dank je @ Riet ;-)

      Ik vind het ontdekken van al die Vlaamse geheime woorden en uitdrukkingen net zo leuk als het ontdekken van de naaigeheimen hier.

      Verwijderen
  12. mocht je kleine meisjes hebben dan is dit ook leuk, ik maakte het vorig jaar ook zelf (en ik ben dus echt niet handig) DIY smockjurk
    http://www.orangefarmhouse.nl/2011/04/diy-smockjurk-van-overhemd.html

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nou ja, net wat ik nodig heb! Ik zit hier met een mooi overhemd, pieker me suf wat ik ermee zal doen en voila, dit is het antwoord. Nu nog de moed bij elkaar rapen om de naaimachine aan te zetten. Bedankt voor deze tip en uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. oesje ik zal toch nodig veel meer tijd moeten krijgen ...eerst het boek ..nu dit rokje ( gelukkig heerlijk simpel) maar dan ook de jurkjes ... mijn kleindochter vindt het nu al een evidentie dat ik toch vlug maar eens iets maak voor haar ... werkende grootmoeder zijn da's ook niet alles hoor ...maar ik ga zeker niet klagen en niet vragen om broeken ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ohhhh!!!!! zo leuk ik heb ook al eens een rokje gemaakt van een heren hemd en een jaensbroek maar dit vindt ik ook tof!!! ga ik ook eens proberen :-)thanks

    BeantwoordenVerwijderen
  16. WIl ik direct ook is proberen!!! Ziet er gemakkelijk uit…euh alé dat hoop ik toch :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. zo heb ik er vorige zomer ook een deel gemaakt voor Payal ... en je kan zo leuk variëren met eventueel een leuk boordje er onderaan aan te zetten

    BeantwoordenVerwijderen
  18. heb net 2 bijna nieuwe hemden gekregen om de stof te gebruiken. Had er niet aan gedacht om de knoopjes gewoon mee te gebruiken tof idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Bedankt voor den tip, mijn ventje zal moeten oppassen dat niet stiekem een geruit hemd in zijne garderobe verdwijnt;)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. sjiek! ga ik zeker proberen!! merci!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Zo deed mijn moeder dat al met de hemden van mijn opa! Daar kreeg ik dan een rokje van. Ik gebruik de hemden voor vierkantjes voor lappendekens die naaar een weeshuis in Ethiopie gaan want ik heb twee zonen van daar. En die houden niet van rokjes :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dit is één van mijn favorieten! Ondertussen al een pak rokjes gemaakt voor dochterlief. Zie hier het resultaat: http://mychangeofplans.blogspot.be/2012/06/start-van-het-weekend.html Thx Mme ZsaZsa! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hola, ante todo disculparme por no poderte escribir en tu idioma.Te he nombrado en mi blog porque basándome en la idea de tu camisa he echo yo otra.Me parece que tienes un
    blog muy creativo.Gracias, un saludo.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Qué buena idea de reciclaje...
    Gracias!!!
    karumina

    BeantwoordenVerwijderen
  25. haha, super leuk idee. Heb hier nog een aantal overhemden hangen van mouwlengte7.com, zal eens kijken of ik van die overhemden iets leuks kan maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. haha, super leuk idee. Heb hier nog een aantal overhemden hangen van mouwlengte7.com, zal eens kijken of ik van die overhemden iets leuks kan maken!

    BeantwoordenVerwijderen