donderdag 21 juni 2012

GDL, het rokske

mad3
En zo stond ik dan plots met pumps* van 250 euro in het strooisel tussen de kalverkens, voor mij Elza met de kodak.
Ik stond daar met het meest flatterende rokske aller tijden.
Moest ik er niet zelf bij geweest zijn ik zou niet geloven dat ik dat ben in dat rode roksken.

mad8
Maar ik ben het wel degelijk want dat is mijn hoofd.
Aha!

mad9
Ik stond daar niet zomaar, ik was daar voor een optreden.
De Dobbelhoeve is nl. mijn favoriete boerderij, ik ken geen enkele andere boerderij waar kalfjes bij de mama mogen blijven en niet eenzaam worden opgesloten in plastieken stalletjes om voor de volgende twee jaar geen enkele keer buiten te mogen komen. Twee jaar, serieus! Daarna worden ze bezwangerd en begint hun werkend bestaan, hoogst waarschijnlijk hebben ze daarvoor zelfs geen echte sex gehad, de sukkels.
Onlangs hoorde ik zelfs dat er voor economische redenen steeds meer melkkoeien nooit van stal komen en hun gras afgemaaid toegeschoven krijgen.
Nu vraag ik u: Hoe ver kunt ge van de basis verwijderd zijn als koeien al niet meer mogen grazen?
Economie, mijn gat, dan betaal ik met plezier meer voor een fles melk van een biologisch bedrijf waar koeien nog Bella heten en grazen geen privelege is.

Ah neen, wacht, ik ging iets anders vertellen.
Iets positiefs, dat rokske dus.

Goedele
Ik maakte dat voor GDL, het nieuwe magazine van Goedele zoals u vandaag waarschijnlijk wel te weten bent gekomen. Ik maakte niet één rokje, ik maakte een heel patroon in zeven maten van 34 tot 46 en dat krijgt u gewoon gratis bij de GDL. Als dat geen goed nieuws is!

goedele4
Het kokerrokje staat niet in Allemaal Rokjes dus zo kan u nog eens iets anders maken, moest u al uitgenaaid zijn.

mad7
Allee, hoppa!



*Ik denk ik dat ik nooit eerder het woord "pumps" in de mond heb genomen. Bij nader inzien zeg ik waarschijnlijk gewoon schoenen.
*De pumps, het bloesje en riempje leende ik van de meest fantastsche winkel uit de buurt, Bellini, allen daarheen!

61 opmerkingen:

  1. amai, chique madame, gij

    (en ja, van die kalfkes, zielig. op dag 1 al weg van mama. dan staat ge daar te kijken op de vakantieboerderij, met uw kind van 2 dat wel nog aan de borst is)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om een toeschietreflex van te krijgen!

      Verwijderen
  2. GVD (me) da's een schoontje, dan toch maar naar de winkel voor die GDL!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Whootwhoot! Schone rok en shoon madame!
    Proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gij moet naar Wachtebeke komen wonen jong. De Langelede. Google map dat maar eens. Water voor uw deur en keutelboeren aan weerskanten van uwen hof.
    Het geblère van pasgeboren kalfkes moet ge der bij nemen, maar dat zal geen probleem zijn vermoed ik?
    Schoon roksken jong.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik had al egzegd dat uw haar hte mooist van al is opgestoken, je ziet er erg WAUW uit op die foto's! Maar jij geeft die geleende kleren toch wel netjes terug hé??? En volgend jaar mag je dan daar eens gaan shoppen.
    By the way...ik zag Goedele gister op tv...ik denk dat ze iets teveel botox heeft gespoten, wat jij???

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Niet op letten, ik heb altijd last van dyslexie in de ochtend... ik bedoelde GEzegd en HET

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ooh die rok is echt mooi (ik vraag mij alleen af of zo'n model mij staat)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig, ook in nl verkrijgbaar???

    BeantwoordenVerwijderen
  9. yihaaa, strakke billen. Ik begin er meteen aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat zegt meneer Zsazsa daar eigenlijk allemaal van? Zo samen zijn met de hipste vrouw van vandaag?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. de dobbelhoeve, dat is daar goed vertoeven! (maar jij rijdt wel ver voor je biospul denk ik zomaar)
    In zo'n rokje kan ik van zijn leven niet in, maar ik vind het wel sjiek! GDL, de verrassingen blijven komen, dat is duidelijk!
    Is het goedgekomen met schoenen-excuseer-pumps van 250 euro?
    Allé zeg, en jij bent geen supermama, niet constant creatief, geen naaifabriek...triestig, zenne, triestig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik koop biomelk gewoon in de winkel normaalgezien. ;)

      Verwijderen
  12. Wat een diva, echt deze outfit is top!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi rokske, zeker in het rood.
    Mijn vraag: kun je met zo'n kokerrokske ook stappen of is dat voor vrouwen die muizenstapkes zetten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Awel dat valt mee, hoewel muizenstapjes natuurlijk wel eleganter zijn. ;)

      Verwijderen
  14. En nu maar hopen dat ze GDL ook in Nederland verkopen, want ook dit rokje is weer geweldig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. mooi mooi mooi!
    die goedele gaat nogal boekskes verkopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ah nee, waar vind ik nu weer de Goedele in NL!! Morgen ga ik (eindelijk) het overslagrokje eens afnaaien. Het werd tijd!! Het zijn trouwens niet zo maar pumps, maar zelfs peeptoes (dat je het weet). Dit weekend in NL binnenkijken bij de boer, dus ook ik ga tussen de vrij en blije koeien, kippen en paaseieren lopen!
    Groet,
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ook voor de Nederlanders hier te bestellen: http://www.standaardboekhandel.be/productDetails.action?code=9781090046826

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Aaah, een kokerrok. Finally!! Al zo lang op zoek naar zo'n patroontje. We gaan Goedele er dan maar bijnemen zeker...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik zie dat hier staan, loop direkt naar de winkel, omdat ik zo'n rokje wil en ik het vanamiddag wil aandoen. Kom ik buiten met mijn boekske, wat blijkt: ik moet nog enkele weken wachten op het patroon :-(. Maar toch bedankt voor het hele leuke patroontje waar ik al zo lang naar zoek!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120621_00193935

    Hier sta je ook (weer) in vermeld

    BeantwoordenVerwijderen
  21. IK WIL DIE KOKERROK!!!!!!!!!!!!!!!! NU!!!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Staat in de 'GDL' ook leesvoer voor mannen, zoals in de 'Goedele'? Zo ja, dan heb ik een (nog) beter excuus om er een te kopen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. moet ge gewoon die vraag antwoorden en dan krijgt ge het patroon opgestuurd ? groeten van katleen

    BeantwoordenVerwijderen
  24. En wisten ze bij Bellini dat je met hun schoenen naar een boerderie ging?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat zie jij er goed uit zeg!
    Leuk, ik ga eens op zoek naar de GDL. Zo'n kokerrok wil ik wel graag eens maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Schoon rokske -> schoon figuur ofwa? Gewéldig.
    Over die afstand die we van de basis verwijderd zijn; het probleem o.a. is dat koeien niet meer overal (teveel) mogen kakken, kwestie van bemestingsnormen. Grazen zonder kakken, da valt ook nie mee zenne.
    En onze vaarskes mogen wel in de wei, zelfs tesamen met de stier - ja, de ladies moeten hem wel delen, da's misschien minder...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super!!

      Mogen ze van kleinsaf in de wei lopen dan?

      Verwijderen
    2. Nee, eerst krijgen ze melk in een emmer in afzonderlijke hokjes in de stal (op stro), dan is het beter te controleren hoeveel ze opdrinken en of ze ziek zijn (diarree enzo, dan krijgen ze water ipv melk). Daarna leren ze stilaan ruwvoer te eten en daarna mogen ze buiten grazen.
      Tja, 't is een heel systeem. En tzal wel anders zijn op een bioboerderij, da geloof ik best.

      Verwijderen
  27. Sjiek! Ook de kleuren. En Elza heeft dat weer schoon op foto gekregen.

    Ge moet uw jongens maar eens meenemen tot daar. Als ze braaf zijn mogen ze op een 'keui' zitten. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Och serieus?
      Jef en Abel zijn daar al geweest hoor, mor ze hebben nog niet op een keui gezeten :)

      Verwijderen
  28. gij wordt nog een stijlicoon en al!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. prachtig! mag je daar een beetje dik gat voor hebben of is dat not done?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In jeansbroeken heb ik een megagat!

      Verwijderen
    2. Da's dikke zever jong, ik zag u al in jeansbroek en dat was zo modaal als maar zijn kan. Als gij dat een megagat noemt, word ik wss verboden van mij nog in jeans in't openbaar te vertonen.

      Verwijderen
    3. GDL gekocht vandaag...ziet er goed uit, ziet er supergoed uit! well done!

      Verwijderen
  30. Ik zit me nu al twee dagen af te vragen in welke stof je zo een kokerrok maakt.
    Tot nu toe heb ik enkel kinderrokjes in katoen gemaakt.
    Dusssss... help me aldtublieft uit mijn lijden en zeg me welke stof ik hiervoor best kan gebruiken :)

    BTW,die rok en het model er in,zien er super uit :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een iets steviger katoentje, tenzij je héle gave billen hebt. ;)

      Verwijderen
    2. euh,dat wordt dan een hele stevige katoen :)
      Bedankt

      Verwijderen
  31. Mijn dochters zagen deze foto's. Gesprek dat volgde: "Is dat Roodkapje?" "Nee dat is niet Roodkapje, die zingt niet".

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Schoon en sexy! Nèh! Ik ga de GDL halen, dringend!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wat een rokske! Misschien moet ik dat boekske dan toch eens gaan halen. Bij mij, in het prachtige Wallonië, grazen de koeien nog steeds, lopen ze nog iedere dag voorbij mijn huis, laten ze op diezelfde weg ook schone cadeautjes achter voor ons en mogen de kalfkes bij hun lieve mama blijven. De wereld is dus nog niet om zeep.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ge stond daar goed in de GDL. Hele schone foto's. Rokskes naaien doe ik al lang niet meer en zo'n kokerrokske is al helemaal niks voor mij, maar ik lees je wel graag!
    Was dat fotooke met het ludieke tekstje van die tong in Madeirasaus trouwens ook niet van die shoot?

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Vandaag eindelijk jouw ander boekje (allemaal rokjes) gekocht. Het kriebelt om aan de slag te gaan! En het leest als een trein. Proficiat met dit mooi resultaat!
    Lot.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat een prachtige foto's en wat weer vrijgevig! En over de koetjes in de wei en ver af van de natuur staan ben ik het roerend eens al heb ik niet veel recht van spreken met een man die zijn brood verdiend met melkrobots, helpt ook niet echt mee he, behalve dan als ze in de wei staan misschien..?

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Bij ons komen de kalfjes nadat ze in het plastieke hokske zaten...ook in de stal. We houden ze daar tot ze 1,5 jaar zijn. Weet je waarom? Omdat hele kleine kalfjes zomaar ziek zijn, en je dat, als ze in het land zijn soms te laat merkt. Sinds wij de kleine kalfjes niet meer naar buiten doen hebben wij veel minder( lees geen) sterfte onder de kalveren. En dat vinden wij niet zielig....
    Maar je rokje is wel heel leuk! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Tiens? Ik loop weer achter. Dacht ik abusievelijk dat de Goedele falliet was?

    BeantwoordenVerwijderen
  39. had op de website me ingeschreven voor het patroon maar nog steeds niet gehad ?

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Super patroon en rokje steekt in een wip ineen! MAAR ik zit echt vast op puntje 4.c., de split. Ik zie echt niet wat je daar bedoelt, naar buiten plooien en vaststikken? Dan zit de foute kant toch buiten?! Bij mij ziet het er perfect uit na puntje b. Stopt het niet gewoon na b.?
    Heb al eens gepast en... muizenstapjes en poep dicht knijpen

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Kebauter, ik zat daar ook vast, maar heb ondertussen door waar het misging: bij stap 4a moet je de linkerkant naar links vouwen, en de rechterkant naar rechts. Als je ze daar naar de verkeerde kant vouwt, zit je daarna inderdaad vast.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Hm... bijna twee jaar te laat... kan ik nog ergens dat patroontje vinden? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee, volgens mij bestaat GDL niet meer, niet?

      Verwijderen
  44. Anoniem28.4.14

    Inderdaad! Hier ben ik nu al weken naar op zoek..

    BeantwoordenVerwijderen