dinsdag 19 juni 2012

Het Ecologisch Geweten van de gazet

T-shirt zakje
Ik doe nooit nog oude t-shirten weg, zeker niet sinds ik af en toe iets knutsel voor Het Nieuwsblad.
Ze weten dat daar nog niet maar stiekem ben ik daar Het Ecologisch Geweten, zo maak ik altijd dingen met afgedankte materialen, van het hemd van den bompa tot vergeten chocolade eitjes.
Hopelijk bracht u niet net al uw te kleine of te grote t-shirten naar de kringloopwinkel want die komen hier dus geregeld van pas. Bewaar de exemplaren met de mooiste kleuren voor leukere dingen zoals halskettingen, rokjes of vandaag een zakje.

IMG_8182

Eerder maakte ik al een easy peasy turnzakje met een t-shirt, voor dit zakje haalde ik de mosterd hier. U dacht toch niet dat ik dat hier allemaal zelf verzin?*


T-shirt zakje
Stap 1: Draai een t-shirt binnenstebuiten en teken de vorm van het zakje rechtstreeks op het t-shirt.
Gebruik je een kindert-shirt dan kan je de zijnaden behouden, is het een breed t-shirt dan maak je het iets smaller.
Stik het zakje zonder de vorm eerst uit te knippen.
Stap 2: Knip een kleine cm naast het stiksel het zakje uit.
Het is niet nodig om de naad te zigzaggen vermits deze stof niet rafelt.
Keer het t-shirt weer goed.

T-shirt zakje
Stap 3: Knip op regelmatige afstanden openingen van zo’n 4 cm.
Tussen twee rijen zit zo’n 3 cm. Zoveel te meer gaten zoveel te meer gaat het zakje doorhangen wanneer je er iets instopt.
De opening van het handvat knip je onder de zoom.

IMG_8192
Het groene zakje bestaat uit twee t-shirten, die enkel bovenaan aan elkaar genaaid zijn.
De gaten zijn samen -door de twee lagen- geknipt.


*Pas op! Voor u denkt dat ik alles pik: Daag mij uit, waar kan u geen afscheid van nemen en zou u graag eens gerecycleerd zien in de gazet?

Foto’s: Elza D.

27 opmerkingen:

  1. Ze zijn inderdaad gekend en plezant.
    Schoenen, dat smijt ik nu eens niet gemakkelijk weg. Zelfs als ik ze al jaren niet meer draag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Awel, ikkenookni! Ben al sinds mijn prille tienerjaren een fan van de oerdegelijke Kickers. Toen ik naar Nederland verhuisde heb ik van mijn hart een steen gemaakt en van één (versleten) paar Kickers een bloempotje gemaakt: de linkse voor bij de mama en de papa thuis, de rechtse voor bij 't zusje thuis. Awel, ze staan er nog altijd (en ik ben toch alweer 11 jaar geleden opnieuw verhuisd richting Belgiek). :-)

      Verwijderen
  2. Hmmm. Ik vraag me af.Zoudt ge van een mottig smosbestendig plastieken tafelkleed een schoon regenfrakske kunnen maken?

    Of met het oog op de massa courgetten en pompoenen die hier dreigen aan te komen: tips om een simpele courgette- of pompoensoep achteraf te pimpen. Kwestie van nu veel van dezelfde soep in te kunnen vriezen, en daar achteraf vanalles plezants mee te kunnen doen zodat het kroost nie zaagt dat het weer van't zelfde is.

    En anders heb ik hier nog te recycleren: restjes behangpapier. Of restjes patroonpapier dat te klein is om nog iets nuttigs mee te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Festivalbandjes! Ik heb er hopen en ze liggen maar historisch te wezen zo samen in hun koffertje...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. een zalige dikke coltrui..
    een alternatieve jas..
    een veel te mini jeans-short ..

    ik kan wel wat bedenken..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig! Deze ga ik maken! Ik heb echt boodschappentassen nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. uitgelubberde Bh's Mme, er zitten vaak zo'n schoon klein frutselskes aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zou wel eens een leuk idee willen voor de oude knopen van de bomma, meestal saai wit, grijs, zwart en beige.
    Voor de rest trek ik mijn plan, kledingstuk aankijken, draaien en nog eens draaien en het komt wel, vaak heb ik teveel mogelijkheden, behalve met de knopen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Even iets helemaal anders...hoe is dat met uw voornemen om een jaar lang niks te kopen van kleren voor uzelf? Hou je dat vol en hoe depri ben je dan???? Ik heb het 1.5 maand volgehouden en dat is dus voor een shopaholic, zoals mezelf vreselijk lang, ik werd er doodongelukkig van...
    PS. Die zakjes zien er best leuk uit, maar die meid haar nagels waarvan je de "mosterd" haalde zijn lelijk gelakt hoor, zo in strepen zeg en dan nog bubbelig...pffff...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. heel grappig ... ons moe (mijn grootmoeder dus, ondertss 83)
    vertelde me dit afgelopen week:
    "awel die madam van da boekske met die rokskes he ..."
    & da ging over dit zakske ;-)
    liefs, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Uitgeblubberde bh's, ja dat voorstel steun ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. heel leuk in die frisse kleurtjes en de dubbele laag maakt het allemaal toch wat steviger...
    maar het kan nog makkelijker, nog sneller (denk ik toch, maar misschien ben ik wel mis) - kijk maar:
    http://pm-betweenthelines.blogspot.fr/2010/03/quick-fix-grocery-bag-tutorial.html

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Omgefloepte paraplu's. Ik heb er behoorlijk wat in leuke printjes... maar wat doe je ermee?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een dame gekend en zij vroeg achter zo'n slechte paraplu's. Zij maakte er zomerhoedjes van voor als het regent. Handig voor op de fiets (was wel met een smal bandje verwerkt dat het niet kon gaan vliegen hé)

      Verwijderen
  13. Gaaf idee!
    Ik zin op iets leuks om met oude dekens te doen. Je weet wel, gewoon van die ouderwetse wollen dekens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb daar winterjassen voor mijn dochters van gemaakt. Heerlijk warm en altijd leuke reacties van mensen op straat.

      Verwijderen
  14. keitof idee voor met moederdag (juffen moeten hunne mosterd ook ergens vandaan halen)
    ik kan geeeeeen afstand doen van mijn oud chirokleed
    echt een oud, nog van voor de beige rokskes, en zelfs van voor de mottige jeanskleedjes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Te kleine rokjes waar je ooit hoopt terug in te kunnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hier ook heel wat wollen pullen, waarvan de stof nog te mooi is om weg te doen, maar ook hopen te klein geworden baby/peuterkleertjes waar ik erg moeilijk afstand van doe, goed voor een mini-projectje, maar wat???

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dit vind ik echt een geweldig idee en zal ik onthouden om volgend jaar met mijn klas te maken voor moederdag ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Nog een uitdaging: wat te doen met de cirkel stof die je uit het midden van een cirkelrok knipt?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik dacht spontaan aan pannenlappen of een cirkelrokje voor de pop of een bloem van de madam, of bij de restjes voor vlaggenlijntjes met halve cirkels,...:0)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuk idee om een tas een t-shirt te maken! Maar ik vraag me wel af of dat niet vreselijk gaat lubberen?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Als je nu uit de mouw van het t-shirt een klein hoesje stikt, heb je een zakje voor om je tasje en kan je het gerecycelde-tshirt-tasje altijd makkelijk in je handtas doen.
    Heb je em altijd bij je, zonder dat ie je hele handtas overneemt. Gratis tip, van mij, voor iedereen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Nu mijn tweeling met reflux wat groter worden heb ik een gigantische stapel tetradoeken die ik niet langer kan gebruiken. Dat zou ik wel eens gerecycleerd willen zien...

    BeantwoordenVerwijderen