zondag 29 juli 2012

Prospectie op dag 30

plannenZoals u hier misschien al gelezen heeft heb ik grote plannen.
In het najaar breid ik mijn moestuin uit.
Zo'n 20 keer ongeveer.
Ahum.
Maar ik zie het zitten, ik heb er zelfs ongelofelijk veel goesting in (gelijk altijd als ik met iets nieuws begin).
In de tussentijd hou ik mij bezig met andere moestuinen te bezoeken, moestuinen die u mij altijd mag aanbevelen!

Villa Augustus
Vandaag laadde ik mijn auto vol met moestuinliefhebbers en reden we de grens over naar Villa Augustus.
Man-ne-kes, één woord en een uitroepteken: Geweldig!

Spijtig dat Elza en haar camera er niet bijwaren, want nu moet u het doen met mijn gsmfoto's.

Villa AugustusVilla Augustus
Fruit! Hier druiven en bramen, maar er was nog veel meer, een boomgaard, bessen, leibomen, ...

Villa AugustusVilla Augustus
Bloemen! Zalige zelfgeplukte boeketjes uit de moestuin.

Villa AugustusVilla Augustus
Winkeltje! Met boeken (altijd jeuj), koekjes, keukendingen, boeketjes bloemen en fruit en groenten uit de tuin.

Villa AugustusVilla Augustus
Moestuin! Met straffe dingen, gelijk courgettes die in de lucht ipv op de grond groeien en palmkool en zeekool en keiveel bloemen en kruiden en teveel om op te noemen.

En een fantastisch Restaurant! met gratis water op tafel en lekkere huiswijn en zalige gerechtjes die je groot of klein kan bestellen en taarten en lekkere koffie en niet duur ook niet en nog vanalles, maar dat ga ik allemaal vertellen, u moet gewoon zelf gaan kijken!

45 opmerkingen:

  1. WOW, wat een mooie foto dat boeket op die blauwe tafel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. och wat fijn, het is hier vlak bij en wordt er altijd heul gelukkig van. Ik neem uw tip ter harte: we gaan er snel weer heen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helen, ik zou nog wel eens terug willen gaan en ik zoek zo nog iets om in Dordrecht te doen, heb jij een idee?

      Verwijderen
    2. Biesbosch; mooie natuur,
      Vreekens zaden in Dordrecht om te winkelen,
      en vaak genoeg evenementen, check de vvv
      hoeksche waard heeft ook mooie natuur, fietswandel paden
      tiengemeten is gaaf voor een overnachting in een tipi, eiland terug aan de natuur gegeven
      kinderdijk heeft veel molens en japanners..

      Verwijderen
    3. Rondje langs de havens, lunchen bij Fluitekruid, en de handwerkende Wereldwijven spreken je ook vast aan. Of de duurzame stadsboerderij voor als de jongens meegaan

      Verwijderen
    4. oef...ik had uw reactie niet gezien Mme! Maar de tips hierboven zijn al heel goed, vooral de Biesbosch is prachtig.

      Verwijderen
    5. Merci allemaal!

      Ik zoek het adres van de stadsboerderij, zou dat Spuiboulevard 300, kunnen zijn?

      Verwijderen
    6. De stadsboerderij heet officieel Nmc Weizigt, van baerleplantsoen 30 (pal achter het station in het park). Je vindt het zo op Google.

      Verwijderen
  3. bij ons in de achtertuin (figuurlijk dan he), is een tuinbouwbedrijf waar ze ook rond- en opleidingen geven over ecologisch tuinieren en permacultuur. Misschien kent ge het al, maar ik zal het u nekeer mailen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yggdrasil!
      Ik ben daar al geweest, dat is daar idd de moeite!!

      Verwijderen
  4. Die courgettes: wat een goed idee! Dat ik daar nog niet opgekomen ben...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. JA, die courgettes...hoe doen ze dat? De mijne liggen lui uitgestrekt, dwars over mijn aardbeien en peulen heen...'k heb ze papieren vleugeltjes opgeplakt, maar dat hielp niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben heeeel benieuwd hoe dat gaat worden volgend jaar! Mijn tuintje op één vierkante meter is zelfs mislukt dus ik ga volgend jaar ook weer een grotere maken met de gedachte dat er dan toch iets eetsbaar in moet zijn te vinden?? Misschien ook eens bij anderen kijken hoe ze dat doen? Nja, ik ga dat avontuur van jouw hier eerst maar even volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb een achtertuintje van niks dat ook nog eens permanent in de schaduw ligt..... helaas hier geen moestuin.

    Maar jouw plannen laten me wel dromen over ooit, later, enzo....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dankjewel voor de tip voor Villa Augustus, daar moet ik snel eens heen! En inderdaad wat een prachtige foto op dat blauwe tafeltje.
    Ik krijg hier altijd teveel inspiratie, vandaag ga ik je bieten uit de oven met look proberen! En misschien wel starten met de kokkerrok uit de GDL

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik las er al over in het laatste Jamie magazine. Ziet er inderdaad fantastisch uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een geweldige tip; bedankt daarvoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zulke boeketjes toveren wij hier ook uit de tuin! check it out ;-)super tip en als ge wilt onze moestuin staat ook te pronken en meerhout is niet zo ver ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, op die uitnodiging ga ik graag in!

      Verwijderen
    2. Heb een berichtje gestuurd op je pers facebook!

      Verwijderen
  12. waarom geen moestuinbakken plaatsen? Kwestie van de juiste grondmengeling te vinden en dan bespaart ge u veel tijd en moeite. En zaadjes....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat ik dan 70 bakken zou moeten plaatsen ofzo, dat is mij iets overdreven. :)

      Verwijderen
    2. amai, je ziet het groot :-)

      als je trouwens tips hebt over kippen, een kippenhok bouwen en dergelijke: wij zouden ook graag kippen nemen maar hebben geen flauw benul hoe we dat moeten aanpakken!

      Verwijderen
  13. Wat ontzettend tof die moestuin! En kippen zijn altijd leuk! (tenzij ze op de stoel gekakt hebben waar jij net op bent gaan zitten...) Ik kijk uit naar de berichten over de aanleg van de nieuwe moestuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ge moogt altijd eens bij ons komen zien, al denk ik dat een moestuintje van 5 op 10 m na dit een beetje flauw zal lijken... :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ge moet er wél minder ver voor rijden. Allé dat denk ik dan toch. Retie, weet ge dat liggen?

      Verwijderen
  15. Oh precies zeker een bezoekje waard me dunkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ik ben onlangs in het cultureel centrum van luxembourg stad geweest,de abdij van neumunster denk ik dat het noemde,daar is een terrasmoestuin om van achter over te vallen, zo schoon, zo weelderig, zo perfect onderhouden... enfin, in de kempen geen terrasmoestuinen maar als je ooit in de buurt bent, zeker eens gaan kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat leuk om te lezen.. ik woon er op 15 min afstand vandaan! Ga er dan ook regelmatig, heel regelmatig, eigenlijk gewoon vaak heen. Water, wijn, wat denk je van de taartjes! En die tuin, die is tof he. Succes met de uwe!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat leuk! Grootse plannen en zoveel goeie moed ;)
    Een aanrader en ook misschien een lange-termijn-denk-dan-aan-5-jarenplan-GRANDIOOS-GOED-IDEE !!
    Een zelfpluktuin!

    Veel leuks en goeie tips te bezoeken via:
    www.tgoedterheule.be

    Denk aan al die kindertjes die graag in de tuin wroeten (weg onkruid) en al die meiskes die een klein stadstuintje hebben en ook wel eens graag VUIL worden (Ikke!!) Nodig de klas uit, organiseer een bos-tuin-klas..
    Leuk toch die Leuke dingen die nog opbrengen ook..
    En nog veel later..misschien nog een boek :)
    Véél succes MME!Els

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Tof, dat is zeker een bezoekje waard, ben gek op al die bloemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. da wordt een hele onderneming, succes, en volgt er dan ook weer boekje: allemaal tuintjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik neem aan dat de opbrengst te groot gaat zijn voor uw diepvries. Gaat er verkocht worden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ge kunt mss komen plukken!

      Verwijderen
    2. Zo lang het 'plukken' is en niet 'wieden', wil ik dat gerust doen. :-)

      Verwijderen
  22. Idd, fantastisch - trouwens ook een prachtige site!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Welkom in de wondere wereld der grote moestuinen. Heel plezant, maar kleine waarschuwing: fantastisch veel werk ook. Op het moment dat je denkt dat je rond bent, mag je opnieuw beginnen ;-)

    Veel moed en plezier, ik ben benieuwd naar de verhalen, de aanleg en de oogst!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. O ja, tuinbezoektips:
    Hex: http://www.hex.be/ (telkens open tuin begin juli en begin september)
    blijkbaar een klassieker, wij kwamen er ooit eerder toevallig: http://www.annevoie.be/index.cfm Ze hebben ook een grote moestuin...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat toevallig, onze moestuin gaan we deze herfst ook vergroten, maar niet zo groot als de uwe. Strak plan! Goed hoor, ik ben benieuwd. En, wij gaan ook aan de kippetjes? Welk soort gaat het worden? Hier Cochin, de grote kippen dan he. Mooie grote ronde kippen. Hoeveel dames gaan er bij jou rondscharrelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat toevallig, onze moestuin gaan we deze herfst ook vergroten, maar niet zo groot als de uwe. Strak plan! Goed hoor, ik ben benieuwd. En, wij gaan ook aan de kippetjes? Welk soort gaat het worden? Hier Cochin, de grote kippen dan he. Mooie grote ronde kippen. Hoeveel dames gaan er bij jou rondscharrelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Mijn man heeft al 40j een moestuin
    geheel bio,ik moet bijna nooit
    groenten enzo kopen behalve als
    er wat mislukt.en wij eten wat de tuin
    op het moment schaft,nu is het sla,
    wortels, boontjes, tomaten,aardappels
    ik zou zeggen kom eens kijken
    groetjes Simonne

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik kijk al uit naar je volgende boek!

    BeantwoordenVerwijderen