donderdag 4 oktober 2012

Gelijk Nutella, maar dan zonder kinderarbeid

choco

Of ik eens wat reclam wou maken voor Oxfam?
Tuurlijk gij, het is niet omdat hun wijn niet te drinken is dat de choco niet deugt.
Allee, ik wou dat eerst dan wel eens testen dus kreeg ik vandaag van de facteur niet alleen rekeningen maar ook een pot choco. Goeie choco, eerlijke choco, want dat betekent niet per se hetzelfde. Ooit die reportage gezien waar Turkse kinderen hazelnoten moeten plukken, 11 uur per dag? Ja, neen, ik ook niet, ik wist zelfs niet dat hazelnoten uit Turkije kwamen.

Dat komt er van als ge niet met het vliegtuig op reis gaat.
En dan heb ik het nog niet over de chocolade gehad, ooit die reportage(reeks) gezien waarbij kinderen uitgebuit worden in “de ergste vormen van kinderarbeid”
Mja, ik kijk sowieso al weinig tv eigenlijk.
Maar goed, ik stop ermee voor u denkt dat ik hier de Nic Baltazar ga uithangen.
Ik had gewoon een intro nodig om te vertellen dat ik vijf potten choco mag weggeven!
Eerlijke choco, waarbij pas kinderhanden in de buurt komen als de pot open gaat.

Het enige dat u moet doen is hier iets op antwoorden, en dat mag iets naar keuze zijn. Of neen wacht, u moet -om in de Nic Baltazarsfeer te blijven- uw favoriete vegetarische broodbeleg voor tussen de middag vertellen. Want het is niet omdat kinderen op schoolpleinen ipv in fabrieken thuishoren dat kippen op elkaar mogen gestapeld worden in grote hallen. (Jaja, ik ga stoppen, ik zal tegen volgende blogpost nog eens iets naaien)
Ik zal u het mijne al verklappen: hummus met rucola.

Voila, da's nog vier potten dan.

Foto: Ann Vertriest
Wedstrijd loopt tot vrijdagavond 18 uur

117 opmerkingen:

  1. awel, ik ga als eerste: mijn favo veggie broodbeleg: broodje met mayo, sla, tomaat, wortelkes en een gebakken eike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het (mond)water loopt tot tussen de toetsen van mijn computer... ;-)

      Verwijderen
  2. Leuk!! Mijne favoriet is tartex met champignonsmaak ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. pindakaas met aardbeienjam!!! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hartig heb ik het liefst kaas, sandwichspread en komkommer, als zoet beleg amandelpasta en daaroverheen pure chocolade pasta,
    al ga ik nu twijfelen, na het zien van het filmpje :'(

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Pompoen met mirin warm maken, pureren en op een boterham met ahorn siroop en platte kaas. Kei lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Smeerkaas met tuinkruiden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hmm Choco, mijn favoriete boterham:avocado wat pletten, balsamico en olijfolie erop en een lekker kerstomaatje daar nog bovenop.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De mijne is eerlijke chocoladepasta...

    x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. broccoli- pompoen terrine, eigen uitvindsel, als ik win, verklap ik het recept, maar een gratis pot heb ik sowieso, want op zatedag 14 oktober kan je in elke wereldwinkel een lege chocopot inruilen voor een fair trade potje! (allen daarheen dus?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en eender welke lege chocopot volstaat hé! iedereen wint dus ;)

      Verwijderen
    2. Waarschijnlijk bedoel je 13 oktober? Want 14 is zondag, of zijn de oxfamwinkels open op zondag de 14e?

      Verwijderen
    3. jaja, tis inderdaad de zaterdag 13 oktober! allen daarheen!!

      Verwijderen
  10. van dat donkergrof brood met schellekes brie (met schel eraan), een kwak honing erover smeren en eventueel gehakte walnoten / amandelen erover. en dan die boterham niet meer fatsoenlijk dichtkrijgen. maar wel smullen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Auberginespread met tomaat en rucola
    of
    Mozarella met tomaat, basilicum, balsamico, peper en (heel belangrijk:) grof zeezout
    Ik krijg er zo al zin in!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hahaha, súper. Is kaas ook vegetarisch beleg? Dat is mijn all-time favoriet. Maar ik ding niet mee naar een pot choco, want ik woon in Spanje, en dan komt die toch maar gesmolten toe. Ah ja, dat zijn geen pralinen, dus dat geeft niet (heb eens pralinen op de boterham moeten smeren, wegens gesmolten toegekomen, wel lekker trouwens). Maar ik ding toch maar niet mee; die eerlijke choco zou waarschijnlijk al niet meer zo eerlijk zijn na een vliegtuigreis.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een goede volkorenboterham met hummus of met hele oude kaas :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. geprakte avocado met wasabi, waanzinnig lekker

    BeantwoordenVerwijderen
  15. mag het ook wat ongezonds zijn? want ik eet liefst bij mijn soep ( die al zelfgemaakt en uiteraard zeer gezond is) een boterham met een dikke laag boter. het is aan mijn lijn te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Pindakaas met schijfjes banaan en honing. 't Water komt me spontaan in de mond als ik eraan denk...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. honing met kwark op een (h)eerlijke volkoren boterham!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. banaan met pindakaas mmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mozzarella met rucola, een tomatje en een goei veeg pesto. Maar ni alle dagen want ik zou zo vet als een zwijn zijn!

    Allee, zie dat straks mijn voorraadkast vol met choco staat. Den beste die er is zelfs! Mijn kinderen gaan dat niet erg vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Multi-granen broodje met brie, honing en schijfjes appel, mmm, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hier worden sinds enkele weken allerlei soorten vegetarische beleggingen uitgeprobeerd (eindelijk is ook de man vegetarisch bekeerd!). Absolute winnaar in ons huis is vegetarische "préparé". Man, je moet het geproefd hebben om het te geloven! Die van de Bioplanet is het lekkerst, maar dat ligt gezien de afstand niet op onze wekelijkse winkelroute... Mme Zsazsa, wanneer komt er eens een receptje voor zelfgemaakte vegetarische préparé?

    BeantwoordenVerwijderen

  22. GRANOVITA of Tartex paté champignons, allebei heerlijk. Liefst met een zilveruitje en een augurkje er bovenop.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik lust gene notenchoco ;-) maar misschien de kinderen wel. En favoriete veggie broodbeleg is hier kaas in alle soorten. De kindjes zijn dol op kaas, meer nog dan op choco ook al zijn het zo'n chocomonsters. (ze krijgen dan nog enkel echte fondantchoco, liefst zelf gemaakt)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dag Kim,
    Van mij mag de choco naar iemand anders gaan, want ik heb ze al ontdekt. En het is tot nu de ALLER LEKKERSTE! Maar dan wel den donkere...
    Mijn lievelings beleg? Deze donkere choco met... geite smeerkaas ..en appelsien marmelade! Ongelooflijk. Echt waar. Santé.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik neem aan dat ik niet meeding( ik woon namelijk in duitsland)
    maar mijn allerlekkerste broodbeleg is zelfgemaakte hummus (zonder tahin).

    Groets Francis

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mhmm lekkerste is pompoencrème van de bioplanet, zelfs mijn dochter van 1 lust het supergraag! wil er eigenlijk zelf eens aan beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Gewoon, simpel, kaas met appelstroop!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. 'koeiekaas'. Dat is de bol kaas van de lokale melkboer hier om de hoek ;)
    dat is wel maar een klein potteke choco zenne, daar komen wij maar 1 maaltijd mee toe?

    BeantwoordenVerwijderen
  29. lekker vers stokbroodje met knapperige rucola, sneetjes camembert, een vleugje honing en een handvol gehakte walnoten... mmmmmmmmmmmmmmmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Vegetarische paté van Albert Hein met alfalfa of preischeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Reacties
    1. Leve de autocorrectie op iPad! :)

      Verwijderen
  32. geitenkaas met honing, kaas met honing mosterdsaus, en als het zoet moet zijn "poepgelei"zonder toegevoegde suiker, oja nog vergeten ons Ilse hare vegiepatée (=tomatenpurée + morarella in the mix nog wat bijkruiken, peper, basilicum)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Voor zoet beleg: donkere chocopasta met 'n laag speculoospasta (met stukjes, zonder is niet hetzelfde). Anders: mozzarella, tomaat (al dan niet zongedroogd) en eventueel Italiaanse hespsoorten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Platte kaas met radijsjes en een beetje grof zout. Is en blijft het allerlekkerste broodbeleg ooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Dit jaar gemaakt door courgette-overschot, deze keer geen AH -recept (maar dat zag er ook lekker uit), maar een Landlevenversie. Ook lekker met een paar plakjes kaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Gerookte Makreel met plakjes tomaat en vierseizoenen grof gemalen peper. Op een geroosterde boterham.
    En een mooi gedicht van mijn dochter (9 jaar) over kinderarbeid (=behandeld op school):

    Denk aan hoe die kinderen zijn
    Die werken in een mijn
    Die kinderen horen daar niet thuis
    Die hebben geen huis
    Dat zie ik allemaal op de buis
    Wij hebben te veel
    En zei maken brood van meel
    Wij kopen dat
    En wij hebben een hond of een kat
    Zij hebben geen huisdier voor de lol
    Misschien een doodde mol
    Dit was mijn gedicht
    Hebben jullie wat meegenomen van dit bericht

    BeantwoordenVerwijderen
  37. oooh, voor ons is het hummus met in de lengte geschaafde winterpeen. Jammie!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Interessant wat hier voorbij komt...
    Gratis choco (die eerlijke, zonder kinderhandjes) voor iedereen op 13 oktober in de wereldwinkel. Onze lege wisselpot staat al klaar.
    Maar kom, een pot meer of minder vinden we niet erg (al mag er hier alleen choco op zondag, strenge ouders die we zijn).
    Het allerlekkerste? En dan nog voor tussen de middag? 'k zou zeggen...doe nic baltazar maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Zelfgemaakte pesto met cashewnoten, basilicum, olijfolie, look, witte peper en kaas naar keuze :)

    mmm choco :)

    BeantwoordenVerwijderen
  40. worteltjes, gekookt ei, sla, komkommer,...beetje vinnegraitte erbij. mmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Ijsbergsla, brie en een smeerseltje zelfgemaakte perenjam.... Man, da's smullen...

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Ik weet niet of ik meeding, want wij eten veganistisch ten huize ik. Als de sjoko beantwoordt aan onze eisen, dan neem ik 'm met plezier in huis! :)
    Mijn favo broodbeleg is avocado, rijkelijk bestrooid met gomasio en schijfkes tomaat uit de tuin van mijn mama. Lekkerrrr!
    Ook lekker is geraspte knolselder en wortel met schijfjes appel en nog rijkelijker overgoten met veganaise. Jummers!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Gatverpielekes, ik wilde ook meteen humus zeggen! Met falafels erbij en een beetje salade...

    BeantwoordenVerwijderen
  44. een schelleke geitekaas, daarop een beetje honing en een okkernootje fijn gesneden. Als ge dat dan ook nog efkes onder de grill steekt... mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Gewoon, net zoals ze in de UK doen: frieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. schijfjes komkommer met een beetje zout, very British!

    BeantwoordenVerwijderen
  47. broodje gezond he, is dat hollands? Kaas, komkommer, tomaat, rulola, en ik doe er dan nog pijnboompitten en wat pesto op... smullen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. ik ben niet zo vegetarisch aangelegd, maar wat er altijd ingaat is dit : bruine spaghetti, olijfolie, parmezaan, fleur du sel, basilicumblaadjes en kerstomaatjes ! Ik denk dat ik het water eens ga opzetten

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Platte kaas, gegrilde courgette en pesto, maar me gisteren zwaar bezondigd aan préparé, foei.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. De champignonsalade van de Bioplanet, mmmmm :)

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Geitenkaas met honing.mmmmmmmm zo lekker!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  52. om hier een beetje reclame te maken voor de dieetproducten ;-) Materne Enjoy confituur met framboos en cassis ;-) Dat is echt kei lekker tussen een gewoon graanrijk boterhammetje of zelfs op een geroosterd boterhammetje. Niet alleen lekker maar ook niet te duur^^

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Hütenkäse met banaan... net een gebakje zo lekker

    BeantwoordenVerwijderen
  54. brie, honing en noten ...en aja klein beetje rucola... maar niet te veel

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Mmmm, ik krijg hier trek van!
    -roomkaas, avocado en kerstomaatjes
    -pindakaas, sambal en banaan
    -Hüttenkäse met komkommer en tomaat

    BeantwoordenVerwijderen
  56. gewone echte goeie bioconfituur! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Super om dat hier allemaal te lezen ....en om honger ...allee vooral goesting van te krijgen, maar sorry dienne Nic Baltazar laat ik aan mij voorbij gaan.
    Mijne nummer 1 : rabarber confituur

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Linzen-seitan curry is mijn favoriet...

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Aangezien ik helemaal gebrainwasht ben na het lezen van de voedselzandloper laat ik choco aan mijn neus voorbijgaan. Maar ik eet het liefst over de middag een grote gemengde sla, overgieten met walnotenolie, granaatappelazijn of een ander azijntje, grof zout en een ferm stuk makreel of sardienen daarbij. Dan nog een handvol walnoten en Djiezusss , wat ben ik gezond.

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Cracotjes met philadelphia, gerookte zalm en daarop een fijgesnipperd ajuintje! Hmmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Nou naast deze lekkere hazelnootpasta.....brie met walnoten en honing, en dan het broodje nog even in de oven schuiven. Jammie!

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Philadelphia Komkommer & Feta Light (ja, dat laatste woord is belangrijk) met rucola.
    Kwijl kwijl.

    BeantwoordenVerwijderen
  63. zelfgemaakte rode-bieten stoemp en wat kiemen (het oog wil ook wat!!!)

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Preibeleg, gestoofde prei met eitje en verse tuinkruiden, mmmmm :) Maar choco lust ik ook wel! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  65. magere plattekaas met schijfjes radijs, gesnipperde lente-uitjes en peper!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Is het écht zo dat in de reportage het merk Nutella werd aangewezen als veroorzaker van de kinderarbeid? Ik heb lange tijd in Noord-Italie (Piemonte) gewoond en weet dat een groot deel van de hazelnootbossen voor Nutella zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nutella of Ferrero is een van de grootste afnemers van hazelnoten van Turkijke blijkbaar.
      En vermits zij zo groot zijn hebben ze ook de macht om iets te ondernemen, wat ze zeiden van te doen.
      http://www.indianet.nl/pdf/AYearOfAction.pdf
      Maar blijkbaar (volgens die reportages) is er nog niks ondernomen.

      Verwijderen
  67. Preibeleg, gestoofde prei met eitje en verse tuinkruiden, mmmmm :) Maar choco lust ik ook wel! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Een laagje boter met zo'n dun plakje chocolade, mmm.

    BeantwoordenVerwijderen
  69. Rijpe avocado geprakt met een hardgekookt eitje en verse basilicum: mmm!!!! Daar nog een tomaatje bovenop en 't is compleet.

    BeantwoordenVerwijderen
  70. Zelfgemaakte komkommerspread.

    BeantwoordenVerwijderen
  71. Simpel: schijfjes banaan met een beetje bruine suiker (cassonade)...

    BeantwoordenVerwijderen
  72. pidakaasmet (veel) sambal natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  73. Mijn favoriete veganistisch broodbeleg?
    Overschotjes korte keten champignonspread van BoerEnBrood!

    BeantwoordenVerwijderen
  74. Neee wat een lekkere dingen allemaal. Hier komt de mijne. Humus met een gekookt eitje en wat perper.... jum!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  75. Mmmm, kokosbrood voor op de boterham :)

    BeantwoordenVerwijderen
  76. schijfjes vers gesneden appel
    of de luxeversie: schijfjes vers gesneden appel met geitenkaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  77. gewoon plattekaas met schijfjes radijs, bieslook en peper en zout! liefst op donkerbruin en geroosterd brood!

    BeantwoordenVerwijderen
  78. banaan..... al stel ik me vragen bij het gehalte aan uitbuitingen dat gepaard gaat bij niet-fairtrade-bananen.

    BeantwoordenVerwijderen
  79. Pâté van zongedroogde tomaten & vandouvan. Héél lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  80. mijn favoriet:
    een laagske choco, een laagske banaan en daarop wat kokos strooien... HEERLIJK!!

    BeantwoordenVerwijderen
  81. Vegetarische paté met tuinkruiden, in zo een knijpworstje , van de AH!

    BeantwoordenVerwijderen
  82. mijn favoriet is hummus met tonijn, beetje citroen en reepjes lente-ui,
    ik vind het heel fijn dat je wat reclame maakt voor oxfam wereldwinkels, ik werk daar wekelijks en mag ik even zeggen dat in de vernieuwde winkel in Leuven (pilootproject) heel veel nieuwe producten te vinden zijn, waaronder veeeel soorten wijn en er zijn er zalige bij ;-)
    Wees welkom ook als je chocopot niet op is!

    BeantwoordenVerwijderen
  83. Hmmm, choco... Ik heb ze allemaal gelezen en, hoewel ik graag meeding naar diene pot, loopt het water uit mijn mond van de allereerste post. Het broodje van MaMarleen, zij mag gerust winnen van mij! Maar ik heb hier ni veel in de pap te brokken, zekerst... ;-)
    En mijn eigen broodje? Een dikke donkerbruin boterham met boter en kaas die zo juist iets te lang onder de grill heeft gestaan en aan de randjes zo lekker bruin geworden is, hmmmm.

    BeantwoordenVerwijderen
  84. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet eens kijken bij ketnet.De knappe Pieter Embrechts zingt the chocolate song "ca c'est le max!!"

      Verwijderen
    2. Hopelijk gaat Nutella iets positiefs ondernemen of ik eet enkel nog choco van 't boerinneke. Dus wat heel lekker is, is een boke met kaas , een laagje choco en dat doppen in koffie verkeerd met melkschuim en scheutje honing.

      Verwijderen
  85. gewoon geraspte wortelkes (evt. met een pietsie mayonaise)
    ah en sojaboter en vers geraspte chocola met noten (ook van de wereldwinkel uiteraard), bij wijze van hagelslag, dat doet mijn ventje vaak en dat is heerlijk. Maar de oxfam hagelslag is ook lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat klinkt lekker die geraspte chocolade. Ga ik ook eens proberen!

      Verwijderen
  86. Philadelphia met geroosterde paprika en rucola, mmmm!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  87. Brandnetelkaas van het Hinkelspel!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  88. alé dat is jammer, het is 18u20 maar toch voor mij het vermelden waard...favoriet broodbeleg, geitenkaas met avocado op vers brood...en liefst allemaal eerlijk en biologisch

    BeantwoordenVerwijderen
  89. verdikkeme ben kik weer 2 uur te laat voor ne pot choco te winnen zeker, ik win ok nooit iets seh, en toch gaan kik het zeggen: goeie lekkerre verse gelei van verse bosbessen uit de tuin, jammieeeee

    BeantwoordenVerwijderen
  90. choco! dat eet ik het liefst niet vegetarisch tussen mijn boterham. Nu kom ik waarschijnlijk over als een supergrote vleeseter maar vrees niet, ook wij zijn ons bewust van onze voetafdruk en proberen zeker 2 dagen per week geen vlees of vis, mijden tonijn (ook die in blik omdat we niet weten of die ook bedreigd is) Humus enz dat is nieuw voor mij. Koop je dat ergens of moet ik dat iedere avond zelf maken? Kaas zijn voetafdruk is ook groot dus als broodbeleg kunnen we wel nog wat inspiratie gebruiken.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  91. omdat ik niet kan kiezen, al mijn favorieten: zeewiersla uit de Bioplanet, en ook de champignonsla, en in de zomer hun verse aspergesla, hemels gewoon (alleen wreed kostelijk). Zelfgemaakt eiersla met avocado volgens sit recept http://pinterest.com/pin/193865958930374114/. En Merlijn geitekaas van het Hinkelspel, met honing op. En...

    BeantwoordenVerwijderen
  92. een boterham belegd met banaan en een beetje biologische honing erop. Heeeeeerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  93. Een donkerbruine boterham met mayonaise, tomaten uit de tuin, verse basilicum en versgemalen zout & zwarte peper...

    BeantwoordenVerwijderen
  94. Pindakaas met (veel) sambal
    Geitenkaas met honing en sesamzaadjes is een goede tweede.
    Een beetje roomboter met zout eet ik ook elke dag op mijn brood, goeie boter heeft verder niets nodig denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  95. Bij mij ook humus, weinig orgineel, heerlijk voor mij maar een verschrikking voor mijn collega's naast mij :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  96. Volkoren Wasa - crackers met geitenkaas en rozijntjes, of kerstomaatjes, maiswafels met appelstroop en sesamzaadjes, Wasa crackers met geitenkaas en een slaatje van mange-toutes

    BeantwoordenVerwijderen
  97. Voor de Bioplanetkenners: tofuspread for the win! Dat is dus om het potteken van uit te lekken.
    En ook wel platte kaas met lookpoeder, pz, verse bieslook en wat oregano, lekker prakken en mega lekker met wat radijzen als't seizoen is.
    Laat die choco maar, zoet is niet aan mij besteed.

    BeantwoordenVerwijderen
  98. Gewoon een boterhammeke met kaas, liefst van die hollandse gouda, extra belegen ... meer moet dat niet zijn voor mij. Het zal wel aan mijn roots liggen vrees ik :)

    BeantwoordenVerwijderen
  99. Laagje honing, brie, geraspte worteltjes en schijfjes appel! Hmmm...

    BeantwoordenVerwijderen
  100. Laagje honing, brie, geraspte worteltjes en schijfjes appel! Hmmm...

    BeantwoordenVerwijderen
  101. Geitenkaas en appelstroop op brood. En daartussen een beetje overgebleven komkommer/sla/spinazie/wortel. Of, voor de zoet, chocopasta met banaan. Homnom!

    BeantwoordenVerwijderen