zaterdag 12 januari 2013

Mme Zsazsa ging één jaar geen kleren kopen

tweedehandsIk zei begin vorig jaar ergens dat ik een heel jaar geen nieuwe kleren ging kopen, al een aantal keer is mij gevraagd hoe mij dat vergaan is.

Wel.
Ik kan u al vertellen dat het geen gemakkelijke opdracht was, ineens stond ik precies elke week in de gazet, dan was er een wekelijks tv-programma en tussendoor nog wat recepties met bv's en potentiële netwerkerij.

Ja, ik koos wel meteen het jaar uit.

Ik ga wel eerst de spelregels uitleggen: Nieuwe kleren zijn dingen die je aandoet boven je ondergoed en schoenen, nieuwe kleren uit de tweedehandswinkel zijn geen nieuwe kleren. Ah neen, iets waar al in gezweet is, is niet nieuw.
Voila, dat is dan al duidelijk.

Dan zal ik nu antwoord geven op de volgende vragen:
Hoelang hield je het vol?
Hoe vaak kocht je iets van de verboden lijst?
Hoe vaak vond je het erg dat je niks mocht kopen?
Wat vonden de andere mensen daarvan?
Hoeveel keer stond je voor de kast te zuchten dat ik niks had om aan te trekken?
Hoe blij ben je dat het gedaan is?

Goed.

Hoelang hield je het vol?
Een jaar, een volledig jaar, yep yep!

Serieus?
Effenaf!

Hoe vaak kocht je iets van de verboden lijst?
Nooit dus! Ah ja. Maar ik kocht wel wat kleedjes in een tweedehandswinkel, en hemdjes, dat ook. Een een leren sjokosch. Oh en schoon leren botten.
Niet tweedehands, die twee laatste, maar hey, met een sjakosch bedekt ge volgens mij niet echt veel lichaamsdelen dus dat telde toch al niet mee.

Hoe vaak vond je het erg dat ik niks mocht kopen?
Nooit! Geen enkele keer, zelfs geen klein beetje.
Man, ik voelde mij zo bevrijd, nooit meer de Meir of Wijnegem, nooit meer etalages kijken en denken: "Zouden ze hier iets hebben" of "Oh, wat zou dat kosten?"
Bevrijd, ik zeg het u!
Zo'n vier keer ben ik een tweedehandswinkel binnengestapt waar ik uiteraard net niet dat vond wat ik zocht, maar hey, een jeansjasje over een te grote jurk en ze denken hoogstens dat je bent afgevallen. En uiteindelijk hangt die kast toch al vol en kleedde ik me de voorbije jaren ook aan.
Een tip: Kringwinkels hebben over het algemeen een vreselijk aanbod en zijn duur, en t-shirts om in te slapen hebt ge op een bepaald moment ook genoeg.
Tweedehanswinkels zijn er overal, Think Twice bijvoorbeeld. Niet dat je dan wel deftig gekleed loopt, hoogstens een beetje raar.
Ik was ook niet van plan om voor de kinderen kleren te kopen, maar ik had zo weinig zin tijd om te naaien dat ik online wat broeken en t-shirts kocht.
In het voorjaar kocht ik een hele hoop korte broeken in de kringwinkel, dus al bij al was de schade niet zo erg.
Jef en Abel hebben geen enkele keer geklaagd dat ze iets lelijks moesten aandoen, voor alle duidelijkheid.

Hoeveel keer wilden mensen niet met jou meegaan omdat je te vreemd gekleed was?
Twee keer, maar ik wou eigenlijk toch al niet mee.

Hoevaak zei uw ma dat ze niet verwacht had dat het ging goedkomen?
Een aantal keer, riempkes, sierraden en jasjes kunnen wonderen doen, hopelijk staat de chauffage wel niet te hoog zodat ge alles kunt aanhouden.

Hoeveel keer stond je voor de kast te zuchten dat ik niks had om aan te trekken?
Dagelijks

Hoe vaak deed je dat al de jaren er voor?
Dagelijks

Hoe blij ben je dat het gedaan is?
Ik ben zo ontzettend blij dat ik gewoon keihard doorga en dat niet alleen, Dorien en Tante Hilde doen ook mee. Allee, ik heb dat opgevangen, maar nu staat het hier, nu moeten ze wel.

Ondertussen heb ik eindelijk de tijd voor het verstellen der jurkjes, hopelijk krijg ik de zweetlucht er nog uit. (grapje hé, Mme Zsazsa zweet natuurlijk niet)
De jurkjes hebben mij het afgelopen jaar helemaal te pakken gekregen trouwens, ik voorspel dat 2013 het jaar van de jurkjes wordt, ik zal niet rusten voor mijn kast er zo uitziet.

somethingshidinginhere Tweedehands of zelfgemaakt!

Start!
Of zijn er nog vragen?

49 opmerkingen:

  1. wat is 'sjokosch' en 'schoon leren botten'?
    Sorry, ben Nederlandse......
    Komen er nu ook patronen van jurkjes?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. LOL!
      Een schoon sjakosch: een leuke handtas
      schoon leren botten: mooie lederen laarzen

      Verwijderen
    2. Dringend tijd dat je ondertiteld wordt. :-)

      Verwijderen
    3. haha, dat wist ik dan weer wel door al mijn Belgische collega's. Ik weet inmiddels ook wat schoenen met velcro zijn en dat je je kleding droogt in een droogkast. En dat schoenen met pels gewoon schoenen met een bontje zijn.

      Ik zou ook graag mee doen met een jaar niets kopen, maar zelf maken natuurlijk wel.
      ben alleen bang dat ik het niet vol ga houden. Maar allez, het is het proberen waard.

      Verwijderen
    4. Dank jullie wel voor de vertaling!

      Verwijderen
  2. Als jij ons de patronen bezorgt voor kleedjes doe ik mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat deed je met al de kleren die ERVOOR in je kleerkast hingen (die je niet meer wilde aandoen). Gooide je die weg of gebruik je ze nog om er iets anders van te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Seg, zo de kringwinkel dissen! Je moet goed zoeken en vaak genoeg gaan, dan vind je daar bijna elke keer wel iets heel mooi tussen de lelijke dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ge meent het, van die kast vol?!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier ook al enige tijd geen nieuwe kleding meer, en voor de kinderen alleen nog maar het noodzakelijke gerief. En geloof me, bij mij wilt dat echt al wel iets zeggen! Met en achtkoppig kroost en een voorliefde voor schoon gerief rolden de euro's vlotjes over de toonbanken bij schoon boetiekskes.
    Maar......nu heeft mijn koopverslaving gewoon een nieuw terrein ontdekt.....stofjes en knutselstuff.
    Mijn 'stash' neemt nu al monsterachtige proporties aan, en ik ben nog maar net begonnen!
    Mijn nieuwe gigantische vintage knopencollectie heeft een onderkomen gevonden in een nieuwe ( tweedehandse, want nieuw maken ze die volgens mij niet meer) letterkast. En binnen enkele weken komt er een bestellinkske binnen vanuit Amerika waar ik waarschijnlijk ook een nieuwe kast voor zal moeten bijkopen.....zou ik een probleem hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Btw, zo'n kast vol kleedjes zou ik ook wel willen :) .......alleen sta ik niet met kleedjes....spillebeentjes!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Helemaal eens qua kringwinkels!! Ik heb in de Burda Easy wat leuke patroontjes voor jurkjes gezien, dus ik ben helemaal voor. Laarzen, pumps en slippers heb ik zat, dus komt goed!
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Burda Easy, dat klinkt goed! Nu in de winkel?

      Verwijderen
    2. twee keer per jaar. Modellen voor jonge vrouwen met goed uitleg.

      Verwijderen
  9. Ja, ik doe mee. Hopelijk krijg ik geen spijt, want ben bijna mijn zwangerschapskilo's kwijt en ben dringend aan nieuwe kleren toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ah, 2013 heb ik ook tot jurkjesjaar gebombardeerd, kom maar op met inspiratie! Of een fijn boek, net als bij de rokjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. mmmm 'k heb hier zwaar het gevoel dat we niet de enige zijn ;-)

      Verwijderen
    2. Waar blijft het boek met de jurkjes, ik wil er wel een paar...

      Verwijderen
  11. Goe gedaan jom! Ik ben al 2 jaar serieus geminderd en ik kocht al niet veel. Maar helemaal niks meer zou echt moeilijk zijn. En ik heb geen lijf voor 2ehands.
    Ge zijt een voorbeeld!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier hetzelfde ik koop al heel lang, heel weinig, maar niks is wel echt niet veel. Maar kom een nieuwe uitdaging in een nieuw jaar zie ik wel zitten dus count me in!

      Verwijderen
  12. Ja maar ja maar, als iedereen hier uw voorbeeld begint te volgen, vind ik niets meer in de kringwinkels! (want waar ik woon, zijn die niet zo duur en vind ik wel mijn gerief ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als je nog ergens tijd hebt voor enkele leuke kleedjes-patronen -> graag! Dan kan de simpele student ook is proberen een jaar lang niets nieuws te kopen! ;) (en dat lukt mij al aardig op rokjesgebied! :) )

    BeantwoordenVerwijderen
  14. awel na ne restyling ;o)
    ben ik ook al efkes bezig en feitelijk is dat plezant
    maar er ligt wel al veel op de 'aanpashoop' ... en daar ben ik ni zo heel goed in ;o)
    maar wat ni is kan nog komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik was ook van zin om mee te doen. Chance dat ik al bijna alles in tweedehandswinkels koop, en eigenlijk al te veel botten en sjakossen heb :)
    vertaling voor Nederland: Ik was ook van plan om mee te doen. Gelukkig koop ik al bijna alles tweedehands, en heb ik al genoeg laarzen en handtassen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb het afgelopen jaar ook gedaan en gemakkelijk volgehouden. Heb zelf kleding genaaid en af en toe wat gekringloopt. Bevalt mij ook prima. Ga gewoon weer door. Heb net van een oud zwart vestje de saaie knopen vervangen door 5 verschillende vintage knopen en voila, ik heb weer een nieuw vestje!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. En nu nog een naaiworkshop: hoe transformeer je die soepjurken tot iets aannemelijks. Daar zit ik nu echt op te wachten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. gij zijt niet alleen ton bouton, de soepjurken zijn er al - ik probeer er momenteel iets draagbaars van te stikken - Alle hulp is welkom...

      Verwijderen
  18. Ik zou dat ook wel een echte uitdaging vinden
    Maar dan sla ik toch eerst ne voorraad in
    Dus is het mss niet helemaal eerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  19. aha van die schoon leren botten, daar had ik ook zoiets bij van what? Maar is duidelijk nu. Wat ook duidelijk is, is dat het héél knap is van je, echt geweldig ! Ik ben wel enorm fan van recykleren én van tweedehands winkelen. Hier is de kringloop namelijk wél heel goedkoop, met als gevolg dat ik 2 grote tonnen (ahum heel erg ik weet het) vol heb met shirts die gaan worden omgetoverd naar shirts, rokken en jurken. Je bent goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik doe niet mee hoor...niks zo leuk als eerst pinterest afschuimen naar de nieuwste trends en dan shoppen ; ik vind altijd wat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha ik heb ook dat karakter niet, mijn god, dat zou pas afkikken zijn bij mij

      Verwijderen
  21. 't zal wel zijn dat! http://www.tantehilde.be/wrdprss/?p=2246
    wel een geluk dat wij kunnen naaien he.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooi niet dat ik meedoe! Moet ik leren naaien, woehahaha!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. super! Voor zweetkringen allerhanden (die er door deo inkomen en niet uitgaan in de was, integendeel) zou goedkope glansspoelmiddel (voor het afwasmachien) helpen. Ik test dat dit weekend. Ik zal laten weten of het gerucht klopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. joepie ... vergeet allemaal broekjes, ... allemaal kleedjes it is!!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ja, wanneer ligt "allemaal kleedjes" in de boekenwinkel ????

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik wil ook zo'n kleerkast vol kleedjes! Dan kan ik lopen zagen van "Ik weet niet wat eerst aandoen!"

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat goed dat je het hebt volgehouden! Ik heb mezelf dit doel ook gesteld voor 2013. Geen nieuwe kleren voor mezelf kopen. Tweedehands of gekregen mag wel, en ondergoed en schoenen vallen erbuiten. Die mogen wel nieuw. Ik ben benieuwd of ik het ook zo goed volhoud als jij. Gefeliciteerd dat het gelukt is! :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Tipje voor zweetluchtjes. Spuit wat azijn op de kledng (oksels) en dan wassen! Weg blijven de zweetluchtjes! Leuk je site groet carina

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Mwah, het klinkt ongelooflijk een jaar zonder nieuwe kleren kopen.. pffff ik moet dat altijd van mij zelfs, liefst van alles in alle kleuren van de regenboog.. je weet nooit he? Maar ehm.. ik ga proberen om alleen noodzakelijk goed te kopen, ik beloof niks maar ik probeer het. Dat is al heel wat toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Flink hoor meid. Ik zou moeten meedoen, maar ik durf niet. Ik heb hormonale koopdrang, daar is moeilijk tegen in te gaan. En ik ben een koukleum en draag dus héél veel truien. En truien uit de kringwinkel vind ik echt niet om aan te zien. En ik kan niet breien.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik moet nog ff langer... Tot 1april!
    Maar ook hier wordt het ervaren als bevrijdend!

    Wij hadden onszelf voor de start wel 3 bonussen gegeven... 1 gespendeerd aan loopschoenen, 1 aan een goedkope winterjas en nog 1 te gebruiken. Verder wordt hier enkel geruild en zelf gemaakt, ook geen kringwinkel of 2dehands... Had er wel niet aan gedacht om in deze periode zwangerschapskledij nodig te hebben. Maar tot nu toe lukt het me en probeer ik vol te houden!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. En ik hoop dat we dan dit jaar een even leuk boekje met jurkjes zien van jouw dan moet je geen jurkjes meer kopen en wij ook niet, tip tip
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Heb je wat leuke patroontjes voor kleedjes? Dat is mijn probleem : ) sophie uit australie

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Haha, en geweldig plan! Super dat je het al een jaar hebt volgehouden en dat gaat je vast zeker nog langer lukken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ik ben ook wel voorstander van een 'allemaal jurkjes' boek, want heb behoorlijk wat stofjes liggen waarvan ik een jurkje wil maken, maar vind het juiste patroon niet.
    Zo zot dat je dat kan een jaar niets kopen. Ik koop niet zo veel, maar heb soms toch echt wel de drang naar iets nieuws. ik hoop die dan te kunnen stoppen met zelf jurkjes te maken van toffe patronen :D Tips welkom

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik ga mee doen, het is te zeggen ik ben al een klein jaar bezig zonder dat ik er erg in heb, ook goed natuurlijk, kan er best nog een jaartje bij en ik vind ombouwen (van kledij hé)best een veel grotere uitdaging dan kant en klaar. Ik vond u er anders altijd wel deftig voorkomen in al die boekskes, geen klachten, aleen maar eigenheid en daar hou ik van, dus tover de bommajurken maar om, ze zijn ook niet allemaal synthetisch, dat scheelt ook in de zweet.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Anoniem29.10.14

    goedkoper gekleed lopen dan ik, kan niet: www.dekringwinkel.be
    Ik loop regelrecht naar de rayon 1 euro en vind er leuke dingen (af en toe dan eens niets, maar moet niet elke keer)
    succes!

    BeantwoordenVerwijderen