donderdag 10 januari 2013

Moestuin 2013 #1

blad
De moestuin, ik ben eens gaan kijken hoe hij er de laatste keer bij lag, maar dit zat er zeker nog niet tussen, mijn blad!

Ik zal anders efkes mijn plan erbij halen.

plan januari
Voila, een klein beetje aangepast sedert vorige keer maar niet fanatiek.

cirkels De cirkels zijn ondertussen allemaal netjes omboord met oude bakstenen van ons huis, ooit netjes gestapeld door een van de bompas tijdens verbouwingswerken in de vorige eeuw.

kruiden De tlc-kruidenspiraal werd afgeboord met dakpannen, ook ooit netjes gestapeld, nu respectvol weer tevoorschijn gehaald van onder asbesten golfplaten.
De andere kruidenspiraal is nog niet af, dat is de volgende stap.

stenen De stenen, onrespectvol gestapeld liggen al te wachten.

vaste groenten vaste groenten Rond de kruiden en de cirkels ligt het vaste groentenperceel, ik kan u verzekeren dat ik nu beter ben ik meetkunde dan op school.

bloemen Een op maat gebroken stokje helpt anders ook wel om de juiste afstand uit te zetten.

leifruit Een rolmeter is ook goed gerief.
En een lange plank, om toch enig aanknooppunt te hebben.

En voor de rest, nat hé, zo nat jong, hoelang regent dat nu al?

de poel De poel is anders al aardig vol, nog voller dan hier op de foto.

de poel We onderzoeken zelfs of er al leven in zit.

help Botten zitten er waarschijnlijk al wel in.

41 opmerkingen:

  1. Jong doe daar iets aan
    Straks zitten uw kinderen vast

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ah ge zijt botten aan 't planten! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou daar maar dringend wat afwateringskanaaltjes bij op da plan zetten als ik van u was, anders gaade precies nog lang kunnen wachten voor ge daar kunt beginnen zaaien ;-( Al kan waterkers natuurlijk ook een optie zijn ;-)
    Die poel heb ik precies gemist, is die gewoon uitgegraven? of is daarvoor ook nog klei aangevoerd?
    En hoe houwde u mannen daar proper, om nog maar te zwijgen van uw huis! Succes ermee, schoon plan is 't zeker en vast!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb er ook wat schrik voor, de ondergrond is ook beenhard, het water kan gewoon niet weg. dat zal wel beteren met de jaren natuurlijk.

      Maar de grond is hier ook altijd wel snel droog, dus ik reken nog op een mirakel.

      De poel is uitgegraven met een kraan, maar een meter diep ongeveer, tot op een kleilaag, ik hoop dus dat het regenwater er een beetje in blijft.

      Verwijderen
    2. Waarschijnlijk is de grond met al dat gemanouvreer helemaal vast gereden. Ik zet volgende week op mijn blog het afwateringsmechanisme van mijnen groenselhof, misschien hebde er iets aan ;-)

      Verwijderen
    3. Ik denk dat dat wel meevalt, alles is geploegd en over de perken is nooit gereden, zelfs niet gestapt.

      Zelfs de honden blijven braaf op de paadjes. :)

      Verwijderen
    4. 'T staat online; http://www.natuurlijk-rijk.be/vliegende-start/

      Verwijderen
  4. Ligt het aan mij of doet Flickr moeilijk? Ik zie geen fluit van uw 7000 foto's jom!
    Dju toch.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat gij moeilijk doet!

      Verwijderen
    2. Het is Flickr. Ik heb het gecheckt. Jammer! Ik kom morgen nog eens loeren naar uw schoon plan dan.

      Verwijderen
    3. Ik zie ook niks Katrien.

      Verwijderen
    4. Ah nu wel! 'k Had wat rapper moeten zagen ;-)

      Verwijderen
    5. 't Heeft een klein half uurke geduurd. Wij kwamen ongelegen An. ;)

      Mor how! Die poel, dat is de max! En de rest... zijt ge ne landmeter zijn gerief gaan pikken of hebt ge dat allemaal met een stokske en koordjes gedaan? Chapeau seg!

      Verwijderen
    6. Een stokske of twee, een rolmeter van 10 meter en een man.
      Dat is alles.

      Verwijderen
  5. Ge kunt misschien rijst telen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. awel, als er deze zomer ergens graancirkels gespot worden, dan weet ik wie de schuldige is!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bessenstruiken samen met de kippen?? Daar gaat ge niet veel besjes zelf van eten denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oei, ik mag niet denken aan je arme rug van al dat harde werken op het land...wat een stuk zeg!!!
    Maar super gedaan .

    BeantwoordenVerwijderen
  9. vraagske : waarom komen die dakpannen zo hoog ? Moet dat zo hoog met compost nog opgevoerd worden ? (ik ken hier niet veel van, hé, ben volop aan het afkijken en leren)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat ze niet lager konden. :)

      Maar er komen nog compost en houtsnippers tussen dus het lijkt binnenkort wel wat lager.

      Verwijderen
  10. Ik ga vandaag beginnen aan mijn véél kleiner stukje tuin. Eergisteren al een compostvat gaan kopen, kzie het volledig zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuk plan voor de tuin! Alleen vraag ik mij af of de kippen bij de bessenstruiken kunnen. Vorig jaar hebben mijn kippen en eendje alle aalbessen en framboosje van de struiken gepikt. Hier het bewijs http://hollandseklei.blogspot.nl/2012/06/van-alles-wat.html . Een net werkte ook niet, want om de haverklap zat er een kip in vast. Dit jaar krijgen de kippen en eendje een ander plekje. Ik en mijn fam. zijn namelijk gek op besjes. Ben benieuwd hoe het bij jou gaat werken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat zou precies toch wel een probleem kunnen worden, ik denk dat ik er een poortje ga tussenzetten zodat ik er soms uit dat stuk kan houden.

      Verwijderen
  12. a zo nen of! ben jaloers, alhoewel a zo veel werk... ma da ga nen hoop groenten geven ze!

    als het open tuindag is kom ik zeker eens langs!!
    of begint ge uwen eigen pluktuin?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. waw, al flink gewerkt!!!
    Zakt de moed u niet in de schoenen (beter: de botten) met al dat water? De grond ziet er nogal lemig uit.


    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat heerlijk ziet dat eruit! Dat wordt straks echt stimulerend om het ook goed te gaan bijhouden ;) Slim!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat ziet er nu al prachtig uit! Ik kan zien hoe het zou moeten worden in ieder geval. En och... anders valt er altijd nog rijst te telen of zalmen te kweken!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. tja die kippen en die struiken da komt ni slim ze mme ;o)
    maar als ge aan het eind van dat smal stuk een schoon draadje zet dat 'weg' kan na de bloemekes en na de beskes is't dik in orde! Khem die kemel ook begaan zelle... eerst pikken ze alle bestuivers weg en dan uw magere oogst aan beskes...chance dat ze verder in de 'hof' ook alle slakken wegpikken...enneuh hou ze weg van de poel... ze zijn echt zo dom om er in te sukkelen :(

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Chapeau, het lijkt me een immens werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Lol dit gaat er gewoon over, ben benieuwd, succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ga jij dat eigenlijk helemaal alleen onderhouden? Ik heb al schrik voor mijn 10 vierkante meter moestuin (wel de eerste keer dat ik zoiets ga proberen).

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mme Zsazsa, wat een prachtige onderneming! Maar ik moet het toch eens vragen: ben je nog nooit badend in het zweet wakker geworden terwijl je uitriep: "Grooot! Het is te groooooot!"...

    PS, ivm dat water in de moestuin ook bij ons zo'n natte bedoening in de winter, en een droge in de zomer. Ik zou me er niet te veel zorgen in maken; er staat nog niets geplant hé. In de toekomst nemen de planten wel water op en maken ze de grond vrij voor het weglopen van water.
    Water in de poel: ook bij ons geen folie. Het peil wisselt gemakkelijk een meter (hoogte) op een jaar. Als je daar mee kan leven...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel, tot op heden nog niet, maar er is veel ruimte tussen de perken hé. :)

      Jullie poel zal waarschijnlijk dieper zijn, hier is hij maar een metertje diep.
      Dat wordt een vettige bedoening met die kinderen in de zomer.
      Ik zal mss nog een buitendouche installeren.

      Verwijderen
  21. Straf dat het bij jullie zo nat is in den hof! Hier is het ook wel zompig, maar bijlange niet zo erg.
    Uw foto spreekt natuurlijk voor zich, maar hoe werkt dat praktisch,zo'n poel zonder folie?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoooow! Respect...! ;)
    Het ziet er heel mooi uit (het plan hé, over de modder heb ik het niet). Maar waarom eigenlijk zo groot? Jullie zijn toch ook 'maar' een gezin van 5?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Bessenstruiken samen met kippen lukt niet helemaal. Zelf laat ik mijn kippen vrij loslopen tijdens de herfst en de winter (biologische controle frambozenkever en bastaardrupsen).
    Vorig jaar had ik in de lente wel aardig wat schade aan mijn kruisbessenplanten (knoppen worden opgegeten) en de beesten zijn verzot op blauwbessen (zelfs als ze nog niet helemaal rijp zijn). Frambozen laten ze hier hangen (ze eten mijn overschot aan frambozen zelfs niet altijd op wanneer ik ze die voeder), braambessen niet. Toen ik ze in de herfst terug losliet, was ik mijn veenbessen vergeten, de kippen niet.
    Dus best zorgen dat je het bessenhoekje kan afschermen gedurende de oogstperiode

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wij hebben net 37 bomen omgehaald om een groentetuin en fruitbomen te kunnen planten. Mooi om te zien dat je oude dakpannen en stenen hergebruikt, dat lijkt me voor hier ook een strak plan; ruimt het ook direct een stukje op ;-)
    Mooi ontwerp, ik ben heel benieuwd hoe het straks er uit gaat zien. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. WOW, dat ziet er nu al geweldig uit zeg!! Wat een ontzettend leuk ontwerp. Ben nu al benieuwd naar de lente- en zomerplaatjes :>)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik zie dat je de kippenren samen met de fruitplanten heb. Lopen de kippen dan door de fruitplanten? Dan kan ik je vertellen (uit ervaring:) dat je niet veel fruit overhoud. Kippen vinden die ook erg lekker. :)
    Ben benieuwd naar je foto's dit komende jaar van je moestuin erg leuk om ideeën van andere te zien.
    grts Maryanne - Miss Tiddels'

    BeantwoordenVerwijderen