donderdag 16 mei 2013

Welkom!

Welkom!
Welkom in mijn serre!
Een serre seg, ik vond dat altijd iets voor gepensioneerde mannen die liever in hun hof zitten dan bij hun vrouw.
En dan maar stoefen tegen de buren over de tomaten.

Daarom dat als ik een serre wou, het een geassembleerde moest zijn, zo eentje waar gepensioneerden hoofdschuddend van zouden gaan lopen.
Zo'n serre die zegt: "Hey, hier tuiniert zo'n duurzaam iemand. De hippe versie!"
Ja, een serre, dat moest er zeker komen.
(Hoewel sommige mensen met succes tomaten telen in potten en die al dan niet binnen en buiten sleuren, is het mij nog nooit gelukt.)

Maar ineens was het mei en was er nog altijd geen serre in het verschiet.
En toen zag ik dit juweeltje op Kapaza, een aluminiummen serre van 6 op 3, zo eentje die ademt: "Mia, ik gon nor m'n seir, ik zen terug tegen dat de patatten meureg zijn!"
En voor geen geld, en vooral dat deed het hem.
Ik was om, ach hip, wie wil er nu nog hip zijn als je ook degelijk kan zijn, degelijk is het hip van 2013.


Verzicht
Ziet eens, 18m2 pure hippigheid!
Gewoon in Meerhout, of all places.

Zoom in.

serre5
Kei-aluminium.
Als dat niet duurzaam is.

Waar zijn die tomaten?
Om toch iets minder hip te zijn vloerde ik vandaag een rustiek vloerke.
En drie kruiwagens compost en veel gewroet later zag het er al zo uit.
Nu nog de tomaten.

De maïs, kardoen, courgetten & pompoen
Rechts van het vloerken staat de maïs en vrienden te wachten op Zuiderse Dagen om uitgeplant te worden.
Of zitten die bij jullie toch al in de grond omdat de Ijsheiligen gepasseerd zijn, punt uit.
Ja, hoe zit dat daar bij jullie, vertel eens en vertel dan ook gelijk al uw andere serregeheimen.
Welke groenten kweken jullie succesvol in de serre, wat mag ik zeker niet vergeten en wat doen jullie met die serre buiten het tomatenmoment?

Schiet!

57 opmerkingen:

  1. verrekte mooi
    hier dient de vensterbank als serre dus geen gevordene tips en trucs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb geen seir ;-) en ook gene moestuin dus kan nie echt tips geven maare bij u sjieke dinges ze amai!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kunt er wel een perzik inzetten, zo groot als ie is. En natuurlijk paprika, en rode pepers en aubergine. Alle groenten die het niet graag koud en vochtig hebben ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hier geen serre, maar een plastiekske -recup- over mijn 2 vierkante meter gespannen. Een mens moet ergens starten hé. Maar die serre van u, dat ziet er puik werk uit! Daar gaat ge geniet van hebben....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou het niet weten ik ben al content als mijn vetplanten mij overleven, maar die serre en bij uitbreiding de tuin, ziet er al wreed goe uit. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Meerhout is dan ook kei hip!
    Ik zou ook pepertjes zetten en aubergines.
    De maïs en de pompoen staan al buiten, net als de tomaten. Ik ga niet veel moeten eten deze zomer, peins ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik 'leen' af en toe te serre van mijn vader. 't Is te zeggen: ik stuur mijn zaailingen enkele weken op logement tot ik ze moet verspenen. Dan komen ze terug naar hier en hier is geen serre. Dus gaan ze meteen de buitenlucht in op een - hopelijk- zonnig en beschut plekje tot ik ze kan uitplanten. Het gaat prima, maar ooit komt hier toch ook een serretje, droom ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. tomaten, veel tomaten, meer dan je kunt eten. Eens je zelf gebrouwen tomatenmoes hebt om de winter door te komen, wil je niet meer zonder zelf gebouwen tomaten moes.
    En ook paprika's. zelf gegroeide parika's kunnen niet tippen aan die smaaklozen op paprika lijkende dingen uit de winkel.
    En chilipepers. Maar niet teveel. twee planten chilipeper en je moet zeker alweer hulp vragen wat te doen met al die chilipeper. (maar eens je leer pikante olijfolie te maken, kun je ook niet meer zonder)
    En dan ook nog wat ruccola en wat aardbeien.
    En ook ideaal om bloemkes in op te kweken. of om potten met vaste planten een voorsprong te geven op een zomer leven buiten.
    En 's winters is de serre gewoon een opslag voor tuinmeubels en een kattebak voor poezemonster dat liever zijn gevoeg niet doet in de sneeuw.
    Nadeel daarvan is dat ik tegen de lente de deur moet baricaderen of de tomaten zouden een raar reukje hebben.

    En een geheim: 's avonds de deur dicht, smorgens zeker open zetten. Ventilatie is balngrijk, als het te vochtig wordt gaat de boel verzieken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier ook geen serre.. Mhh, toch probeer ik dit jaar tomaten te zetten. En inderdad ze staan al omdat de ijsheiligen gepasseerd zijn, en ik vriestemperaturen niet meer toelaat in mijnen hof!

    Als ik een serre had zou ik zeer zeker artisjok zetten.. Dat moet schijnt in een serre! Zo lekker dat dat zo al is, wat moet dat zijnvan eigen kweek!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Voor er tomatenplanten in gaan kan je er spinazie, sla, radijsjes, waterkers in
    zaaien en ook éénjarige bloemen kan je voorzaaien..
    Ook bloemkoolplanten staan er nu nog in...
    Paprika's, pepertjes en aubergines kunnen er ook in samen met de tomaten
    De paprika's en pepertjes hebben wel niet veel water nodig....wij zaaien er ook
    wat basilicum in....
    Wat een supermooie en vooral grote serre!
    Succes er mee.....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ben ik nog de komkommers vergeten! superlekker en supermakkelijk!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ideaal in de serre zijn meloenen. Niet heel gemakkelijk, maar wel echt de max als het lukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hier tomaten, paprika, komkommer
    hebben volop aardbeien momenteel , zijn heel vroege omdat je ze in de serre hebt staan, mijn ouders hebben er buiten, dus die beginnen pas als ze hier bijna uitgebloeid zijn ...
    maar ook vroege worteltjes, sla, spinazie, boontjes, ... (wij eten heel graag wortelen, maar liefst verse, dus om de 4 weken ongeveer worden hier nieuwe rijtjes wortelen gezaaid, in de serre kan je ook nog vrij laat op het seizoen wortelen zaaien om in het begin van de winter ook nog verse te hebben ;-) )

    en voor die lucht in je serre : wij hebben pompjes op onze dakvensters staan, die de vensters automatisch openen volgens de temperatuur .. zo heb je ook nooit een te hoge temp in je serre in de zomer als je eens een dagje niet thuis bent...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. 't Gaat daar schoon zijn als het allemaal vol groentsels enzo staat. Mijn maïs staat al buiten, maar het is de eerste keer dat ik dat probeer, dus ja.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Maar jom, zo tof weeral! Mijn moeder tuinierde ook en als ik van kot thuis kwam ging ik altijd in de serre kijken wat er al te fretten viel.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Al wat je wil weten over serreteelt en nog veel meer in deze pdf van Jos Van Hoecke (VELT lesgever). De moeite om eens grondig te lezen: http://blogimages.bloggen.be/quicengroigne/attach/24955.pdf. En persoonlijk ben ik bijzonder tevreden over de zaaitafel die ik in mijn serre gebouwd heb, en die nu al véél te veel sla produceert om nog op te krijgen (http://eigenwijzetuin.be/2012/12/24/expansiedrift/ )

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hier staat alles al buiten. "Omdat die plantjes anders te hard groeien achter 't glas en dan geen sterk 'skelet' vormen voor tegen dat ze echt buiten staan." zei de schoonmoeder. Ze doen het goed daar buiten. Ik ben al elke dag 5 keer gaan kijken... Zelfs bloemekes aan de courgetteplanten!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik haal de tomatten bij onzen bompa....bij goed weer werk ik ook graag in den hof, maar dit jaar had ge er mij geen plezier mee kunnen doen

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Amai, uwen hof begint wel al serieus vorm te krijgen!

    Ik voorzie u graag van tips, alleen zal dat moeilijk gaan, ik heb nl. nog genen hof!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Bij mijn ouders moest ik daar altijd komkommers, tomaten en paprika's gaan oogsten. En ervoor zorgen dat de sproeiers hun werk deden! (als ze op verlof waren hé, anders was dat mijn vader zijn jobke)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb sinds dit jaar ook een moestuin maar een serre hebben we niet echt nodig...we leven hier namelijk in één grote openlucht serre! Mocht ik nog in B wonen zou ik zuiderse vruchten kweken in mijn serre zoals bv. Kumkwat (mini sinaasappeltjes die je in zomerse slaatjes verwerkt) of limoenen (voor de mojitos)...en zo krijg je je serre wel gevuld. Bij mij ouders hadden we vroeger een druiverank, super! Je eigen druifjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik vroeg meneige daarstraks al af waarom het bij u niet regende en het hier al de hele week niks anders gedaan heeft. Het paddeke is er eentje met een dak! Ferm gedaan.
    Hier staat er geen serre, alles groeit in openlucht, en durft daarom ook al ne keer ferm mislukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik begin stiekem toch wel jaloers te worden op uw mooie moestuin

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Uw moestuin ziet er prachtig uit! Ik hoop er ooit eens eentje te mogen bewerken...
    Groetjes
    Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
  25. DJu. Ik ben jaloers. Een serre wil ik ook nog, om keiveel tomaten in te planten waarvan je de vruchten daarna niet kan opeten om dat ge er véél te véél hebt. En natuurlijk om meloenen in te kweken, want dat is nog een fruitsoort die ik nu niet in de tuin heb staan...
    Een flink exemplaar. Je kan zo'n serre ook als wintertuin gebruiken ...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wil ik ook maar tja, zo'ntuin kan ik alleen van dromen.... Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik wou dat ik een serre had om mijn meloen in te beschermen. Die staat nu buiten en ziet er nog maar half levend uit.
    Dat zal dus weer niks worden met die meloen dit jaar :(
    Ik zal toch ook is moeten investeren in zo'n serre ...
    Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat is er dus misgegaan met mijn meloen - te koud ...

      Verwijderen
  28. Onder de indruk van hoe het geheel er al uitziet. Wat een werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Oh, mooi! Ik droom al lang van zo'n serre (mag ook kleiner, liever wat kleiner zelfs in onze tuin). Ik zou er tomaten, pepers, paprika, courgetten, ... in planten.
    Door de aprilse droogte en de aanhoudende maartse buien in mei heeft één komkommerplant al de geest gegeven, de preien hebben zelfs moeite om rechtop te blijven, de worteltjes komen heel laat uit,... hoor mij zagen!!!
    Een serre brengt de zomer dichterbij en dat zou ons humeur wel wat opmonteren!
    Succes met je nieuwe aanwinst!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Gouden tip: op de zaterdagmarkt in Geel staat een boerke en die brengt eenmaal per jaar geweldig goeie komkommerplanten mee: ze kosten dan wel €5, maar je hebt een hele zomer lang elke dag een komkommer uit de serre, en dat is niet gelogen. De zaterdag voor of na pinksteren zou hij ze bij hebben, heeft hij me vorige week plechtig beloofd ;-).

    Voor de rest véél pepertjes. Hier worden die wekelijks geoogst, aan een touwtje gerijgd en in de chauffagekelder gedroogd. Zo heb je de hele winter door eigen pepertjes voor allerlei lekkers mee te spicen. En je kan er inderdaad ook lekkere piri-piri-olie mee maken, mmm!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Als ik een serre zou hebben: paprika, pepers en aubergines.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Oeh wat een DROOM van een hippe serre heb jij! (In Nederland noemen we dat een kas )

    Ik wens je heel veel lekkere,rijpe, rode tomaatjes!

    X

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik had ooit een serre en vond het fantastisch, vooral voor de winter! Dan had ik er allerlei kleine gewasjes in staan, zoals veldsla, rucola, winterpostelein, winterspinazie... Zo op het eerste gezicht een verpieterd zooitje, maar ik haalde er altijd een vers slaatje uit voor het hele gezin.
    Daarbij dan nog witloof, molsla enz... Door mijn (onverwarmde) serre had ik eigenlijk het jaar rond groente.
    Artisjokken daarentegen kweek ik buiten, wegens te groot voor serre. Als je ze vroeg genoeg zaait, kun je hetzelfde jaar oogsten. En als je ze in de winter wat afdekt (met een groot vel plastic, evengoed tegen het verrotten als tegen de vorst) komen ze vlot de winter door! De planten zijn nu meer dan een halve meter hoog en er is al een artisjok te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Oh wauw, dat herinnert me aan zomers bij de grootouders. De beste tomaten van de wereld. Ik denk dat ze er ook rode bessen en sla (of sloât) in hadden. En vooral, het was daar altijd lekker warm en heel goed verstoppertje spelen.
    Ondertussen doe ik een tomaten en komkommer poging op mijn terras. All tips welkom!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bij mijn bompa stond ook altijd een zoutvatje in de serre. Rijpe tomaat van de plant plukken, beetje zout er op en lekker opsmikkelen op het bankje naast de 'seir'.

      Verwijderen
  35. Hier wel een kas :) Van hetzelfde formaat als bij u. Ik zaai (bijna) alles voor in de kas, niet in huis. Dit levert mooie stevige planten op. Op koude avonden sleur ik wel weer het een en ander naar de keukentafel om dat 's morgens weer in de kas te zetten. Voor het moment staan daar de tomaten (jawel) en verschillende soorten sla (bietjesblad, pluksla, rucola) waar we elke dag van eten. In het verleden ook komkommers en augurken. Dit jaar staan de augurken buiten.

    De courgettes en augurken zijn de 15 naar buiten gegaan, zon of niet. Ik heb nog ruimte over in de kas maar weet nog niet goed wat ik daarmee ga doen.
    Wanneer de sla eruit gaat (àls het ooit warm wordt schiet dat direct door) dan zet ik daar m'n basilicum neer en in het najaar is het de moeite om uien en sla te zaaien die je dan vroeg in het voorjaar kunt eten.

    Onze pa teelt ook paprika's in zijn kas, mocht je het willen weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. awel ik zag die ook staan op 't net en mijmermede er lekker over
    maar ik denk dat ik al blij mag zijn met de 5m² driehoek die ik heb afgepitst van de tuin
    daar gaan zaaaalige tomaten in groeien in die serre

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Dat ziet er goed uit! Tomaten vind ik misschien toch veruit wel het leukst om in de kas zien. Thuis hebben we altijd (behalve dit jaar) heel veel verschillende soorten. Een oranjige tomatensoort waar ik zo even de naam van kwijt ben is veruit het lekkerst. Zoiets is nergens in de supermarkt te vinden. Het smaakt van nature zoveel zoeter dan die smakeloze tomaten die je hier kunt kopen!
    Verder hebben we nog druiven tegen het dak aan die het best goed doen. De rest van de planten verschilt erg per jaar en meestal zetten we er vooral plantjes in die we later buiten zetten als het warmer is.
    Paprika vond ik ook altijd een leuk idee, maar dat is hier nog niet helemaal gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. mijn eerste serre-tip - op tijd verluchten en toen liet ik het aan mijn man over...

    BeantwoordenVerwijderen
  39. ik heb tegen mijne man gezegd: "awel, überhuisvrouw Zsazsa heeft een serre" en hij heeft eens gegromd, dus ooit komt er hier ook een.
    tegen dan kom ik uw tips hier bijeen sprokkelen - tot dan staat hier alles buiten, tomaten, aardbei, sla, ... in potten of in mijn vierkante meter.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Er is er een jaloers hiero :). wow dat is een straffe (is dat goed Vlaams? Wij zeggen "strakke") serre!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Vergeet de kwamkwammers i.i.g ook niet, leuke planten. En wat dacht je van een watermeloen, doet het helaas niet bij ons in de koude grond :(, maar misschien wel in de kas?. Ik zou me er helemaal in uit kunnen leven en dan ben ik nog maar 28 jaren jong, dus überhip!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Ik vind die serre juist tof :-)
    Het ziet er nu al geweldig uit!!!
    Geen tips van mij. Ik heb geen groene vingers.....
    Tuinier ze !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. wat een prachtige moestuin ! en ja een serre is toch wel nodig als je het serieus meent me dunkt, staat me ook nog te wachten. waarom geen druivelaar planten? buiten de wortel,langs binnen laten groeien (maar hoe maak je een gat in dat glas?) Heb 1 vraag : het zal zeker een bedoeling hebben maar ik weet niet welke, waarom ligt dat heel mooi pad asymmetrisch in de serre ?
    nb : sla uit de serre smaakt superzacht, niet te vergelijken met sla die gewoon buiten groeit.
    voor de wintermaanden : kun je daar je kindjes niet in parkeren. zo efkes zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Wauw dat ziet er een hele hippe en leuke serre uit daar! Daar zullen wel heel wat prachtige planten en groenten enzo in gaan groeien! Ook een mooi pad gemaakt in de middengang, geweldige moestuin ook trouwens buiten de serre :)

    Liefs, leen

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Hier geen serre (kas) maar 20 april is de moestuin ingezaaid, direct in de volle grond. Alles is goed opgekomen en ik denk dat we dit jaar een goede doperwtenoogst hebben. Spinazie en knoflook hebben we vorig najaar gezaaid en en geplant. Van de spinazie zeker 25 porties en ook nog uitgedeeld. Zoals het er naar uit ziet hebben we dit jaar heel veel abrikozen, perzikken, appels, peren en kersen.Hier heeft iedereen een moestuin en helpt elkaar ook om zo snel mogelijk alles in te zaaien

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Tomaten altijd in de volle grond en ik heb genoeg tomaten(sap) om het hele jaar rond te komen. Ik heb sinds ik hier woon (6 jaar) nog nooit puree of gezeefde tomaten oid gekocht. We koken ze, maken ketchup, zongedrogen tomaten zodat we het hele jaar rond komen. Het leuke is dat we de laatste 3 jaar met Kerst nog verse tomaten hebben.Jam en compote en ingemaakt zuur hebben we hier ook nog niet gekocht. Als het goed is leg ik volgende week de eerste augurken in het zuur

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Mijn vader heeft altijd een serre gehad en de man hier doet in glas en ik zaag al jaren voor een serre, maar die vindt dat maar niks in onze tuin dus ik moet nog wat geduld hebben. Prachtige seir heb je daar!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Wij kochten vorig jaar ook een serre. Niet in hip aluminium maar in budgetvriendelijk plastiek :-) . De serre stond er maar eind augustus, toen nog vlug proberen wat bloemkool, broccoli en sla te zetten ma dat was een totale mislukking. Dit jaar nu reeds begonnen. Eerst en vooral omdat we amateurs zijn en alle groentekwekers van het eerste jaar planten blijkbaar dit: radijzen. Voor de rest proberen we ajuinen, tomaten, kerstomaten, sla, komkommer en courgette. Er staat ook een aardbeienplant met nu al veel vruchten!! EN alles staat in potten, want de serre staat op ons terras. Dus voor ons is dit nog een even groot raadsel als voor jullie denk ik. Van elke plant hebben we er nu maar 1 staan, is dit misschien te weinig?? In onze serre staat ook een oost-indische kers, blijkbaar houdt dit veel vieze ziekten en insecten weg van je andere planten... en de bloemen en bladeren zijn eetbaar, dus ook mooi meegenomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. In de kas kun je mooi de Dahlia's voortrekken, zodat ze -na ijsheiligen als ze naar buiten mogen- snel bloemen gaan krijgen. Dan kunt u ons niet alleen de ogen uitsteken met een kas maar ook met prachtige Dahliaboeketten.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. tussen de tomatenplantjes kan je zomerpostelein zaaien, als levende mulch, groeit snel, en is nog lekker en gezond.
    Ook peterselie doet het goed tussen de tomaten en komkommers.
    Verder staat er bij ons in de serre naast de klassiekers ook nog warmoes: om al eerder op het jaar te kunnen oogsten en met dikkere ribben. En Mexicaanse tomatillo's, is dat niet iets voor u? Om lekkere salsa-saus mee te maken. Een waar succes in de serre! En verder Petit Gris de Rennes, lekkere zoete meloentjes.
    Wat ook goed gaat: paksoi (de kleine lichtgroene versie) , in de serre oogstklaar 6 weken na zaaien!
    En in het najaar kan je ook kailaan proberen ofte chinese brocolli. Hopelijk heb je hier wat aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Is uwen hof toevallig is uwen hof toevallig ook toegankelijk voor publiek? Ik ga dit weekend naar't lief in Larum (of zoals hij altijd zegt: Lerrem) & dan zou ik eens langs uwen hof kunnen rijden? Kan je het adres prijsgeven?

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Voor de moment is de hof niet open neen, maar mss in de toekomst wel!

    BeantwoordenVerwijderen