dinsdag 21 mei 2013

In de reeks winkels naar mijn hart: Sanguisorba! (e.a.)

sanguisorba
Ongeveer een fortuin spendeerde ik dit jaar aan zaden, het grootste deel van mijn fortuin ging naar De Bolster, het supersonisch snelle biodynamische zaadteeltbedrijf uit Nederland dat nooit teleurstelt.
Een kleiner fortuin ging naar De Nieuwe Tuin, dé plaats voor de speciallekes. Ik bestelde er oa. paarse boerenkool en spruitjes, Russische bladkool en boerentenen.
De Nieuwe Tuin is even supersonisch snel, maar stopt voor hetzelfde geld de zakjes minder vol. Het irriteert mij ook vreselijk dat je geen prijzen ziet terwijl je winkelt.
Maar dat weegt allemaal niet op tegen hun plezant aanbod.
Een andere plaats waar je speciallekes kan kopen is bij Vreeken's zaden, maar die zijn dan weer zo tergend traag in het verzenden van je bestelling dat je er beter naartoe rijdt. Maak er een daguitstap van en bezoek terwijl Villa Augustus en de Stadsboerderij. Allemaal op wandelafstand van elkaar.

Sommige groenten koop ik liever als plant en daarvoor ga ik -door de rotafstand- één keer per jaar naar Ecoflora.
Maar vorig jaar ontdekte ik in Ranst Het Speciale Groenten Walhalla. Ranst begot.

Tomaten is een van die dingen die ik niet als zaad koop (weinig plaats, warmte nodig om te kiemen, een zakje zaad even duur als een plantje, ...) dus reed ik vorige zaterdag op goed geluk naar Ranst.
Hebben Speciale Groenten Walhalla's ook tomaten?
Absoluut. Zelfs zo'n 30 soorten.
Ik liet me adviseren en keerde tervreden naar huis met bijna 20 verschillende rassen én een boel informatie.

Dit jaar staan de volgende tomaten in mijn serre:
De klassieke drie: Coeur de boeuf, Romatomaat en een degelijke trostomaat.
Maar dan: Amish rose, Cherokee purple, Gele kerstomaat, Banana cream, Gele perzik tomaat, Aardbeitomaat, Indigo rose, San Marzano, Black purple, Green zebra, Tigerella, Witte tomaat, Wonder light, Harbinger, Geel banana Provence en Coctail Mirabelle
En adem weer in.

Volgens de buurman moeten er hallucinerende tomaten tussenzitten, met zo'n namen.

Ik was al een half uur verder en ik had alleen nog maar tomaten gezien. Toen moest ik nog beginnen aan de andere groenten.
En dat is -uiteraard- ook de moeite.

sanguisorba
Kijk ne keer naar links...

sanguisorba
En naar rechts.
Ik zei het al.

Naast de tomaten staken de volgende groenten in mijn koffer:
Zeekool, Hertshoornweegbree, Aardaker, Dragon, Doorlevende venkel, Rucola, Slangenradijs en Pimpernel
En omdat ik zo'n toffe ben kreeg ik nog 2 Petit posy's gratis ende voorniet.

Als dat niet geweldig is seg!
Daar keren wij tevreden naar terug!

Ga ook eens kijken bij Coffeeklatch.

28 opmerkingen:

  1. heerlijk om al dit lekkers zo te zien staan, helaas heb ik niet zoveel plaats als jij.
    maar dit ter zijde, misschien een tip als je in dordrecht bent
    moet je eens langs bij SMS modestoffen daar hebben ze heeel veel fournituren voor lage prijzen.
    Ook de vrijdagmarkt in dordrecht is de moeite waard, daar staat een kraam met stoffen van 0,70 en 1,50 en echt leuke stoffen erbij.
    Sorry maar ik maak geen reclame hoor. En trouwens villa augustus is inderdaad een heerlijk plek om te eten.
    gr philomene

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waaaaaw wat een paradijs! Daar moet ik ook eens een kijkje gaan nemen :).
    Super! Jij gaat heel veel lekkers in je moestuintje hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, die foto's van bij Coffeeklatch vergroten mijn liefde voor het tuinieren nog meer. En ik krijg er ook honger van. Geweldig, zo'n paradijs!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik 'winkel' ook graag bij Sanguisorba! Je krijgt er waar voor je (weinige) geld en heel veel uitleg. Ik heb er ook andere familieleden mee naartoe gesleept en niet zonder succes.
    En nog een tip: mosterdblad, heb je dat niet gekocht? Smaakt heerlijk in sla en groeit!!!! Wij moeten bijna elke dag sla eten om de planten (ik kocht er eentje en scheurde hem direct in twee exemplaren) bij te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mosterd heb ik gezaaid (maar nog niet geoogst!)

      Verwijderen
    2. Dat oogsten zou bij deze temperaturen wel nog een tijdje kunnen duren ;-((

      Verwijderen
  5. Nog iets vergeten: de grote chefs kopen ook hun kruiden bij Sanguisorba en de kruidenbaas Bart geeft les aan de meester-herboristen in Deurne.
    Als dat geen kwaliteitslabel is?!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, Sanguisorba kende ik nog niet. Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. dju, ik heb tomaten gezaaid. Van de nieuwe tuin.... in volle grond. Foutje nr 1 van de beginnende tuinier? Ranst, here we come volgend jaar....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hebt ge ze knal in de volle grond gezaaid?

      Verwijderen
  8. Mind you, er bestaat een GIGANTISCH parallel gratis tomatenzadencirquit in blogland. Deelnemen is poepsimpel: halverwege dit seizoen peuter je wat zaadjes uit een schone tomat van elk ras in je bezit, die leg je per soort in een potteke water tot dat aan het gisten gaat (haalt de beschermende mantel van de zaden af zodat ze kunnen kiemen), mooi laten uitdrogen en in een envelopje doen (per soort). Mailke sturen naar ondergetekende, en ge zijt vertrokken voor een overaanbod aan tomatenrassen en dat tegen de kostprijs van een paar postzegels. Kweeniehoeleutig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Keigoed Bart!
      Ik doen mee!

      Verwijderen
    2. Waar vind ge dat cirquit? Allemaal zaadjes leggen op een keukenrolpapierke en dan laten drogen en volgend jaar in een zaaibakje zetten.. Tomaten staan op afstand dat jij het zelf wil!!

      Verwijderen
    3. Elinemien
      Een goeie startplaats is de facebookpagina van Velt (gewoon de vraag stellen wie wat zaden op overschot heeft), of tomatenforum.nl (persoonlijk geen ervaring daar), en als je mij (bart@eigenwijzetuin.be) een mailtje stuurt met je adres dan stuur ik je deze winter een soort of tien. Dat keukenrolpapierke is een beetje overbodig: de kwaliteit van wat je toegestuurd krijgt is meestal zo goed dat je nagenoeg 100% kieming hebt, dus gewoon 2 zaden in 1 potje per ras. 't Grootste probleem is nog kiezen welke rassen je dat jaar níet zaait :-)

      Verwijderen
  9. onze meest prettig gestoorde hofleverancier, kameraad & viswijf!
    je had toch een momentje...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat momentje was ingecalculeerd! :)

      Verwijderen
    2. :-) - calculeer maar alvast een momentje in begin september voor rock&roll op de kwekerij - ik zorg voor de uitnodiging!

      Verwijderen
  10. en wie gaat dat allemaal opeten? :)
    Toffe tips trouwens (wat een alliteratie :))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vergeet den tip van Bartel Van Riet zijnen bompa niet!!! Stinkertjes bij de tomatenplantjes zetten houdt de aaltjes weg!! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik kocht dit jaar, net zoals vorig jaar, enkele planten bij Sanguisorbia, tijdens de tuindagen van Beervelde. 't Waren dan wel kruiden(ik ben de Fruitberg, niet de Groenteberg)
    Erg vriendelijke man, die kwaliteit verkoopt. Fijn om ook zijn kwekerij eens te zien.
    Succes met de planten!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hebben ze daar ook tomatten die geen zon nodig hebben ?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hé Peter Bauwens :)
    Het is vast een familietrekje, altijd op zoek naar dat net ietsje anders. Mijn vader heeft een grote liefde voor boerentenen in tomatensoep :) Recept uit zijn kindertijd en de ideale vleesvervanger, of hoe een man van bijna 77 altijd zijn tijd voor was :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bedankt voor de tip! Zo'n kwekerij heeft hetzelfde effect op mij als een toffe stoffenwinkel. Ik kan er uren in rondlopen en betoverd geraken door al het heerlijks dat er te bewonderen valt. En terwijl lopen dromen over wat ik er in de keuken allemaal mee kan maken. Zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ha, en gij durft hier nog altijd niet stoppen voor een jat koffie? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. hallo, even over dat "mosterd zaaien en nog niet geoogst" - ik heb dat gezaaid en dat groeit nu gelijk zot, maar wat doe je ermee? alle tips zijn welkom!

    BeantwoordenVerwijderen