maandag 10 juni 2013

Het-Beledig-Eens-Een-Patissier-Koekske

koekjes4
Terwijl de zoveelste poging tot zuurdesembrood in de keuken staat de borrelen, deze koekjes.
Beide gebak, maar twee keer een totaal andere belevenis.
Het complexe, zurige van het brood tegenover het zoete, boterige van deze koekjes.
Er is een moment voor alles.

Deze koekjes zijn zo klaar terwijl de pot desem al twee dagen op mijn aanrecht staat en er nog steeds geen brood in de oven zit.
Er is inderdaad een moment voor alles.
Meestal komt het koekjesmoment wanneer ik een vergeten rol bladerdeeg ontdek.
Ik bak nl. zelden groentetaarten, in tegenstelling tot mijn bedoeling.
En dan komt de pot suiker boven en zijn er een kwartier later deze koekjes.

koekjes6
Dat valt best mee, niet?

koekjes1 Begin met een rechthoek, alle manieren zijn toegelaten.
Strooi suiker naar smaak over het volledige vel.


koekjes2 Rol losjes op naar het midden toe.

koekjes3 Klap toe en snij reepjes van een kleine cm. (zie de eerste foto).
Bak een klein kwartier op 220° en ga geregeld kijken, door de suiker kunnen ze makkelijk te bruin worden.
Laat even afkoelen op een rooster.

koekjes7 Nu nog net koffie maken en achteruit leunen.
Voila.

En dan hoop ik dat ik hier binnen een paar dagen terug sta met een succesrecept voor zuurdesembrood.
Als God het belieft, tot dan!

25 opmerkingen:

  1. Ook hier wat vergeten bladerdeeg in de vriezer, bedankt voor deze heerlijke tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel! Ga ik zeker maken

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mme Zsazsa, zuurdesem is Super! Wij hebben hier ook een glazen pot op onze vensterbank staan.. hopelijk vinden we een goed logeeradres voor als we op vakantie vertrekken.. anders geef ik hem wel aan u! ;) of toch een deel. Lukt het een beetje denk je, is er al beweging in?

    Groetjes, Elinemien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nooit geweten dat het zo simpel kon zijn... Dank u!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Amai is dat zo eenvoudig, dat ga ik dan ook is proberen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha, ik doe er behalve suiker ook kaneel op. Mmmm :-)
    En zuurdesembrood: kwestie van geduld. Ook wanneer je straks een goede starter hebt, want het rijzen duurt ook lang (veel langer dan bij gistbrood). Vooral wanneer je een ´jonge´ starter hebt. Die is meestal minder actief dan een oude(re). zie:http://eenvoudigleven.blogspot.nl/2010/08/van-alles-en-nog-wat.html voor mijn werkwijze. Ik ben benieuwd naar de jouwe.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook heel lekker met kaneelsuiker... <3
    Ik dacht alltijd dat suiker met een z, dus "zuiker", wordt geschreven. Weer iets geleert. ;)
    Beste groeten uit moffenland!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ohhhh hier ligt vast nog wel wat vergeten bladerdeeg in de vriezer!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. dees is zo simpel maar precies wel lekker dat het verboden zou moeten zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ze zitten al in de oven hier! Hmmm...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vetmester of moet dat zijn vetmestster ?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De beledigingen vliegen hier in 't rond op jouw blog. Die pasta ga ik overmorgen proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. O voilà, mijn redding voor het laatavond-bladerdeeg-opbakplan!!! Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik voel nu al dat ik teveel koekjes ga beginnen eten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Die koekjes zien er lekker uit maar een groententaart smaakt ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geen goed idee om dit tijdens den blok van de studenten te posten... Bij de blokkende Gentse JNM'ers zijn ze alvast goedgekeurd... (én op!)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Als je zin hebt in een snelle hartige hap kan je hetzelfde doen, maar geraspte kaas gebruiken ipv suiker. Zo krijg je lekkere kaasvlindertjes, mmm...!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het was letterlijk en figuurlijk kinderspel: alle drie een plak bladerdeeg voor hun neus en even later heerlijke koekjes! Merci, madame, merci!
    Straks bakken we er weer, maar ik ga er zelf toch maar wijselijk afblijven nu....

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Als absolute kluns ben ik er toch in geslaagd van deze te laten mislukken, ook al beweerde mijn bezoek bij hoog en laag dat ze heel lekker waren. Ze zagen er nog niet half zo lekker uit als de uwe, ze waren droog en smaakten vooral naar bladerdeeg in plaats van naar suiker en kaneel (wat ik er zelf nog had aan toegevoegd). Wat oh wat heb ik toch verkeerd gedaan???

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dit is werkelijk fantastisch goed gevonden!
    En ik die dacht dat ik de enige was die af en toe vergeet dat er een rol bladerdeeg in de koelkast steekt... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen