vrijdag 14 juni 2013

Moestuin 2013 #Maand 6

kool
Vorige keer liet ik u al wat groenten zien, maar dat was nog niks in vergelijking met vandaag.
Ivo Pauwels vertelde het gisteren al op radio 1, vanaf dat het 's nachts tien graden is, zie je de tuin exploderen.
Dit is bijvoorbeeld mijn ontploft kolenperk.
Mah zo schoon!

kool
Efkes uitzoomen.
Twee weken geleden oogste ik nog aarzelend de grootste blaadjes, nu is het met de schaar, geen getalm meer, dooreten begot!
In dit perk staat de cavalo nero al niet meer zo aarzelend tussen het fris geweld van de mosterd, raapsteeltjes en rucola.
Links staat een van de twee Petit posy's, de savooispruitjes.
Ik vind Cavalo Nero zo schoon dat ik er een paar in potten zette voor op het terras, waauw, wat een kool!

schorseneren
Niet elk perk ziet er zo levendig uit gelijk het kolenperk, hier staan we bij de wortelen, onderaan de schorseneren, in het midden witloof en rondom het sleutelgat haverwortel.
Tussen de drie wortelgewassen komt snel een laag grasmaaisel zodat ik minder vaak het onkruid moet wegdoen.

erwtjes
Een beetje verder, in het blad staan de erwtjes eindelijk in bloei, zowat een maand te laat en dat is mijn schuld, maar ook die van het weer, maar we maken er het beste van, zo zijn we wel!

slangenradijs
Naast de erwtjes staat dit plantje op het perk van de kolen, slangenradijs of rattenstaartjes.
Nu ik even wat informatie zoek op het www zie ik dat ik eigenlijk al kon proeven, dat is iets voor morgen.

vaste groenten
De vaste groenten, die zijn iets trager, die moeten zich niet zo laten gelden gelijk de een- of tweejarigen in de rest van de tuin.
De aardperen achteraan doen uiteraard wel enthousiast mee, de brave Hendrik, het eeuwig moes, de doorlevende venkel en de stafspinazie die nemen hun tijd.
Juist gelijk ik.

15 opmerkingen:

  1. Goed gewerkt seg. Die slangenradijs heeft dat echt steun nodig? dat stond er precies niet tussen op het www en ik heb dat dan ook niet gedaan. Hier zijn de boontjes uit de serre al op en die van buiten zijn nu ook klaar, ole! Van mijn teveel aan rucola maakte ik al rucola pesto, ook lekker maar nu steken er al een 5 tal potjes gewone pesto in de vriezer, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. pesto in de diepvries: mega-goed idee!

      Verwijderen
  2. waw, wat een transformatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een verandering geweldig

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn moestuin is ook aan het schieten, en jammer genoeg samen met de sla en de courgettes ook het onkruid...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wauw... wat staan jouw erwten er mooi bij zeg. bij ons zien ze er nog heel zielig uit- te koud gehad zeggen we maar. zo met het zonnetje begint de rest het goed te doen. succes met je moestuinexperimenten! het staat er kwiek bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. bij mij ziet het er allemaal nog wat triest uit hoor! de boontjes en de spinazi hebben nogal onder de kou te lijden gehad, en ergens deze week hebben de snertkatten van de buren mijn nieuw gezaaide sla en ruccola overhoop gewroet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. waar heb je die rattenstaartjes gehaald? heb dat zaad nog nergens gezien en zou ze ook eens willen proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij Sanguisorba in Ranst, zouden ze geen zaad hebben bij Bolster of De Nieuwe Tuin?

      Verwijderen
  8. En ik altijd maar denken dat je witlof in het donker moest laten groeien...

    Wij hebben een zeer kleine moestuin en onze kat wil ook niet echt helpen, nou ja schoffelen en gaten graven vind hij wel heel erg leuk. Hopelijk gaan onze erwten er ook ooit zo uit zien :). Het ziet er allemaal i.i.g. erg mooi en hoopvol uit, eet smakelijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nondedekke...begint er goed uit te zien :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. blijkbaar geen last van die slakken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik zie het verschil vooral bij de warmteminnende planten : druiven en vijgelaars schieten de lucht in.
    D'er is duidelijk flink gewerkt in die moestuin van je, mooi zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw dat ziet er echt fantastisch uit! Wat een werk. Doet me hopen dat ik mijn dakterras ooit tot een tuin kan toveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind die moestuin van jou geweldig!!! Wat groeit het allemaal goed.
    Groene vingers zo te zien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen