maandag 1 juli 2013

Moestuin 2013 #maand 6

moestuin eind juni

moestuin eind juni
Tussen de tien en de twintig cm verschil in vergelijking met het midden van de maand.
Ongelofelijk veel verschil met een maand geleden.
Ondertussen wordt er dagelijks gekookt uit de moestuin, van de koriander in de Marokkaanse balletjes tot een bord vol gelijk vandaag.

Het bord 30/6
Simpele dingen gelijk sla (how how sla, dat is hier wel spinazie en zuring en dille en peterselie en 20 soorten sla) met koolrabireepjes bij een broodje 's middags.

Het bord 30/6
En nog simpelder dingen gelijk: wandel door de moestuin met een vergiet en neem alles mee waar je zin in hebt voor bij de pasta.

Het bord 30/6
Terug binnen aangekomen bak je het ene (courgette, spinazie, bladkool) terwijl je het andere op het eind bij de pasta in het water gooit (broccoli en peultjes). Mengen, kruiden en kaas erbij en eten.
En goed eten.

moestuin eind juni
De gewone spinazie loopt hier stilaan op zijn eind, maar wat er frisser dan ooit bijstaat is de doorlevende snijbiet of was het nu weer spinazie?
Perpetual Spinach noemen ze het in het Engels, in de lage landen dan weer Stafspinazie, ik dacht: wow, dat wordt een serieuze plant als dat tegen een staf moet groeien.
Blijkt het niet een staf maar de Staf te zijn, meerbepaald de Staf Storms uit Ekeren die in de jaren 70 een fervent promotor was van deze (laten we het dan maar) snijbietsoort (noemen).
Ik vond dat pure moestuinromantiek.

Bijna zo schoon is het verhaal van het eeuwig moes, weet ge nog?
Wel die kolen zijn de achterburen van de stafspinazie en nadat ik van die windmoletjes zette stopte het duivengesneukel.

moestuin eind juni
Na bijna een maand staan de kolen er juist zo fris bij gelijk de stafspinazie.
Fris hoekske.

moestuin eind juni
Nu juist de tomaten nog, die zouden toch wel eens van kleur mogen beginnen veranderen.

22 opmerkingen:

  1. Schoon, uw courgettes staan precies op een betere plek dan die van ons....
    Die Stafspinazie, smaakt dat dan ook zo 'aards' als warmoes? Of toch eerder spinazie-achtig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind warmoes alleen maar aards smaken als het rode is, die witte smaakt eigenlijk heel anders.
      Deze smaakt dus gewoon naar iets groens. :)

      Verwijderen
  2. Oh man, ik word lichtelijk depressief als ik dit zie en me bedenk dat de grond tegenwoordig écht wel veel te duur staat om ooit zelf zo'n grote moestuin aan te kunnen leggen.
    Maar allez, blij voor jou natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er worden ook mensen depressief als ze zien hoe groot de moestuin is. :)

      Verwijderen
    2. Yep, ik behoor eerder tot deze laatste. Chapeau dat je dat doet en graag doet, maar ik krijg het eerder benauwd als ik dat zie. Ik heb ook wel totaal geen groene vingers. Ook nog geen tuin, alleen een bouwwerf, maar ik heb toch een tomatenplant in een pot gezet. En vandaag zat er zowaar een eerste tomaat aan. Woehoe. Die gaat wel smaken als ze het haalt, zeg! Wie weet smaakt het dan naar meer... Want die pasta van u, kraakvers, dat moet wel hemels zijn!

      Verwijderen
  3. Wat een prachtig uitzicht toch zo'n moestuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. en om la merlette blache bij te staan in haar antwoord: indrukwekkend, om van te dromen, echt waar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wreed schoon! iemand een tip zonder vieze producten tegen bladluis op tuinboon, anders ga ik ze manueel moeten vermoorden?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie moestuin. En verser kan het niet, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh dit ziet er allemaal zo geweldig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hebben sinds vorig jaar een volkstuin van 700 m2 met heel toevallig ook veel planten in (wilgetenen) cirkels. Het is echt leuk om te volgen hoe het met jouw tuin gaat, het wordt erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die schors op de bodem zou hier niet goed aflopen. De fruitberg is nu al een pretpark voor woelmuizen, met die mulching zou het gewoon 't paradijs worden. Heb je er geen last van?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Awel die zitten bij de bonen precies en in de oude moestuin bij de aardperen.

      Verwijderen
  10. Heerlijk allemaal! Wij zijn al blij met 3 nieuwe aardbeien per dag:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig! Nog efkes en ik waan mij in Villa Augustus, maar dan in de Kempen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. In mijn droom heb ik ook zo'n moestuin.. Precies hetzelfde, ik had het niet beter kunnen bedenken! Echt super! Gr. Marloes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk. Blij voor jou dat het zo goed lukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een droom van een moestuin. Mijn ouders hadden ook altijd een bescheiden stuk in hun tuin met groenten en fruit, en dat was zo lekker!!

    Als ik het bij jou zo op de kiekjes zie, dan proef ik het bij wijze van spreken gelijk weer... mjammie!!

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige tuin! In de Kempen is alles een beetje vroeger, zeker?

    Wat betreft spinazie: ik zweer al jaren bij m'n spontaan uitgezaaide melde. Gewone vroege spinazie schiet veel te snel op. Snijbiet is OK, maar toch wat bietachtig van smaak. Bovendien gebruik ik daarvoor liever het 'dunsel' van mijn rode en gele bieten (de laatste heel groot en lekker zoet, uit Brits zaad).

    Deze melde, type 'goudgele', vind je in een goeie zaadhandel. Eenmaal zelf uitzaaien (en je ergeren over de flauwe kieming), de hele zomer bladeren plukken en intussen rustig laten doorschieten - dit schaadt de kwaliteit van je 'spinazie' niet.
    De volgende jaren komen ze spontaan in je moestuin op. Jonge plantjes kun je in hun geheel stoven en de rest dun je uit naar believen.

    Dit is echt de allerlekkerste 'spinazie': frisgroen, niet zo bitter en met een lichte zoute toets (oorspronkelijk een kustplant of zo, je hoeft ze dus niet bij te zouten).

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nog even een antizwartebonenluislink voor heidi camilla de windt : http://de-gulle-aarde.blogspot.nl/2013/07/anti-luis-en-de-yakon.html

    Zelf ben ik te lui om brouwseltjes te maken. Ik wacht dus rustig de komst van het lieveheersbeestje af. Luizen een beetje met de vingers afwrijven (of met de tuinslang afspuiten) volstaat. Of lieveheersbeestjesrupsjes zoeken (fotootje op het internet) en op je planten zetten, dat zijn namelijk nog grotere slokoppen dan de kevertjes zelf.

    BeantwoordenVerwijderen