woensdag 14 augustus 2013

Uit den hof van Mme Zsazsa

Dag 3
Tijd om eens te stoefen met mijn legummen!
Uitgebreid te stoefen, dus doe maar toe als koken u geen knijt interesseert.
Abel denkt er ook het zijne van.
Hij moet ze dan ook nog eens opeten.

Dag 1
Dag 1: Tomaten, courgettes, oregano, basilicum, knoflook en een pepertje.
De patisson ligt er maar bij voor de show, maar ik had hem gewoon als een van de courgettes kunnen behandelen.
Maar de tomaten, olala, ze zijn er, en ze zijn er met veel! Ze gaan sevens dus nog eens terugkomen.

Dag 1
Het werd dit, pasta met courgette en kappertjes.
Heel gemakkelijk en keilekker <3 The River Café recepten.

Dag 2
Dag 2: Paarse bloemkool, broccoli, boontjes, cavalo nero (bladkool), wortels, peterselie, bieslook, lavas en selder.
Ik was iets heel anders van plan, maar onderweg kwam ik de bloemkool tegen en wie kan er neen zeggen tegen zo'n beauty?
Het zou natuurlijk ook niet de eerste keer zijn dat je de dag nadien vol goesting terugkeert en dat de kool al uitgeschoten is, oogsten die handel!

Dag 2
Toevallig had ik een paar dagen daarvoor dit recept voor romige bloemkoolrijst gepind, ik volgde ongeveer de werkwijze maar voegde op Doriens aanwijzen nog wat verse kruiden toe en in plaats van de nogal saaie mozzarella gebruikte ik Comté. Samen met wat knapperige gestoomde groenten was dit een geweldige combinatie.

Dag 3
Dag 3: Boontjes, tomaten, maïs, tijm en basilicum.
Jaja, ik heb al maïs, hoe cool is dat?
Normaal is dat ergens in september, hete zomers zijn fantastisch, voor maïs dan toch.

Dag 3
Ik had nog wat van de rijst over, dus maakte ik balletjes.
Door bloem, ei en paneermeel rollen en bakken in wat olie, lekker krokant.
Van de ontvelde tomaten, look en tijm maakte ik een poepsimpele tomatensaus waar ik op het eind de gekookte boontjes bijdeed. Daar nog wat gesnipperde basilicum over, zalig effenaf.
En dan daar nog een kolf maïs met zout en boter bij.
Ik heb dat Abeltje niet horen zagen.

Dag 4
Dag 4, vandaag: Aardappelen, tomaten en bieslook.
Er hadden nog eitjes moeten bijliggen, maar voorlopig zijn de kippen nog niet op ons eierverbruik afgesteld.

Dag 4
Het ziet er niet echt uit en zoveel te smeriger het er ging uitzien zoveel te lekkerder werd het, op sommige gerechten zoudt ge eerst efkes moeten gaan zitten.
Receptje uit Veg! van Hugh Fearnley-Whittingstall: Aardappel, tomaten en gekookte eiersla en meer was er eigenlijk ook niet aan.
Snel klaar, geen reclamerende kinderen (buiten: Dàt groen eet ik niet!) en ook weer keilekker, score!

Strawberry mojito aan de struik
Maar naast al die groenten heb ik ook fruit in de tuin.
Ik had er kinderijsjes mee kunnen maken, maar het werd iets anders.

Strawberry mojito
Coctails!
Strawberry mojito's!
Mèt rum voor de groten, zonder voor de kinders.
Ik moet toch iets te doen hebben tijdens dat al koken.
Schol!

28 opmerkingen:

  1. heerlijk, allemaal die opbrengsten uit eigen hof. Smaakt zoveel lekkerder als het zo'n korte weg van struik naar bord heeft.
    En dat idee van de bloemkoolsaus ga ik onthouden, eens zien of ze dat hier ook gaan lusten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er super geweldig uit!!!! Heerlijk om in eigen hof uwe kost bij elkaar te scharrelen, i love it!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. paarse bloemkool? klinkt geweldig, dat recept ga ik trouwens ook eens proberen.
    mmmmm mojito's :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amai amai, wat ziet dat er allemaal even lekker uit. Bedankt voor de recepten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er allemaallekker uit, maar paarse bloemkool? Liefs, Me

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Paarse bloemkool?!?
    Nog nooit gezien!
    Wat een mooi logje...direct met een recept er bij!
    Wat doen je groenten het goed!
    ik ga nu ook naar de boerenles zoals wij dat lachend noemen....
    Een groepje van 13 mensen die een lap grond met serre er op bewerken
    (cursus van de gemeente)
    Deze middag krijgen we dan de opbrengst mee naar huis....
    Lekker!
    (heb wat fotookes op mijn blog gezet gisteren)
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En dan pas om middernacht tijd om te bloggen. Het is wat hé, met zo'n druk leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ziet er heerlijk uit ,en dat allen uit eigen tuin, ik wil dat ook !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. 'Voor en na'-foto's, prachtig!
    Had nog nooit paarse bloemkool gezien, alleen zie ik geen paars in het gerecht, verdwijnt de kleur dan bij het koken?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mmm! Je kan nog beginnen als groenten en fruitboer Mme Zsazsa! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Amai dat ziet er kei schoon uit! Mooie en zeer smakelijke foto's. Misschien is een kookboek maken met seizoensgroenten een idee :D.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Degoutant, al dat gestoef van u.;)
    Maar ik ben wel KEI- jaloers.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mmmmm, dat ziet er allemaal lekker uit, watertanden... Heerlijk om mee te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig! En wat veel verschillende groentes tegelijk klaar voor de oogst! Goed getimed, hier al weken snijboon en courgettes op het menu... Ook heerlijk, maar voor die mais en tomaten doe ik een moord...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat ziet er dus ongelooflijk indrukwekkend en lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een heerlijkheden uit eigen hof

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wauw en dat allemaal uit de'n eigen hof! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. mmm, en die aardbeien hebben het einde gehaald, bij ons werd elk rijp aarbeitje meteen door zoonlief verorberd

    BeantwoordenVerwijderen
  19. 't Ziet er stuk voor stuk lekker uit, maar doe mij toch maar direct dat laatste!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het water smelt me al in de mond!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wauw, wat ziet dat er allemaal heerlijk uit! Krijg spontaan honger (ondanks dat ik net heb gegeten..).

    BeantwoordenVerwijderen
  22. (zoekt kwijlend smileyke) ... jammie! Ik heb een tuin maar veel amateuristischer dus de mais is er nog niet en de tomaten worden maar rood met mondjesmaat (het aantal groenen is wel veelbelovend hoera)
    Wanneer begin je workshops en rondleidingen te geven in die tuin van je? Lijkt me enorm interessant!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. (zoekt kwijlend smileyke) ... jammie! Ik heb een tuin maar veel amateuristischer dus de mais is er nog niet en de tomaten worden maar rood met mondjesmaat (het aantal groenen is wel veelbelovend hoera)
    Wanneer begin je workshops en rondleidingen te geven in die tuin van je? Lijkt me enorm interessant!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Getest en goedgekeurd:
    1) aardappel, tomaten en gekookte eiersla (eergisteren)
    2) pasta met courgette en kappertjes (vandaag)
    Allemaal uit eigen tuin!
    Bedankt voor de inspiratie :-)

    BeantwoordenVerwijderen