woensdag 4 september 2013

Het zeetje

upload
Omdat er maar een zee is en maar drie wegen er naartoe mijden we de zee.
Allee, eigenlijk mijden we de files. De Ardennen, daar leiden nog minder wegen naartoe maar daar zitten we precies elke week.
Allemaal de schuld van De File, in mijn hoofd geen file naar de Ardennen, altijd naar de zee.
Maar op een woensdag in september zou dat allemaal wel kunnen meevallen dacht ik.
En dat deed het, geen file, weinig volk op het strand.
Jef was niet uit de zee te krijgen en ik niet van mijn handdoek met goed boek.

upload
Abel ontdekte -want was nog nooit eerder aan zee- schelpen en proefde peperwater.

upload
We groeven een kind in, dat hoort zo aan de zee.

upload
En we aten een ijsje.
Met gouden bolletjes!

upload
En een plastieken verrassing!

Toen konden we gerust naar huis rijden.
Maar dan begon het:
-Waarom proeft de zee zout? (Jef)
-Welke diertjes zitten er in schelpen? (Abel)
-Waarom gaat de zon altijd onder in de zee, ligt dan elke zee ten Westen van elk land waar ze dat liedje zingen? (die was eigenlijk van mij)
-Legt dat ne keer uit van de maan en de zee? (Jef)
-En waar gaat dat water dan naartoe? Engeland? (Jef)
-Hoe maken ze gouden bolletjes? (Abel)

Ardennen!
Here we come!

22 opmerkingen:

  1. -Omdat de zee is hgemaakt van dinotranen, en tranen zijn ook goud.
    -mossels en kokkels (alive, alive o!) en scheermessen en slaken (caracolletjes)
    - de zee moet doven, anders gaat ze niet slapen, en buur dooft in water.
    - de maan houdt van de zee. Daarom stuurt ze eens per maand knetterhoge golven.
    - Engeland, Amerika, Japan, en daarvandaan, via Fukushima, weer naar ons.
    - Van dat water van fukushima.

    Voila. Je kunt nog eens naar de zee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De kinderen hebben zich duidelijk geamuseerd - logisch.
    Maar stellen die dan geen vragen over de Ardennen? Je kan je ook amuseren met totaal didactisch onverantwoorde antwoorden te bedenken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neen, de zee dat is gewoon bomen en zandwegskes en veel stenen.
      Toch?

      Oh en in kastelen zijn er altijd gidsen!

      Verwijderen
  3. Wij wonen bekant aan het strand. Slechts een enkele snelweg, kwartiertje rijden en je zet de auto zo op de parkeerplaats van de Maasvlakte. Toch ga ik bijna nooit. Die File, heel herkenbaar!
    Maar nu ik jouw heerlijke strandfoto's zie en het hier langzaam opwarmt in het hofje achter, denk ik dat ik de kinders straks toch maar in de auto stop en nog even van de zomer ga genieten.
    Maar de Ardennen, we waren er deze zomer nog, daar kan toch geen beetje zand en water tegenop ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. awel, wij waren net hetzelfde van plan gisteren maar toch maar niet gedaan met het gedacht dat we kei veel file gingen hebben met het naar huis rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij gaan naar de hollandse zee (Oosterschelde in Zeeland dus), dat is niet zo ver rijden en geen file :)
    Proper water, geen massatoerisme op het strand, toiletten bij het strand, ijsjes en frietkraam; wat wilt ge nog meer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niks denk ik, want wij zaten daar ook ergens.

      Verwijderen
    2. Walcheren, heet dat daar. Ik weet het ook nog maar pas. grts.

      Verwijderen
  6. Mme Zsazsa, ge zijt toch naar een bewaakte zwemzone getrokken mag ik hopen? (sorry beroepsmisvorming!) Blij dat ze zee zo in de smaak viel. Leuk weetje voor Jef en Abel: in één liter zeewater zit ongeveer 35 gram zout !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel dat was daar niet bewaakt, maar we hielden alles goed in het oog en meestal zat de papa mee in het water!

      Verwijderen
  7. En hoe worden de bomen zo hoog, welke beestjes leven er in de bomen én in de grond? Wie heeft al die bomen in de Ardennen geplant? Proeft zand ook naar peper?....
    Vraag-voer voor in de Ardennen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. O jee, die vragen... Ik mag er nog niet aan denken! Ik zou zelfs niet kunnen nantwoorden... Maar het zag er wel een fijne dag uit! Liefs, Me

    BeantwoordenVerwijderen
  9. En over de zon die ondergaat in de zee: in het zuiden van Frankrijk komt ze juist op boven de zee. Wij ne keer speciaal opgestaan, tent opgebroken, om 5u 's ochtends om de zon te zien opkomen boven de zee. Om 9u 's ochtends kwam de zon dan eindelijk eens piepen van achter een dikke wolk, en bleek er nog een landtong (of hoe heet dat) in de weg te zitten tussen ons en de opkomende-zon-boven-de-zee. Was me dat lachen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Haha... Dat probleem heb ik ook. Naar mijn idee staat er ALTIJD file richting strand! Maar morgen komen we richting België! (Lommel) Greets, Chrissie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wij zaten hier te puffen terwijl jij genoot van een lekker zeebriesje!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ja woensdag was echt perfecte dag voor 't zeetje'!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. de zee. tof zene. maar ik ben ook geen fan. veel file. veel zand.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. als je file wil vermijden moet je de nederlandse kust eens proberen ! veeeeeel aangenamer ! Bijvoorbeeld Westkapelle ! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. als je file wil vermijden moet je de nederlandse kust eens proberen ! veeeeeel aangenamer ! Bijvoorbeeld Westkapelle ! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wij gaan graag naar Nieuwvliet (heb niet precies een idee hoelang dat rijden is vanuit Antwerpen, maar zag dat de Zeeuwse Kust hier precies al aan bod kwam) en dan iets eten bij dit strandpaviljoen
    http://www.de-boekanier.nl/
    Die zijn afgelopen winter vernieuwd en een heel stuk groter geworden.
    Of in Breskens en dan loungen in de banken van beachhouse 25...

    BeantwoordenVerwijderen