Een potje uit de tuin

pot wonder

Oh wat hou ik van gerechten die volledig uit de tuin komen. Hoe plezant is dat, door de tuin stappen met een mandje, hier en daar wat plukken en terug in de keuken komen met een gevulde mand waar niks uit de winkel bij moet om een lekkere maaltijd te krijgen? Keiplezant, ik zal het zeggen. En snel en goedkoop bovendien.

Dit is zo'n mandjesgerecht dat je van juli tot oktober kan maken.
Boontjes in tomatensaus kent iedereen, maar ik doe er nog aardappels bij: Man, toch niet te geloven welke risico's ik durf te nemen! Hoewel, nu ik er over nadenk komt het misschien wel gewoon uit het moestuinboek en denk ik dat ik het zelf verzonnen heb.
Het is echt heel erg lekker, dat is het belangrijkste.

Ik ben wel vergeten om een ui te tekenen, die moet er dus nog bij. Die ui stoof je even aan, samen met de knoflook. Dan doe je er al de rest bij en zet je een deksel op de pot. De tomaten zorgen voor voldoende vocht om de boontjes en aardappelen gaar te stomen. Na een tijdje staat alles lekker onder en is er eerder sprake van teveel vocht, daarom laat ik het de laatste 5 minuten nog pruttelen zonder deksel.
Deze keer deed ik er ook een lepeltje honing en wat balsamicoazijn bij, en het was nog lekkerder dan de keer er voor. Beetje zoet zuur en aangenaam pittig.

Ik gaf er nog een bord komkommerschijfjes met mosterdvinaigrette bij en een bord rode bietschijfjes met komijnzaadjes en een simpele dressing van olie en citroen. Die rode biet met komijn komt zonder twijfel uit het moestuinboek en is hier telkens een groot succes. Ik bedoel maar, daarvoor alleen zou je dat boek al moeten kopen en dan kan je meteen zelf zien of er een stoofpotje met boontjes en aardappels in staat.