Gedroogde appeltjes

Gedroogde appeltjes Het appelseizoen nadert met rasse schreden!
Nog niet echt voor de familie Zsazsa want onze boomgaard is nog niet bepaald in gang geschoten.
Maar omdat je maar beter voorbereid kan zijn op hetgene nog kan komen maakte ik van de oude appels in de frigo al een keer appelschijfjes.

Gedroogde appeltjes Niet van die gezonde die wat aan rubber doen denken, maar van die lekkere met suiker en kaneel. Die gezonde zijn dan voor later als ik van kilo's en kilo's appels af moet.

Gedroogde appeltjes De gezonde laat je gewoon een aantal dagen boven een warmtebron drogen, maar deze schijfjes droog je in de oven, volgens mij is dat beter ivm de suiker die beestjes zou kunnen aantrekken. En het gaat ook gewoon veel sneller natuurlijk.

Gedroogde appeltjes Was de appels en snij ze allemaal in even dikke schijfjes, zo'n japanse mandoline is daar geweldig in. Deze schijfjes zijn 2 mm dik.
Leg de schijfjes net tegen elkaar op een vel bakpapier of op zo'n herbruikbaar oven-onderlegding en strooi er een mengeling van suiker en kaneel over. Ik gebruikte zo'n 2 eetlepels suiker op 1 theelepel kaneel voor 6 appels. (Wat ik voor de gelegenheid in een leeg potje muskaatnoot kieperde.)
Zet ze 25 minuten in een oven van 125°.
Draai dan al de schijfjes om, bestrooi de andere kant van de appeltjes en zet nog eens voor 25 minuten in de oven.

Gedroogde appeltjes Na 50 minuten heb je krokante appelschijfjes die van binnen nog net niet helemaal droog zijn. Lekker chewy! Wil je de appeltjes toch even kunnen bewaren dan laat je ze best in de oven tot ze helemaal droog (en nog steeds keilekker) zijn.


Gedroogde appeltjes Om te bewaren stop je ze in een goed afgesloten pot, in een papieren broodzak worden ze slap en rubberig en we hebben net keiveel moeite gedaan om dat te vermijden.
En dat kan eigenlijk gewoon zo mee naar school vind ik.

Nog een appelidee: Appelgelei