zaterdag 30 augustus 2014

Gedroogde appeltjes

Gedroogde appeltjes Het appelseizoen nadert met rasse schreden!
Nog niet echt voor de familie Zsazsa want onze boomgaard is nog niet bepaald in gang geschoten.
Maar omdat je maar beter voorbereid kan zijn op hetgene nog kan komen maakte ik van de oude appels in de frigo al een keer appelschijfjes.

Gedroogde appeltjes Niet van die gezonde die wat aan rubber doen denken, maar van die lekkere met suiker en kaneel. Die gezonde zijn dan voor later als ik van kilo's en kilo's appels af moet.

Gedroogde appeltjes De gezonde laat je gewoon een aantal dagen boven een warmtebron drogen, maar deze schijfjes droog je in de oven, volgens mij is dat beter ivm de suiker die beestjes zou kunnen aantrekken. En het gaat ook gewoon veel sneller natuurlijk.

Gedroogde appeltjes Was de appels en snij ze allemaal in even dikke schijfjes, zo'n japanse mandoline is daar geweldig in. Deze schijfjes zijn 2 mm dik.
Leg de schijfjes net tegen elkaar op een vel bakpapier of op zo'n herbruikbaar oven-onderlegding en strooi er een mengeling van suiker en kaneel over. Ik gebruikte zo'n 2 eetlepels suiker op 1 theelepel kaneel voor 6 appels. (Wat ik voor de gelegenheid in een leeg potje muskaatnoot kieperde.)
Zet ze 25 minuten in een oven van 125°.
Draai dan al de schijfjes om, bestrooi de andere kant van de appeltjes en zet nog eens voor 25 minuten in de oven.

Gedroogde appeltjes Na 50 minuten heb je krokante appelschijfjes die van binnen nog net niet helemaal droog zijn. Lekker chewy! Wil je de appeltjes toch even kunnen bewaren dan laat je ze best in de oven tot ze helemaal droog (en nog steeds keilekker) zijn.


Gedroogde appeltjes Om te bewaren stop je ze in een goed afgesloten pot, in een papieren broodzak worden ze slap en rubberig en we hebben net keiveel moeite gedaan om dat te vermijden.
En dat kan eigenlijk gewoon zo mee naar school vind ik.

Nog een appelidee: Appelgelei

19 opmerkingen:

  1. zou dat met peren ook gaan eigenlijk ? Ik heb er namelijk nogal veel dit jaar en mijn voorraad lege confituurpotten is op ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit ga ik zeker proberen, want in onze tuin is het appelseizoen al volop bezig. Ziet er echt lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op de foto hou je een potje muskaatnoot vast, mag dat er ook op?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neen! In dat potje deed ik de suiker en kaneel. :)

      Verwijderen
  4. Hmm...! met kaneel, zeer goed.
    Groetjes en Fyne dag.
    http://louisette.eklablog.com/mes-autres-blogs-p842116

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toevallig ben ik daar vandaag ook mee bezig, alleen dan met appeltjes uit de tuin.
    Op internet vond ik de volgende tip: door de appeltjes aan een sateprikker te rijgen past er meer in de oven. Je hangt de stokjes aan het rooster van de oven. Alleen moet je oppassen dat de schijfjes niet aan elkaar plakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor de lekkere tips! Wij zitten elk jaar met een veel te grote appeloogst. Appelmoes is lekker voor een paar keer maar teveel is teveel. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O dit lijkt me heerlijk, ga ik zeker proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik maak de gezonde ook in de oven op dezelfde manier. mijn huis is niet schoon genoeg voor drogen boven de verwarming :D

    BeantwoordenVerwijderen
  9. awel dees ga ik nu echt es proberen sie!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Waar heb je die japanse mandoline gehaald?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In een groothandel voor de horeca, tgo, waar zou je dat kunnen kopen?
      Ik neem aan in elke kookwinkel?

      Verwijderen
  11. hoe lang zou je deze kunnen bewaren als je ze volledig laat drogen? zijn ze ook geschikt voor droge theemengelingen mee te maken die je kan bewaren?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. zonder suiker is dat eigenlijk ook best lekker. Dus ook gezond dan ineens.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat probeer ik meteen wanneer mijn nieuwe keuken met oven wordt geïnstalleerd en ik dringend weer gezond (tussendoor) moet gaan eten

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Yannick23.9.14

    Ja lap ... dit is van dezelfde categorie als die boerenkoolchips: je eet de helft op en roept dan de kinderen ... Jeuj! zeggen ze dan, appelchips.
    Doe ik al die moeite: gehurkt (!) appels schillen, alles een uur in de oven , draaien en al en dan zijn ze binnen de tien minuten half op. Nog ferm mijn vingers mee verbrand ook! U zijt bedankt!
    (Morgen weer)

    BeantwoordenVerwijderen