donderdag 25 september 2014

Elegante poses in de moestuin en een bende beesten

Tricot alom
Vorige maand zag u mij al een keer staan schitteren in mijn moestuin.

Ene Natasja D zei toen het volgende: Als je nu de volgende keer je lichaam een tikje draait naar (jouw) links, je linkerbeen wat buigt en op je linkervoetentip staat en dan mooi naar de lens kijkt, ewel dan word je asap een elegante zwangere in de tuin en dan zien we die buik ook in profiel.

Volgens mij bedoelde ze dit (ongeveer, dat met die benen snapte ik niet goed).
Maar het kan niet anders dan juist zijn, want kijk wat een elegante zwangere in de tuin!
Ja, zo komt ge ze niet vaak tegen.

Gisteren, rond de middag viel mijn frank dat ik volledig gehuld was in zelfgemaakte kleding, dus sleurde ik Mr. Zsazsa mee naar buiten voor een elegante fotoshoot.
De rok is er nog eentje uit het rokjesboek, het bloeske stak ik in elkaar voor we vertrokken naar Frankrijk.
Ik wist goed wat ik wou, een simpel lijveke in een zacht tricot stofke dat ik al een eeuwigheid in de kast had liggen. Wat ik was vergeten was dat ik al een paar keer een reep van het zacht tricot stofke had afgeknipt.
Geen probleem.

Tricot alom
We knippen gewoon een reep van een ander zacht stofke.
Wat wel tot een frustrerend momentje leidde was de afwerking van de naden. Ik heb namelijk nog altijd een kleine tricotangst te overbruggen, ik ben daar trouwens niet de enige in, vanmorgend las ik nog iets soortgelijks bij de fantastische Vink.
Tricotangst, niet om mee te lachen, maar ik moest mij er wel overzetten wou ik iets voor mezelf maken in deze uitdeinende maanden.
Toevallig postte Eva Maria iets daarvoor een van haar geweldig leuke kleedjes, uit tricot. Ik bekeek alle foto's nauwkeurig en besloot het er dan maar gewoon keihard op te wagen.
Na een uur broddelen aan een (te smal geknipte) reep die als biais moest dienen had ik het wel gehad en stopte alle andere stofkes die lagen te wachten terug in de doos waar ze van kwamen. Een mens mag niet te overmoedig worden.
Dus nu heb ik een lijveke in zachte tricot dat er geweldig uitziet als ik mijn haar loslaat, ik vind dat een goed begin.

Platte schoenen voor lange kuitspieren
De rok, dat is een verhaal van een heel andere orde, neem het a-lijn patroon uit het rokjesboek, teken er onderaan ongeveer 40 cm bij en volg voor de rest de handleiding vanaf pagina 87: klokrok in rekkende stof. Op twee uur is zo'n rok af, koffiepauze incluis. Tante Hilde testte het uit.

Tot zover de zelfgemaakte outfit.
Wat je nog ziet op de foto zijn de schoenen (platte schoenen, ideaal voor alle hurkers) en Nelson, die staat meestal ergens op de uitkijk om katten te spotten.

Nelson tussen de koolrabi
Tussen de kolen bijvoobeeld.

Nelson en Rosse Frans, bijna broer en zus
Hij is er nog altijd niet goed uit wat hij nu precies moet doen als hij er eentje tegenkomt.

Nelson en Sammy
En vice versa.

Woodie
Uit elkaars buurt blijven lijkt me inderdaad niet zo stom.

24 opmerkingen:

  1. Ik lees dat steeds met verbazing....angst voor tricotstof en afwerkingen...
    Tricotstof hoef je toch niet af te werken!!!!

    Ik draag al jaren alleen maar tricotstof.....en werk dat dan ook nooit af! Rafelt echt niet hoor!!

    Ik zou zeggen probeer het eens !

    Veel succes.

    Groetjes van Thea ♥

    Crea by Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben vorig jaar beginnen naaien, jawel, met Allemaal rokjes, en raar maar waar, ik maak ze nog altijd in tricot want ik heb "ritsenangst". Maar het begint stilaan te lukken, dankzij jouw deskundige uitleg ;-)
    Groetjes,
    Mieke
    www.justmadebymie.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heidi25.9.14

    al gehoord van vivo barefoot schoenen? geweldig, wel raar dat je overal pijn in je voeten krijgt van 'natuurlijk' stappen, er zitten precies veel spieren in ne mens zijn of haar voeten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neen, nooit van gehoord!
      Ik maak wel eens een wandelingske op blote voeten, lekker warm in de zomer.

      Verwijderen
    2. Heidi25.9.14

      Mijn osteopaat raadde het me aan omdat ik blijkbaar wat met mijn schouders naar voor hang en elke millimeter hak dat versterkt. Ik had steunzolen en volgens hem zou ik beter plat lopen... aldus geschiedde. En probeer dan maar eens echt platte schoenen te vinden: onmogelijk, tenzij dus die via internet. Voor dat stuk over hurken ben ik je trouwens dankbaar, ik ga dat ook meer oefenen. Ook al zoiets raars, dat een mens van in de 40 (ikke) zoiets ook al niet meer goed kan. Amai ook in die benen zitten spieren die ik vergat en plots voel bij dat hurken en die voeten plat zetten is ook niet gemakkelijk, zelfs met platte schoenen.

      Verwijderen
  4. Je staat er goed op! Mooie buik! Zo gezellig al die lieve beesten om je heen. Groetjes Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb dat hurken eens geprobeerd. Ik kon het niet, maar mijn dochters wel nog. Ik vond het vooral erg veel pijn doen zo met die platte voeten op de grond en niet aan mijn voeten, maar aan mijn bovenbenen. Amai. Ik hurk veel, maar dus nooit plat. Ik ga dat nu wel vaker proberen...
    Je ziet er echt uit als een zwangere met alle rondingen. Dat is pas natuurlijk!
    Die schoenen zijn de max. ook al zijn ze plat. Totaal niet saai moet ik zeggen: deze zwangere tuinder!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inderdaad! Een prachtige, elegante zwangere! Ik moest wel meteen aan een vriendin van mij denken die ook na haar zwangerschappen nog last heeft van bungelende theezakjes onder haar armen... dus eigenlijk hoort "ook nog even de armen in de zij plaatsen" houding bij de fotoshoot! Maar mijn mening is dat als jij je goed voelt (in wat voor een positie dan ook) dan straal je dat ook uit! Liefs Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Anoniem25.9.14

    Je ziet er prachtig uit...niet twijfelen!! En btw je boek Allemaal rokjes is nog altijd favoriet in de naailes en van mij ook weer de reden om mijn naaimachine boven te halen en met succes ��

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ale mme, ge ziet er keigoed uit! Zowa boho-chic enal. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. dat is nu ne keer echt een zwanger buikje zie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Haha, ik moet nu wel lachen... Deze week deed ik nog eens zo'n tricot-biais-probeersel en ik had er duidelijk meer last mee dan toen! Maar de elegantie, jong... Die straalt van u af!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoe doe jij je haar zo schoon?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zwanger zijn is het enige geheim vrees ik.
      Ik heb gewoon een rekkerke in, niet zwanger zijnde is dat een kei onnozel flutdotje, nu is dat een weelderige dot.

      Verwijderen
    2. Maar zoveel volume. Als ik dat doe is al dat haar zo plat op mijn kop gespannen. Met een paardenstaart idem, bij sommigen is dat zo schoon een paardenstaart, bij mij trekt dat op niks...

      Verwijderen
    3. Zwanger worden, iets anders zit er echt niet op vrees ik.
      Ik geniet er nu ook van voor zolang het nog duurt. :)

      Verwijderen
  12. Hier ook tricotangst... Toch een schoon tricotstofke gekocht om toch maar eens de zoon zijn eerste kruippakske te maken (heb genoeg gekocht, want hij groeit gelijk kool). Ondertussen is hij al 8,5 maand. En mijn haar was ook zo mooi vol. Sja, en nu is het flutjeshaar :-( Maar ge ziet er knap uit! Ooit... bij een volgende zwangerschap moet ik het ook maar eens proberen om dit te benaderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je doet het er zo simpel uit zien, zwanger zijn én met tricot werken.
    Als ik zwanger ben ben ik (p)lomp. En tricot zorgt hier voor een waar gevecht.
    Hup, geef me een schop onder mijn gat (als ik nu nog hurk zoals in uw vorige post moet dat wel nog lukken met uw zwangere buik).

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig!

    Liefs Marieke
    (www.uniquemarieke.blogspot.be)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk in de tuin met die katjes en dan ook nog in blijde verwachting...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Anoniem1.10.14

    Zo kom ik tijden niet op je blog en nu zie ik dat je zwanger bent! Wat leuk. 5 jaar terug liepen we gelijk op qua zwangerschap. Er zijn er hier denk ik 3 jaloers... (de 5 jarige, want wil niet de jongste zijn, dochter want hoopt op een zusje met 2 broers en ikke... want 4 lijkt me zo leuk).

    BeantwoordenVerwijderen