maandag 22 september 2014

The happy hurker

Happy hurker
Laten we het eens hebben over de bekkenbodemspier.
Zwanger van een derde is dat niet meteen de spier die over het hoofd gezien kan worden.

Toen mijn vroedvrouw mij een tijdje geleden vroeg of ik ergens last van had antwoordde ik: Uhum, neen, bwa uhum, ik nies misschien wel wat voorzichtiger dan anders, maar voor de rest neen, geen klachten, uhum.
Doet ge oefeningen, vroeg ze?
Jajaja, vaak hé, tien tellen kort, tien tellen lang, de lift ...
Ja, stopt daar dan maar mee, onderbrak ze me.
Euhm uhum euhm, ah? Zei ik en ik hoopte keihard dat er een wonder was geschied en je vanaf een derde een nieuwe bekkenbodem kreeg. Als beloning.
Hurkt ge veel, vroeg ze.
Jaja zei ik en ik hupte uit de stoel en zakte fluks door mijn knieën.
En nu op platte voeten, zei ze.
En toen viel ik om.

Niet zo vreemd blijkbaar, De Westerse Vrouw hurkt niet meer. Of toch niet gelijk vroeger (vroegere tijden én vroeger als kind) of in bepaalde streken in de wereld waar er nog op hurken gekookt en gewerkt wordt.

Hurk maar wat meer sprak de vroedvrouw en het komt wel goed met die bekkenbodemspier! En toen pakte ze pen en papier en tekende ze een driehoek (heiligbeen en staartbeen) en een rechthoek (schaambeen) en daartussen een streep (bekkenbodemspier). Kijk, als je teveel bekkenbodemoefeningen doet wordt die spier heel strak, zo strak dat die spier het heiligbeen en staartbeen kan naar voor trekken. En toen tekende ze een hangmat.
Wel...

Door te hurken gebruik je je bilspieren, en die spieren hangen langs achter vast aan beide beenderen en die zorgen dus voor 'tegentrek'. Nooit het een zonder het ander dus. Evenwicht!
Veel hurken blijkt zelfs voldoende te zijn om een 'goeie bekkenbodemspier' in model te houden.
Nooit nog de lift!

Happy hurker
Trouwens, stevige bilspieren is niet alleen goed om weer veilig te kunnen niezen, lopen en trampolinespringen maar je krijgt er ook een mooie ronde kont van. En wat nog belangrijker is, stel dat je zwanger bent zorgt die tegentrek er tijdens de bevalling voor dat er meer plaats is tussen je bekken. De bilspieren trekken je heiligbeen naar achter, weg van het bekken. Een bekken bestaat nl niet uit een vast deel maar uit een aantal delen die open kunnen gerokken worden door de ligamenten en spieren die de hele onderkant bij elkaar houden.
Nog een stapje verder, door goed getrainde spieren down under, wordt er minder druk op de bekkenbodemspier gezet waardoor er minder kans is om te scheuren.
En als je dan ook nog eens niet plat op een tafel ligt tijdens het persen zal je verwonderd zijn welk formaat baby je eruit geperst kan krijgen. (Been there, done that, nu we toch persoonlijk aan het worden zijn.)

Het is dus niet zo vreemd dat in plaatsen op de wereld waar vrouwen veel hurken en ook hurkend bevallen veel vlotter wordt bevallen dan in de geciviliseerde wereld waar vrouwen overdag op een stoel en 's avonds in een zachte zetel zitten. En waar vrouwen op een tafel bevallen omdat dat toevallig op ooghoogte van de gynaecoloog is.
Niet zo stom natuurlijk, de wetten van de zwaartekracht gelden ook in bevallingskwartieren.

Happy hurker
Dus nu hurk ik -op platte voeten- en ik moet zeggen: het gaat me goed af. In het begin leek het alsof mijn onderkant er ging uitgeperst worden. (Maar dat kan niet zegt de vroedvrouw.) Maar nu hou ik het al een tijdje vol. Ik schil gehurkt aardappelen boven een emmer in de keuken, ik knuffel mijn kinderen en dieren gehurkt, ik bind veters en steek wasjes in op mijn hurken en trek gehurkt onkruid uit.

Hét hurksummum is naar het schijnt gehurkt plassen in de douche. Dat of een Franse wc installeren.

Dragen je kinderen schoenen met velcro ipv veters, heb je geen tuin of huisdieren en eet je liever pasta dan aardappelen, dan kan je ook gewoon squats doen natuurlijk, voor elk simpel iets is er een ingewikkelder alternatief.
Squats zien er uit alsof je -zonder stoel- op een stoel gaat zitten en weer rechtstaat.
Ik deed er vanmorgend 200 voor de camera.
Speciaal voor jullie.
Tr0KeL on Make A Gif, Animated Gifs



Belangrijk is dat je voeten wat uit elkaar staan, je onderbenen recht blijven en je geen bolle rug maakt (want dat steekt dat heiligbeen toch weer richting schaambeen.)
En dan maar squatten!

Oh trouwens, niet alleen vrouwen die vaginaal bevallen zijn hebben baat bij hurken, ook vrouwen die met een keizersnede bevallen zijn én mannen hebben een bekkenbodemspier die dagelijks afziet door het gewicht van de organen die ze moet torsen.
En wie wil er nu geen ronde kont?

En dan om af te sluiten doe ik ook nog altijd 200 snelle squats.
Maar dat is natuurlijk voor gevorderden.

59 opmerkingen:

  1. Ik zie wat jij doet? Maar welke oefening is die kat aan het doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet niet of het zal lonen in de twee weken die me nog resten, maar deze vroedvrouw stak net iets nieuws op van Mme Zsazsa. Waarvoor dank. Beval goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha ha ha, echt hilarisch! En leerzaam! Dank je wel. En idd die kat is ook goed in vorm. ;-)
    Groetjes Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik ga hier op't werk stiekem wat squats doen in de toiletten sie :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. als jullie ook een douche op het werk hebben, kan je vanaf nu gewoon gehurkt gaan plassen in de douche!

      Verwijderen
  5. Gij zijt geweldig gij! Ik heb het net even geprobeerd en het lukt. Eventjes maar en dan val ik naar achter … Nieuw voornemen dus. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook in China hurken ze boven een gat. En als je ze toch een Westerse WC voorschotelt, klimmen ze gewoon op die bril en hurken toch (live gezien, je wil het niet weten). Misschien ook een ideetje? ;-) (PS 'baat' ipv 'baad'. Je bent wellicht in gedachten al onder water aan het bevallen :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Awel, ik wist dat er precies iets niet klopte met baad. :)

      Verwijderen
  7. Hoe raak jij in hemelsnaam gehurkt op platte voeten. Ik ben over het algemeen een vrij flexibel persoon, maar dat uittesten bezorgde me bijna een aanvaring met de salontafel. Chapeau ! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, grappig hé, ik vraag het bijna iedereen die ik tegenkom.

      Verwijderen
    2. Draag jij veel hoge hakken?

      Verwijderen
    3. Bubmle Bee, voor echte stevige evenwicht (denk hele dagen in de rijstvelden) zou je wel je schouders verder naar voor moeten hebben dan uw knieen... (dat is anders dan afgebeeld)

      Dus je benen (voeten) écht goed uit elkaar zetten (hielen 20 a 25 cm afstand + tenen op 11u en 1u) en als je dan gaat hurken zorg ervoor dat je kneeen achter je oksels komen (achterkant bovenarm komt tegen binnenkant scheen)...

      Als je nu je evenwicht vindt dan kan je achteraf je armen 'buiten' je benen zetten en blijf je normaal gezien recht.

      En nu wil ik weten of het je lukt hé!! ;-)

      Verwijderen
  8. haha .. uw fotoreeksje had ik niet zien komen ... :-) geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig! Ik doe sinds 4 weken bodypump en dit is een van de oefeningen die we in de les doen. Die bilspieren heb ik zeker gevoeld, maar dat deze oefening ook voor de bekkenbodemspieren goed zijn wist ik niet! Bedankt voor dit informatieve blog en filmpje en veel succes bij de bevalling straks (dat wordt vast een makkie, lekker gehurkt ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  10. oh, wat ben ik jaloers! Niet enkel op je buik. Maar... mijn rechterknie plooit na een klein accidentje (http://boontjesbe.blogspot.be/2012/12/routine.html) niet meer verder dan een dikke 90°. Hurken met platte voeten is er hier niet meer bij. Ter compensatie kijk ik dan maar wat naar je filmpjes. Vandaag. De hele dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nu weet ik meteen waarom de kine hier iedere keer zegt dat ik geen postnatale kine nodig heb :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik kan zelf hurken als de beste, en ben ook telkens heel vlot bevallen. We opletten: als je te veel hurkt, loop je meer kans op aambeien ... Dat zou nogal een blogpost zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hip hoi voor de zwangerschap hier dan! Ik moet zeggen dat we bij de vroedvrouw (tijdens de vorige zwangerschap) ook moesten hurken, en ik meteen een pluim kreeg voor het goeie hurken. Nochtans was ik na 22uur iets te flauw op mijn benen/billen om nog gehurkt te bevallen, maar ook liggend ging het vlotjes.
    Ik kneed trouwens ook deeg (pizza, brood) in een pot op de grond, ernaast gehurkt. Nog iets om aan uw hurklijstje toe te voegen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hahahahahaha... massaal op de hurken ladies!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De kat doet de Coopertest.
    Enne ... wat is gehurkt onkruid? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nou, heeft deze vroedvrouw er dankzij mme ZsaZsa en de vroedvrouw van mme ZsaZsa ook weer een tipje bij.
    En treft toch wel dat ze nog zwanger is ook zeker!
    Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Is dat ook goed om na de bevalling alles weer te trainen?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Sinds ik gehurkt (en idd met platte voeten) het kleinste kamertje bezoek voor mijn grote boodschap, is mijn leven en mijn buik lichter en mooier geworden. Nee ik heb geen franse wc en ik haal geen rare toeren uit op de toiletbril, gewoon een stoeltje voor de wc zetten en je kin laten kennismaken met je knieën is voldoende... geweldige ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mijn dochter vraagt: "Waarom is die vrouw aant twerken?"

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik moet dat van mijn kinesist ook doen voor mij rug! Nog een voordeel! Een half uurtje hurken per dag. Zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het is altijd lachen met jou. Maar wel ontzettend bedankt voor de info.

    Groeten van Juffrouw Mier

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Haha, Ik moet erg lachen, ik plas bijna in mijn... werkt het ook nog als je acht jaar geleden de laatste eruit hebt gepoept?
    Liefs Marloes

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik vond dat hurken zo'n deugd kon doen tijdens mijn tweede zwangerschap! Toen ook geen last van bekkeninstabiliteit... Ben zelf 2x bevallen op een baarkruk en toch ook zonder schade :) Wij moeten wat meer gewoon doen en minder de goesting van de gynaecoloog volgen! We zouden er wat minder blessures door oplopen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Zo charmant haha, maar inderdaad, wat doet die kat?!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Heer-lijk! Lag helemaal plat van 't lachen! Ook hier een zwangere die dankbaar is voor de tip. Vanaf morgen begin ik steevast met hurken. Al heb ik ook wel wat schrik voor dat omvallen...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. mijn benen gaan gelijk slapen als ik maar even hurk, train je dat er ook uit?

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik Hurk graag, altijd al gehad, maar ik geraak nadien niet meer recht :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Geweldig.....misschien is het ook de oplossing voor de hevige pijn die ik heb na lang rennen in het bekkengebied. (30 km) dan krijg ik altijd z'n kramp.... ik ga het je nog eens terugmelden

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ha, maar die vroedvrouw van u die ken ik, als dat nog steeds Lieve is. Ik deed daar 6 jaar geleden mijn laatste stage. Zalige vroedvrouw, ik hoor het haar helemaal uitleggen.
    Ook ne heel deskundige uitleg hebt ge gegeven :) zalig

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ok, ik heb dus gisteren mijn eten zoveel mogelijk hurkend gemaakt (mijn groenten gekuist allez). Maar ik kan dat niet uithouden, mijn benen krijgen geen bloed meer! (Ik val wel niet om). En dan las ik hier ergens dat het aambeien in de hand werkt: schuldig. Daar trouwens ook al eens over geblogd. Uhum. En dat van die benen: volgens mij zijn mijn exemplaren te dik om te hurken. Yep.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ge zou gelijk nog ne keer zwanger willen worden! Ik kan trouwens heeeeeel lang zo zitten maar die strakke billen heb ik toch nog niet gespot! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat een geweldig advies. Ik ga het straks uitproberen anders gaan mijn collega's nogal lachen. Na 3 kids is het hard nodig...

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Anoniem23.9.14

    zalig mens! x

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hahahaha, wat een hilarische post is dit weer!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Anoniem23.9.14

    Kan de tekening er ook bij? Vanaf heden gaan we hurkend door het leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ah ja, dat is ook helemaal mijn ervaring - evenveel zwanger als jij van een tweede. Bij de eerste veel gesquat (wie had gedacht dat simpel hurken even effectief was?!) en nu terug, in de hoop dat het even vlotjes gaat. Ik vond ook het recupereren van mijn bekkenbodemspieren na de bevalling veel efficiënter met squatten dan met de lift. Die heb ik eigenlijk niet echt gedaan, maar sjjjt! niet aan de gynaeco zeggen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ik hurk eigenlijk altijd zo, gaat me beter af dan wanneer ik mijn voeten plooi :-) . Het ziet er idd wel hilarisch uit. In militaire middens (zoals op het werk van mijn lief) noemen ze dit 'de Afghaanse kakhouding' :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Holy cow, ik voel me oud! Mijn bevalling is ondertussen al 18 jaar geleden en verliep moeiteloos maar hurken "zoals het moet" lukt dus niet hé. Ik probeerde de tips van Diane hier boven, maar ik moet mijn voeten (wacht even meten)... bijna 40 cm uit elkaar zetten en dan lukt het nét. Voor tien seconden. En zo oud ben ik nu ook nog niet, damn!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Anoniem25.9.14

    Ik heb altijd gedacht dat ik van mijn eerste kind te vroeg bevallen ben omdat ik teveel had gehurkt, al werkend in mijnen hof maar dat zal de reden dan toch niet geweest zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Anoniem25.9.14

    Ik zag je vraag aan Bumble Bee i.v.m. het dragen van hoge hakken...kan het daardoor komen dat ik mijn voeten echt niet plat op de grond krijg?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Idd dat zou kunnen, dat verkort de kuitspieren denk ik.

      Verwijderen
    2. Anoniem26.9.14

      Allee, die hakken verkorten mijn kuitspieren...wie weet wat doen die met mijn bekkenbodemspieren! ;-)

      Verwijderen
  41. Interessant, dankjewel. Ik hoop dat ik ooit nog eens zwanger ben en dat ik er dan baat bij heb, bij deze tips. Ik herinner me wel dat ik telkens als ik eens gehurkt zat, mijn urine niet kon ophouden. Maar misschien zat ik fout... Of ontbreekt er een spier bij mij.
    Of misschien moet ik nu al met hurken beginnen, in de hoop dat die spier bestaat en dat die tegen die tijd getraind is.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Jessie28.9.14

    Is het normaal dat mijn voeten gigantisch veel pijn doen dan( bal van m'n voeten?) bedankt voor je geweldige tip trouwens, ik haat die bekkenbodem oefeningen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  43. ik heb altijd al zo gehurkt... vond het altijd raar dat zoveel anderen dat niet kunnen...
    maar wist dus niet dat dit goed is vr je bekkenbodemspier... weer iets bijgeleerd...

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Anoniem30.9.14

    Maar je valt toch o--o--om???

    BeantwoordenVerwijderen