Luiertime baby

tante hilde Foto: Tante Hilde
Wat een plaatje, een mens zou er toch voor naar de herbruikbare luierwinkel rijden.
Dat deed ik de voorbije twee keer niet. Komt omdat ik gierig ben.
Ik deed wel telkens een paar pogingen met tetradoeken/spons/strikluiers van de Hema (verkopen ze niet meer)/fleece/en dan toch een paar aangekochte overbroekjes.
Uiteraard draaide het op niks uit.
Gierigheid leidt wel vaker tot mislukkingen.

Maar een paar maand geleden vroeg de immer sympathieke mevrouw van op de foto of ik iets kon doen met haar luiervoorraad. Bwa, zei ik, ik wil dat wel eens proberen anders.
Kassa kassa, met twee grote zakken vol luiers reed ik wat later naar huis.
Het toeval wou dat er wat later nog iemand van haar luiers vanaf wou. Krak dezelfde. Kassa kassa ding ding!

Luiers! En toen had ik plots zestig van deze luiers. Zestig luiers, dat geraakt van zijn leven niet op een foto. Zestig luiers, dat is genoeg om een ecologische crèche te beginnen. 60 seg!

Zestig luiers krijgen, dat betekent niet moeten nadenken over welke luiers nu de beste zijn, of je nu de duurdere all-in ones zou nemen, of toch maar beginnen met de goedkopere strikluiers, en welke maat je dan best pakt en of die meegroeiluiers wel echt meegroeien. Niet moeten twijfelen, niks uitgeven en toch eindigen met voor meer dan een jaar luiers. Some people have all the luck.


De binnenkant Het blijken dan ook nog eens wreed handige luiers te zijn. Zoals te zien op de bovenste foto is het geen dik pak maar een luier die vrij snel te drogen is. Iets minder belangrijk als je over zoveel luiers beschikt, maar toch.

met inlegger Voor 's nachts (of bij grote plassers) zitten er nog extra inleggers bij.

en een doekje En daar bovenop kan je dan nog eens een zacht velletje leggen, handig om het zootje zo in het toilet te kieperen zonder je handen vuil te maken. Is er alleen geplast dan was je het velletje mee uit en kan je het hergebruiken.

compleet En dat vouw je dan allemaal dicht (bij kleine babytjes plooi je de bovenkant van de luier de eerste maanden nog een stuk om, maar daar ook nog een foto van trekken zou ons te ver leiden.)
De meeste luiers sluit je met velco of drukknopen, maar deze niet, er moet toch nog een waterdicht overbroekje over en dat houdt het hele handeltje wel op zijn plaats.

nu nog iets er over Zoiets dus, een overbroekje.
Daarvoor alleen doe je het toch?
Hoe ontzettend schattig!

of in wol In plaats van de vorige overbroekjes kan je ook kiezen voor een wollen exemplaar, die maak je -na aankoop- eerst waterdicht door ze een nachtje te laten weken in water met lanoline. Wollen overbroekjes, ik vond dat vroeger zo foempig.
Maar nu ineens zo schattig.

of dit schattig ding Als je nog niet mee was moet je dit eens zien.
Aaahhh, ook een wollen overbroekje.
Voor deze broekjes gebruik je best luiers die je wel kan sluiten, zoiets dan.
(Zijn die niet nog veel schattiger met dat gekleurde randje?)

en zie! Maar waar ik nu echt enthousiast van werd was van dit, die allerschattige overbroekjes kunnen ook zonder luier gebruikt worden, maar gewoon met twee of drie inleggers.
Dat bestond 9 jaar geleden allemaal niet mensen!

Tot zover mijn luierverhaal dat nog helemaal moet beginnen.
Maar dan, een paar dagen geleden vroeg ik op mijn facebookpagina of er tips of vragen waren omtrent luiergebruik, dat ik het dan allemaal eens zou navragen of opzoeken, dat bleek nogal mee te vallen, maar ga vooral eens lezen, er staan heel nuttige tips tussen.

De kostprijs en het milieu
Ik heb verschillende pogingen gedaan een vergelijkend kostenplaatje te maken, maar het kwam altijd op hetzelfde uit, op een jaar tijd zijn herbruikbare luiers al een stuk goedkoper dan wegwerp. Ook de milieuimpact is niet te vergelijken, het produceren en de afbraak van plastiek is veel vervuilender dan het maken en veelvuldig wassen van katoenen luiers. Google zelf maar eens, je vindt nergens een tabel waar (zelfs de goedkoopste wegwerpluiers) er als de beste koop uitkomen. En zo'n herbruikbare luier kan natuurlijk voor meerdere kinderen gebruikt worden. Dan is er al helemaal geen vergelijk meer aan natuurlijk.
Het enige wat wel blijft is de eerste aankoop, als je niet zoveel chanse hebt gelijk ik dan moet je in een keer wel wat geld op tafel leggen. Maar veel gemeentes geven een premie en waarom zet je geen luiers op je geboortelijst? En dan zijn er nog de tweedehandssites en allerlei groepen op facebook waar je ze soms gratis krijgt.

Kan ik nog verder gaan?
Ja zeker, er zijn namelijk ook herbruikbare billendoekjes!
Die kan je kopen, zelf maken of je gebruikt gewoon de tetra washandjes van de Hema.

Handige sites en winkels
-Klein Spook, Elisabeth heeft ontzettend veel ervaring en werkt samen met een aantel consulentes die het allemaal met plezier expliceren ergens in jouw buurt. Kijk zeker eens op de site, er blijven geen vragen onbeantwoord.
-Doekjes en broekjes werken ook met consulentes en hebben een winkeltje in Leuven.
-De luierhoek, een informatieve site door enthousiaste ouders met een kleurrijk aanbod.
-Spulletjes voor spruitjes
-Maaike van Maaikes ecologische buurtwinkel in Borgerhout weet er ook alles van.
-Monsters en pinguins, een winkeltje in Westerlo verkoopt er ook.

Patronen om zelf te maken
Made by rea

Voila, en nu is het aan u, vul vooral aan!

De nabeschouwing.

Luiers, drie weken later.