maandag 3 november 2014

De serre in het najaar

voorna Voor en na.

Het ging nog maar traag vooruit in de serre, de tomaten kleurden amper nog rood en omdat ik de ramen steeds vergeet dicht te doen bij regen waren er ook al wat zieke planten (water is tomaats grootste vijand). De pepertjes en komkommers (wel regenminnende planten) doen het daarentegen nog steeds goed.
Tijd voor de grove borstel! Aan de tomaatkant van de serre gingen alle planten -op eentje na- eruit. De dikke laag mulch die zich in de loop van het jaar had opgehoopt werd aan de kant geharkt en samen met vers grasmaaisel, lasagnegewijs tot een composthoop omgevormd.
We zullen zien wat deze hoop volgend voorjaar brengt. Met een beetje veel chanse (en een warme winter) is alles gecomposteerd en kan ik de compost op de bedden gebruiken. Maar meer waarschijnlijk is het nog steeds een berg mulch. De reden daarvoor is dat het te koud is in de winter voor een deftige compostwerking, maar nog meer omdat ik niet van plan ben om de hoop geregeld om te zetten.
Dé moestuinman van de lage landen, zet zijn serrehoop wel om en kan zo zijn serre in het voorjaar zelfs verwarmen (broeihoop). Een geweldige oplossing om alle groenten die warmte nodig hebben om te kiemen (tomaat, paprika, ...) van uw vensterbank te houden.

In ieder geval heb ik me de moeite bespaard om alles naar buiten te werken, kan zo'n hoop geen kwaad in de serre én is er weer plaats om vers groen te zaaien.
Oh dat is toch altijd leuk om aan iets nieuws te beginnen.

Rosse Frans Omdat ik maar weinig water geef aan de kant van de tomaten is de grond hier kurkdroog, voor er gezaaid kan worden moet er dus eerst gegoten worden. Rondom de serre staat het vol met emmers, bakken en vaten regenwater, ze worden allemaal uitgekapt om de grond weer wat tot leven te wekken, alle zaadjes zouden anders niet veel doen in de grond.

En dan is het tijd om te zaaien.
Rijtjes en rijtjes velsdla, spinazie, koriander, dille, kervel, rucola, winterpostelein, bataviasla, gewone sla, snijbiet, radijs, bietjes en venkel.
De meeste groenten kunnen nu nog gewoon gezaaid worden, de vier laatsten zijn een gok, maar hey, wie niet waagt, niet wint!
Vorig jaar zaaide ik veel te laat nog venkel (wat nooit iets had geworden moest het gewinterd hebben) en aan het begin van de zomer aten we toch maar schoon venkel. Aha.

Poezengezelschap Dus binnen een paar weken zou dat hier terug schoon groen moeten zien.
En die laatste is voorzekers een hele Vlaamse zin.

15 opmerkingen:

  1. Heidi3.11.14

    zou het kunnen dat er iets mis is met je link naar de site van Lieven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tiens, bij mij werkt het.
      Wat krijg jij?

      Verwijderen
    2. Ik kwam ook in een soort archief terecht. En de tweede maal dat ik probeerde niets meer. lusthof.org is nu precies een blog geworden. Ik ben een andere Heidi ;-)

      Verwijderen
    3. bij mij werkt hij ook niet. Ik krijg hetzelfde als de andere Heidi :)

      Verwijderen
  2. De link geeft hier ook problemen, maar bon, da's uiteraard niet de essentie van de post. Ik wil ook een serre, dat wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog een andere Heidi: ik kwam in dat archief wel het artikeltje over composthopen omzetten tegen. En daar ging het toch over? Waw, ik heb dit weekend samen met manlief de onderste kader van de serre-to-be gelegd. Wordt volgend weekend afgewerkt. Ik zou dat wel een fantastisch idee vinden mocht je zo elke maand een "nu te doen in de serre" posten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ieder jaar veel goede compostvoornemens, maar meer dan twee-drie keer per jaar omzetten haal ik toch niet.
    In de serre zou dat composteren misschien wel kunnen lukken. Ik heb wel de indruk dat ik

    Ik denk dat ik, tegen mijn voornemens in, een moestuin ga starten, zodat ik naast al het fruit dat we nooit op krijgen ook nog eens véél te véél groenten hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat ik mij afvraag, puur uit curieuzetijd want ik heb zelf geen serre : ge moogt het volgend jaar geen tomaten zetten op de plaats waar ze eerder stonden als ge last hebt gehad van de plaag. Maar hoe doen mensen dat dan in een serre ? Gij gaat dat weten !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "De plaag" is een schimmel hé, dat hangt in de lucht, dat zit niet in de grond. Idem voor aardappelen, voor "de plaag" maakt het niet uit waar je aardappelen of tomaten plant. Aardappelen kunnen dan weer wel last hebben van bodemmoeheid (aaltjes) maar tomaten schijnen daar nogal tegen te kunnen.
      Waarschijnlijk omdat je veel compost en mulch gebruikt bij tomaten en de grond zo veel meer 'vernieuwd' wordt dan bij andere groenten.
      Maar er komen dus niet zoveel bodemplagen voor bij tomaten.

      Verwijderen
    2. aha! merci voor je antwoord!

      Verwijderen
  6. als ik dit zo zie, dan wil ik ook wel een serre! Bij ons hebben we nog aardpeer zitten, pastinaak, en bietjes. Sla is er ook nog, maar dat zal niet lang meer duren...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Misschien moet ik ook toch nog in m'n 2 m² serretje iets proberen te zaaien. Momenteel staat er nog wat Chinese kool en wat snijbiet in. En de enige plaag waar ik voor de moment last van heb in de serre is een rat of woelrat die zodanig graaft dat de koolplantjes steevast ondergegraven worden :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. WouterV29.12.14

    Een Oost Indische Kers in the back. Beste Mme/bloglezers, welke andere bloemen hebben jullie in je serre om de bijtjes/ander welkom bezoek te lokken?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Is het wandelpaadje met oude bakstenen gemaakt? Is dit zo in volle grond gelegd ? Vind het echt mooi en moet ook nog padje aanleggen.

    BeantwoordenVerwijderen