donderdag 22 januari 2015

Nationaal pamflet ter promotie van het buitenslapen

sneeuw Terwijl er binnen een moeder achter haar computer koffie zit te drinken, ligt er buiten
-in de vrieskoude- een baby te slapen in een kinderwagen.
Wat is er mis?
Niks volgens de Scandinavische landen, alles volgens de rest van de wereld.

De rest van de wereld is er zich zelfs totaal niet van bewust dat er op bepaalde plaatsen in de wereld baby's buiten te slapen worden gelegd. Net zoals de Scandinaviërs er zich totaal niet van bewust zijn dat baby's buiten te slapen leggen not-done is in de rest van de wereld.
Het hele idee van baby's buiten te slapen leggen terwijl de ouders binnen koffie (of erger nog: wijn!) zitten te drinken én zonder dat er iemand naast de buggy staat om de wacht te houden is meer dan voldoende om in heel wat landen (we denken nu vooral aan Amerika natuurlijk) met de kinderbescherming te maken te krijgen.

En inderdaad: de Deense Annette Sorensen werd in 1999 in Manhattan gearresteerd omdat ze haar 14 maand oude dochtertje buiten liet slapen aan het restaurant waar ze met haar man zat te eten. Het dochtertje werd vier dagen lang geplaatst.
(Bron: NYTimes)

Buiten slapen Baby's buiten te slapen leggen gebeurt niet alleen in de Scandinavische landen, ook in Duitsland, Zwitserland en Nederland wordt het gedaan. Gek genoeg allemaal landen die temperatuurgewijs niet meteen doen denken aan lekker buiten slapen.

In Finland wordt het buitenslapen zelfs aangeraden in de Finse versie van de Kind & Gezinfolder, op pagina 24 staat onder 'naps' het volgende:
Ongeacht het seizoen doen veel baby's hun dutjes buiten in de kinderwagen. Veel baby's slapen beter buiten in de frisse lucht dan in de slaapkamer. Buiten slapen is niet gevaarlijk voor een baby. Vanaf het moment een baby twee weken is kunnen de dutjes geleidelijk aan buiten gebeuren. Als het heel koud of warm is slaapt de baby beter binnen.
Als de baby buiten slaapt let er dan op dat hij gekleed is naar het weer. Het is niet goed voor een baby om het te warm of te koud te hebben. Je kan dit makkelijk controleren door aan de handjes of het nekje te voelen.


Ik vraag het eens aan mijn Spaanse buurvrouw, of zij daar ooit buitenslapende baby's gezien heeft. Nooit, zegt ze. Waarschijnlijk omdat kinderen heel het jaar door vaak genoeg buiten komen om voldoende vitamine-D op te doen.

Je kan je natuurlijk wel afvragen of er veel zonnestralen tot bij de baby geraken. Meestal zie je van buiten niet dat er binnenin een warm ingeduffeld boeleke ligt te slapen.
Meteen ook de reden waarom ik op restaurant misschien toch niet de kinderwagen met baby buiten zou laten staan terwijl ik binnen koffie sip. Ik weiger te geloven dat er baby's gestolen worden, maar als er fietsen gestolen worden, worden er misschien ook wel kinderwagens gestolen?
Dat moet schrikken zijn als die kleine begint te huilen.

Niet alleen het aantal uren zonlicht is anders in zuiderse landen maar ook de temperatuur verschilt. Wanneer er in Spanje nog lang geen verwarming opstaat, zitten ze in Zweden al een tijdje naast de kachel. En dat is niet altijd even gezond. De lucht binnen is ongeacht het seizoen meestal slechter dan de buitenlucht. Vocht, schimmels, chemische luchtjes van bv. poetsmiddelen en (zeker in de winter) ziektekiemen.

In de jaren '30 ontwikkelde in Groningen (Noord-Nederland) een huisarts een buitenbedje zodat baby's buiten konden slapen ipv in de vervuilde binnenlucht. Er is nu nog altijd een bedrijf dat die bedjes maakt, Lutje Potje Gronings voor Klein Kind.
Het zijn kleine overdekte bedjes op poten zodat de bodem niet nat of vochtig wordt. Aan de voorkant is er een deurtje met gaas zodat insecten niet tot bij de baby kunnen komen. De bedjes, en we moeten daar eerlijk in zijn, hebben veel weg van een konijnenhok.

In Nederland zijn er redelijk wat kinderdagverblijven waar de kinderen in zulke bedjes hun dutjes doen en twee jaar geleden ging het programma Koppen op bezoek bij een Belgisch kinderdagverblijf waar baby's buiten kunnen slapen.
Zweedse crèches doen niet aan speciale bedjes, daar wordt de baby in zijn kinderwagen 's middags naar buiten gereden.

Ik ben nooit in een kinderdagverblijf geweest, maar wel in de babycorner van Wijnegem shopping center en jeetjemina, ik zal de geur die daar hangt nooit vergeten.
Geef mij maar de buitenlucht, knus ingepakt in een warm dekentje in een gezellige kinderwagen.
Niet alleen is er frisse lucht om in te ademen, maar door niet voortdurend 'opgesloten' te zitten tussen andere kinderen worden er ook veel minder ziektekiemen uitgewisseld waardoor buitenslapers minder vaak ziek zijn.
Alleman buiten!

toni slaapt buiten Uit een Finse studie van 2007 met 120 testbaby's blijkt dat de baby's die buiten te slapen werden gelegd, langer sliepen en na het slapen actiever waren en beter aten.
De temperatuur waarbij de baby's het langst sliepen bleek trouwens net onder het vriespunt te liggen.
Dat zou kunnen te maken hebben met de bewegingsvrijheid die er nog overblijft als je stevig bent ingeduffeld. Een skipakje over een trui over een kruippakje over een wollen romper, tja dan is er niet veel bewegen mee bij.
Inbakeren is wel vaker de truuk om baby's een veilig en geborgen gevoel te geven waardoor ze beter slapen. Back to the womb, en al.

Trouwens, wie zou er niet goed slapen op een bedje van schapenwol met als achtergrondgeluid geen luide muziek, roepende kinderen en sissende moeders maar zingende vogels en als extraatje nog een hoop frisse lucht.

toni slaapt buiten Om een lang verhaal kort te maken, mijn dochter doet dagelijks een dut in de buitenlucht, in een zalige kinderwagen die ik 5 jaar geleden voor 15 euro kocht in de kringloopwinkel.
Ook Abel heeft hierin buiten geslapen, al kan ik mij niet meer precies herinneren of het bij hem ook een dagelijkse gewoonte was.

Op mijn facebookpagina postte ik al een paar keer een foto van een buiten slapende Toni, redelijk wat lezers hadden de geneugten van het buiten slapen ook al ontdekt en deelden hun ervaringen.
Van baby's die langer slapen wanneer het slaapkamerraam openstaat, over kinderartsen die het aanraden als remedie tegen verhoudheden tot baby's die weigerden om binnen te slapen en daarom twee jaar aan een stuk in weer en wind hun dutjes buiten deden. De moeite om eens door te nemen!

Dus, moraal van het verhaal, probeer het eens, een beetje frisse lucht heeft nog nooit iemand kwaad gedaan en vergeet niet: Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder.
(Er is geen slecht weer, er is alleen slechte kleding.)

toni slaapt buiten

52 opmerkingen:

  1. In de stadskribbe legde ze mijn dochters ook buiten te slapen intussen ongeveer 17 jaar geleden. Liefst in de vrieskoude, dan was de lucht het zuiverste. Ze hadden zelfs speciaal bedjes om buiten te kunnen slapen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij wandelen (bijna) dagelijks door het bos met de dochter en honden. Vaak valt ze dan in de buggy in slaap en blijft na de wandeling gewoon buiten staan tot ze weer wakker is. Niks mis mee, beter dan vit.D in een flesje (wat ik ook weiger te geven) en in een jaar tijd is ze nog nooit (behalve wat snot en hoest) ziek geweest...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het zelf ook nog nooit gezien, al heb ik gehoord van mijn moeder dat wij volgens mij ook wel eens buiten stonden. Toch mooi als zo mannetje goed slaapt buiten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goh dan heb ik toch weer wat bijgeleerd, het lijkt me bij nader inzien ook helemaal niet vreemd want ik kan zelf heel slecht tegen verwarmingslucht enzo. Komt voor mezelf niet meer van pas want dochterlief is bijna 22 maar wie weet ooit voor haar kids ;).
    Kan me wel ooit herinneren en toen was ze volgens mij nog geen twee weken oud dat ik haar meenam naar de carnavalsoptocht en ze daar heerlijk heeft liggen te slapen onder een portiek van een winkel terwijl de optocht langs trok.
    Thanks for sharing! Warme groetjes van Susan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. k ga dat precies ook proberen (& eens checken of ze dat in de kribbe ook zien zitten nadien)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed bezig! Mijn kinderen (15 en 13 jaar) hebben ook veel buiten gestaan. Bij ons in het oosten van had je daar vroeger speciale hokjes voor. Heerlijk gezond, ga zo door!

    Groetjes, Agnes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lekker! Ik werd hier inderdaad vaak nogal raar aangekeken als ik mijn kinderen in het park liet slapen (Turkije), 's winters en 's zomers. M'n derde komt er nu in April aan, en ik verheug me op een hele zomer buiten slapen (overdag dan, niet 's nachts)... Wat ziet die van jou er verschrikkelijk lief uit, wat een dot!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja heerlijk voor die kleintjes frisse lucht deed dat vroeger ook hoor met mijn kinders nu al 33 en 36 wat gaat die tijd toch

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn moeder zette mijn wagen ook al buiten ( en ik ben 51).
      Zelf ging ik liever aan de wandel met mijn kinderen ( elke dag naar het dorp, vier kilometer van huis, acht in totaal dus).
      Nu zie ik bijna alleen nog oma's en opa's aan de wandel.
      Het buitenslaapbedje ( zo'n konijnenhokje) is ook door mijn ( achter) nichtje veel gebruikt voor haar dochtertjes.
      Hiep hiep hoera voor het buitenslapen!

      Verwijderen
  9. Klinkt niet slecht. Mss toch eens over nadenken voor een eventuele nummer twee, stel je voor dat mijn kind dan wél zou slapen (itt de eerste zoon hier).
    Eén vraagsken: wat doe je als het regent? Of hebben jullie een afdak ter beschikking ... ?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben een Groningse gastouder en heb ook een "lutje potje" waar de gastbabietjes heerlijk in slapen! Fijn verhaal om te lezen! Lang leve het buitenslapen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. In Schoten is een kinderkribbe waar de kleintjes buiten slapen. Onze kinderen gingen vanaf de kleuterklas naar de openluchtschool. Daar staan de schuiframen winter en zomer open. Warm ingeduffeld zitten de kinderen in de frisse lucht en de ziektekiemen kwamen wel, maar veel later en met minder dan op de gewone school.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoera voor de frisse buitenlucht! Geweldige promotie! Ik heb bij mijn beide kindjes (nu 5 en 6) het eerste jaar ie-de-re dag gewandeld. Uren liep ik met de wagen door park, bos en dorp. Heerlijk hebben ze geslapen. En bovendien goed om de zwangerschapskilos weer kwijt te raken :-)
    Ik heb na de eerste twee maanden, nooit slaapproblemen met mijn kinderen gehad. Nog steeds niet. Ze zijn zelden ziek en slapen nog altijd 's nachts in een frisse, geventilleerde kamer, met het raam open.
    Na de kraamkost, voel ik een buitenslaapbeweging aankomen, ha, ha, ha.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Toen onze oudste geboren was leefde onze husky nog. Wij hebben onze zoon (zonen, moet ik eigenlijk zeggen) altijd door weer en wind mee naar buiten genomen om te wandelen. Eigenlijk al vanaf de eerste levensweek! In 2000 was het een redelijk koude winter maar daar kleden wij hem dan ook naar. Onze jongens zijn, buiten een verkoudheid, eigenlijk nooit ziek! Dus ook ik roep: "Gewoon naar buiten met de kids!". Groetjes uit Nederland, Marloes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk in de frisse buitenlucht! Mijn oudste dochter ging 1 keer per week naar de opvang, op de boerderij. En daar sliepen ze ook buiten in zo'n 'konijnenhok'.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Elke keer als mijn kinderen in de wagen in slaap vielen, liet ik de wagen in de achtertuin staan. Als ik ze mee naar binnen nam werden ze veel te warm (met jas aan onder een deken binnen met een kachel aan is behoorlijk dubbel op). Zodra dan de deken af ging, werden ze wakker en dus liet ik ze zo lekker slapen. Ze werden vanzelf wakker als ze daar aan toe waren, beter dan wakker maken ivm de warmte binnen en met een huilend kind zitten die prima lag te slapen maar te vroeg was wakker gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Onze dochter heeft ook een aantal keer buiten geslapen na een wandeling, of terwijl ik in de tuin aan het werken was en zeker in de zomer in haar tentje (vliegengaasje dicht tegen de insecten, want daar had ik wel een heilige schrik voor).
    Ik vind er niets geks aan op de kinderen buiten te leggen slapen, in tegendeel, frisse lucht, wie is daar ooit slecht van geworden. Ga maar eens een dagje naar zee uitwaaien, gegarandeerd dat je veel beter slaapt die nacht.
    Zelf heb ik ook liefst het raam open 's nachts, helaas wonen we nu nog aan een drukke baan en lukt dat niet. Ik kijk al uit naar een rustig huis dat iedereen met open raam kan slapen. Geeft een veel ruimer gevoel van ademen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik vind dat ook niet gek, hoor. Alleen voor de vitamine D hoef je dat nu niet te doen. De zon is nog niet sterk genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja, ik hoorde er ook voor het eerst van in Nederland, omdat ze daar opvang hebben waar het gewoon is. Lijkt me inderdaad positief voor weerstand etc. Alleen was ik er zelf niet echt toe gekomen om dat te doen toen mijn jongens klein waren. Hopelijk mag ik nog eens herkansen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Op vakantie in Denemarken konden we het buitenslapen ook aanschouwen. Aan kinderdagverblijven zorgde dat voor een zee aan kinderkoetsen die allemaal netjes naast elkaar werden geparkeerd. Best een grappig zicht als je dit niet gewoon bent. En als het regende werd er gewoon een regenhoes over de kinderkoets getrokken.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mijn kids deden hun dutjes ook buiten (zelfs bij vriesweer) en in de creche werden ze ook buiten gelegd (stadskribbe Antwerpen). Dus een absolute voorstander hier! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. sandra23.1.15

    Al mijn 8 kinderen,ook ons Netje (een happy downtje) hebben ook altijd ovedag in weer en wind buiten geslapen. Netje is nu 3,5 en bijna nooit ziek!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Helemaal akkoord. Ik zou het zo opnieuw doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Katrijn23.1.15

    Interessant! Toch een vraagje: wat met de vervuilde stadslucht, zoals hier in Brussel? Wat stelen van kinderwagens betreft: het gebeurt hier, jammer genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik word zoooooo vrolijk van deze foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Anoniem23.1.15

    Ons dochtertje slaapt ook buiten, maar niet als het regent, en dan is het wel erg moeilijk om haar in haar bedje in slaap te krijgen omdat ze dat niet gewoon is :)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik zou zo willen ruilen met Toni. Lekker in de frisse lucht een dutje doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Volledig mee eens (in Scandinavië weten ze trouwens wat buitenspeelkledij is omdat ze daar in de 'daycare' elke dag buitenspelen). Maar de opmerking van Katrijn hierboven is ook zeer relevant, onze lucht is niet te vergelijken met Scandinavische lucht. Op sommige dagen is de lucht binnen beter dan buiten jammer genoeg.
    En zelfs in de kempen: toch even nagaan of je kindje niet nét in de pluim van de houtkachel (gezellige, zeer natuurlijke en groen uiteraard) van de buren staat ...
    (maar ik ben zeker pro hoor!)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Anoniem23.1.15

    en bij ons hier in de buitenklas in Gent gebruiken ze dit spreekwoord ook. Elke dag buiten heerlijk en (bijna) geen doktersbezoekjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik denk dat ik mijn zoon van bijna zestien ook voorstel om buiten te slapen, ik denk dat dat de lucht in zijn kamer ten goede komt....

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Love it! Mijn meisje is nu 1+. Wat doe je dan als ze niet meer zo stil blijven slapen?

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Schoonzus uit Oekraïne doet t ook. Maar, beetje bizar, ze doet wel de regenhoes erover.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik heb me er bij de eerste in verdiept. Met mooi weer zet ik ze sowieso buiten in de wGen. Ga ik nu absoluut weer doen, tenzij het echt te warm is in onze ingehokte tuin op het zuiden. Ik weet dat je in NL zelfs speciale bedjes kan huren voor in de tuin om buiten te slapen. Ik ben echt voor. En Ilse, is jouw Oekrainse schoonzus toevallig mijn buurvrouw ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wij hadden een grote ouderwetse kinderwagen voor onze middelste. Zo comfortabel, net een bed. Dus ook zij sliep vaak buiten in de wagen. Wel in de achtertuin. Heerlijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Anoniem23.1.15

    In de BBC-serie "Call the midwife" die gaat over een arbeiderswijk in het Londen van de jaren vijftig zie je ook kinderkoetsen buiten staan aan de voordeur.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Krijgen we een blogpost over de lagen die Toni aanheeft ? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Het kindje leert dat de koets voor overdag is: korte dutjes. Bedje: s nachts: doorslapen.
    En als je overdag plannen hebt, kan het kindje gewoon zijn dutjes doen in zijn vertrouwde koets!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Zalig, hier sliepen ze ook veel buiten, vooral in de winter. Thuis in de kinderwagen, op de creche in een lutje potje (daar passen ze tot 2 jaar in!) Niet wakker te krijgen, zo vast als ze dan soms sliepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. annelies24.1.15

    Ik slaap heel het jaar door met de raam open, dus ben een fan van 29 jaar ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Laat je ze ook buiten slapen wanneer ze ouder worden? En hoe dan? En hoe je dat wanneer het sneeuwt?
    Zelf heb ik het nooit gedaan. Wel met hen buiten gaan wandelen door weer en wind, maar gewoon buiten slapen ging bij ons niet toen we in de stad woonden. Nu heb ik dit ook nooit overwogen hoewel ik er wel al over gelezen had de voorbije jaren. Gewoonte denk ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Anoniem24.1.15

    Ik kom uit de grote stad maar ik houd er blijkbaar plattelands gewoonte op na, want zodra het lekker weer is gaat die van oons ook naar buiten terwijl wij binnen zitten. Hartstikke goed die buitenlucht en bij ons is dat zeelucht nu ik daar vlakbij woon. Heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Anoniem24.1.15

    Zo heerlijk herkenbaar. Ik deed alleen een muskietennet over de wagen vanwege loslopende katten en poezen. Ga zo voort, het is echt beter.
    Liana

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Anoniem24.1.15

    Ik denk dan weer: ik doe mijn baby niets aan dat ik zelf niet zie zitten :) Zelf zie ik het absoluut niet zitten om, ook al ben ik stevig ingeduffeld, nu buiten te gaan liggen in de koude.. In de lente-herfst is het een ander verhaal. Maar ik herinner me het gevoel van een koude neus en wangen in een tent in de VS.. Ik geloof wel dat het gezond is en dat ze diep slapen, maar is dat dan van de kou of omdat ze het leuk vinden? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  43. In Kopenhagen is het een grappig zicht. Al die buitenslapende baby's in hun koets aan elk cafeetje dat je voorbij loopt. De mama's (en papa's) zitten binnen lekker warm aan een kopje koffie of de lunch. Het leek heel natuurlijk om te doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  44. In onze (Antwerpse stads)kribbe deden ze het ook, in hetzelfde soort buggy zoals die van Toni - zolang het niet regende stonden ze buiten (als de ouders ermee akkoord gingen). Wij vonden het geweldig en deden het thuis ook, we zetten gewoon het 'park' of de buggy in de tuin. Frisse, gezonde buitenlucht, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Ja hoor, ik heb haar hier ook wel eens buiten in de tuin in de kinderwagen laten slapen (had het zelfs nog vaker kunnen doen achteraf gezien). Eens kwam er een flinke regenbui, mama was te laat, huilen huilen aaahh dat was wel zielig. Toch kan ik het iedereen aanraden.
    Buiten in de stad zou ik niet durven, inderdaad bang voor babystelers ofzo. Maar hier in de tuin, ja hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Ja, zo'n lutje potje hebben wij ook. Kijk maar: https://dymphvandergun.wordpress.com/2012/08/21/lutje-potje/
    Mijn zoon heeft er jaren zijn babydutjes in gedaan. Binnenkort haal ik hem weer uit de garage voor de babydochter, eens kijken wat die ervan vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Anoniem29.1.15

    Mijn moeder liet ons, inmiddels 49 en 45 jaar, ook buiten slapen. Wij stonden in regen en sneeuw. Stuk plastic over de wagen en klaar. Wij waren nooit ziek.
    Dus ook onze kinderen sliepen, zoveel mogelijk buiten. Of anders met het raam open en abosuluut de verwarming uit. Ze waren nooit ziek, tot tegenstelling van andere leeftijdsgenoten. Dus a.s. moeders, laat de kleine (goed) gekleed lekker buiten slapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Anoniem30.1.15

    Bij kinderdag verblijven hebben ze heerlijke buitenslaaphuisjes voor ook wat grotere kinderen. Bij google krijg je de leuke huisjes te zien met buitenslaaphuisje. Hierin de omgeving hip bij kinderdag verblijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Tjonge, ik heb me jaren afgevraagd wat dat toch voor hokjes waren bij het kinderdagverblijf naast ons volkstuincomplex en wat voor baby barbaarse dingen ze daar kinderen aandeden ;-) Maar nu weet ik het. Heb zelf geen kinderen, maar kan me best voorstellen dat dit goed is en aangenaam voor het kind. Slaap zelf ook het liefst in een koude slaapkamer. Ik weet niet eens waarom ik überhaupt een kachel in de slaapkamer heb. Het raampje moet open, hoe koud ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Tjonge, ik heb me jaren afgevraagd wat dat toch voor hokjes waren bij het kinderdagverblijf naast ons volkstuincomplex en wat voor baby barbaarse dingen ze daar kinderen aandeden ;-) Maar nu weet ik het. Heb zelf geen kinderen, maar kan me best voorstellen dat dit goed is en aangenaam voor het kind. Slaap zelf ook het liefst in een koude slaapkamer. Ik weet niet eens waarom ik überhaupt een kachel in de slaapkamer heb. Het raampje moet open, hoe koud ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. toen ik 18 jaar geleden stage deed in het kinderdagverblijf in oostende werden de kindjes ook buiten gelegd in van die ouderwetse grote kinderwagens... zalig was dat maar nu mag niet niet meer... waarom? regels van kind en gezin... jammer genoeg. vind het alvast super!

    BeantwoordenVerwijderen