dinsdag 27 januari 2015

De 24 uur van Toni

in de sling aan de borst Tot twee maand geleden zei ik nog tegen iedereen die het horen wilde: "Verveeld dat ik mij heb die eerste maanden met een baby, maar echt, zo verveeld, amai."
Ik was alleen vergeten dat het niet het soort vervelen is waarbij je denkt: Allee seg, wat zou ik nu allemaal kunnen doen met al de vrije tijd die ik heb, goh, ik kan echt uit zoveel kiezen (dat ik nog wat naar de computer ga zitten staren terwijl ik beslis).
Het is een ander soort vervelen, het is het vervelen waarbij je eindelijk tijd hebt om series te kijken en boeken en blogs te lezen maar waar al de rest er over schiet.
Ik was echt vergeten hoe snel de dag vooruit gaat met een baby, van voeding naar verschonen over wat rondlopen met een baby tegen je schouder. En van zodra de baby een dutje doet ruim je wat op en voor je het weet ben je al weer aan voeden en verschonen toe.

Keigezellig natuurlijk, maar niet bepaald productief.

Vorige week dacht ik: Laat ik zo eens een dag vastleggen en die dag deel ik nu gaarne met u.
Zodat iedereen die denkt dat ge u verveelt met een baby in huis snel op andere gedachten wordt gebracht.

Ik presenteer u: Woensdag 21 januari 2015
(Ge ziet, aan bloggen kom je niet meer toe met een baby in huis.)

09:06 9:06
Mijn excuses aan iedereen die elke dag om zes uur al op moet, maar mijn dagen beginnen tegenwoordig ten vroegste rond 8 uur, vandaag zelfs pas om 9 uur.
Toni slaapt naast mij in bed, lekker gezellig en keigemakkelijk. Als ze wakker wordt heb ik juist een t-shirt omhoog te doen en haar dichterbij te schuiven, na de voeding schuif ik de dochter omhoog en het t-shirt naar beneden.
Als ik dan eindelijk wel wakker ben sta ik alleen op.
Nooit slapende baby's onnodig wekken!

10:53 10:53
Toch even controleren of alles oké is.
Alles is oké.
Om haar niet onder de dekens terug te vinden 'zeker' ik bij het opstaan het deken met de twee granenkussentjes waar we 's avonds mee gaan slapen.
Veiligheid boven alles!
Ah ja, wij (Toni en ik) hebben inderdaad een handdoek onder ons liggen. Tijdens dat nachtelijk geschuif wordt er namelijk redelijk wat gesmost.


11:29 11:29
Toch nog eens kijken, en kijk, het kind is aan het wakker worden!
Nog eens mijn excuses, deze keer aan alle ouders van baby's die een halve dag vroeger al aan de dag beginnen. (Maar mijn deel komt sevens nog, lees maar verder)

11:31 11:31
Wakker én goedgezind!
Wat is dat toch een zalig kind.







11:38 11:38
Tijd voor het ontbijt.
Al is dat in dit geval eerder een middagmaal.

11:51 11:51
Effe bekomen van de zware maaltijd. *burp*

12:01 12:01
En dan eindelijk een propere luier aan.
Juist niet overgelopen.

12:15 12:15
En nog rap een slokje.
Mijn vroedvrouw noemt dit het dessertje. Niet alleen omdat het na de maaltijd komt, maar ook omdat het nogal calorierijk is, een beetje gelijk een dame blanche na een slaatje dus.
Om er nog een vergelijking tegenaan te gooien, moedermelk is een beetje zoals een warmwaterkraan, eerst komt het koud water (voormelk) dat nog in de leidingen zit en dan begint het langzaam warm te worden tot het heet is (achtermelk). De voormelk is al voor een stukje aanwezig in de borst en daarvan is het vet deels terug opgenomen door het lichaam, het vet in de achtermelk gaat knal naar de baby. In het begin drinkt een baby dus magere melk (dorstlesser, snel verteerd) en na een poosje volle melk (de echte voeding, dit verteert veel langzamer).
Met andere woorden; als je elke voeding je baby aan beide borsten laat drinken en je de indruk hebt dat je baby'tje snel weer honger heeft, probeer dan eens om maar één borst aan te bieden. Het lijkt meestal dat er nog maar weinig melk uitkomt, maar dat is maar schijn.

12:29 12:29
Gedronken, geboerd, proper broek en een dessertje, nu kan er wat gespeeld worden.
Al is dat nu voornamelijk nog gewoon wat liggen en naar speeltjes proberen te grijpen.

12:40 12:40
De broers druppelen binnen, Toni's grootste fan gooit er zich meteen bovenop.
De legendarische frase: "Abel, ga van uw zuster af" is dan ook geen zeldzaamheid.

13:19 13:19
Bijna twee uur wakker, tijd voor een dutje.
Omdat dit dutje ook altijd weer zo voorbij is steek ik ze vaak rap in de draagdoek.
Leve de draagdoek!
Ik durf zelfs te zeggen: elke ouder zonder draagdoek is zot!
Je handen vrij hebben tijdens het rondlopen met een baby is echt een wereld van verschil.nJe kan dan bv opruimen of breien of koffie maken of typen zoals ik nu doe.
Ik vertel u nog wel eens over mijn favoriete draagdoeken want het kind moet al weer eten.

14: 46 14:46
Daar is dan de andere borst.
Dat werd tijd.

15:48 15:48
Na het drinken, boeren, verschonen en wat spelen gaan we wandelen.

16:17 16:17
En baby's die in slaap vallen tijdens de wandeling blijven natuurlijk gewoon buiten staan.

16:45 16:45
En hier ben ik het even kwijt, want nu hangt ze al weer te slapen in een draagdoek.
Wat is er tussen deze en vorige foto gebeurd dat ze hier ineens hangt?

17:34 17:34
Maar hier is ze al weer wakker.
Dan zullen we hoogstwaarschijnlijk aan het eten geweest zijn.


18:04 18:04
Zien eten doet eten.
(Vaak gebeurt het tegelijk, heel handig trouwens, met een baby aan de borst spaghetti eten)

18:25 18:25
Eten, boeren, verschonen.
Tijd om wat rond te kijken.
Ik let er op dat ze geregeld wakker op haar buikje ligt, heel belangrijk om de spieren te oefenen die binnenkort gebruikt worden om te rollen en kruipen.
Na het eten is het voor haar ook een comfortabeler manier om te liggen, overtollige melk boert ze er zo weer uit.

20:26 20:26
Bijvoorbeeld op tafel terwijl Abel strijkparelt.
De twee opeenvolgende schapenvellekes zijn louter toeval, wij zijn geen fanatieke schapenvelmensen bij wie kinderen de eerste maanden alleen maar in contact mogen komen met wol. (Wedden dat zo'n mensen echt bestaan!?)
Maar het blijft wel lekker warm om een baby op te leggen.

20:49 20:49
Tijd voor een klapke.
Ik moet haar namelijk iets uitleggen.
Vandaag gaan we eens proberen om alleen te gaan slapen, 't is te zeggen: Jij gaat met mij naar bed en als je slaapt dan ga ik weer naar beneden om tv te kijken. Zoals bij alle andere gezinnen.
Kunnen we dat afspreken?





20:59 20:59
Oké, dat gaan we doen.
Luier aan, slaapzakje aan, bed in.








23:14 23:14
Mislukt.

Goed, dat proberen we later nog wel eens.

44 opmerkingen:

  1. Heel grappig om te zien hoe goed de dagindeling van Toni lijkt op die van onze kleine meid Fiep!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel grappig om te zien hoe goed de dagindeling van Toni lijkt op die van onze kleine meid Fiep!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En ik die mij altijd maar afvraag wat ik nu de godganse dag gedaan heb... Blij dat ik niet de enige ben :-)
    De draagdoek wordt hier afgewisseld met de hangmat. Daar slaapt ze altijd keilang in!
    Volgens mij heb jij de helft van die knopjes op de overbroekjes nooit nodig gehad ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hahaha zo herkenbaar... en muug dat ge daar van zijt aan t eind van den dag...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O wat heerlijk! En hoe herkenbaar ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een heerlijk dagboekje, ik kan er gewoon helemaal van genieten om dat zo te zien. Heerlijk voeden, gedragen worden, lekker tutten, wat een leven als baby!! (L) (L) (L)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mieke27.1.15

    Hopelijk neem je mij niet kwalijk wat ik hier ga schrijven, maar ik word zo bang als ik de foto van Toni in bed zie. Ik ben zelf professioneel bezig met ouders die hun kindje verloren aan wiegendood, en die foto maakt dat ik het koud krijg. Wat wiegendood precies is, daar zijn artsen nog niet helemaal uit, maar wat de risicofactoren zijn wel. Het heeft ook voor een groot stuk te maken met warmtestuwing, de baby die haar warmte niet kwijt raakt. Dit kan voorkomen als de baby onder het donsdeken raakt, maar ook bij het op de buik slapen, bij een te warme kamer, … De enige plaats voor een baby om warmte kwijt te raken is via het hoofdje. En een baby die te koud heeft, zal reclameren, eentje die te warm heeft niet.
    Als ik dan zie dat Toni op haar buik, met een mutsje op in het grote bed ligt … dan word ik heel ongemakkelijk. Ik heb getwijfeld om hier te reageren, elke ouder doet natuurlijk wat hij het beste vindt, maar uiteindelijk won mijn ongemakkelijke gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Mieke,
      Hoe kan ik nu iemand die bezorgd is iets kwalijk nemen!
      Je hebt gelijk, dat staat vast.
      Er zijn inderdaad een aantal dingen waardoor ze meer kans heeft, maar er zijn er ook weer een hoop waardoor ze niet in de risicogroep valt (ze is heel sterk en kan haar hoofdje makkelijk opheffen, we roken niet, de kamer is niet verwarmd ed.)

      Verwijderen
  8. Ik krijg er zowaar heimwee van naar de babytijden van de jongens hier... O, o, wat wil ik dat graag nog eens meemaken!
    Ik had wel een klein lijstje per dag na een tijd, met dingen die ik wou gedaan hebben. Een tiental dingetjes, waar ik dan direct aan probeerde te beginnen in het geval van dutje-in-de-wieg. Anders kreeg ik na een tijd zo een moe gevoel van alleen maar voeden, rondlopen, laten slapen, voeden, wiegen, ...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O, en dat ze niet alleen gaat slapen 's avonds, vind ik niet gek. Is het niet zo dat ze nog geen onderscheid maken tussen zichzelf en de mama op die leeftijd? Ik vind dat precies gezond, qua hechting, maar ook naar veiligheid toe, dat een kindje ervoor zorgt dat het in de buurt van mama blijft. Ik heb zelden zoveel gelezen als in het zwangerschapsverlof bij Babybroer, want na de avondvoeding rond 20u, kroop ik gezellig mee in bed, las ik nog wat, vielen we in slaap. En op die manier waren de onderbrekingen 's nachts ook allemaal geen ramp. Wie kijkt er nu tv als je een boek kan lezen? ;) Opende meteen wat extra opties in het dagverloop, aangezien we dus ook vaak naar de bib moesten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk om te lezen. Ook hier een late slaper (zowel 's avonds erin als 's morgens eruit). Maar wel heel moeilijk om overdag in slaap te krijgen. Daarnet wel aan de borst, maar vanzodra ik hem neer wilde leggen, was het gedaan met de dagrust. Ook de draagdoek buiten hielp vandaag niet. Straks nog even proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh, zeer herkenbaar allemaal :-)
    Zelf had ik 6 maanden het gevoel tijdens de slaapjes enkel de ontplofte boel te kunnen opruimen die we tijdens de wakkere periodes maakten.
    En dan niet kunnen antwoorden op de vraag van manlief 's avonds; "en, wat hebben jullie gedaan vandaag?" :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Saskaya27.1.15

    Ik ben jaloers, want dit is totaal niet herkenbaar. Dochter was altijd al een moeilijke slaper en had haar deel van gezondheidsissues, dus die babytijd was allerminst een wat-zal-ik-nu-nog-eens-gaan-doen-tijd, maar eerder een aaaaargh-stop-nu-toch-eens-met-krijsen-tijd.

    Ik word altijd een beetje weemoedig als ik dit soort verhalen lees/hoor. Hopelijk meer dit soort dagindeling bij een eventuele tweede.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Saskaya, mijn dochter is nu 18mnd en heeft een heerlijk ritme. Al vrij snel lukte dat. Ik heb heel veel gehad aan het boek Regelmaat en inbakeren van Ria Blom. Het was als mijn bijbel met veel eye openers. We hebben haar trouwens niet officieel ingebakeerd. Enkel wikkelen een doek was voor Bente voldoende om in slaap te vallen in haar eigen bed. We hebben er nog profijt van! Hopelijk een 'fijnere' tijd bij een tweede kindje

      Verwijderen
    2. Saskaya29.1.15

      Inbakeren, rust&regelmaat, samen slapen, draagdoek, refluxmedicatie, koemelkvrije voeding... allemaal geprobeerd, en hielp niet of slechts gedeeltelijk. Zelfs nu op 2,5 jaar is het nog steeds een moeilijk in te schatten kind. Ik vrees dat het erin gebakken zit... Maar toch bedankt voor het meedenken!

      Verwijderen
    3. Hee Saskaya. Gelijkaardige ervaring met zoon 1. Bij zoon 2 bereidde ik me voor op de hel voor opnieuw enkele jaren. Maar die was de kleine boeddha, vergelijkbaar met Toni. Het hoeft dus niet opnieuw moeilijk te gaan.
      Nu is grote broer nog steeds een onrustig zieltje, en kleine broer nog steeds blij. Is dus ook een beetje karakter denk ik?

      Verwijderen
  13. Ik geloof dat ik mijn dagen momenteel ook zo slijt. Alleen beginnen ze bij mij ergens tussen 5 en 7 uur 's ochtends ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Anoniem27.1.15

    Ik had ook eerder jou gevoel Saskaya, je bent dus niet de enige. Achteraf (toen het huilen eindelijk minder werd en het slapen beter werd) heb ik veel over baby's gelezen en er zijn toch heel wat dingen die ik nu anders zou doen. Dit geeft mij moed dat het bij een tweede misschien beter zal zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jep, hier ook zo'n dagen:)
    Onze jongste zoon Senna is nu 6,5m en slaapt ook bij ons in bed, ook op een handdoek ;)
    Lekker gezellig en knus!
    De draagdoek is dikwijls ook men redding!
    Blij om te zien dat het in andere gezinnen ook zo gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik val zo hard in herhaling, maar ik denk écht dat ik die Toni de coolste baby van de wereld vind (na mijn eigen meisjes natuurlijk!). Dat ziet er zo'n koddig, tof kindje uit hé!! Geniet er nog van!!! Voor ge het weet, moogt ge ze ook al afzetten aan de schoolpoort...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Anoniem27.1.15

    Haha, geweldig en vele dingen heel herkenbaar! Samenslapen deed en doe ik net hetzelfde. Bij mijn oudste zoon kon ik rond 3à4 maanden stilletjes uit bed kruipen om beneden tv te gaan kijken! (ik dacht dat ik de enige was die zulke zotte dingen deed, leuk om dit te lezen ;-)) De jongste is wat dat betreft gemakkelijker en kan ik momenteel na de borst gewoon slapend neerleggen. Hoe oud is Toni nu? Er is dus nog hoop voor je plannetje/afspraak! Groetjes en geniet er nog van!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zo grappig geschreven. Abel ga van uw zuster af. 😂

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zalig ..... Zeg krijg al terug goesting He ....

    BeantwoordenVerwijderen
  20. AAAVanbelle27.1.15

    Onze zoon is 3j 2mnd en maakt nog elke nacht een overstap naar ons bed... Hier niet aan toegeven veroorzaakt ware crises (en die wil je niet om 2u 's nachts, dus nu ligt er een extra matras in onze kamer). Nooit gedacht dat ons opvoedingsproject zo zou mislukken :-D. Maar ik maal er ook niet om. Er is geen kind dat nog bij mama en papa slaapt als die 15 is :-p. Hij zegt zelf: "In het bed van mama en papa is het warm. In mijn bedje niet. Dat is niet leuk. Bij mama en papa is het wel leuk." Dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Zooooo herkenbaar! Hier quasi dezelfde dagindeling... :-)
    grtjs Saartje

    http://saartjeathome.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Als ik een kind krijg, hoop ik maar dat 't ook zo'n avondmens is! Jonge ouders in mijn buurt vertellen verhalen over elke dag om 5u opstaan en de dag beginnen en dat lijkt mij pure HORROR!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. ja jaloers zunne, mijn kids waren allen (6) vroege vogels en ik een langslaper grrrrr....misschien moest ik ze ook in mijn bed gelegd hebben, wie weet? Ik zal het in ieder geval niet meer proberen. Geniet nog van je verveelmomentjes!! 't zal rap genoeg gedaan zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oh wat een leuk blogje zo :D

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Zalig zo'n baby'tje :) Wat ik me wel afvraag, is er een reden dat ze dag en nacht met een mutsje slaapt of is dat puur toeval?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Anoniem28.1.15

    Wat een heerlijk kindje heb jij zeg! Doe mij er ook zo één.....;-).
    De babytijd van mijn kinderen ligt al jaren achter mij, maar ik verlang nog met regelmaat terug naar een kindje aan mijn borst of in de draaghoek met mijn neus op zijn of haar hoofdje. Mmmmmmmm.....
    Aan de andere kant waren wij 'gezegend' met kinderen die zich elke nacht meerdere keren meldden tot aan zo'n anderhalve jaar. En dan maar weer bij moeders drinken......Uuuhhh, dat mis ik dus niet.
    Geniet van dit kleine popske!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Onze zesmaander slaapt 's avonds gezellig bij mij in zetel of op mijn rug. 's Nachts gezellig samen in bed. Alleen slapen zal ze nog lang genoeg moeten doen. Al kan ze het wel, en doet ze dat soms ook overdag in haar hangmat.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Anoniem28.1.15

    Oei, als ik dat mutsje zie en die buikligging... dan krijg ik toch wel schrik in jouw plaats. Je verhoogt zo echt het risico op wiegendood. Met een mutsje op raken ze hun warmte niet kwijt, en sinds rugligging gepromoot wordt in Belgie, is het aantal wiegendoodgevallen fenomenaal gedaald. Ik hoop gewoon dat er geen mama's je voorbeeld volgen, want je blog is heel populair he. Sorry voor mijn bemoeien hier, maar elk jaar sterven er in ons land helaas nog heel wat kindjes aan wiegendood...

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Renske28.1.15

    https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/126-veilig-samen-slapen

    De relatie buikligging-mutsje-wiegendood is vele malen te kort door de bocht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem28.1.15

      Aha Renske, en wat is jouw beroep als ik mag vragen? Ik denk dat je geen enkele kinderarts zal tegenkomen die je zal zeggen dat buikligging het risico op wiegendood NIET verhoogt. Want het is nu eenmaal zo dat er wereldwijd campagnes gevoerd werden ter promotie van rugligging en dat er toen overal een sterke daling in het aantal wiegendoodgevallen is gezien. Kan geen toeval zijn, toch?

      In ons land:

      In 1994 waren er nog 104 sterfgevallen door wiegendood in het Vlaams Gewest.
      In 1995 startte de actie van Kind en Gezin (promotie rugligging) en daalde dit aantal spectaculair tot 64 sterfgevallen.
      In 1996 daalde het aantal verder tot 44 (d.w.z. meer dan 50% terugval sedert de actie Veilig Slapen!).

      In de VS: The Safe to Sleep campaign - formerly known as the Back to Sleep campaign is an initiative backed by the US National Institute of Child Health and Human Development (NICHD) at the US National Institutes of Health to encourage parents to have their infants sleep on their backs (supine position) to reduce the risk of Sudden Infant Death Syndrome, or SIDS. Since "Safe to Sleep" was launched in 1994, the incidence of SIDS has declined by more than 50%.

      Over de muts:

      Belang van het hoofd vrij te houden
      Het vrij houden van het hoofd, zeker van het gezicht, is belangrijk om een normale lichaamstemperatuur te behouden. Dat noemt men de thermoregulatie.

      Wanneer de warmte niet langs het hoofd kan afgegeven worden (bv. door een muts) gaat de lichaamstemperatuur stijgen.

      Het hoofd is voor 80% verantwoordelijk voor warmte-uitwisseling en het gezicht heeft hierin het belangrijkste aandeel.

      Als je op professioneel vlak bezig bent met deze materie, MOET je wel reageren als je deze foto's ziet. Iedereen beslist uiteraard zelf hoe hij zijn baby te slapen legt, maar ook gezonde borstgevoede kindjes overlijden nog steeds in hun slaap in ons land... Dus daarom is het belangrijk mensen te blijven informeren over de mogelijke risico's van hun keuzes.

      Verwijderen
    2. Renske29.1.15

      Zonder verder in te willen gaan op de cijfers, wil ik je laatste stukje wel aanhalen; het informeren van mensen over de mogelijke risico's van hun keuze. Daar pak je precies wat ik daarvoor als 'te kort door de bocht' noemde. Een weloverwogen keuze maken betekent meer dan slechts buikligging en muts als factoren meenemen in de afweging, zeker wanneer bekend is dat er meer wegingsfactoren zijn.
      Vandaar de link naar LLL, dat geeft een genuanceerder beeld.

      Als laatste is het mij een raadsel wat mijn beroep van doen heeft in deze kwestie. Professioneel bezig zijn met precies deze materie lijkt mij niet per definitie een onderscheidend voordeel.

      Verwijderen
  30. Anoniem29.1.15

    Leuk dat 'dagverslagje'. Mij valt het wel op dat Toni die dag niet in bad geweest is.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dat klopt!
      Ze was niet gaan sporten die dag, ik dacht, dat kan dan wel een dagje wachten. ;)

      Verwijderen
    2. Ik deed de babies maximum om de twee dagen in bad, dus een drietal keer per week. Elke dag hoeft toch niet? Of ben ik een slechte mama?

      Verwijderen
    3. Helena29.1.15

      Ik deed (en doe) mijn zoontje nog steeds maar 2x per week in bad: snoet/handjes/billen kan je toch ook gewoon zo eens wassen? hehe of misschien ben ik toch gewoon lui ;-)

      Verwijderen
    4. pieke30.1.15

      de dames van 9,7 en 5 gaan hier in huis nog steeds niet meer dan 3 keer per week in bad.
      als ze vaker gaan moeten we meteen smeersels aanrukken, wegens droge velletjes

      Verwijderen
  31. Mijn vroedvrouw vergeleek borstvoeding niet met een warmwaterkraan maar ... met een pint bier. 'Je geniet daarvan, je drinkt dat toch ook niet in 1 keer uit'.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hahaha dit had mijn stukje kunnen zijn XD. Die draagdoek moet trouwens echt hoger op de baby-must-have-lijst, op één bijvoorbeeld, oke gedeeld één met (wasbare)luiers.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Fijn om lezen, ook over de borstvoeding! :)

    BeantwoordenVerwijderen