woensdag 22 april 2015

Indische loopeenden

Deendjes Ik heb de komst van dit duo nooit officieel aangekondigd, dus ik kan u niet precies vertellen hoelang ze er ondertussen al zijn. Minder dan twee jaar, meer dan een jaar, zoiets.
U denkt vast: ja, twee eenden, niks speciaals aan, zie ik overal!
Haha, wijsneus! Fout gedacht!
Deze twee eenden (waarvan het verenkleed geweldig accordeert met de winterse tinten van de moestuin) zijn namelijk Indische Loopeenden.
Indische wat?

Indische loopeenden, dat ziet ge zo.

Een eendenras dat een dikke 150 jaar geleden van Zuidoost-Azië onze richting uitkwam. (Lopend waarschijnlijk)
Ik vind op het internet terug dat ze gekend staan voor hun bijzonder hoge leg zo'n 150 tot 200 eieren per jaar. Maar daar heb ik anders nog niet veel van gemerkt, wij stranden al twee lentes op zo'n 15 eieren.
Misschien hebben we geen raszuivere loopeenden, want ik lees ook overal dat de vrouwtjes kwekken en de mannetjes geen geluid maken en hier is het net andersom.
Maar wat ze wel naar de Indische loopeendnorm doen is slakken eten!


Ze doen zelfs niet anders.
Heel de dag door lopen ze te snuisteren naar slakken, wormen, rupsen, kevers en ander lekkers, gras of groenten heb ik ze nog niet zien eten.
Dat ze slakken eten was dan ook de reden van hun komst.
Omdat we door toeval pas deze winter ontdekten dat onze teckel Blanche niet meer jaagt op de kippen en ander pluimvee konden ze eindelijk hun ding doen in de moestuin.
En nu het slakkenseizoen goed gestart is, zit het vrouwtje te broeden.
Het is ook altijd iets.

Vooraleer iedereen nu naar de pluimveemarkt snelt (Aan uw eigen kent ge een ander) zal ik u even informeren met wat ik ondertussen al leerde of vond van deze grappige rechtoplopende eendjes.

Hebben Indische loopeenden water nodig?
Waarschijnlijk niet, maar hier nemen ze meerdere keren per dag een bad in de poel en ze worden daar precies wel erg gelukkig van.
Ze hebben in ieder geval veel water nodig want ze spoelen constant hun bek, het water ziet er daarom ook snel smerig uit.

Kunnen Indische loopeenden bij de kippen?
Zonder probleem, uw kippen gaan wel nooit nog proper water hebben.
Ze spelen wel de baas, zeker het mannetje jaagt de andere kippen weg van het eten.
Toen het vrouwtje nog niet zat te broeden liet ik ze daarom 's morgens vrij in de moestuin.

Eten Indische loopeenden (zaailingen van) groenten?
Neen, nooit gezien, ze scharrelen ook niet zoals kippen die zo alles overhoop halen.
Ze hebben natuurlijk wel grote voeten die zaailingen kunnen pletten.
Maar liefst van al lopen ze tussen grotere planten en aan graskanten waar lekker veel slakken wonen.

Moet je Indische loopeenden leren om slakken te vangen?
Moet je een kind leren om koeken te eten?

Worden Indische loopeenden tam?
In het begin waren onze eenden heel schuw, ondertussen komen ze er gezellig bijzitten als we buiten eten, eten overwint vele angsten.
Als je echt hele tamme eendjes wilt dan zou ik kuikens kopen.

Wat eten Indische loopeenden?
In de zomer halen ze misschien voldoende voedsel uit de tuin, maar in de winter moet je ze zeker bijvoeden. Bij ons eten ze mee van het kippeneten, maar er is ook speciaal watervogelgraan.
Omdat we de eieren opeten geef ik ze liever biologisch kippeneten.

Kunnen Indische loopeenden vliegen?
Ja, toch wel! Maar niet hoog en niet ver, ze gaan dus niet meevliegen met hun wilde soortgenoten.

Hebben Indische loopeenden een hok nodig?
Niet per se, hier leggen ze hun eieren in het kippenhok, gewoon bij in de legbak, maar 's nachts zitten er ergens in het gras, hoewel ze binnen zouden kunnen.

Waar koop je Indische loopeenden?
Op de pluimveemarkt (Heist-op-den-Berg of Mol bv) kom je ze wel eens tegen, ik zou ook eens kijken op Kapaza.

Hoeveel Indische loopeenden koop je best en in welke verhouding?
Eentje is zielig, dus je koopt er minstens twee. Als je geen nakomelingen wilt dan koop je twee mannetjes of twee vrouwtjes of je koopt een koppel en haalt de eitjes weg.

Kan je nog andere leuke dingen met Indische loopeenden?
Moest je een Border Collie of andere schapendrijvende hond hebben kan je ze hoeden, koop dan wel de mannetjeseenden, die moeten niet dagelijks hun ei kwijt.
Je kan ze natuurlijk ook eten, maar ik vermoed dat deze Usain Bolts onder de eenden niet van de sappigste soort zijn.

Zo, dat moet volstaan, of heeft u nog Indische loopeendvragen?

34 opmerkingen:

  1. Hanna22.4.15

    Ik neem aan dat ze ook jonge padden/kikkers/salamanders eten? Anders zou ik ze wel graag in de tuin laten lopen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eet de vos Indische loopeenden? :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en wat zijn ze schattig !

      Verwijderen
    2. jammer genoeg wel...

      Verwijderen
    3. jammer genoeg wel...

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Heidi23.8.16

      ja hoor en je kan in hun hals goed zien waar die huisjesslak ongeveer zit...

      Verwijderen
  4. Ik las laatst een Krimi (auf Deutsch) met als hoofdpersoon Lothar de Indische loopeend :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Anoniem23.4.15

    Via de zoekertjes van Velt, daar staan regelmatig Indische loopeenden te koop.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. de hamvraag hé.. hoe ver lopen ze?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik had nu toch gedacht dat ze Kip tiki masala zouden eten ipv slakken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij ons op het werk lopen er ook 2 rond om de slakken uit de moestuin te houden. Ik vind ze wel iets hebben. Ze lopen zo koddig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben ook al een hele tijd aan 't twijfelen of ik een paar loopeenden zou nemen of niet. Maar ik had in ieder geval ergens gelezen dat ze niet geschikt zijn voor de slacht wegens helemaal niet lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit gaat helemaal niet over eenden, maar wel over de mooie boeken die ik deze week per post ontving! Hartelijk dank hiervoor! Bedankt voor de moeite van het naar Nederland brengen en het maken van de kalenders! Ik heb er nu al veel uit geleerd. En....vandaag mijn eerste peultjes zo van de koude grond geoogst! Ongelofelijk wat leuk!!
    Groetjes,
    Grace

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik twijfel er ook al lang aan. En tot nu toe alleen maar negatieve commentaar gelezen over de beestjes (in de zin van "eten geen slakken - schijten heel de tuin onder - lopen alle planten plat"). Nu dus eens een positief bericht, uit betrouwbare bron. Zet me dus terug aan 't twijfelen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ze eten echt super veel slakken!

      Verwijderen
  12. Wij hebben ze ook gehad voor de Bordercollie. Mijn zusje heeft eens een kuiken zo tam gekregen dat hij zomers mee ging op vakantie op de boot en als zij in het water plonsde, ging de eend mee zwemmen! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoe groot moet je tuin (minstens) zijn opdat de beestjes niet aan claustrofobie zouden lijden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tgoh, toch wel minstens 20m2 zou ik denken.
      En een grote bak met water zodat ze zich daar ook in kunnen vermaken.

      Verwijderen
    2. Hoe groot moet die bak zijn? Is een babybad groot genoeg?

      Verwijderen
    3. Heidi23.8.16

      als je dat vaak kan verschonen is een eetkom voor een hond ook goed, wij hebben én dat én een afgedankt mensenbad staan voor de loopeenden

      Verwijderen
  14. Bedankt voor de info! Zijn de eieren even lekker als kippeneieren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ze zijn 'smeuiger', moeilijker los te kloppen maar heel vol van smaak!

      Verwijderen
    2. ze zijn 'smeuiger', moeilijker los te kloppen maar heel vol van smaak!

      Verwijderen
  15. Dus. In een rijtjeshuis met achtertuintje kun je ze maar beter niet houden begrijp ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bij mij lopen en zwemmen de loopeenden de hele dag en misschien ook nacht, in een vijver van 300 vierkante meter. Ik las ergens dat woerden de kuikens verdrinken en dat ik die apart moet zetten zodra er jongen zijn. Klopt dat? JanMeindert

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb nu sinds februari een koppeltje. Geweldig! We hebben veel minder slakken (merk ik nu al), het vrouwtje legt elke dag een heerlijk ei en het is heel gezellig om ze in de tuin te hebben scharrelen. In het begin waren ze schuw maar intussen eten ze uit mijn hand. We hebben een paar eieren onder een broedse kip gelegd en vandaag kropen daar drie schattige pulletjes uit. Ik heb een tuin van 500 m2 en ze hebben een kinderbadje om in te plonzen en nog een bak met water om hun snavel in uit te spoelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geertje, is je tuin dan volledig afgemaakt? Wij hebben een heel grote tuin met heggen en hagen rondom waar ze makkelijk door kunnen. Zouden ze dan blijven?

      Verwijderen
    2. Geertje, is je tuin dan volledig afgemaakt? Wij hebben een heel grote tuin met heggen en hagen rondom waar ze makkelijk door kunnen. Zouden ze dan blijven?

      Verwijderen
    3. Dag Nora, aanvankelijk bleven ze netjes in de tuin, maar toen ze eenmaal hadden ontdekt dat de buurvrouw een grotere vijver heeft niet meer... We hebben toen een middag besteed om de heg aan de onderkant goed dicht te maken met gaas. Daar groeien de takjes van de heg nu weer doorheen, dus je ziet er niks van. De eendjes zijn het er niet mee eens maar hebben zich er maar bij neergelegd
      ;-)

      Verwijderen
  18. hallo, ik woon in FR en heb sinds een paar dagen twee fleseenden Franck en Fiona. We hebben ONTzettend veel slakken id tuin. Maar ik heb geen idee of het genoeg voor hen zal zijn.
    Ik probeer ze met wat graan wat tammer te maken en ze zo ook naar hun nachthok te lokken. Dat werkt dus heel erg goed .. ze gaan er ook heel erg van bedelen HAHAHA na 4 dagen rennen ze me al tegemoet als ik 's ochtend de buitendeur open doe. Heel schattig toch wel. Maar ik heb geen idee hoeveel ik ze moet voeren. Enige tips .. ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, ik heb ook sinds pinksteren 3 loopeendjes, Truus, Bep en Dokus, ze eten iig wel slakken als ok ze voer maar ze komen nog niet ver in de tuin, ik heb ze een beetje verwend geloof ik... Ze krijgen bij mij twee bakjes, zo groot als een koffiemok gevuld met watervogelvoer. en af en toe een handje gedroogde rivierkreeftjes (kipsnacks) zijn ze zot op! ook andijvie, spinazie en sla vinden ze superlekker. Ik ga ze nu wat minder voeren in de hoop dat ze dan wat meer slakken eten, volgens mij zijn ze daar nu wel groot genoeg voor.
      Ik las ergens dat de dooiers groen worden als ze veel slakken eten, klopt dat?
      en weet iemand vanaf welke leeftijd ze gaan leggen?

      Verwijderen
    2. Hoi, ik heb ook sinds pinksteren 3 loopeendjes, Truus, Bep en Dokus, ze eten iig wel slakken als ok ze voer maar ze komen nog niet ver in de tuin, ik heb ze een beetje verwend geloof ik... Ze krijgen bij mij twee bakjes, zo groot als een koffiemok gevuld met watervogelvoer. en af en toe een handje gedroogde rivierkreeftjes (kipsnacks) zijn ze zot op! ook andijvie, spinazie en sla vinden ze superlekker. Ik ga ze nu wat minder voeren in de hoop dat ze dan wat meer slakken eten, volgens mij zijn ze daar nu wel groot genoeg voor.
      Ik las ergens dat de dooiers groen worden als ze veel slakken eten, klopt dat?
      en weet iemand vanaf welke leeftijd ze gaan leggen?

      Verwijderen
  19. Heb sinds dit jaar indische loopeenden 12 stuks 8 eenden 4woerden. Ze kunnen baden in twee schelpen (kinderzandbak of zwembad)Ze genieten hier zichtelijk van. Ververs het water iedere dag.Ze duiken erin als gekken en vliegen dan door de tuin. Had altijd veel last van naaktslakken, Maar daar hebben ze een punt achter gezet.Wist niet dat ik er zoveel plezier aan zou beleven. Als basisvoer krijgen ze watervogelkorrel van Havens en als toevoeging vaker maagkiezel en gemenggraan voor de kippen. Ben benieuwd naar kuikens in het voorjaar(Mei) Heb alle soorten kleuren van zwartwit,zwart,wildkleur,groengrijsbruin en wit grijs.Leuk lijkt me als de jongkies kleur beginnen te krijgen.Ze lopen vrij rond dag en nacht. Heb wel een apartstuk voor moeder met kuikens.Kunnen daar meerdere eenden met kuikens worden neergezet? Ze gaan na de winter aan de leg

    BeantwoordenVerwijderen