donderdag 15 oktober 2015

Pompoenoogst 2015

pompoenen
In het begin van de zomer zag ik één pompoen steeds dikker worden en voor de rest zag ik niet veel.
Pompoenen planten op een heuvel compost en ze dan vergeten water te geven is niet de beste manier.
Ik zaaide nog wat bij, kreeg hier en daar wat plantjes en bracht er ook nog eentje mee van bij Sanguisorba.

En toen hoorde ik maandag op de radio dat het zou kunnen gaan vriezen en liepen er wat later drie kinderen (eentje geleend van de buren) het pompoenveldje op en af om toch maar geen pompoenen te vergeten.

pompoenen
En toen wist ik niet meer welke pompoen bij welk ras hoorde.
Heeft er iemand wel een idee?

pompoenen


Veel meer over pompoenen lees je hier bij Lieven.

18 opmerkingen:

  1. Haha, geen idee, wij hebben maar twee soorten... maar ik wil precies wel eens wat zaden ruilen... ik heb er eentje die gij niet hebt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Butternut al zeker niet want die is eerder flesvormig. Valenciano is normaal een witte pompoen... De andere rassen heb ik niet staan 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Butternut al zeker niet want die is eerder flesvormig. Valenciano is normaal een witte pompoen... De andere rassen heb ik niet staan 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nr 8 zijn volgens mij Sweet dumpling. Meestal hebben die groene streepjes maar de mijne hebben er dit jaar ook geen. En ik zie ook geen butternut.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wouw dat zijn nog eens mooie pompoenen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nr. 6 zijn Turkse mutsen denk ik (mijn mutsen zien er toch ook zo uit)!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie oogst, ik heb ook verschillende soorten en kan met zekerheid zeggen dat nr 8 sweet dumpling is al hebben die van mij toch iets meer kleur, misschien stonden ze bij jou ergens onderaan, butternuts zitten er niet tussen, nr 7 zijn de blue hokkaido's, kikuza hebben normaal diepe groeven en die staan precies ook niet op de foto, je maakt er wel een moeilijk raadseltje van ;-) Als je van deze pompoenen zaden gaat nemen weet je niet welke kruising eruit komt omdat ze allemaal in hetzelfde moestuinbed stonde, maar dat wist je waarschijnlijk zelf al wel. Tuingroetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. voor mij staan daar 2 pomponen en voor de rest "iets anders" ... Geen butternuts, zeker, dat zijn die flespompoenen. Prachtige oogst en schitterend raadsel, wel benieuwd naar de oplossing!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. mooie oogst! ik wil ook wel pompoenzaden ruil houden! ik heb nr 1,3 en 5 staan, maar de namen? weet ik niet. nr 6 zijn heel mooie! Turkse musten moet ik onthouden (of veiliger blogpost saven :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Anoniem16.10.15

    Ik heb geleerd: altijd oogsten met stukje van de steel aan de pompoen, dan bewaren ze langer ... ai ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik knip ze altijd zo kort mogelijk af omdat je de steel er anders makkelijk af stoot.
      En dan gaan ze snel rotten.

      Verwijderen
  11. Nr. 1 is Muscat de Provence, die worden normaal gezien okerkleurig zoals een Butternut. Kan je nog een heel tijdje bewaren. Ik denk dat 2 en 3 dezelfde zijn, alleen is 3 een stuk jonger. Ze lijken op Gele Centenaar. Nr. 8 zou inderdaad 'Sweet Dumpling' moeten zijn, al heeft die normaal gezien groene strepen in de groeven. Butternut, Amazonka, Turkse Muts, Valenciano en Thelma Sanders Acorn liggen er volgens mij niet tussen, al zijn er nog een aantal soorten niet rijp lijkt me en die kunnen nog wel van kleur veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nummertje 6 is de Blue Hoikkaido..de naam zegt het al een beetje.. Nummer 8 is inderdaad de Sweet dumplin.
    Een Turkse muts zie ik er niet tussen zitten..die heeft echt een uitgesproken vorm. Hebt ge al gegoogled? Afijn..wat voor soort het ook is..ze zullen allen lekker smaken !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Volgens mij is 10 alligator..
    De rest valt wellicht wel onder L....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie oogst! Hier bleven de meeste pompoenen behoorlijk klein door de kou dit jaar... Bleu d'Hongarie kan ik je ook aanraden; heel lekker van smaak!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hallo kim, mooie blog heb je, altijd welkom in onze no-nonsense pemacultuur boerderij in heist op den berg - ciao

    BeantwoordenVerwijderen