donderdag 22 oktober 2015

Ontspannen ouderschap, wat dingen die het makkelijker maken

toontje poontje
Drie maand geleden begon ik aan een blogpost over een aantal dingen die voor mij de babytijd een pak makkelijker maken.
Ik wou dat beknopt doen, maar zo draaide het uiteraard weer niet uit.
Ik zit nog altijd niet aan de onderkant van mijn blog, maar ik vermoed dat het toch niet lang meer zou duren eer ik daar zou aankomen. Zoveel uitleg dat niemand dat ooit zou uitlezen, en dan was het nog niet af. Opdelen dus!

Vandaag is eindelijk het eerste deel klaar:
Ontspannen ouderschap, wat dingen die het makkelijker maken
#1 Draagdoeken!


draagdoek draagdoek

Beeld je eens in: tijdens het rondlopen met je baby heb je toch nog je handen vrij.
Oh wat zou dat geweldig zijn, tijd om te koken, rommelen, winkelen, in de tuin te werken, maar er toch volledig zijn voor je baby. Een baby die rustig meedraait in het gezin en zo alles leert kennen, veilig 'in de armen' van moeder of vader.
Er zijn wel meer voordelen, baby's die veel gedragen worden huilen opmerkelijk minder, zelfs tot 43%.
In het bureau van Kind & Gezin waar ik kom hebben ze dit ook al opgemerkt, er komen daar veel Afrikaanse vrouwen -die standaard veel meer dragen- en ze zien daar een groot verschil in het percentage huilbaby's.
Dat kan niet anders dan logisch zijn, waar is een baby gelukkiger dan dicht tegen ma of pa?

Geen een van mijn drie baby's heeft ooit veel gehuild, maar toch weet ik niet hoe ik het zonder draagdoek zou redden.
Een draagdoek is dan ook nog eens veel handiger (en goedkoper) dan een kinderwagen, (rol)trappen, 'berg'wandelingen, musea, winkels, we doen het allemaal en we steken iedereen met een buggy voorbij.
Je moet natuurlijk wel zelf je winkeltassen dragen, het enige minpunt tov een buggy.

Oh en dan die eerste weken, met zo'n piepklein baby'tje diep weggestoken in een doek een wandeling gaan maken, zalig.
Ik vind het dé babyaankoop, dat hoort ge zo.
Maar welke koop je dan natuurlijk, er zijn zoveel verschillende soorten.
Wel, het hangt er vanaf wat je eigenlijk precies wil, het belangrijkste waar je rekening mee moet houden is dat een ergonomische draagdoek is.
Vrij belangrijk, want je baby'tje zit er al snel heel wat uren in.
Maar wat houdt dat dan precies in?
Wel, ik heb het eens getekend.

Evi toch!
Laten we de zussen Gebroers als voorbeeld nemen.
Beide zussen hebben dit jaar een baby gekregen, allebei een dochtertje, toevallig!
Tina draagt Loes in een Tula, haar zus Evi draagt Lore in een Babybjorn.
De vraag: In welke houding willen jullie een paar uur hangen, die van Loes of Lore?
Eigenlijk is de vraag niet echt van toepassing, want in een Babybjornachtige draagzak kan je -eens je baby geen baby'tje meer is- geen uren dragen, dat zit gewoon echt niet goed.
Ik kom ze in ieder geval niet veel tegen, baby's van meer dan een half jaar in een Babybjorn, reden te meer om meteen een goeie draagdoek te kopen.
Een ergonomische draagdoek is er eentje waar een baby in de M-houding inzit ook gekend als de kikkerhouding, of -hey, daar hebben we die- hurkhouding weer!
Die M slaat trouwens op de houding van de beentjes, moest dat toch niet zo heel duidelijk blijken uit de tekening.

*vervang desgewenst door: Ergobaby, Patapum, Connecta, Wompat, Mucibi, Kokadi, Rose&Rebellion, Babasling, Storchenwiege, Beco Butterfly, Yamo, Buzzidil, Eimeibaby, Marsupi, Lennylamb, Manduca, Liliputi, Madam googoo, Bandolino, ...
**vervang desgewenst door: Chico, Kipling, Saftey 1st, Maxi gogo, Stokke


Ik heb drie favoriete draagdoeken en dat zijn de volgende:

13:32
Nummer 1: De niet-rekkende knoopdoek, deze kan je op heel wat verschillende manieren knopen en je kan kiezen om op je rug, buik of heup te dragen. Zo kan je de doek perfect afstellen op jouw en je baby's model. Superergonomisch en vanaf dag een te gebruiken tot diep in de peutertijd.
Het nadeel van een knoopdoek is natuurlijk het knopen, dat lukt niet iedereen meteen even goed.
Als je in het begin wat onzeker bent met een klein baby'tje is een rekkende knoopdoek misschien een betere keuze, deze kan je eerst knopen om dan pas je baby er in te stoppen.
Maar als je een paar keer oefent ben je er snel mee weg, zeker als je de filmpjes van Wrap you in love erbij neemt.
Op de foto zie je dat dat stof wat flubbert, dat is dus niet zoals het moet, zoveel te strakker alles zit, zoveel te beter het gewicht verdeeld wordt en zoveel te lichter je draagt.
Zo ziet ge maar, zelfs Mme Zsazsa is niet onfeilbaar.

13:32 13:32
Nummer 2: De ringsling, een lap stof met aan een einde twee ringen, compact en dus makkelijk mee te nemen.
Dit is de allersnelste draagmanier, je schuift de stof een keer door de ringen en dan is het kwestie van het iets groter of kleiner te maken als jij of je baby meer of minder kleren aanheeft. De stof gaat over één schouder, iets minder ergonomisch dus, maar daar merkt je met een klein baby'tje niet veel van. Al mijn megababy's hebben hier de eerste maanden redelijk wat dutjes in gedaan zonder dat ik ergens last van had.
Ik gebruik de ringsling nu om Toni snel ergens mee naartoe te nemen en toen ze nog niet goed zat om boodschappen te doen. Tegenwoordig zit ze in het karretje, vindt ze geweldig!

13:32 13:32
Nummer 3: De draagzak, de laatste tijd mijn meest gebruikte draagdoek, af en toe grijp ik uit nostalgie naar de kleine-baby-tijd nog even naar de knoopdoek maar deze draagdoek is zo snel en zit zo goed dat de ringsling en knoopdoek toch een beetje liggen te verstoffen in een hoekje.
Je moet redelijk wat riempjes afstellen, maar als het een keer juist zit dan zit zo'n doek echt perfect.
Naar mijn gevoel is het gewicht van de baby in geen enkele doek zo goed verdeeld als in deze, maar dat kan ook zijn omdat ik deze keer veel minder met de knoopdoek gedragen heb en het een beetje kwijt ben.

Voila, mijn drie favoriete draagdoeken.
Toch veel toffer dan zo'n kinderwagen, niet?

liefde is samen een trui delen
Nog wat tips misschien?
-Een draagdoek koop je best in een degelijke kinderwinkel zodat je kan passen en goeie raad krijgt, in Baby-2000 (bestaat dat nog?) achtige winkels smeren ze je al snel een babybjornachtige doek aan, ze kunnen ook niet alles weten natuurlijk. Ga beter eens kijken in winkels à la deze in het Antwerpse of in ... (aanvullingen zijn welkom).
-Ga je buiten wandelen trek dan je baby dan geen skipak aan maar een dun (wollen) jasje, een muts en beenwarmers. Meestal is dit warm genoeg omdat je baby lekker warm tegen je aan zit.
Is het echt guur weer kan je daarover nog een draagjas doen, maar een grote trui of vest met sjaal voldoen meestal ook.
-Voor het beste advies kan je naar een heuse draagconsulente gaan, hier kan je er eentje in je buurt vinden.
Heb je nog tips dan hoor ik het graag!

71 opmerkingen:

  1. en een ergodoek/-zak is ook beter voor je eigen rugje *dubbel hoeraatje*

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb een Stokke draagzak en ik heb de indruk dat die ergonomisch toch ook OK is, door de riempjes zit mini daar ook in M-houding in. Extra voordeel: je kan ze buik-buik, buik-rug en rug-buik dragen. Toen we deze zomer in Denemarken gingen wandelen zat de (toen bijna-)2-jarige dochter dus lekker op papa's rug in de draagzak. De grootste pret wat ze zag alles én zat lekker comfortabel (en kon aan papa's oren trekken als die niet luisterde).

    Toen ze klein was heb ik die eigenlijk te weinig gebruikt, zie ik achteraf. Ik ga dat inhalen met nrke 2!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas niet. Het rugpand van de Stokke is te hard waardoor baby's rug te recht geduwd wordt. De Stokke is dus iets beter dan de babybjorn of chicco, maar niet genoeg

      Verwijderen
    2. Anoniem22.10.15

      Met de beste bedoelingen wil ik toch even reageren.
      Ook al zit een baby in jou stokke in de m-houding, met het verharde rugpand kan het ruggetje van je kind of baby niet in de natuurlijke bolling komen.
      Het face forward dragen, dus het ruggetje van je kind tegen jou buik wordt ook sterk afgeraden. De beentjes kunnen dan niet netjes in een m-houding en het ruggetje kan niet mooi bollen.
      Probeer eens een ergonomische drager uit, je zult het verschil gelijk merken. Het woord "ergonomisch" is geen beschermd begrip, iedereen kan roepen dat iets ergonomisch is, dit noemen ze marketing.

      Wou toch nog even zeggen dat ik het super vind dat je draagt! En je doet het natuurlijk met de beste bedoelingen!

      Groetjes! :)

      Verwijderen
  3. Geloof het of niet, er zijn ook kinderen/baby's die er niet in willen... ik hoor je al denken, ze worden wel rustig als ze er in zitten...niet dus! Hoe jammer we dit zelf ook vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kort na de geboorte ermee beginnen. Een draagconsulente kan je nu ook nog helpen.

      Verwijderen
    2. Lenemie, hier hetzelfde. Dochter schreeuwde moord en brand in de draagdoek. De lol was er snel af.

      Verwijderen
    3. Bij ons in zo'n tricot doek ook een hel, voor beide kinders. En direct in de eerste week mee begonnen. De ergo carrier 360 bracht de oplossing: heerlijk voor iedereen. Ik voelde me er zelf ook veel beter bij en ook de papa wou hiermee wel dragen (ook héél handig ��)

      Verwijderen
    4. Klopt, ik wou heel graag dragen, had alles in huis nog voor de geboorte, een draagconsulente als vriendin waarmee ik samen verschillende doeken probeerde.... maar nope... wat we ook probeerden, Mr. Gielemans vond het maar niks...

      Verwijderen
  4. Helemaal akkoord met je. Als ik een babybjorn zie, heb ik altijd de neiging me te gaan moeien. Hoe comfortabel was die draagdoek toch telkens, voor zowel mij als voor de kindekes die er in zaten... Ik droeg trouwens op mijn buik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Riella22.10.15

    Zo'n draagzak lijkt echt ideaal! Mag ik vragen van welk merk de jouwe komt? Schoone print!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem22.10.15

      De draagzak op de foto is een tula, maar je heb heel veel merken, zoals onder de tekening van 'Loes en Lore' staat aangegeven (bij het enkele sterreke)

      Verwijderen
    2. Ja, een Tula is niet dé beste keuze, er zijn er keiveel!

      Verwijderen
  6. Oké, ik ga het nog eens proberen. Ik had een doek, en Dexter heeft daar helemaal in het begin wel wat ingezeten en werd daar kalmer van, maar ik ben er nooit in geslaagd om echt goed te leren knopen omdat ik al snel verzoop in het gehuil.

    Er blijkt een draagconsulente in mijn buurt te zitten, een tweede kans voor de draagdoek dus. Merci voor de tips. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oef! Anders ging ik u stalken!

      Verwijderen
    2. Doen & je kan er niet snel genoeg mee beginnen. Ik heb er "spijt" van dat ik er rond 1,5 mee ben gestopt omdat de draagdoek niet meer fijn zat voor ons alle2 en niet eerder de draagzak die jij hier voorstelde heb gevonden. Nu vindt mijn dochtertje van 2 het echt niks meer :(

      Verwijderen
  7. Kijk er zo naar uit binnenkort die van mij uit te testen met onze kleine jongen! Can't wait :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Katrijn22.10.15

    Mijn zoontje (6 weken) zit dagelijks in de geweven draagdoek/ringsling. Zalig! En zo kan hij ook eens wat langer en dieper slapen. Ik draag voornamelijk thuis, want ik vind het toch wel een gedoe om hem bv op de parking van de winkel uit de warme autostoel te halen en dan in de draagdoek te steken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja in de winter valt dat toch wat tegen als ze dan lekker warm in zo'n zakje zitten.

      Verwijderen
    2. Dat vind ik ook zoooo erg hè, dat ik de kleine niet gewoon met de draagdoek mee in de auto kan nemen. Altijd dat ellendig plastieken bakske in en uit, met die stomme riemkes...

      Verwijderen
  9. Draagdoeken waren aan mij niet besteed wegens extreem onhandig met knopen. Ik werd er "toppezot" van.
    Ik heb me wel de Manduca draagzak aangeschaft en ben hier super tevreden van! Ideaal zo'n ergonomische draagzak en al zeker voor moeders/vaders zoals mezelf die geen greintje handigheid bezitten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik was voor de eerste maanden toch vnl. fan van de rekbare draagdoek. Ze gooien er tweedehands mee naar je kop, dus een grote kost is het niet, en je kan hem knopen voor je je kindje erin steekt, dat vond ik met die breekbare baby'tjes ietsje handiger.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. die eerste foto is een postkaart waard!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij heeft er eigenlijk niks mee te maken maar ik vond hem ook graaf :)

      Verwijderen
  12. Precies baby-roodkapje! (Al zal zij waarschijnlijk wat assertiever zijn tegen de wolf ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  13. 18 is de oudste hier en als ik dit zie denk ik met weemoed terug aan de tijd waarin hij uren lang in de draagdoek ( ik had een tricot slen) dicht bij mij de wereld ontdekte.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. doekjes en broekjes in Leuven...ik kan me geen betere winkel en advies voorstellen dan wat je daar krijgt op draagvlak!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. die toniiiii <3 te cute! draagzakken for president!
    hier maakt een manduca het leven mooier.
    ondanks 11,5 kilo puk nog altijd op de buik.
    lukt perfect, nergens gelukkiger dat joenkske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moh, serieus?
      Krijgt ge dan ook iets gedaan, ik vind dat keionhandig.

      Verwijderen
  16. Uit ervaring: een huilbaby verandert niet in een niet-huilbaby als je hem bijna continu draagt. De troostende nabijheid is er wel, maar het is net eigen aan huilbaby's dat je zoveel kan troosten als je wil, het aantal krijsuren vermindert er niet echt door. Het hielp mij wel wat om de baby achter de tranen te blijven zien en voelen, maar dat was het dan ook. Dragen vond ik toch nog stukken aangenamer eens de oordopjes er niet meer bij moesten (net als al de rest eigenlijk)
    Wij bestelde onze ergobaby carrier nog online omdat we ze nergens konden vinden, maar intussen worden ze ook al verkocht in de dreambaby. Hopelijk bieden de andere babyketens binnenkort ook ergonomische alternatieven aan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, zelfde verhaal hier zowel over de huilbaby als over de keuze voor een ergobaby :-)
      Nu ook de infant insert aangekocht in dreambaby, dat is wel wat prulwerk bij de beentjes, vind ik...

      Verwijderen
    2. Ja dat neem ik wel aan, maar ik vraag me wel eens af of ik vervelende baby's heb of dat andere mensen hun baby's gewoon laten huilen als ze koken. :)

      Verwijderen
  17. Anoniem22.10.15

    Allé seg, en uw eigenste zsazsa staat niet in het rijtje. Bij mij toch ook in de top 3!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Awel, ik heb daar zo goed als niet mee gedragen deze keer, bij Jef nog het meest denk ik.

      Verwijderen
    2. Mijn zus heeft een Kubeba nagemaakt (zelfde systeem als de Zsazsa) en ik vond die heel handig om viool te spelen omdat ik mijn schouders dan vrij had (zie http://www.tyrr.be/folk/2012%20Folk/Andere/10%20jaar%20Fanteyfare/content/2012_01_20_Tyrr_T_ey_Fanteyfaren_162_large.html).

      Verwijderen
    3. Heerlijk Hilde, je babietje met die koptelefoon! :)

      Verwijderen
    4. Intussen is hij al 4 jaar, maar hij zit nog altijd graag op mijn rug (wel enkel nog in de Tula Toddler of in een geweven doek).

      Verwijderen
  18. Anoniem22.10.15

    Ik heb een BOBA. Had deze gekozen want het was de enige met die mooie grijze kleur en die leuke prints moet ik eerlijk toegeven! (Wist niet waar ik de verschillende "niet-baby2000-merken" kon uittesten dus op internet gekocht). Uren heeft mijn dochter daarin gespendeerd! Als je op een appartement woont zonder lift en in een historische stad vol kasseien laat je die kinderwagen toch wat vaker liggen! ;) Nu zit mijn zoontje erin, en hij is er even gelukkig mee!:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem22.10.15

      Oh en ik heb nog niet over de MAM regencover gesproken! Zooooooooo handig! Met of zonder fleece volgens het weer. Kom je ergens waar jij je jas uitdoet dan doe je gewoon de regencover uit en laat je die baby rustig zitten. En hij past op elke drager. Echt aan te raden!

      Verwijderen
    2. Nooit van gehoord!
      Ik google!!

      Verwijderen
  19. Ik ben alvast ook van plan om mijn kindje later overal in een draagdoek met me mee naartoe te nemen. Het ziet er zo lief én makkelijk uit. En ik heb het al veel gezegd, maar ik zeg het nog eens: Toni is echt om op te eten <3

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik vond baby dragen ook heerlijk, maar het schuldgevoel dat ik maar eentje tegelijk kon dragen was vreselijk. Tweelingen. Het is toch wat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan ook dubbeldragen he! Ik ben tweelingmama en draagconsulent. Tientallen opties voor twee kindjes!

      Verwijderen
  21. Die filmpjes van Wrap you in love zijn inderdaad geweldig! Bij mijn eerste had ik nog nooit van een draagdoek gehoord (8 jaar geleden), maar zij sliep dan ook echt altijd in de kinderwagen - zonder gemopper. Mijn tweede (nu 9 maanden) slaapt absoluut niet in de kinderwagen - ze huilt er alleen in - en dankzij haar heb ik de draagdoek ontdekt. Wat een uitvinding!
    Ik lees je blog met veel plezier, onze dochters schelen twee maanden.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik was zot van mijn draagdoeken, tot ik voor het eerst mijn ergobaby draagzak aandeed. Sindsdien nooit meer de moeite gedaan om de draagdoek te knopen. Ik vind die draagdoeken en -zakken het meest onmisbare stuk van mijn babyuitzet. Voor een borelingske gaat er toch niets boven een tricot slen om je baby lekker knus tegen je aan te drukken. Heerlijk! Wanneer ik mijn baby met niets kon troosten, viel hij vaak binnen de vijf minuten in slaap nadat ik hem in de tricot slen deed.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Eveline22.10.15

    Hier ook een grote fan van draagdoeken én Doekjes en Broekjes! Zoveel keuze qua modellen, materiaal, lengte...
    We adopteerden ons zoontje toen hij 3 maanden oud was, dus ook toen pas gestart ermee. Vanaf dag 1 vond hij dit geweldig!
    Zoveel mooie herinneringen aan die draagdoeken... zelfs het nachtje dat ik nauwelijks heb geslapen omdat hij een oorontsteking had, brulde van de pijn als hij in zijn bedje lag en enkel in slaap viel als hij bij mij in de draagdoek zat.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Genoeg over draagdoeken: ik vind dat schilderij op de eerste foto GEWELDIG. Op jouw behangpapier van mijn grootouders was ik sowieso al stikjaloers ...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Nu móet ik dus gewoon nog een baby, hè.

    Draagzakkenheimwee

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Awel als jij nog een baby maakt dan krijgt ge van mij een draagjas!

      Verwijderen
  26. Op voorhand al mijn excuses voor moest dat hierboven als ergens vermeld staan, ik krijg niet alle opmerkingen gelezen, maar ik heb dus een vraag.
    Ik heb zelf een kei slechte rug, maar ben wel fan van dragen. De draagdoek op mijn buik of de draagzak op mijn buik doen op den duur (eigenlijk al redelijk snel) echt zeer aan mijne rug. Dus: is die Tula beter voor mijn rug? Want ik was van plan dat wel te kopen, maar wil dus even checken of dat ook beter is voor mijn rug... :) Ons Mia is uiteraard het belangrijkste, maar ik wil mijne rug ook niet verder om zeep helpen natuurlijk. Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vermoed van wel, zeker als het alternatief is om je dochter zo te dragen natuurlijk.
      Ik zou eens eentje proberen te lenen!

      Verwijderen
    2. Ik draag zelf met een tula en zelfs na mijn operatie aan een driedubbele rughernia kan ik nog steeds rug en buikdragen. Rugdragen is wel een stuk comfortabeler met een 13 kilo zware peuter, het gewicht is voor mijn gevoel dan beter verdeelt en hij zit ook niet zo in de weg als op de buik ;) In Nederland kan je tula's huren, in België wellicht ook?

      Verwijderen
    3. Normaal gezien (als je goed kan knopen) kan je met een geweven doek het gewicht beter verdelen dan met een SSC (Soft Structure Carrier). Als je problemen heb met je rug lijkt het mij het beste om eens contact op te nemen met een draagconsulente om de verschillende opties te bekijken (SSC, andere doek, andere knoop,...). Wat voor draagdoek en draagzak heb je nu?
      Sowieso is dragen met een Tula (of een andere SSC) beter dan je dochter op de arm dragen.

      Verwijderen
  27. Hoog tijd om verder te experimenteren met de knoopdoek, zo te lezen.
    Maar met continue sondevoeding is het niet allemaal evident... er is een cambelbak dat ook bij hem hoort en mee gedragen moet worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wij kochten onze draagdoek, een Trciot-Slen, 9 jaar geleden bij http://www.doekjesenbroekjes.be/ in Leuven. Ik heb hem minder gebruikt voor kinderen nr 2 en 3 owv bekkenpijn, maar op vakantie deze zomer hebben we de jongste, een zeer stevige 2-jarige er vaak in gedragen. We bezochten Engeland en dus veel tuinen met smalle paadjes en stijle trappen, en dan is zo'n doek veel handiger dan een koets. En als hij dan moe werd na de middag kon hij een dutje doen op de rug van mama of papa terwijl we verder wandelden. We hadden trouwens ook geen plaats meer in de kar voor een koets, kampeergerief voor 6 personen neemt veel plaats in!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor een 2-jarige zijn er wel betere alternatieven dan een rekbare doek. Een Tula Toddler of een geweven doek zijn dan veel meer aangewezen.

      Verwijderen
  29. Bij de oudste begon ik met een rekbare, superveel gebruikt want onze huilbaby was anders niet content. De twee jongens heb ik vooral in een ringsling gedragen, zelfs hoogzwanger lukte dat goed. Door bekkeninstabiliteit was dit geen optie meer voor onze jongste spruit, en toen ontdekte ik de zaligheid van geweven doeken en rugdragen. Ik wou dat ik dit al bij nr1 kon. Mijn favoriet blijft de geweven doek, voor elke activiteit een andere knoop. Ik hield er wel een doekenverslaving aan over. De Tula vervangt hier de ringsling, voor even snel, maar zit mij lang zo goed niet als een geweven doek. Leuk stukje schreef je! Misschien nog een handige aanvulling: op het FB-groepje Draagpraat vind je veel info over ergonomisch dragen, alsook links naar stenen winkels en webshops, workshops, filmpjes,...

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik heb mij beide kindjes ook heel vaak gedragen in een rekbare doek, tot ze daarvoor te zwaar werden. Ik heb zo'n spijt dat ik toen nog niet van het bestaan van de ergonomische carriers wist.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hier ook een enorme doekenfan :) én draagconsulente ;) (niet meer in actief beroep)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. oh, waar zou ik die rechtse draagzak vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Oooooh...krijg heimwee als ik die foto's zie!! Ik snap nog steeds niet waarom je ze niet meer ziet..draagdoeken.
    Ik heb ervaring met de 'baby-bundler' en een 'ringsling'. Zoveel plezier van gehad...gelukkig kan ik anderen er nu blij mee maken als ik 'm uitleen!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hallo!

    Even aan degenen die schreven dat hun baby's huilden in de doeken en het maar niks leken te vinden (ik doel dan niet per se op huilbaby's): onze Leo huilt en worstelt altijd in het begin dat hij in de tricot slen zit. Ik het begin haalde ik hem er dan in paniek uit (wat hij ook zal gevoeld hebben) omdat ik dacht dit vindt hij niet leuk. Tot ik besloot om eens door te zetten (wel moeilijk) en nu weet ik: na het worstelen valt hij in een super diepe en zalige slaap!

    Maar kan ik hem in die tricot slen ook op op de rug dragen en hoe doe je dat in godsnaam? Kan ik mij niets bij voorstellen! Nee ik googelde nog geen filmpjes dus dat doe ik dan beter even waarschijnlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor rugdragen kan je je beter een geweven doek of een ssc (soft structure carrier, de hierboven genoemde draagzakken met 1 sterretje) aanschaffen. Een rekbare doek is echt niet veilig om op de rug te dragen: zie https://www.youtube.com/watch?v=J19oOkQ61hI

      Verwijderen
  35. Ah bon. Die geleende babybjorn gaat dus terug naar de eigenaar en er komt een ergonomische draagzak op het verlanglijstje. De tricot slen stond er al op, had ik toch iets juist ;) Het is voor een mama in spe niet simpel om door het bos de bomen te zien! Merci Mme!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I.p.v. die tricot slen kan je er misschien nog beter een geweven draagdoek opzetten. Die kan je ook vanaf het begin gebruiken, maar die gaat niet doorhangen als je kindje wat zwaarder wordt. Met een geweven doek kan je ook rugdragen, wat met een rekbare doek echt niet veilig is (zie het filmpje in de link die ik hier net boven postte).

      Verwijderen
  36. Hej en de Zsa zsa doek?!! Ik had bij nummertje 1 een kubeba gekocht, die tegen dat nr 3 er was helemaal opgebruikt was. En bij nr 3 heb ik me jouw Mme zsa zsa doek pakketje aangeschaft, en gedragen dat ik dat heb! Maar inderdaad, zo de draagzakken van tegenwoordig zoals de Manduca en compagnie, daarmee geraak je nog verder, vooral als je ventje geen borsten heeft :)

    Nog referenties:
    - in Gent, heb je Kiddybips!
    - en op zaterdag 21 november, van dit jaar, ttz, 2015 :), heb je de Bazaar op de Steinerschool in de Kasteellaan. Daar kan een mens ook allerhande nuttig warm gerief vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hej en de Zsa zsa doek?!! Ik had bij nummertje 1 een kubeba gekocht, die tegen dat nr 3 er was helemaal opgebruikt was. En bij nr 3 heb ik me jouw Mme zsa zsa doek pakketje aangeschaft, en gedragen dat ik dat heb! Maar inderdaad, zo de draagzakken van tegenwoordig zoals de Manduca en compagnie, daarmee geraak je nog verder, vooral als je ventje geen borsten heeft :)

    Nog referenties:
    - in Gent, heb je Kiddybips!
    - en op zaterdag 21 november, van dit jaar, ttz, 2015 :), heb je de Bazaar op de Steinerschool in de Kasteellaan. Daar kan een mens ook allerhande nuttig warm gerief vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Pas op ...dragen kan leiden tot verslaving! Je begint met een doek en voor je het weet heb je een hele collectie. Mijn peuter van 2,5 zit hier nog regelmatig op de rug in de Tula Toddler. Kleine broer in de tula, de ellevil met bamboe of de hoopediz :D

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Pas op ...dragen kan leiden tot verslaving! Je begint met een doek en voor je het weet heb je een hele collectie. Mijn peuter van 2,5 zit hier nog regelmatig op de rug in de Tula Toddler. Kleine broer in de tula, de ellevil met bamboe of de hoopediz :D

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Ook in West-Vlaanderen vind je het nodige advies bij Yomi & Loutje in Zwevegem :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Maar zeg, ontdek ik toch nu pas dit blogbericht zeker! Blijkt dat ik in exact dezelfde week ook over ontspannen ouderschap schreef. Hoe zot is dat! En inderdaad, draagdoeken staan bij mij ook op nummer één om het leven met baby comfortabeler te maken, nog steeds. De ontdekking van mijn leven! Had ik dat twee kinders eerder geweten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen