De eeuwigdurende weekmenukalender/boek/agenda

Untitled

Zeer overmoedig vroeg ik begin november of er speciale verlangens waren voor een nieuwe weekmenukalender. Die waren er of toch niet of toch weer wel en de goesting om er aan te beginnen verdween bij elke beslissing die ik moest nemen. Terug A4 of eerder A5? Met de datum of zonder, met de dagen of zonder? Twee weken op één blad of maar één?
Moest ik ook plaats voorzien voor de lunch en het ontbijt. En een boodschappenlijstje, wel of niet? Welke plaats moest dat dan innemen? En wat dan met mensen die oude papiertjes bijhouden voor boodschappenlijstjes of een app gebruiken, ik kan zo'n mensen toch niet lijstjes laten afprinten die ze niet willen gebruiken?

De. Stress.

Ik deed dus wat ik altijd doe in stresssituaties, het probleem verdringen en iets anders doen.
Werkte zoals altijd perfect.
Maar dan is het ineens vrij kalm achter de computer en in de moestuin en ben je plots heel je huis aan het opruimen, dat kan nu ook niet de bedoeling zijn. Ik zette mij terug aan mijn bureau en hakte wat knopen door.

1. Dit is de laatste weekmenukalender!
Want deze is er eentje zonder datums, een eeuwigdurende!
Maar om toch niet elke week hetzelfde blad in te moeten vullen tekende ik een blad per maand. Dat wordt dus zondagavond 25 februari beslissen of je al eentje voor maart afprint toch nog nog voor februari gaat!
2. Ik haalde de seizoensgroenten van de kalender.
Maar ik gooide ze niet weg, au contraire, ik gaf ze een eigen pagina aangevuld met inspiratie uit Honger! en Dorien zorgde voor inspiratie uit Thuiskomen. (Merci Dorien! ♥) Ik zette er ook nog bij welke groenten en fruit je elke maand kan inmaken of op een andere manier bewaren.
En ik zorgde ook voor een blanco achterkant zodat je daar kan bijhouden wat jouw succesrecepten van die maand zijn/waren.
3. Het formaat is in A5 én in A4.
Zodat u zelf kan beslissen. De blaadjes met de seizoensgroenten en receptsuggesties zitten niet bij de A4-versie, maar die kan je dan uit de A5-versie afprinten. Elk om de beurt wat moeite doen kan nl. geen kwaad.
4. De weekmenukalender heeft bijhorende boodschappenlijstjes.
Die je wel of niet kan afprinten, dat mag je allemaal zelf beslissen.
5. De weekmenukalender heeft zelfs bijhorende receptenpagina's!
Zodat je elk succesrecept meteen kan noteren, lijstjes maken van recepten die je in de toekomst zeker niet mag vergeten te maken of nog wil testen.


Een mega-multi-inzetbare weekmenualmanak dus, wat zeg ik: een weekmenuboek!
Helemaal bujo, haal die prittstift al maar boven!


Hoe ik het zie!

Weekmenu 2018
Ik gebruik hem als boekje, weekmenu's ophangen doe ik niet, ik zou niet anders dan gezaag horen.
(Ik vond geen enkel kind bereid om de kalender in te kleuren en ik was te lui om de dikke potloden van Toni te slijpen.)
Ge kunt dat nu niet goed zien, maar rond de kaft zit een plastieken mapje dat ik op maat knipte.
Ik geef het allemaal maar even mee.

Boodschappenlijstje
Omdat het mijn kalender is moest ik de boodschappenlijstjes wel afprinten, misschien ga ik dat nog doen, dat weet ik nu niet. Ik zou hier bv ook wat lege papiertjes kunnen bijhouden die ik doorheen de week overal tegenkom.

Maand
Veel is er aan het concept dus niet veranderd, een kader en tekeningen.
Meer moet dat niet zijn.
Morgenavond kook ik trouwens bij Marcelline en niet bij Michelline zoals ik opschreef. (Terwijl ik aan het schrijven was dacht ik: Tiens, daar stond precies vorige keer geen h in.)

Receptpagina's
Hier kan ik kort over zijn: dit is een recept.

Andere invulling
En hier had ik er ook een kunnen schrijven, maar ik dacht: laat ik hier al mijn te testenrecepten zetten zodat ik dat niet vergeet.
Dat kan dus allemaal hé.

seizoensgroenten
De seizoensgroenten dan, ze zijn er nog steeds maar worden nu versterkt door suggesties uit Honger! en Thuiskomen. Gewoon omdat wij nog wat tijd over hadden. Per maand kan je ook terugvinden welke groenten en fruitsoorten je kan inmaken. Vond ik wel leuk (en op de Zsazsalmanak was er geen plaats meer voor.)

bewaren
En dan achteraan zou je dan bv nog wat recepten uit magazines kunnen bijhouden. Daar kwam ik gewoon keispontaan op terwijl ik de foto's aan het trekken was. Echt jong, zo'n flexibele kalender dat dat hier is.

flap
En dan nog een hard papierke om af te sluiten.

Weekmenu 2018
Voila se, en met dat plastiekske van de voorkant maakt dat dan ook allemaal niet uit dat ge daar iets op zet.

Dit was de volledige A5-versie, een keer uitgeprint.
De maanden ga je dan een keer of vier moeten afprinten hé, ah ja.

A4
Wil je een grotere kalender om op te hangen, of wil je meer plaats zodat je ook je ontbijt en lunch kan bijhouden dan kan je de A4-versie afprinten. Daar zit dit allemaal bij. Niet de pagina met inspiratie en seizoensgroenten. Leek mij precies niet nodig omdat in een groot formaat te hebben.

Iemand die de kalender testte printte alles uit op A4 en lamineerde de weekmenupagina's om dan elke week met een white marker alles op te schrijven (en weer weg te kunnen vegen).
Alles kan, alles mag, dat is hier het leger niet hé.


De samenvatting!
Ik vat voor u even samen: Hier kan je de kalender in A5 en hier in A4 downloaden om af te printen. Doen je printerinstellingen wat raar, sla de kalender dan eerst op en open hem via adobe.
In deze Facebookgroep post je indien gewenst (ja graag!) je ingevulde weekmenukalender, post ook een link naar je blog of naar de recepten moesten die online staan.

De kalender is gratis, maar je zou mij wel een plezier doen door op Honger! te stemmen in de verkiezing van het beste veggiekookboek.

En laat ik om af te sluiten nog eens de voordelen van weekenuten op een rij zetten:
- Nog maar één keer per week nadenken over de vraag der vragen: Moeder, wat eten wij? = meer tijd over!
- Nog maar één keer per week naar de winkel = minder geld uitgeven!
- Halve potjes ricotta of bloemkolen plan je later op de week weer in = minder weggooien!
- Je haalt nog eens een kookboek boven = meer variatie!
- Je kan al wat vooruitkoken = meer rust!


En misschien ook nog wat tips voor een grotere weekmenuslaagkans!


weekmenutips

Voila, veel plezier ermee!