dinsdag 27 november 2007

Maak zelf Play-doh

Het is snel gedaan, niet gevaarlijk, goedkoop, je maakt maar één kastrol vuil, de kinderen kunnen helpen, het is niet dodelijk moesten uw kinderen het opeten, ze worden er niet vuil van en dat allemaal voor urenlang spelplezier, ge zoudt er voor minder meteen aan beginnen, niet waar?
Heb je er extravagante dingen voor nodig? Neen, alles staat in uw kast, behalve mss de kleurstof, maar die kan je altijd later nog toevoegen.

Nodig:
-Een één-cup-maatschep, vanaf nu een kop genoemd.
-Een kop bloem
-Een halve kop zout
-Een kop water
-Een eetlepel bicarbonaat, verkrijgbaar in elke supermarkt bij de bakafdeling, en waarschijnlijk staat het al in uw kast.
-Een eetlepel olie
-Kleurstof voor voeding, verkrijgbaar naast de bicarbonaat.

Zelfgemaakte play-doh
-Doe alles behalve de olie en de kleurstof in een kastrol en zet op een laag vuurtje

Zelfgemaakte play-doh
-Blijf roeren tot het een stevige massa wordt en je bijna niet meer kan roeren, zet aan de kant tot alles is afgekoeld.
-Kneed de olie door het mengsel en blijf kneden (of laat kneden) tot je een mooie, zachte bal hebt.
-Snij de bal in het aantal kleuren dat je wil maken en voeg de kleurstof toe, een paar druppeltjes per keer.
-Blijf goed kneden tot je een egale kleur hebt.

Zelfgemaakte play-dohBewaar het in een zakje of in een afgesloten potje.

27 opmerkingen:

  1. Te gek! Wist niet dat je het zelf kon maken.

    Mochten jullie op een dag eens geen inspiratie meer hebben:

    http://www.hasbro.com/playdoh/default.cfm?page=freshideas

    http://www.hasbro.com/playdoh/default.cfm?page=tipsteachers&sec=classroom

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem28.11.07

    Waar kunt ge de kleurstof kopen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. aveve - bakafdeling betere supermarkt

      Verwijderen
  3. Waar blijf je het halen?
    Ik word er zowaar ongemakkelijk van...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. euhm, ik hou het liever bij de luiewijven play do. kant en klaar. maar ik ben dan ook een lui wijf natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw! *kijkt vol ontzag*

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Liesbeth, merci voor de link!

    Anoniem, in de meeste winkels aan de bakafdeling of in de Aveve.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zinzia4.12.07

    zou je daarvoor ook kool aid kunnen gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit klinkt als het brooddeeg waar wij vroeger meeboetseerden. Volgens mij kun je dit ook in de oven bakken en dan aflakken. Dan kan je het als beeldje ergens neerzetten of ophangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zou dat hetzelfde zijn als zoutdeeg dan?
    Volgens mij voelt dit wel anders aan, maar ik heb al jaren niet meer gezoutdeegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ja zèg, ik moet hier 20 keer opnieuw komen kijken hoe je dat ook alweer doet, maar vandaag is echt de dag. Vandaag maken we echt zelf plasticine. Mercikes he

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ooh, dit is geweldig!
    U blijft me verbazen Mme Zsazsa.
    Ik ga dat ook eens maken, hhm eens zien wat daar van terecht komt

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ga dit binnenkort zeker ook eens proberen met dochterlief. Gewone playdoh wordt ikzelf helemaal ontoepasselijk van (van de geur).

    BeantwoordenVerwijderen
  13. haha! ik heb zonet play-doh gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. dank je wel voor het recept! het is bij ons heel goed gelukt. ga er zo over bloggen en naar je verwijzen :).
    we hebben er ook nog scented oils doorheen gedaan, dus het ruikt nu ook nog eens 'speciaal' ;)

    mirjam :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. O jee. de bicarbonaat vergeten. Is dat erg?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Anoniem23.2.11

    bicarbonaat... is dat bakpoeder??

    en wat is een kastrol?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. een kastrol is een kookpot en bicarbonaat zit in bakpoeder, maar dan zit er nog iets anders bij, ik denk dat je het wel kan gebruiken maar bicarbonaat is altijd handig om in huis te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Anoniem26.4.11

    Die bicarbonaat noemen ze in nederland zuiveringszout verkrijgbaar bij etos, tegen zeer redelijke prijs! succes

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Anoniem14.5.11

    hoi, ik heb net het recept uitgeprobeert, maar de massa die je overhoudt is bij mij bijzonder kleverig. Nu is hij wel nog steeds een beetje lauw...

    Is dit normaal en wordt hij minder kleverig of blijft hij zo?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Roxy7.8.11

    Super simpel en o zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Gisteren gemaakt: mijn dochter vond het heel leuk! Maar nu is het vandaag al erg kleverig en valt er niets meer mee te doen. Ik heb het goed afgesloten bewaard. Heeft iemand een tip?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Anoniem10.3.12

    we hebben het gedaan maar we gebruiken het niet om mee te spelen maar voor bloed in een lego filmpje

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Anoniem16.10.13

    Als het te kleverig is, meng je er meer bloem doorheen.
    Er moet best veel bloem bij om er weer goede klei van te maken
    die niet aan je vingers plakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Anoniem13.12.13

    Hoelang duurt het ongeveer om dit te maken? Heel leuk idee trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Anoniem5.12.14

    Ik vind het leuk en heb het zelfs geprobeerd maar heb een probleem je kan die zout zien bij die bol is da normaal

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Anoniem19.3.15

    kan je opgedroogde klei terug kneedbaarder maken?

    BeantwoordenVerwijderen