woensdag 23 januari 2008

Printen op stof, zonder naar de winkel te moeten.

IMG_3724.JPGOmdat ik vermoed dat De Huismoeder hare Gaston (45 berichten) ondertussen liever ziet dan haar Geliefde (zelfs geen eigen categorie) maakte ik een nieuwe sleutelhanger voor haar. Misschien ook een beetje uit schuldgevoel omdat ik al zoveel gelachen heb met hare Gaston, maar zeg nu zelf een Chihuahua ... komaan seg en dat voor een volwassen vrouw. Mor allee.
Ik geef meteen toe dat Geliefde zijn blote bast een vrolijker kleurtje heeft dan Gaston zijn hanger, maar dat ligt aan het ontbreken van kleuren in mijn printer, spijtig genoeg is het hiermee dat ik u polleke zal vastpakken en zeggen hoe u thuis print op stof, zonder extra onkosten.
Hiervoor printte ik op Hemapapier waar je het geprinte op je stof plakte, het nadeel is dat de niet bedrukte stukken ook plastiekerig zijn. Het voordeel is dat je op grote stukken tekeningen kan strijken die je niet met deze of de volgende manier door je printer kan laten gaan. De andere manier is papier met een laagje katoen op geplakt (te koop in oa. patchworkwinkels) bedrukken, dit is eigenlijk exact wat we gaan doen maar dan goedkoper.

printinstellingen.jpg
Zoek of maak een afbeelding die je wil printen op stof.
Stel je printer in op Beste kwaliteit en dikker papier of Katoen als je die optie kan aanduiden.

IMG_3688.JPGNodig:
Een strijkijzer
Een vel verpakkingspapier van een band kopieerpapier, hetzelfde papier dat ik hier gebruik.
Edit: De dames van Sancho hebben dit al uitvoerig getest en hebben ondervonden dat je evengoed een normaal A4-papier met Prit of andere lijm op de stof kan lijmen.
Katoenen stof, de stof mag gekleurd zijn, maar de tekening moet dan natuurlijker steeds donkerder zijn dan de gebruikte stof.
Azijn
Bak- of boterhampapier

Knip het verpakkingspapier op de grootte van een A4, strijk het papier op de stof (of lijm het gewone papiertje op de stof) en knip de stof op de grootte van het papier.
Leg het papier op de juiste manier in de printer.
En print.

IMG_3702.JPGLaat de stof een kwartier drogen.
Trek dan het papier van de stof.

IMG_3711.JPGVul een kom of soepbord met water met veel azijn en laat hier de stof een paar minuten in weken.
Haal de stof uit de vloeistof en laat wat uitlekken.
Als je geen azijn in huis hebt spoel de stof dan een minuutje onder een lopende kraan.

IMG_3716.JPGWanneer de stof uitgedrupt is leg je ze op een handdoek, bedek het met bakpapier en strijk de stof tot ze helemaal droog is.

IMG_3722.JPGVoila klaar!

42 opmerkingen:

  1. Zelfs met flepse kleuren is hij schoon he, mijne Gaston ;)
    Merci Mme, Z.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. frele25.1.08

    Waarom kom ik nu nooit niet op zo'n schitterende ideeën?

    Ach ja, ze hier "meesnoepen" vind ik ook altijd een plezier!

    En...soms komen daar dan ook weer nieuwe ideeën uit hier, dus dat vind ik ook altijd wel leuk, dank u ongelooflijke alom bricoleermadame!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem27.1.08

    Zeg zeg, waarom heeft zie ik daar zo'n vies groen kleurtje in plaats van een fantastische zwart-wit achtergrond?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. annelies27.1.08

    Dat was ik dus ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Anoniem21.7.08

    Ik was zo blij met deze blog dat ik gelijk zelf ben gaan printen, maar helaas vervaagd het geprinte zo erg dat ik niets aan het stofje heb. Ligt dit aan mijn printer? Hoe voorkom ik dat de print onleesbaar/onzichtbaar wordt?
    Ps: ik heb de print 24 uur laten drogen na de eerste mislukking.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oei, dat is raar, geen idee aan wat het ligt, was het katoen waarop je geprint hebt en heb je de beste kwaliteit gebruikt?
    Want die labeltjes die ik wel eens gebruik die gaan eigenlijk lang mee, in het wasmachine zelfs.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. jij bent al aan het stempelen, maar ik zit hier apetrots met een geprint lapke in mijn handen, en met een vraag, dat mag toch fiks gewassen worden hé? 60°, 40°? magda?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, dat mag, ik heb dat toch al vaak gedaan en dat ziet er nog altijd fris uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb deze methode vol enthousiasme geprobeerd, maar helaas in het bad met water-en-azijn verbleekte bijna al mijn kleuren en liep de kleur ook no door!
    Heeft iemand een tip om dit te voorkomen?
    Eerst de afbelding strijken voor in de azijn???

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja strijken en héééél goed laten drogen.

    Het kan aan de inkt liggen of mss neemt de stof geen inkt op.
    Wat voor stof is het?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. de stof was katoen. De inkt gewone 'officiële' printercartridges van Canon......

    Begrijp ik het goed dat de print EERST moet strijken voordat je hem gaat wassen in azijn???? (ik had het andersom gedaan......)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Strijken is altijd goed, dat fixeert de kleur ook wat, probeer het dan mss eens met heet te strijken (met bakpapier) voor en na het azijnbad.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Anoniem16.6.09

    Ik lees hier het een en het ander om zelf aan de slag te gaan. Momenteel heb ik een kleureninktjet staan en een zwartwitlaserprinter. Binnenkort (als het van mij afhangt, sebiet) komt er nog een kleurenlaserprinter bij. Maakt het iets uit of het een laser is of inktjet?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wel sinds wij een laserprinter hebben lukt het niet meer, inktjet dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Werd ook een beetje fleps bij mij maar toch vind ik ze heel mooi. Dank voor de handleiding

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb een printer waar geen fotopapier doorheen mag :(( kan dan jou truuk ook? denk je? Met de lijm en al? Mijn printer maakt hete lettertjes, ehmmm.... heet geloof ik een laserprinter...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo!

    Ik heb zojuist ook geprobeerd om op de stof te printen, het printen zelf ging erg goed en zag er prachtig uit. Ik heb het ongeveer een half uur laten drogen en toen in het water...
    En daar verdween mijn plaatje! Alleen de gele inkt bleef achter! Ik heb ook een canon printer met canon inkt. Nu toch maar even mijn werkje afmaken met strijkpapier. Maar ik ga het binnenkort zeker nog eens proberen met strijken voordat het in het water gaat!
    Ik zal dan laten weten hoe dat is gegaan.

    Ik heb trouwens laken-katoen gebruikt dit keer. Volgende keer zal ik nog ander katoen gebruiken om ook te testen!

    Oh en straks ga ik ook een plooirokje zonder patroon maken :D

    Liefs van bl0emetjE (Jilke)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Jilke was het van dat lakenkatoen met zo'n laagje want daar pakt idd geen inkt op, dat kan je er idd zo afspoelen en anders weet ik het ook niet. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik weet niet of er echt een laagje op zat, niet heel duidelijk te voelen. Ik heb de stof nu wel gewassen!

    Ik ga het nog eens proberen! En dan laat ik het weten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Geweldig!
    ik ben overal druk aan het zoeken voor die labeljes, maar dit is echt top!
    ik had aleeen een vraag, waarom moet hij in het azijn gedoopt worden?
    want ik lees al meedere keren dat dan het plaatje weggaat..

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik denk dat veel van de printer afhangt, ik kan het niet meer met mijn laserprinter.

    Azijn fixeert normaal, dus het zou er net moeten opblijven met de azijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Anoniem7.6.10

    is het gewone azijn(voor door het eten) of schoonmaakazijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Witte normale azijn, géén schoonmaak azijn.

      Verwijderen
    2. Witte normale azijn, géén schoonmaak azijn.

      Verwijderen
  23. ik heb 't juist ook geprobeerd, en bij mij is 't spijtig genoeg ook niet gelukt. Volgens mij lukt 't gewoon niet met Canon printers.
    Ik ga 't straks eens proberen met de HP printer van mijn ouders. Hopelijk lukt 't daar wel, en anders zal ik 't moeten doen met t-shirttransfer vellen...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wij hebben een Canon (MP520) en dat lukt prima. Althans met zwarte inkt, kleuren heb ik nog niet geprobeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Anoniem3.4.11

    :( ik krijg het ook niet voor elkaar! Heb al 4 keren geprobeerd, eerst azijn dan strijken, alles weg..., eerst strijken, dan azijn, weer alles weg..., geen azijn maar enkel water, nog steeds alles weg :( Nog andere tips waarmee het wel zou kunnen lukken? Het is geen canon printer, maar een hp. Heb wel de beste kwaliteit genomen om te printen... Echt vreemd dat het bij jou wel zo lukt :) Tips dus altijd welkom!! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik ben nu bezig met mijn Made by Manon label.. hij zit nu in de azijn.
    Had geen velletje a4 in huis dus nam foto papier en plakte met chemage en een stuk linnen op.
    (volgende keer alleen de randjes plakken mamanon!)Ben benieuwd zo, vind labels altijd erg duur en je moet er altijd zoveel van afnemen. Dus nu mijn eigen fabrikaat.
    Oh, de paar minuten zijn om hij mag uit de azijn! Tjo!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik heb het ook geprobeerd en hetzelfde 'probleem'. Ik vraag me af of vooral de rode inkt er erg uitspoeld, want de blauw/groen/gele tinten blijven over, net als op het plaatje in dit voorbeeld...
    Heb 2 verschillende katoenen lapjes gebruikt en bij de ene is bijna alle kleur eruit gespoeld, bij de 2e wel minder

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Gewelige tip, gaat prima met HP Deskjet en cartridge van AH. Alleen als ik iets maak wat gewassen moet worden gebruik ik azijn, als ik iets maak bv. decoratie hartje hoef het helemaal niet in de azijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Katleen28.7.11

    Wow, dat werkt gewoon zaaalig goed!! Ik heb geprint met een HP inkjetprinter, wel enkel met zwarte inkt, en dat staat er heel mooi op. Ben nu van de hele lap stof (overschot) labels aan het maken :-). Moest wel zorgen dat er geen broebels in de stof zaten, anders werden die ook zwart... ineens de printer gekuist denk ik :-)

    Merci voor de tip!!
    Katleen

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Anoniem4.8.11

    Ook met Epson printer lukt het niet! Het printen zelf wordt prachtig, maar dan het water met azijn..:( Alles spoelt weg! Jammer... Was zo'n mooi alternatief voor Bubble Jet dacht ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Judith26.10.11

    Hallo, wat een super idee. En helemaal goed gelukt! Fantastisch.
    Ik ben labels aan het maken en was even naar bestaande labels aan het kijken en zie dat de zijkanten vaak open zijn en niet gestikt. Alleen als ik mijn stof knip gaat het helemaal rafelen. Heeft er iemand een tip? Moet ik er iets achter strijken? Ben een beginner, ha, ha... Hoop dat iemand mij kan helpen...

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Superleuk!:) Ben er enthousiast mee aan de slag gegaan en ze zijn erg goed gelukt! Blijft zelfs in de wasmachine!! Bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Anoniem10.12.11

    Hallo, wat een geweldige tip!
    Het werkt als een trein! Ik heb een Epson en die doet het gewoon. Wel heb ik een kwartier na het printen eerst de boel flink heet gestreken. Dan in de azijn (ik gebruikte puur azijn) en daarna weer strijken.
    Ziet er prachtig uit.
    Bedankt voor de wereldtip!
    Emca

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Anoniem30.1.12

    Hallo, ik ben ook al een tijdje aan de gang met het printen op stof. Het was een idee van een engelse vriendin van mij. Maar inderdaad de zwart/wit afbeeldingen lukken prima, de kleurenafbeeldingen vervagen aldoor. Echt heel jammer!!! Mme Zsazsa hoe blijven die kleuren nou zo mooi bij jou? En mag ik vragen met welk merk printer de label geprint is? Ik ben namelijk toe aan een nieuwe printer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem5.4.12

      Ter info.
      Laerjetprinters werken met polycarbonaatpoeder die onder invloed van hoge temperatuur smelt en is onbruikbaar voor printen op stof.
      Inktjetprinters gebruiken 2 soorten inkt, meestal afhankelijk van de prijs van de printer.

      Dye & Pigment Ink

      Wat is het verschil tussen standaard dye-based ink en gepigmenteerde inkt?

      Waterbestendig


      o De kleurstof in dye-based inkt lost volledig op in water, net zoals suiker in water.


      o Pigment lost niet volledig op. Het is meer zoals een water en meel mengeling.


      o Hierdoor vloeien de dye-based inkten beter en zijn ze de standard geworden voor het gebruik in inktjet printers. Maar de verf zal zich opnieuw oplossen en de inkt zal uitlopen over het papier als er een druppel water opvalt.


      o Gepigmenteerde inktpartikels zetten zich vast in de het fijne weefsel waaruit papier bestaat. Als de inkt opdroogt, kleven de partikels als het ware aan het papierweefsel. Hierdoor zijn de gepigmenteerde inkten beter waterbestendig dan de dye-based inkten. Als een druppel water op het papier valt, zal enkel 5 à 10% van de inkt uitvloeien.



      Weerstand tegen vervagen


      o De moleculen in dye-based inkten worden uitgespreid. Je zou het kunnen vergelijken met een strand dat bedekt is met zand. Hierdoor zullen de dye-based inkten sneller vervagen, omdat alle moleculen bloot gesteld worden aan chemische en door zonlicht veroorzaakte. Als de dye-based inkt in contact komt met direct zonlicht, zal de inkt na enkele maanden al beginnen te vervagen.


      o Gepigmenteerde partikels zijn vergelijkbaar met grote stenen op een strand. Het is veel moeilijker voor zonlicht en chemicaliën om te reageren met deze partikels. Men zal pas na verschillende jaren het vervagen van gepigmenteerde inkt opmerken.




      Printkwaliteit


      o Het is mogelijk om meer "kleur" te krijgen in pigmenten dan in kleurstoffen. Hierdoor zijn gepigmenteerde inkten meer levendiger. Bovendien is zwarte gepigmenteerde inkt ook donkerder dan zwarte dye-based inkt.


      Prijs


      o U kan niets voor niets krijgen! Gepigmenteerde inkt is duurder dan dye-based inkt.


      Gebruik


      o Canon BC-23 cartridges moeten gepigmenteerde inkt gebruiken. Alle andere Canon cartridges gebruiken dye-based ink.


      o HP zwarte cartridges 51629 and 51645 kunnen met beide inktsoorten gevuld worden.



      HP zwarte cartridge 51626A en andere HP zwarte cartridges kunnen enkel met dye-based inkt gevuld worden.


      o Epson cartridges gebruiken altijd maar één soort inkt. De meeste nieuwe Epson cartridgen gebruiken zwarte gepigmenteerde inkt.


      o Lexmark cartridges met de xxxx620 artikelnummers gebruiken dye-based inkt. Lexmark cartridges met het 12A1970 of de xxxx400 artikelnummer gebruiken gepigmenteerde inkt.

      Verwijderen
  35. Anoniem29.4.12

    Bij mij gaat t prima! Ook de kleurenprints :) er laat nog wel wat inkt vrij in het azijnbadje maar de kleuren blijven mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat een leuk idee. De eerste labeltjes liggen op de strijkplank!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Anoniem7.11.15

    Hallo, ik heb hp printer lukt goed voor printen heb alle tips gedaan wat gelezen heb
    Maar foto's op mijn stof gaat weg kleuren ik heb nu vernis opgedaan en tot nu blijven kleur er op
    Maar groot probleem wordt heel stijf en ik wil sprei maken met babby foto's maar kan niet meer stikken ik weet niet meer

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Hallo, wat voor papier is dit en waar kan ik dit kopen? Ik wil een lappen dekentje voor een vriendin maken met foto's van ons op van vroeger.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Een hele deken is moeilijk met printer hoor! Dan zal je doorstrijk-papier moeten pakken. Dan kan je de afbeeldingen door strijken!

    BeantwoordenVerwijderen