donderdag 10 april 2008

Brandnetelsoep

NetelsoepWat er ook al zijn hoofd boven de aarde heeft gestoken zijn de brandnetels. En net nu, in het voorjaar zijn ze heel lekker om er soep mee te maken, de jonge topjes die moeten we hebben, nadien worden ze te hard en zijn ze minder lekker.
Brandnetels zijn heel gezond want ze bevatten veel vitamine C en ijzer en zijn dus zeer geschikt om gegeten te worden, je kan de topjes ook klaarmaken als spinazie of er kokend water opgieten en thee van trekken.
De thee is bloedzuiverend en door zijn hoge ijzergehalte is hij uitstekend te gebruiken als kruidenthee wanneer je zwanger bent of borstvoeding geeft.
Pluk wel op een plaats waar geen auto's passeren en geen honden komen.

Brandnetelsoep smaakt naar kervelsoep.
Je kan op veel manieren brandnetelsoep maken, mijn oma maakt het door een ui te fruiten en redelijk wat boter, daar wat bloem bij, bouillon, de brandnetels en na het koken wat melk toe te voegen, maar ik heb het iets liever op deze manier:

Nodig:
-Twee wortels, geraspt
-Een grote ui, gesnipperd
-Een kleine halve emmer brandneteltoppen, goed gewassen.
-1 tot 1,5 liter bouillon, kip of groente

-Fruit de ui en voeg de wortel toe wanneer de ui zacht is.
-Laat de wortel zacht worden en voeg dan de brandnetels toe.
-Stoof ze tot ze geslonken zijn en voeg de bouillon toe.
-Laat 10 minuten koken en mix.

Meer over brandnetels: hier en hier.

14 opmerkingen:

  1. Anoniem10.4.08

    Wat ik leerde : als je de bouillon eerst kookt en dat op het laatst de brandnetels erbij gooit (niet meer laten koken), en dan mixen: zo houden ze meer van hun "bandnetelkracht"
    Ik maakte deze week "brandnetelspinazie" ... zo zacht dat het leek alsof de natuur er zelf wat room onder geroerd had.
    Volgens mij is de brandnetel ook waterafdrijvend ... ik zou dus oppassen bij borstvoeding ?
    Moeder natuur is fantastisch ! Niet ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel waar dat als je ze minder kookt, ze meer vitaminen en mineralen behouden. Maar dit geldt voor àlle groenten hoor :) Ik probeer in het algemeen mijn groenten niet door te koken, alleen heel ff op een warm vuur wokken, of heel even in de pan "warmen" of blancheren in een bodempje water dat zelf snel verdampt (groenten in water koken doet ze ook hun voedingstoffen afgeven aan dat water, dat de meeste mensen dan in de gootsteen gieten).

      Groetjes!

      Verwijderen
  2. Mmm, dat ziet er weer eens heel lekker uit, net zoals de meeste receptjes op je blog.
    Ikzelf ben kotstudente en ben altijd heel blij met je eenvoudige en snel-klaar recepten. De zalm met de spekjes bijvoorbeeld, of de pasta met de stukje pikante worst.
    De brandneteltoestanden, dat is een ander paar mouwen, hoewel ik het heel graag eens zou proberen. Jammer dat ze geen brandnetels verkopen in den Delhaize :o).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem4.5.12

      Janina, blij te lezen dat je tevreden bent de receptjes die je kan vinden op het net, maar echt verontrustend vind ik het om te lezen "Jammer dat ze geen brandnetels verkopen in den delhaize"??!!
      Ik lever anders brandnetels aan huis, zullen we afspreken..

      Verwijderen
  3. Nog een tipje:

    Ik kan nog amper typen, dus zeker handschoenen aandoen bij het wassen van de brandnetels ;o)

    Mijn soepje staat te sudderen, ik ben benieuwd voor straks. "Gelukkig" heb ik een aardig voorraadje brandnetels in eigen tuin ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. goed excuus om mijn onkruid niet uit te doen, 'tis nog nie genoeg om soep van te maken'

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Anoniem14.4.08

    Origineel brandnetelrecept (vond ik op verschillende plaatsen op internet -dus ik vermoed dat bronvermelding overbodig is ?)- Het ziet er heel lekker uit ... ik ga het zeker proberen en hou je op de hoogte !

    Brandnetel ovenschotel (4 personen)
    Benodigdheden 350 gram jonge brandnetel toppen of bladeren (gewassen en kleingesneden) 2 eetlepels olie 1 grote ui (in blokjes) 150 gram kaas (geraspt) 125 gram gekookte zilvervliesrijst of gierst 4 eieren 4 eetlepels room (ongezoet) 8 eetlepels melk

    Zet de uitjes aan in wat olie en voeg de brandnetels toe. Even laten sudderen tot de brandnetels gaar zijn. Maak op smaak met wat peper, zout of bouillonpoeder. Kluts de eieren met room en melk door elkaar en voeg wat zout toe. Roer rijst (of gierst), eier-mengsel, brandnetels en de helft van de geraspte kaas door elkaar en schep het in een ingevette ovenschaal. Strooi de rest van de kaas eroverheen en zet de schaal in een flink warme oven (200-220 C). Laat de schaal ongeveer 20 minuten in de oven staan totdat de kaas mooi gesmolten is. Versieren met wat peterselie (of gedroogd zevenblad) en serveren met een tomaten- of wortelsalade.

    Oh ja ... en doe handschoenen aan om de netels te plukken en te wassen :-))))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zeg, hoelang moeten we hier nog van die brandnetelsoep eten, jong?
    En zo maar doen alsof ge op dieet zijt en ondertussen stoofvlees met friet eten enzo.... tsssssss

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb ze geplukt en ga NU de brandnetelsoep maken!
    Heel benieuwd of het lekker zal zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tada... Het is klaar en ik vind het heerlijk!
    Ik heb wel nog iets extra toegevoegd: 2 lepels aardappelpuree.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. LOL anoniem, brandnetelkracht is een geweldig woord!!

    Inge, ik schat mijn lezers intellectueel zeer hoog in. ;-)

    Anoniem2, geweldig, dat ga ik zeker testen, al geprobeerd ondertussen?

    Oohh, Elza, niet uit de biecht klappen jom!!

    Georgina, ja mensen doen er vaak een aardappel in, maar ik heb voor de een of andere reden een afkeer van aardappels in de soep, maar het zal het wel meer binden waarschijnlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb je een idee of je de soep opnieuw mag opwarmen? Voor de nitrieten en zo.
    Ik heb er de volgende dag opnieuw van gegeten alleszins.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Awel, er zitten idd nitrieten in, dus best niet opnieuw opwarmen.
    Maar ik heb het ook gedaan hoor, er is ooit een aflevering van Jongens en Wetenschap geweest waar ze dat bespraken en ik meen mij te herinneren dat het toch niet zo erg was als dat iedereen het doet uitschijnen.
    Of mss heb ik er dat wel van gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Anoniem13.5.12

    Ik heb het geprobeerd en het is heerlijk. Beter dan ik verwacht had. Bedankt voor het recept

    BeantwoordenVerwijderen