woensdag 9 april 2008

N° 1, de tortel.

TorteltjeVorig jaar waren het er maar twee denk ik, de pimpelmees en het kauwtje en dit jaar is het al één en het is nog maar april. Legt niet elke volgel in mei een ei ipv in maart, hoe moet dat nu, dat rijmt toch niet?
Ik weet nooit goed wat ik moet doen met jonge vogeltjes, moet ik die nu laten zitten en komen de ouders hem wel voederen op de grond of niet? Misschien heeft hij wel slechte ouders, of misschien vindt mijn hond hem eerder dan zijn ouders en kan hij zich dan weggestopt krijgen? Ik kon hem zonder spartelen oppakken dus ik heb hem dan maar naar het vogelopvancentrum gebracht, slecht zal hij daar niet zijn.

4 opmerkingen:

  1. Anoniem10.4.08

    Soms beginnen Turkse tortels al in januari te broeden dus dit is niet eens zo'n vroege. Bij ons in de schuur (de slimmerds) zitten ze nog op het nest. Ik denk dat je jonge vogels op de grond het best kunt laten zitten. Hij (of zij) was zo te zien bezig met uitvliegen en dat moeten ze toch ook leren. Misschien kun je de hond dan uit de buurt houden voor een paar uur. Bij ons worden de jonge merels bijna altijd gegrepen door de kat (van de buren) want ze zijn wel op hun kwetsbaarst zo.

    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem10.4.08

    Tips van een experte.

    Turkse tortels broeden twee tot drie keer per jaar. Dus zo uitzonderlijk is dat niet.
    Wanneer je een jonge vogel 'hulpeloos' aantreft in het bos of in je tuin, betekent dit nog niet dat hij ook werkelijk zo hulpeloos is. Zo vliegen de jongen van broedvogels in open nesten (merels, lijsters, turkse tortels, houtduiven, ...) meestal te vroeg uit. Zij leren stapsgewijs vliegen, van tak tot tak of al huppelend op de grond. De ouders zijn dan nog altijd in de buurt en best laat je het jong met rust.De ouders voeden het jong op de grond. Indien het jong zich echter in een benarde situatie bevindt (op straat bijvoorbeeld) of nog te jong is om voor zijn eigen veiligheid en voedselvoorziening in te staan (verenkleed onvolledig, geen staart, nog in donskleed, ...), zoek dan naar het nest en plaats het jonge gewoon terug. De ouders zullen het niet verstoten, zoals dat bij zoogdieren meestal wel het geval is.Zelf al plaats je het jong in de buurt van het nest ( bv. veilig onder een struik) dan zullen de ouders het komen voederen.
    Wanneer moet je een jonge vogel wèl naar een VOC brengen?
    Als het jong gekwetst is ;
    Als het helemaal doorweekt is ;
    Als het nest zodanig stuk is dat het niet meer gerecupereerd kan worden ;
    Als je vermoedt dat beide ouders verongelukt zijn of het jong al lang geen eten meer heeft gehad.
    Dus katten en honden uit de buurt houden.


    Groetjes Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wel ik heb nog gekeken voor een nest maar ik zag niks, er zitten hier wel veel tortels, maar ik heb nog nooit een nest gezien, en stel dat ik het in het verkeerde zou zetten?
    Maar ik denk wel dat één van de honden het beestje zou gevonden hebben.
    Ik zal volgende keer de honden naar het opvancentrum brengen. ;-)

    Merci Annette en Ellen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem11.4.08

    elke vogel heeft in maart
    een ei onder zijne staart...

    voila...

    BeantwoordenVerwijderen