zaterdag 24 mei 2008

Placematboterhamzakske.

De brooddoos is dood, lang leve de platgedrukte boterhammen!placematzakske
Aflevering 2, de handleiding.
1. Ik zal eerst vertellen wat ik heb genomen, één laag toille ciree aka tafelzeil en één laag katoen, omdat twee lagen toille ciree te stug is en geen twee lagen katoen omdat je dan de "eetkant" niet kan afkuisen maar het steeds moet afgewassen worden.
Maar op zich maakt het niet uit.
Je zorgt in ieder geval voor twee stukken van ongeveer 40 op 32 cm, als je veel bokes eet mag dat groter zijn, mss eerst eens een papierke rond je boterhammen doen op de inpakmanier. Vergeet er dan geen cm rondomrond bij te rekenen voor de naad. Als het teveel moeite is, neem dan mijn maten.
Voor het bandje dat rond de ingepakte boterhammen gaat neem je als je toille cirree neemt een stuk van 4 cm op ongeveer 40, meet ook weer hier bij afwijkende boterhampaketten.
Wanneer je echter geen toille ciree neemt moet je een stuk van zes cm op ongeveer 40 nemen, want in tegenstelling tot toille ciree plooi je dit niet gewoon dubbel maar moet je dat eerst dubbel stikken op één cm met de goede kant tegen elkaar, dan keren en dan je velcro erop stikken, zoals ik hier al eens explikeerde.
Maar er is ook een heel makkelijke manier, neem een rekker van bv 2 cm breed op 26 (meet ook weer hier na), zet hem aan elkaar en voila, bijna zonder zweet.

2. De methode die ik gebruikt heb, met de toille ciree dus, gaat als volgt, plooi de reep in de lengte dubbel, stik vast, stik de velcro aka klitteband bovenaan vast, draai de reep om en stik het andere stuk velcro onderaan vast.

3.Leg de twee placemats met de goede kant op elkaar en stik vast op 1 cm, laat een 10 cm open om de stof nadien langs daar te keren.
Ik vind het makkelijkst stikken als de katoen onderaan zit en de toille ciree bovenaan.
Ik speld dit niet vast, maar u doet wat u wil natuurlijk.
Knip de 8 hoekjes weg tot op 2 mm van het stiksel.
Keer de stof door de opening, steek de hoekjes goed uit met de hulp van en bot potlood of breinaald.

4. Sierstik rondomrond op een paar mm.

En klaar!

Placemat
BokesBokes

20 opmerkingen:

  1. Anneleen25.5.08

    Jippie, dank je wel!! Ik probeer het binnenkort. Ook al kan ik helemaal niet stikken, ik ga het er op wagen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb gisteren al toile cirée besteld!!Zo snel als die in huis is begin ik eraan en als ik ze niet al boterhaminpakzakje gebruik maar ik er gewone placemats van!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga er één maken voor de W. Hij vindt het heel knap, maar het moet er "ietske" mannelijker uitzien, haha. Ik zal wel zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. nadia27.5.08

    iets mannelijker :) met tractortjes!

    Neemt jef ook zo een exemplaar mee naar school?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wààr in Gent vind je toile cirée? (mijn moeder was trouwens gisteren al gelijk aan het knikken bij het woord, ik moest zelf toch even denken)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ze zijn prachtig ! Waar vind je toch altijd die koddige stofkes ?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lol Nadia, of cowboys!

    Jef gaat nog niet naar school, maar mss anders wel.

    Nimsa, geen idee, ik vraag eens rond, maar al zeker op de markt, zijn er zo geen kitscherige winkeltjes, daar hebben ze dat ook denk ik en mss in die ene leuke kinderkleding winkel net over dat bruggetje, iets met monsters.

    Locasa, die stofjes zijn van de markt, ruitjes vind je overal hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn deelneming bij het overlijden van de brooddoos.
    Maar wat een prachtig idee! Mijn zoon is zijn prinsenbrooddoos ook ontgroeid, mss een idee met dino's of zo erop :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. bruintje27.5.08

    In Gent vind je leuke toil in de Hubo en de Suprabazar (of all places). Kitch Kitchen vind je in de de zaza rouge

    BeantwoordenVerwijderen
  10. In de Supra Bazar!
    Moest iemand van jullie de komende dagen daar enthousiast gaan kijken voor stofkes en prutskes: zwaai eens in Noord-Westelijke richting. Ik zit op 200 m. daarvan te sterven boven mijn cursus.
    Voor mijn allerlaatste uniefexamen, jiephoi!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. nadia27.5.08

    Je vindt die toile cirée van Kitsch Kitschen in achter de maan in gent. Dat is een winkeltje gelegen in een zijstraat van de veldstraat.(aan de H&M) Ze vragen er 4 euro voor een halve meter en ze hebben klantenkaartjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. de suprabazaar!
    Wow.. waar is de tijd dat ik daar met mijn lief rondliep met de wedstrijd: "noem iets dat ze hier niet hebben".
    Dankjulliewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuke blog,practige kleuren met toile cirée, fyne zondag
    Groetjes uit Mons Louisette passion retriever, Katz, fotos land, memory Katanga geboren land

    BeantwoordenVerwijderen
  14. En wat hebben ze NIET in de Supra:
    nen toaster met 4 gaten!
    Ik heb er daar ene gezocht en niet gevonden :-)

    En toille cirée? Is dat 'een tule' zoals we hier 'omgeving Supra Bazar' zeggen??
    In een winkeltje naast 'monsters with an attitude' (de winkel met de monsters dus) in Gent hebben ze er mooie.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geen idee van die tule, toille ciree is gewoon een plastieken tafelkleed eigenlijk feitelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hanneke16.3.09

    Vooral: geweldige creaties lever je hier!! mijn complimenten! dan enkele vragen:
    kun je toille ciree/ tafelzeil gewoon stikken? of heeft het dan de neiging te scheuren op de plek van het stiksel? gebruik je behalve meestal de voering van katoen nog iets anders om het te verstevigen, of is dat allemaal geen probleem?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hanneke, ik stik dat met een groter stiksel en een jeansnaald.
    Er is nog nooit iets gescheurd maar ik kan me voorstellen dat het uit elkaar ritst als je stiksel te dicht op elkaar zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Eentje om zeker te proberen! Zie de jaloerse blikken van de collega's al haha... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb net het boterhamzakske gemaakt en ben er fier op! Merci voor de tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Rebecca22.4.12

    Hallo!

    Lijkt me super om te maken, erg mooi!
    Kan dit boterhamzakje ook gewassen worden zodat de stof netjes blijft?

    BeantwoordenVerwijderen