dinsdag 1 juli 2008

Kleurpotlodenzakske

KleurpotlodenzakskeKleurpotlodenzakskeKleurpotlodenzakske opgeroldEen tijdje geleden deed ik iemand dit boek kadoo, waarin iets als dit stond, een kleurpotlodenzakske met voor elke kleur een vakje op kleur, AHA, als dat niet goed gevonden is.
Nog iets
afgezien dus, mor we generen ons niet. Ik heb er geen patchworkding van gemaakt want ten eerste ben ik niet thuis in patchworkdingen, ten tweede hou ik niet van die vulling en ten derde is beige niet zo mijn kleur, maar dat laatse is uiteraard een keihard vooroordelen.
Ik heb voor Jef altijd kleurpotloden in mijn handtas zitten, maar meestal moet ik heel mijn tas overhoop halen om ze terug te vinden, wel, dat is gedaan, want vanaf nu heb ik dus een speciaal én op maat gemaakt kleurpotlodenzakske!

kleurpotlodenzakske.jpg
1. Zoek stofjes bij elkaar in de kleuren van de potloden.
12 reepjes van 4,5 op 23, één grotere lap van 43 op 32 voor de buitenkant, een lintje van zo'n 48 cm om het zakje te sluiten en een knoop(je).

2. Stik de lapjes in de goede volgorde aan elkaar op één cm.
Strijk de naden goed open.

3.Leg de bovenkant van het aan elkaar gestikte lapje gelijk met de bovenkant van het groter lapje, goede kanten tegen elkaar.
Stik op één cm.
Leg de onderkanten op mekaar en stik op één cm maar laat in het midden een opening van 6 cm.

4.Leg het zakje zo dat de aan elkaar gestikte lagen met de bovenkant bovenaan liggen, neem het lintje en steek het tussen de twee lagen, laat het er een centimeter uitkomen, stik op één cm zodat het lintje goed vastzit.
Stik ook de andere kant op één cm aan elkaar. Let erop dat het lintje niet komt vast te zitten tussen dit stiksel.

5. Haal de stof door de opening (Ik heb de opening niet dichtgemaakt, maar je kan dit natuurlijk wel doen, doe dit dan nu.), plooi waar de stof uit één kleur begint over de aan elkaar gestikte lapjes, zet vast met speldjes of met een voorlopig stiksel, stik de twee korte zijden vast en sierstik de bovenste lange zijde in één keer op 2 mm.

6. Stik de dubbele laag onderaan vast in het verlengde van de naden tussen de aan elkaar gestikte lapjes, dit is makkelijker als je stof hebt met een patroon, zoals hier bolletjes. Als je niet geweldig goed bent in rechtdoor stikken trek dan een lijntje met een potlood dat je makkelijk kan verwijderen.

7.Naai de knoop aan de achterkant van de lichte kleur, daar waar het lintje uit de stof komt.

Om het zakje toe te doen, rol je het op, draai je het lintje er rond en vervolgens nog eens rond de knoop, voila!

32 opmerkingen:

  1. Oh, dat is nog eens goed idee voor cadeautjes voor kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. tijdtussendoor1.7.08

    Spijtig dat de zonen hier te groot zijn, het zou vroeger een geweldige oplossing geweest zijn!Ik had ook altijd kleurtjes op zak:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi, handig én bovendien educatief! Ik ga toch dringend moeten leren stikken!!!
    Bedankt voor het patroon.

    Jef vindt, net als mijn zoontje, roze precies een mooi kleurtje
    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. welwel1.7.08

    Ha, madame. Jij bent een gelukkige vrouw ! Creativteit maakt gelukkig. Creativiteit delen ... nog gelukkiger . Fijn !!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Annette1.7.08

    Tja, ik heb gewoon een pennenzakske in mijn tas........

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mo zo saai seg, jij hebt waarschijnlijk ook gewoon een brooddoos? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi zeg, vooral ook al die leuke stofkes. Gelukkig heb ik bijna vakantie, ik ga mij toch ook eens creatief proberen te voelen...
    Wat me ook opvalt, zo'n wit tafelkleed, dat zijn we niet gewoon van u! Maar het contrasteert zeer schoon met de kersen! Njam.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zie ik de Jef daar tekenen op papier met RECHTE hoeken???

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Minnie, het is wel wit met een tekeningske in hé. ;-)

    Ellie, lol, maar wel met afgeronde potloden hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Da's echt een heel leuk zakje. Zou ik zelf nog kunnen gebruiken voor al mijn balpennen enzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gelijkaardig idee vandaag gevonden: http://www.princesslinens.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=princess&Product_Code=160H

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lien2.7.08

    dat is inderdaad wel iets met dat quilten, hé. Allemaal zeer schoon, tot ze daar een vulling in draaien en de boel beginnen doorstikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Madame, mocht je nog niet uitgenaaid zijn:
    http://melissagoodsell.typepad.com/day_to_day/2007/12/mintie-wreath-n.html
    Vandaag heel toevallig ontdekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat ziet er mooi uit!
    Hier op onze school is het traditie dat ouders een krijtenzak maken voor hun kinders als ze naar de eerst klas gaan. Ik moet dit idee van de verschillende kleurtjes onthouden, is echt mooi! En ondertussen maar een kleinere versie gaan maken, voor onderweg :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Al rond snuffelend op je blog terecht gekomen.. Erg leuk!! Je schrijft op een hele leuke manier en ik vind al je tutorials/patronen geweldig neergezzet. Ik kom zeker nog terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Octaview.nl7.7.08

    Snotmiljaar wat een kek ding. Ik vrees dat ik dit van je ga jatten.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Merci mensen voor de plezante commentaren!

    a'miete lol, voor die voorschoot met de wasco's, ik zie Jef al rondlopen.

    Lien, ja, ik weet niet goed wat ik met dat quilten en patchwork aanmoet.

    Liesbeth, ook die poppekes zijn geweldig!!

    Mariecus, wat een fijne traditie!
    Soms heb ik wel spijt dat ik voor een "gewoon" schooltje heb gekozen voor de Jef.

    Lisette, merci merci, ik ben eens bij u gaan kijken en insgelijks jom!


    Octaview, snotmiljaar is een geweldig woord!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een superleuke tutorial! Vooral met die verschillende kleuren stof. Leuke blog trouwens. Net ontdekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ik heb een diep respect! ik hoop ooit ook zo'n dingen te kunnen stikken.. Ik word weeral enthousiast!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. mijn dochter is intussen aan het meelezen: echt keisjiek. echt iets voor ons dit blog. (ik denk dat ze intussen ook wel wat inspiratie heeft voor de sint, ze vraagt al drie jaar knutseldingen)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Allé, hier ben ik dan terug. Nog eens zien hoe jij het gedaan hebt... Ik heb een hekel aan naaien, dus die krijtenzak is er nog niet van gekomen, maar nu liggen alle spullen op tafel en moet ik maar eens iets gaan doen, want ik heb platte en ronde waskrijtjes gekocht... pff, een mens kan zich iets aandoen.
    Nen dikke merci voor dit handig te volgen patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Anoniem7.3.09

    Nou, ik heb me er ook aan gewaagd, en hij is echt super leuk geworden :D Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Erg leuk, en ik heb me er ook maar eens aan gewaagd, maar dan met een klein beetje variatie!

    Zie url voor het resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hallo mme Zsazsa,
    Wat heb je een prachtige blog. En zelfs nog mooiere knutsels en ideeën. Ik heb het kleurpotlodenzakske vandaag gemaakt met jouw duidelijke uitleg. Ideaal voor een pas-net-selfmade-naaister als ik. Hartelijk bedankt!
    Groetjes, Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Isabelle26.4.11

    Ik ben er eindelijk eens aan begonnen. En het is beslist : elk kind dat ik ken, zal er 1 krijgen voor zijn/haar verjaardag als extraatje! Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Anoniem25.5.11

    Dat probeer ik binnenkort ook s. Ziet er superhandig uit. Mme Zsazsa, je bent geniaal!

    Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  27. mercie voor dit leuke idee, k moest een kadooke & daarmee ook nog een idee in elkaar prutsen op enkele uurkes tijd, ideaal dit zakske! groetjes, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hele fijne uitleg, super bedankt. Heb er zelf ook eentje gemaakt... Bedoeld voor een van mijn nichtjes, maar weet niet of ik er wel afstand van kan doen:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. voila, mijn allereerste cratie ooit met een naaimachine is een wasco-zakje voor Jef (ik heb het formaat aangepast) Hopelijk vindt mijn kleine man het later ok (hij is nu nog maar 10 maanden oud, maar kon niet langer wachten)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Mijn 8(bijna 9)jarige dochter vind haar nieuwe kleurpotlodenzakske super de max! Morgen mee naar school! Hartelijk dank Mme Zsazsa voor de creatieve inspiratie en vooral voor het delen ervan. Delen = Vermenigvuldigen @_@

    BeantwoordenVerwijderen