Kleurpotlodenzakske

KleurpotlodenzakskeKleurpotlodenzakskeKleurpotlodenzakske opgeroldEen tijdje geleden deed ik iemand dit boek kadoo, waarin iets als dit stond, een kleurpotlodenzakske met voor elke kleur een vakje op kleur, AHA, als dat niet goed gevonden is.
Nog iets
afgezien dus, mor we generen ons niet. Ik heb er geen patchworkding van gemaakt want ten eerste ben ik niet thuis in patchworkdingen, ten tweede hou ik niet van die vulling en ten derde is beige niet zo mijn kleur, maar dat laatse is uiteraard een keihard vooroordelen.
Ik heb voor Jef altijd kleurpotloden in mijn handtas zitten, maar meestal moet ik heel mijn tas overhoop halen om ze terug te vinden, wel, dat is gedaan, want vanaf nu heb ik dus een speciaal én op maat gemaakt kleurpotlodenzakske!

kleurpotlodenzakske.jpg
1. Zoek stofjes bij elkaar in de kleuren van de potloden.
12 reepjes van 4,5 op 23, één grotere lap van 43 op 32 voor de buitenkant, een lintje van zo'n 48 cm om het zakje te sluiten en een knoop(je).

2. Stik de lapjes in de goede volgorde aan elkaar op één cm.
Strijk de naden goed open.

3.Leg de bovenkant van het aan elkaar gestikte lapje gelijk met de bovenkant van het groter lapje, goede kanten tegen elkaar.
Stik op één cm.
Leg de onderkanten op mekaar en stik op één cm maar laat in het midden een opening van 6 cm.

4.Leg het zakje zo dat de aan elkaar gestikte lagen met de bovenkant bovenaan liggen, neem het lintje en steek het tussen de twee lagen, laat het er een centimeter uitkomen, stik op één cm zodat het lintje goed vastzit.
Stik ook de andere kant op één cm aan elkaar. Let erop dat het lintje niet komt vast te zitten tussen dit stiksel.

5. Haal de stof door de opening (Ik heb de opening niet dichtgemaakt, maar je kan dit natuurlijk wel doen, doe dit dan nu.), plooi waar de stof uit één kleur begint over de aan elkaar gestikte lapjes, zet vast met speldjes of met een voorlopig stiksel, stik de twee korte zijden vast en sierstik de bovenste lange zijde in één keer op 2 mm.

6. Stik de dubbele laag onderaan vast in het verlengde van de naden tussen de aan elkaar gestikte lapjes, dit is makkelijker als je stof hebt met een patroon, zoals hier bolletjes. Als je niet geweldig goed bent in rechtdoor stikken trek dan een lijntje met een potlood dat je makkelijk kan verwijderen.

7.Naai de knoop aan de achterkant van de lichte kleur, daar waar het lintje uit de stof komt.

Om het zakje toe te doen, rol je het op, draai je het lintje er rond en vervolgens nog eens rond de knoop, voila!