woensdag 9 juli 2008

De lekkerste spaghetti met ballen ter wereld!

Spaghetti met ballenGooi al uw ballekesrecepten weg, dit is het enige van tel, zo ontzettend lekker! Normaal gezien zou ik nooit sappig en ballen in één zin gebruiken, maar hier is het onvermijdelijk van dat, ah zo'n sappige ballekes, nooit eerder geproefd, ik durf er voor wedden. Voor mij was het anders wel een openbaring. Het recept komt uit Alle smaken van de regenboog van Tessa Kiros en ge moet het deze week nog maken!

Nodig voor 4 personen:
Gehaktballetjes:
-400 gram gehakt, half om half
-40-50 gram oud witbrood zonder korst in kleine stukjes
-4 el melk
-2 el gehakte peterselie
-1/2 tl kaneel
-1/2 tl gemalen komijn
-1/2 tl zout
-1/2 kleine rode ui, geraspt
-olijfolie om te bakken

Saus:
-2 el olijfolie
-2 teentjes knoflook, gepeld en licht gekneusd
-400 gram tomaten uit blik (Ik heb al zoveel soorten tomaten uit blik getest en de beste/zoetste zijn echt de tomaten uit bRik van de Colruyt, de bioversie.)
-3-4 basilicumblaadjes, in stukjes

-350 gram spaghetti (als ik voor vier man spaghetti kook gebruik ik 500 gram, mijn gehakthoeveelheden zijn dus ook navenant)
-parmezaanse kaas om erover te raspen.

-Doe het brood in kleine stukjes en giet de melk erover, knijp het fijn zodat al het brood wak is door de melk, voeg de rest van de gehaktingrediënten toe en maak balletjes, ik maak ze zo groot dat ze in één hap weg zijn.
-Bak de balletjes in de olijfolie tot ze mooi gekleurd zijn.
-Maak intussen de saus, verhit de olijfolie, bak de knoflook tot hij geurt en doe de tomaten erbij, breng op smaak met zout en voeg de basilicum toe, laat tien minuten pruttelen.
-Doe de balletjes samen met een glas water erbij en laat 20 minuten pruttelen zonder deksel op de pan.
-Kook de spaghetti gaar en kieper bij in de pan, roer goed om zodat alles bedekt is met saus.
-Dien op met geraspte parmezaan er over.

24 opmerkingen:

  1. Amaai; da ziet er "gralijk" goed uit! Ik weet wat te doen vanavond!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. welwel10.7.08

    een foto om een vegetariër te bekeren ! hoe doet ge dat toch ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem10.7.08

    Awel, ik heb mij ook al afgevraagd hoe ik deze versie van de ballekes vegetarisch zou kunnen maken. 't Ziet er echt supergoed uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. lovebites10.7.08

    hmm, ziet er lekker uit.
    Mooie foto, zoals altijd natuurlijk.
    Ik ga het zeker volgende week klaarmaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijke blog! Het lijkt wel altijd vakantie bij mme.Zsazsa. Ik zet een link.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ze heeft gelijk mensen, ze heeft gelijk!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben hier weer uw recept aan het veranderen he, allez, zo lijkt het. Ik wil eigenlijk zeggen: het lukt ook heel lekker met couscous (reeds geweld natuurlijk) onder het gehakt ipv brood. En plezant om te verdoezelen dat je eigenlijk te weinig gehakt had gekocht..
    Ik ga het absoluut deze week nog maken! Dankjewel..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zie mijn blog ;o)
    izemoslife.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  9. knofje12.7.08

    Was erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dankzij jouw enthousiaste beschrijving heb ik dit deze avond klaargemaakt... En je hebt inderdaad helemaal gelijk! Sooooooo good! Bedankt voor het recept, dit komt hier nog op de tafel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. kermit13.7.08

    ge hebt mijn spaanse ballekes nog niet geproefd zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ook Huize Kaat is het geproefd en goed bevonden, vooral de balletjes. Over de saus was er onenigheid, ik wou ze liever iets pittiger. (zelfde bric bio van colruyt gebruikt). De suggestie met couscous lijkt mij ook een goeie !
    merci !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hier ook getest en goedgekeurd! bijzonder goed-gekeurd! Heb wel het sauske wat aangepast.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb het gezegd hé!!

    Ik geloof dat er in het boek bijstaat dat je het voor volwassenen wat pittiger mag maken met een pepertje, maar ik doe dat dus niet want Jef eet niet graag "pitant", moest hij niet mee-eten, ik zou het ook pittiger maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lees al een tijdje uw super leuke blog en kom telkens weer met veel inspiratie vanachter mijn computer. De bollekes heb ik gisteren uitgeprobeerd en ze waren idd njam njam. Voor vriendje lief mocht het ook wat pittiger maar niets dat een paar druppelkes tabasco niet konden oplossen. Heb een link op mijn blog toegevoegd om nog meer mensen kennis te laten maken met het zsazsaisme.

    Merci voor het inspireren

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Merci voor de fijne commentaar Sarah!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb het gisteren gemaakt en ik ben overtuigd, al mijn ballekesrecepten zijn reeds de vuilbak in gekieperd! Ik heb een link geplaatst op mijn receptenblog!

    http://kindjesgroeprecepten.wordpress.com

    Mmmm en die pingupasta moet ik zeker ook eens uitproberen!

    Ik ben al lang een 'stille' genieter van je blog, 'k ben een beetje jaloers op de energie die je uitstraalt!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Anoniem9.6.10

    beetje laat, maar weet ge hoe ge de ballekes NOG lekkerder maakt....

    muntblaadjes fijnknippen en die daar ook bijdoen! dat is echt super!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik maakte deze pasta voor mijn Erasmusvrienden hier in Rome.
    Een echt succes, terwijl ik helemaal geen keukenprinses ben!
    Ik heb het recept ondertussen al in 3 talen moeten vertalen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Anoniem18.12.10

    harissa , voor de groteren..

    BeantwoordenVerwijderen
  21. mama sem5.2.11

    Ik heb het net gemaakt ... en ben al drie ballekes uit de pan gaan pikken!
    Keilekker! Vooral die kaneel smaakt er super in!
    Een blijverke!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. aangezien ik op dit moment u recept aan het maken ben
    verdiend u wel een pluim!
    dit is ondertussen al wel de 15e keer denk ik.
    het recept heet ondertussen;mama s lekkerste gehaktballetjes van de wereld.de kids en wij vinden het superrrr lekker.een aanrader dus!!

    BeantwoordenVerwijderen