donderdag 4 september 2008

Appelgelei

Appelgelei Gelei.
Wat een fijn woord om uit te spreken, net zoals sokket, bumper, de noen en comptoir want daar hadden De Huisvrouw en ik het vanmiddag over.

Appelgelei dus, of appelik zoals mijn buurvrouw zegt, ik had er nog nooit van gehoord, gelei van nog groene, afgevallen appels en eigenlijk is het er al te laat voor denk ik, want Bart heeft zijn appeloogst al binnen.
Maar voor degene die misschien nog hier en daar een onrijpe appel hebben hier het recept:

-Snij de appels, zonder te schillen in stukken, laat koken en laat een hele nacht staan, van het vuur uiteraard.
-Giet de appels door een doek, genre kaasdoek zodat alleen het sap overblijft, niet duwen op de appels.
-Giet in een pot en voeg per liter sap 750 gram suiker toe.
-Laat per liter een kwartier koken en blijf roeren.
-Giet in potjes en klaar!

16 opmerkingen:

  1. O wat een schone kleur. Effenaf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lien5.9.08

    goesting, da's ook een schoon woord om te zeggen, me dunkt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem5.9.08

    O, dat wil ik wel proberen met de resterende appels van m'n boom! Maar wat is een kaasdoek? Waar haal ik dat? Kan ik dat vervangen door een theedoek? Of stel ik nu onnozele vragen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is zo'n geweven doek waar de draden redelijk ver van elkaar liggen, allee waar je goed door kan kijken, maar met een gewone vaatdoek moet dit ook gaan hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Mme Zsazsa,

    Ben je je er van bewust dat er een hele grote reclamebanner opent als je jouw blog opent? Bij mij iig wel... Opzich heb ik dat er wel voor over om jouw zeer vermakelijke en informatieve berichten te lezen hoor. Maar aangezien je zelf nogal een voorstander bent van 'blog zonder reclaam' dacht ik dat jij er misschien niet zo blij mee bent...

    groeten Betje

    (is dat bij mij trouwens ook zo? Ik heb ook blogspot...)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, ik weet dat, maar daar is niks aan te doen vermits Blogger een gratis blog is, de blog zonder reclaam slaat op het feit dat ik niks verdien met deze blog, dus ik heb zelf reclame op mijn blog gezet om er geld mee te verdienen.
    Ik surf met safari en heb geen problemen, maar de Explorer mensen schijnen dat overal te zien.
    Ik vind het ook spijtig, maar er is niks aan te doen vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijke gelei...heb hem vanzeleven ook zelf gemaakt. Heeft een beetje weg van een goeie rooie bessengelei. Je kan deze gelei ook maken van kleine wilde appeltjes die is nog geuriger en aromatischer. Ik liet dan een volledig klein appeltje dat even meegekookt was zweven in de gelei! Geweldig lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. welwel6.9.08

    hey madame, even vermelden voor al jouw vlijtige lezers : de "appelmoes" niet uitduwen, maar gewoon laten uitlekken ... anders heb je een troebele gelei ... en dat willen we niet toch ?? ;-))
    Geen appeltjes aan de bomen hier dit jaar ... dus ook geen gelei.
    Laat het smaken !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. appelelèk bij ons ...
    mmmm super !!

    of rooiebezekesconfituur ..mmm..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ili, ah daar trok het meer op, appelek mss ofzo.

    Nicky, hé een leuk idee van die appel in de gelei, als ik het ooit maak ga ik dat doen.

    Welwel, ik heb het erbij gezet!

    Nog even over de reclame, ik verdien dus niks met deze blog, want dat stond er verkeerd in.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Anoniem15.8.09

    Ik ben er mee bezig, heb de appeltjes gisteravond aan de kook gebracht, maar heb er wel een heel dikke appelmoes van, dat ligt nu in'n kaasdoek, in'n vergiet en er is na't verstrijken van uren nog maar een heel klein beetje sap uit gekomen. Wat zou'k verkeerd gedaan hebben? Te lang of te kort laten koken? Groene appeltjes zijn keihard dus't moest wel'n tijdje opstaan om moes te hebben, alleen is die erg dik, dikker dan normale appelmoes. Had er nochtans zin in, zo'n prachtig geleitje. Ben trouwens in de wolken van praktisch al je recepten, en vind je website van voor tot vanachter heel mooi en inspirerend.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oei Anoniem, dat is niet zo goed, ik heb het zelf niet gemaakt dus ik heb geen oplossing.
    Ik zal het eens aan de buurvrouw vragen.
    Weet eens te zeggen of er nog sap is uitgekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Anoniem15.8.09

    Wel, ik heb's gezocht en waarschijnlijk moest ik de appeltjes opzetten met water. Ik heb er achteraf water bijgedaan en dat leek te lukken maar jammer genoeg moest ik op'n cruciaal moment m'n dochtertje (8 maand en volop in de kruip) gaan redden waardoor't overgekookt is en de helft bijna verloren is gegaan... De smurrie tussen de gaspitten bleek bovendien dikker dan wat overbleef, meer gelei-achtig. Enfin, wat bijgeleerd voor de volgende keer. 't Is wel erg lekker dus 'k probeer't nog opnieuw. Appels genoeg hier. Succes nog met je buikje trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heidi9.6.11

    Voor een extra fijne smaak en gemakkelijker "dikken" van de gelei doe ik enkele schijven citroen (met schil) bij het sap. Ze gaan er weer uit voor de gelei in potjes geschept wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Anoniem19.3.12

    Beste Mme Zsazsa,

    Het lijkt me echt wel tof om deze appelgelei te maken (ik ken al een paar kandidaten), maar kunt u me zeggen (via de buurvrouw waarschijnlijk) hoeveel appels en hoeveel water ik nodig heb hiervoor? Er staat namelijk wel bij hoeveel suiker erbij moet, maar ik weet niet wat de andere verhoudingen zijn. Alvast bedankt! Ik kijk er al naar uit om het zelf eens te kunnen maken. Groetjes!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Anoniem25.10.13

    Ik ben een verwoed geleimaakster .. de kweepeer heb ik al de eerste keer achter de rug .. de appeltjes staan uit te druppen...
    Ik doe meestal met 2kg fruit per keer ... (gewassen ongesneden fruit) ..
    de truc is gewoon een grote pot te nemen, gesneden fruit erin en dan ervoor zorgen dat het fruit 5cm onderstaat .. best is even goed op fruit te drukken zodat je niet teveel water neemt.. want dat fruit stijgt naar de oppervlakte van je pot als je het water erin doet ...

    BeantwoordenVerwijderen