zondag 7 september 2008

De moestuin in oogustus, over oogsten of onkruid

moestuin eind augustus1. rups, 2. wortels, 3. overzicht, 4. snijbiet,5. uien
Wat fotootjes van twee weken geleden, tuinopkuis, een beetje dan toch al, de wortels die in april gezaaid waren zijn nu allemaal gerooid en zitten in soepversie (wortel/lavas) in de diepvries en de uien zijn aan het drogen. Er zijn nog wat boontjes, hopen courgettes, prei, raapstelen, bietjes, spinazie, wat slasoorten en uiteraard snijbiet.
Het is nu aan de pastinaak, venkel, chinese kool, maïs en pompoen, een nieuw seizoen een hoop andere smaken.

Over onkruid dan, ik hoorde iemand mompelen bij het verlaten van een ecologische tuin: "Maar netjes en ordelijk is het toch niet." Inderdaad dat had hij heel goed opgemerkt, een ecologische tuin ziet er vaak uit alsof er een mesthoop is uitgekapt boven een deftig hofke. De restanten van de peulvruchten liggen gewoon af te sterven op de grond, grasmaaisel ligt tussen de groenten gestrooid, onkruid staat her en der, wanorde, effenaf.
Maar, alles heeft zijn doel en zeker in een ecologische tuin, met de wortels van peulvruchten blijft ook de stikstof in de grond wat het jaar nadien goed is voor de kolen die er komen staan, grasmaaisel is geweldig mulchmateriaal, onkruid staat niet altijd in de weg maar kan nuttig zijn, paardenbloemen maken met hun lange penwortel de grond goed los en er staat beter onkruid dan niets, want een kale grond is not-done.
Warme dagen zijn ideaal om onkruid te verwijderen in de tuin, het uitgetrokken onkruid verdord momentelijk zodat je het gewoon op de perken kan laten liggen als mulchmateriaal. En zo is de cirkel weer rond, schoon hé.

Ondertussen zijn de groenbemesters gezaaid, te laat denk ik, maar daarover volgende keer meer.
U kijkt toch ook!

Zoeeeeemmmm

10 opmerkingen:

  1. Lena8.9.08

    Ik ben benieuwd naar hoe groot "uwen hof" eigenlijk is. Uw foto's lijken altijd op een andere plaats getrokken.
    Wel tof, zo'n moestuin!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Octaview.nl8.9.08

    Ah, ik heb toevallig vandaag ook staan spaaien. En rotte tomaten weggedaan, bah, ze zijn allemaal aangetast nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lena, we hebben wel een grote tuin, maar het grootste stuk is weiland, de moestuin is niet zo groot ik schat een 9 op 7 meter, dat is nu niet ienieminie maar ook niet groot.

    Octavieuw, ik heb broccoliproblemen, tomaten zet ik alleen in potten die binnengaan als het regent.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Octaview.nl8.9.08

    Broccoli zet ik niet eens meer. Dat wil niks geven bij mij, alleen een gek doorgeschoten geel gewas waar ik me steeds van afvraag wat ik nu toch fout heb gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn god, wat heerlijk. Waar haal jij de tijd? Mijn groentenhof staat tussen de bloemen en is 6 op 4.
    Mijn vraag is dus: waar haal je de tijd! Ik wil die ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tja, ik hèb tijd, dat zal het verschil zijn. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb ook broccoliproblemen. En wortelproblemen. En uiproblemen.
    Maar mijn courgetten, die zijn onder het knopkruid en vijfvingerkruid schóón geworden!! Ge hebt er geen gedacht van! Vanavond eten we er van zie.
    Enne...Zelf heb ik ook tijd. Soms. Maar mulchmateriaal heb ik dan wel weer met hopen. 't is ook altijd iet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tine9.9.08

    Mooie tuin, hoe groot maak jij de groentebedden? En heb je tussen de bedden en het gras iets in de grond gestoken om te zorgen dat die er altijd zo keurig bijliggen of steek je regelmatig de overgroeiende gazon af?
    ' k Heb vandaag frambozen geoogst en diksap van gemaakt ('t was de bedoeling gelei maar ik had geen extra pectine toegevoegd!). En de voorbereidingen voor de appelgelei zijn nu bezig ( 'k zal het resultaat u morgen meedelen).
    Het boek ' inmaken en bewaren' van Wilen Netty Engels-Geurts staan ook boordevol geleirecepten (heb het sinds jaren nog es vastgepakt).
    Sinds de kids er zijn nogal wat minder tijdvoor tuinieren en inmaken... A propos, die schoon bloem is dat hibiscus of stokroos?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bart, wortels en uien lukken hier altijd goed, gewoon de grond goed diep losmaken en heel dun zaaien is alles wat ik extra doe, geen extra bemesting of andere foliekes.
    Maar de kolen zijn een ramp, nu zoveel kolen eet ne mens ook weer niet hé, ik zal wel gelijk gij een courgette eten.

    Tine, groentebedden zijn best 1,20 m breed, dan kan je overal makkelijk aan, breder is echt ongemakkelijk.
    Ze zijn drie meter lang denk ik.
    In de grond zitten bakstenen, maar ik had dat gras gewoon weg moeten doen en wat schors ofzo op de grond, dat is veel makkelijker.
    Ik heb eigenlijk nog nooit gelei of konfituur gemaakt, of toch niet fanatiek, dat was de bedoeling, maar de vogels zijn met de goei bedoelingen gaan vliegen.

    Die schoon bloem is een stokroosbloem.

    BeantwoordenVerwijderen