dinsdag 28 oktober 2008

Voor en na in de moestuin

voor.jpgna.jpgJa, echt, ik heb dat schoon groen peloezeke herschapen tot een vuile bruine pad. Maar alleen omdat ik mijn redenen had, niet zomaar onoverwogen. In theorie was dat altijd wel heel mooi en netjes, zo een schoon, effen, frisgoen weggetje tussen de groenten, maar in de praktijk was dat vaak veel minder, zeker wanneer het gras moest afgereden worden en er al eens iets sneuvelde omdat ik mijn bocht te kort nam. Dat gras bleef ook maar groeien, ook in de breedte en dus moest ik telkens weer de perken die steeds kleiner werden terug zoeken tussen het gras. Gedaan ermee, weg gras, welkom duidelijkheid.

Die bakstenen die zaten er al, ik heb ze er één voor één uitgehaald en wat minder diep teruggezet zodat nu de grens tussen perk en pad goed zichtbaar is. Op het kortafgereden gras heb ik een dikke laag kranten gelegd, daarop bladeren en daarop het laatste maaisel waar ook veel bladeren inzitten zodat er toch wat lucht doorkan en het geen dikke, vaste koek wordt waaronder alles gaat schimmelen.
Dit alles als alternatief voor omspitten, veel minder arbeidsintensief, beter voor de rug én makkelijker.
In het voorjaar is het gras kapot, de bladeren gezakt en dan komt er een laag snoeiafval over zodat het er iets beter uitziet.

U wacht toch ook in spanning af?

17 opmerkingen:

  1. Jazeker volgen we dit mee op ; omdat het mij ook voor bij ons een ideale maatregel lijkt voor volgend jaar; bij de aanleg van een iets meer gestructureerde moestuin. Ik dacht eerst graspaden te maken, maar je hebt ons overtuigd. Vooral dat idee van die kranten eronder; eigen idee of een tip van waar?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. VERAKEN28.10.08

    Hé hé hé, ik ben compostmeester in opleiding en ik ben blij dat er mensen zijn die de tips, die wij in theorie leren, in practijk omzetten. Ikzelf ben nog een beginner hoor ........ 'k heb voorlopig een 'kiekenkot' (vrij grote opp) met daarin een boomgaard (ttz d'er groeien fruitbomen in mijn kiekenkot, hihi), een kruidentuin en een 'compostgedeelte' (met vat en bak) aangelegd in de tuin. De rest is gazon en ecologische siertuin.
    De tips van de kranten (in feite moet het ribbelkarton zijn), met hakselhout (of zoals bij jou bladeren en gras) kregen we in praktijk uitgelegd tijdens onze practijkles in Vilvoorde. http://www.comitejeanpain.be/ : een bezoekje aan de site of een bezoekje aan de tuinen met gids is een absolute aanrader.
    Volgend jaar ga ik trouwens ook een gedeelte als moestuin gebruiken. Maar omdat de tips voor het onkruid/grasvrij maken van het perk voor mij te laat kwamen (cursus nog maar 14dg geleden gehad), zal er toch nog gespit worden in het voorjaar. In elk geval moet ik zeggen dat ik de microbe hééééééééél goed te pakken heb. In mijn favorieten staat een hele lijst sites met 'biologisch' en 'ecologisch', ..........
    Dus Mme Zsazsa, laat de tips (en vooral practijkfoto's) maar komen, ik geniet met volle teugen.
    Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had dus eerst ook mooie paden van gras en hetzelfde probleem, mijn perken werden steeds kleiner door het grasgroeien. Dus bruin ribbelkarton (zonder inkt, zonder nietjes, zonder plakkers) op de mooie paden en dan houtschors erover. De eerste keer lukte mij dit enorm goed, wel bruine paden, was effe wennen, maar bleef mooi proper, geen gras afrijden, hier en daar soms enkele verloren zaden van wortels uittrekken die erop uit kwamen weghalen.

    Maar dan besloot ik mijn moestuin te reorganiseren en deed ik hetzelfde, enkel een beetje sneller. Met als gevolg dat er teveel licht doorheen kwam langs de randen van mijn perken, want....ik had GEEN bakstenen gelegd!! Met als ergerlijk gevolg dat er verschrikkelijk snel gras doorkwam en ik dit met de hand ging uitrukken (intensieve on-menselijke arbeid!!) En ditmaal kwamen er ergerlijk veel vieze, walgelijk, afschuwelijke NAAKTSLAKKEN mijn perken terroriseren!!! AAAAAARGGGGHHH!!!

    OPLOSSING: weg met de schors (karton was ondertussen volledig weg onder de schors) en zandpaden! Geen vettige walgelijke slakken, geen gras afmaaien, ik wacht nu af of het me op deze manier beter afgaat!

    In ieder geval veel succes, slim van die bakstenen, ik stelde dat constant uit met de gevolgen vandien (zie hierboven).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tine, awel bij sommige geniale dingen weet ik niet meer precies wie het nu weer ontdekt heeft. ;-)

    Veraken (en Tine), ik geloof dat ik dat ooit heb gelezen in iets van Velt en dan idd met bruin karton, maar omdat ik zo goed als geen bruin karton heb en wel altijd veel kranten doe ik het zo, met eveneens goede resultaten.

    Volgens mij is het nog niet te laat om de grond af te dekken hoor, ik heb eens ergens gelezen dat wanneer gras zeven weken afgedekt wordt dood gaat, dus dan heb je nog wel tijd, toch?
    Spitten is ook zwaar en je brengt het evenwicht in de war. Maar het voordeel is wel dat je heel de winter kan nadenken waar je de moestuin wil en je op een weekend een deftige moestuin hebt waar je meteen in kan zaaien (allee bij benadering, maar kom)
    Investeer zeker in een grelinette, die ga je jaar twee zeker nodig hebben want dan mag je niet meer spitten.

    Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Frele, mja, dat is natuurlijk ook een oplossing, wanneer alles verteerd is het gewoon zo laten.
    Dus vanaf de moment dat de houtschors weg was waren ook al de slakken weg?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inderdaad, die vieze/walgelijke/vettige/slijmerige/jakkige/vieze/vettige beesten (Ik heb dus een verschrikkelijke hekel aan die beesten!)waren plots verdwenen, WEGWEGWEG!
    EUREKA!

    Totnutoe zien de paden er nog steeds goed uit en heb ik er geen werk meer aan moeten verrichten (vooral dit laatste is erg belangrijk!)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. annelies28.10.08

    Lol, ik had kunnen weten dat er een truc was. Ik dacht al amaaai die moet zich een breuk gespit hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. krijg je dan uiteindelijk niet walgelijk veel brandnetels?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. veraken29.10.08

    hoikes,

    eindelijk heb ik de naam opnieuw te pakken: de 'grelinette' .......... 'k was al van plan op naar de compostmeester die de cursus gaf een mailtje te doen, want ik wist niet meer hoe dat ding noemde. Waar heb jij die gekocht? Volgens de mensen van het Comité Jean Pain, zijn ze in Vlaanderen hééééééél moeilijk te vinden en moeten ze aangekocht worden in Wallonië. 'k Zal straks een rondsurfen op het net. (wij lopen echt wel achter hoor op gebied van ecologisch tuinieren - hier en daar vindt ge nog ne 'zot', maar in de Vlaanders de meeste tuiniers nog spitters en sproeiers, ....)

    En wat je tips en foto's betreft: laat maar komen hé, 'k geniet met volle teugen, ook de tips die je geeft kan ik, als beginner, héél goed gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb nog enkele vragen ivm de tuin.
    is het verstandig om snoeisel van frambozen op de composthoop te zwieren? Om te voorkomen dat ze zich in de tuin uitzaaien? (Ik luk niet altijd even regelmatig vandaar)
    Zou die maatregel voor dat gras te laten kapotgaan ook kunnen helpen voor boterbloemen? Groeit bij ons nogal hardnekkig...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. luk moet pluk zijn hé

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een bruine pad? Hmmm...
    En ja, ik wacht in spanning af. Al een hele tijd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. waarom? Omdat je daar bergen voedingsmiddeldinges opkwakt op naakte grond. Omdat je sowieso op een bepaald moment vergeet om voldoende bij te gooien, en er dan een blote, bijzonder voedselrijke bodem beschikbaar komt voor de opportunisten bij uitstek: brandnetels. En eens die geworteld zijn kronkelen ze met plezier doorheen heelder matten schors, gazetten (zelfs de Morgen!) en ander schoons.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ah zo, mmm.
    Round-up dan maar? ;-)

    Tine, normaal gezien gaat alles door de hoge temperatuur van de composthoop dood, ik denk dit dan ook wel, maar ik weet het u volgend jaar te zeggen want ik moet ook frambozen snoeien.

    Gaat niet alles dood wat geen licht krijgt?
    Hardnekkige paardenbloemen tussen kasseien die steek ik zo ver mogelijk uit en dan leg ik er een steen op en die komen toch nooit terug. Maar groeien die boterbloemen niet tussen het gras, is dat dan niet nogal onnozel om overal gazetten te leggen?

    Veraken, ik heb mijn grelinette ergens in de omgeving van Zandhoven gekocht waar ze nog zelf gesmeed worden, maar je kan ze ook kopen bij Ecoflora (daar zijn wel van een merk en duurder)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. waar de aardbeien staan, lag eerst wat zwarte plastiek (nie echt ecoclogisch maar we hadden dat nog liggen dus...) nu niks meer en ra ra ra die boterbloemen tieren welig... zodat er uiteindelijk meer van dat staat dan iets anders... al wat onkruid is ruimen we nog op , liefst ineens definitief en de rest in de loop van het nieuwe tuinseizoen... ik heb vandaag nog wat frambozen geoogst en er hangen er nog steeds aan, kun je nog iets doen met degene die niet zo volledig rijpen (want dat gaat nu niet meer zo snel hé) en als 't echt doorvriest is 't helemaal gedaan zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Al eens gedacht aan kiezeltjes? Nu ligt het er zo vuil bij...

    BeantwoordenVerwijderen