dinsdag 17 februari 2009

Een rok in vier stappen.

close
Foto en kind: Vermiljoen

Cirkelrokken zijn leuk én makkelijk om helemaal zelf te maken, van stuk papier tot een echte rok.
Zonder patroonkennis en met garantie op succes.
Als dat niet fantastisch is.
Kijk eens mee.

How to: cirkelrokGrotere versie
Dit is naaigewijs de makkelijkste en beste manier om voor een kind een cirkelrok te maken, wil je een cirkelrok voor jezelf kan je overwegen om een rits in de rok te zetten, want een elastiek is nu niet bepaald deftig of elegant.
Zie bij stap 2 hoe je dan te werk gaat.

1. Nodig:
-Een passer en een alternatief voor grotere cirkels, bv potlood met touwtje.
-Elastiek, eventueel zwangerschapselastiek zodat de taille makkelijk kan aangepast worden.
-Ander gerief zoals daar zijn: lintmeter, patroonpapier, rekenmachine, ...
-Eventueel vliesline en/of biaislint

2. Met elastiek: Meet heel losjes rond de heupen (op het zwaarste punt) de heupomtrek, je moet nog heel soepel de lintmeter kunnen ronddraaien. De rok past tot je hem niet meer over je heupen kan trekken, neem voor kinderen de 'heel losjes' dus heel letterlijk.
Met rits: Meet je tailleomtrek zo dat je nog makkelijk de lintmeter kan ronddraaien anders zit de rok niet comfortabel. Voor kinderen zou ik de rok altijd met elastiek maken. Een rits zorgt voor een mooiere pasvorm en een slanker ogende taille en voor kinderen is dat echt niet nodig.
Bind een touwtje in de taille en meet af hoe lang je de rok wil.
Deel de heupomtrek door 6,28* en noteer.

3. a. Neem een groot stuk (patroon)papier (ongeveer drie keer de lengte van de rok en anderhalf de breedte) en trek van boven naar beneden een lijn.
b. Zet in het midden een streepje.
c. Meet het genoteerde getal van punt 2 af op de lijn vanuit punt b.
d. Meet vanuit punt c de lengte van de rok plus twee cm voor de naad af.
e. Zet het passerpunt in b en maak uit c en d een halve cirkel.
f. Dit is de helft van het patroon, heb je brede stof dan plooi je ze dubbel en leg je het uitgeknipte patroon op de stofplooi en knip je de stof dubbel uit, heb je niet zo'n brede stof of wil je een rok met rits dan teken je nu aan de rechte kanten een cm bij voor de naad om later de beide helften aan elkaar zetten.
OPGELET! Je moet ook nog 1 cm naadwaarde toevoegen bovenaan de rok bij de kleine cirkel, daar waar je de tailleband gaat aanzetten. Dit staat niet op de tekening.
Als je de rok dubbel gaat uitknippen, dus niet de volledige cirkel, moet je rondomrond 1 en onderaan 2 cm naad toevoegen.
Knip uit.
Tailleband: Meet de heupomtrek af op het papier, doe er twee cm bij voor de naad en maak er een rechthoek van, van 8 cm breed.
Knip de stof

4. a. Kleef eventueel de tailleband met vliesline, leg met de goede kant op mekaar en stik op 1 cm, de laatste 3 cm laat je eerst een ruimte van 1,5 cm voor de elastiek en de volgende 1,5 cm stik je gewoon op 1 cm.
Plooi de tailleband dubbel zoals hij later aan de rok komt, dus met de binnenkant tegen elkaar zodat je een cirkel krijgt.
Strijk goed plat met de naad open.
b. Als je een rok uit twee delen hebt stik ze dan aan elkaar op 1 cm, leg met de goede kant naar buiten op tafel en doe de tailleband rond de bovenkant van de rok met de opening van de tailleband aan de buitenkant.
Bij een rok uit twee delen doe je die opening in het midden van de twee naden zodat de naden later aan de zijkant komen en de opening achteraan.
Speld de tailleband vast als je dat makkelijker vindt.
Stik vast op 1 cm.
c. Werk de zoom af, draai één cm om en dan nog eens, stik vast, als je dit moeilijk vindt strijk dan eerst de plooien er in.
Je kan ook een biaislint onderaan gebruiken, laat dan de extra naad onderaan achterwege.
d. Zigzag de drie naden bovenaan samen, draai de tailleband naar boven.
e. Strijk de naad netjes naar benenden en stik vast net onder de tailleband.
Doe de elastiek in de rok via de opening.

Deze manier met foto's
De onderste rok op de foto is met een rekbare tailleband in boordstof, meet hiervoor de tailleband af op wat licht uitgerokken boordstof en zigzag of beter nog overlock hem aan de rok.


5. * Je berekent dus eigenlijk de straal van een cirkel zoals vroeger op school: Straal is omtrek gedeeld door twee keer pi.
Op die manier kan je ook andere versies maken.
Je tekent telkens een half patroon, dus elke keer twee keer het patroon uitknippen met extra naad aan beide rechte zijdes of het patroon met één rechte zijde op de stofplooi leggen en aan de andere kant 1 cm naad bijtekenen.
Alles kleiner dan een volledige cirkelrok heeft dus minstens één naad en anders twee.

1/4de cirkelrok komt ongeveer overeen met een uitgeschuind rokje (A-lijn).
Dus iedereen die maar niet aan een patroon geraakt voor zijn taille/heupomtrek, teken het zelf!

Controle: Meet elke keer eerst de halve kleinste cirkel na voor het uitknippen van de stof, de halve cirkel moet exact overeenkomen met de halve heup/tailleomtrek.

Succes en waarschijnlijk versta je er niks van, maar dat komt allemaal in orde als je het doet terwijl je het leest.
Echt.

71 opmerkingen:

  1. Heej!! Een nieuwe post én een patroon voor een rokje! Ben erg benieuwd, ga meteen proberen met een goedkoop stofje..
    Hoe valt dit type rokje by the way? Accentueert het de heupen of valt dat wel mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wel we zullen het erop houden dat als je een olifant bent, je hiermee geen hinde wordt. ;-)

    Het is wel heel flatterend als je een smalle taille hebt.

    Maar de 1/4de en 1/3 de is niet zo extravagant en eerder "gewoontjes".

    Voor kinderen is het super.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hahahaa :) Ksnappet

    Zie dat ik ook beter een rits zou kunnen plaatsen, al is dat een extra uitdaging. Des te groter de motivatie om Ben&Jerry's in hun winterslaap te laten en wat wortels en komkommers in te slaan..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja, cadeau! ik las en besloot je meetkundige kwaliteiten bij de ochtendstond nog eens te bestuderen.
    Wil Jef niet optreden als model, kwestie dat we 't met z'n allen eens geshowd kunnen zien ook?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Superbedankt!!
    Ben al een tijdje opzoek naar dit patroon met duidelijke omschrijving.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey, ik zou graag zo'n rokje maken en ga straks om stof.
    Wat zou ik het beste kopen en hoeveel? Mijn dochtertje draagt kledingmaat 116-122!

    Alvast bedankt
    groetjes
    Kirsten

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Maak mss eerst het patroon, dan heb je exact de hoeveelheid stof.
    Wel opletten dat de stof breed genoeg is en anders twee keer de lengte van het patroon kopen.

    Als je geen idee hebt van haar heupomtrek neem je drie keer de lengte van het rokje als schatting.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk zijn ze he? Ik heb er laatst eentje gemaakt, hij ligt al klaar voor de zomer (voor mijn dochtertje wel te verstaan)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedankt!!! Je neemt me heel wat gedub en gevloek uit handen want ik was zinnens van er een dezer dagen ook aan te beginnen. Met een zelf geknutseld patroontje. Maar met jouw richtlijnen zal het een pak vlotter verlopen!
    Ik zou er ook graag eentje maken met van die tailleband aan, ik heb geen idee hoe dat spul echt heet en al helemaal niet waar het te koop is...Zo van die boord die je soms ook aan mouwen en kragen ziet, rekbaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dus zoals bij dat rokje op de onderste foto...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Meisjesmama je kan dat kopen bij de veritas, maar dat is niet goedkoop, een tailleband is het goedkoopst.

    Op stoffenbeurzen vind je dat ook bij de fourniturenkramen en dan is dat wel wat goedkoper.

    Ofwel neem je een oud shirt dat wat dikker is en goed rekt en plooi je dat dubbel.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Of gewoon tricot dubbelvouwen, zoals bij zwangerschapsbroeken

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind dat mijn kinderlijk karakter mij toestaat een dergelijk rokje voor mezelf te proberen maken :o).

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Even een vraagje =>
    Ik ben net begonnen met het tekenen van het patroontje, maar ergens doe ik iets fout:

    Er staat dat je de heupomtrek (hier dus 70 cm) moet delen door 6.28 en dan kom ik dus op 11.15 cm.
    Als ik dit van punt b naar punt c meet en zo mijn halve cirkel trek, lijkt het goed. MAAR als ik dan ga nameten (jouw advies) zou de halve cirkel (hier dus 11.15 x 2 = 22.30) de helft van de heupomtrek moeten zijn (35) en dat klopt dus niet.
    Wat doe ik verkeerd?

    Mvg
    Kirsten

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Maar 11.15 is de rechte lijn, je moet de ronde lijn meten.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ah, merci! Klopt perfect!
    Kan weer verder!

    Grtjs

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Makkelijk, makkelijk... ik zal het eens aan mijn zoon voorleggen, misschien kan die er iets van maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo!
    Gisteren vol enthousiasme een cirkelrokje gemaakt uit appeltjesstof. 't Is zeker een mooi rokje maar het zwiereffect valt een beetje tegen :-(
    Zou dit liggen aan het feit dat de stof een ietsiepietsie de zwaar is of omdat hij nog redelijk lang is uitgevallen?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Als het dikkere stof is dan valt dat idd niet zo zwierig.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo,
    gaarne wat advies?
    Heb een kwart cirkel getekend (heupomvang:4 is 31 - ja, grote maat). Lengte gewenst is 80.
    Dan kom ik nooit uit op geen enkele stof, tenzij ik m enkel leg maar dan is het ook niet goed??
    De breedte van dubbele stof is toch uiteindelijk max. 75 cm??? Dus kun je een totale lengte van de rok incl. de leegte voor de tailleband/heupband nooit langer hebben dan 75?? Moet er dan altijd een bovenstuk aan of een onderruche aan? hoe doen andere mensen dit c.q. hoe breed kan je normaal stof kopen als het geen 1.50 is??

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik verkeer momenteel in de onmogelijkheid om helder na te denken, maar je moet een kwartcirkelrok niet delen door 4 maar door 3,14, daar ben ik wel zeker van.

    En dan zou ik het eens gewoon uitknippen uit papier en zien hoever je komt met je stof, 80 cm is natuurlijk wel héél lang voor een rok, dus moet je waarschijnlijk meerdere stukken aan elkaar stikken, maar de lengte die gaat wel volledig uit je stof hé, dus dan heb je stroken naast mekaar ipv onder elkaar zoals jij het je voorstelde.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik heb mijn halve-cirkelrok gemaakt met een breed bovenpand:
    http://miss-stik.blogspot.com/2009/11/mijn-perfecte-rok.html
    (Ik zeg wel "eigen ontwerp" maar jij weet wel beter. Bedankt voor deze super handleiding!)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mercikes voor de uitleg! Het is de max, ik kan niet wachten tot ze morgenvroeg wakker is en het rokje kan passen!
    Het enige lastige is de zoom, blijft maar duren! Er volgen er zeker nog!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. jolanda2.6.10

    geweldig ik heb er net een gemaakt zonder patroon maar gewoon rechtstreeks op de stof getekend ging super mijn dochter van 8 is helemaal blij een avondje werk en hij is af voor 5 euro was ik klaar dus mme zsasza bedankt voor dit leuke patroon en uitleg en succes met je blog

    BeantwoordenVerwijderen
  25. hoi mme,

    wat een geweldig patroon!!
    ik ga er een jurkje van maken!
    ik maak de tailleband van tricot en die maak ik langer zodat het een strapless jurkje wordt!
    echt geweldig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. zooo Noa en Nina zitten er klaar voor , ze gaan er zelf 1 maken ;-)
    Ik heb nu al zin er plaatjes van te maken .

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ok... Ik ga even een misschien domme vraag stellen. Ik ben een beginnende prutser en heb nog nooit een rits ingezet. Ik heb een bedenking: is het eigenlijk wel mogelijk om een rits in deze rok te naaien als hij uit 1 stuk geknipt wordt? Dan heb je toch geen naad. Hmmm... Ik geraak er niet echt aan uit.... SOS!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Dan is het niet mogelijk neen, dus kan je het beter uit twee stukken knippen.
    Ofwel moet je de rok twee cm groter knippen in de taille (de taille met 2 cm extra voor die rits berekenen) maart dat laatste krijg ik niet deftig uitgelegd, hou het dus maar op in twee delen knippen.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik hem m in 4 stukken gemaakt, 4 kleurtjes dus, heel leuk! Nog nooit zo'n duidelijke beschrijving gezien van een rok maken. Ik kwam niet uit mijn eigen patronen en besloot op i-net te kijken voor uitleg... Toen kwam ik dus hier en het is gelukt! Bedankt! Liefs Juliette

    BeantwoordenVerwijderen
  30. dit is een superpatroon. Ik heb zo 14 rokjes gemaakt voor de kindjes van mijn zus haar klas. Daar is het deze week grootouderfeest...Het ging snel vooruit dankzij jouw eenvoudige uitleg! Het is trouwens heel leuk met een grote zoom onderaan, dan krijg je een soort van "pofrokje" doordat je een grote cirkel verkleint. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. heb me vandaag gewaagd aan zo een rokje, was ineens mijn aller-aller-eerste rokje en... meer dan geslaagd! wat een geweldige uitleg (zelfs vr een bijna leek :) )mijn dochter is alvast fier op haar nieuwe zwierrokje! thanx mme zsazsa!!!!!! volgende keer waag ik me aan het plooirokje! spannend...

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  33. hijdie20.11.10

    HELP!
    Vorige week vond ik een mooie beschrijving van een heel eenvoudig rokje, waarbij je zelfs geen patroon moest knippen, enkel plooitjes maken in de stof.Vanboven afgewerkt met tricot- band. Ik wou het nu gaan maken, maar vindt de beschrijving niet meer terug.
    De foto was van een blauw berenrokje, vanonder afgewerkt met groen biaislint. Woe kan me helpen???

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hoera! Eindelijk een mooi rokje gemaakt voor m'n dochtertje. Na heel wat frustratie op de naailes eindelijk iets wat je in super-tempo af kan hebben. Ik zou graag ook zo'n onderrok in tule maken. Zou dat lukken met dezelfde werkwijze en de twee rokjes gewoon boven elkaar dragen of moet je die onderrok vastnaaien aan de bovenrok?
    Of moet je helemaal anders te werk gaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Noesch27.1.11

    ja ben ook geweldig geïnteresseerd in die onderrok waar ze zo schattig mee staat te zwieren op flickr. Heb al een mooi kleedje voor mijn dochter haar eerste kommunie, nu nog een onderrok vinden die me geen stukken van mensen kost. Ongelooflijk wat ze daar voor vragen in de winkel. En deze is echt mooi !

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hallo Mme!
    Ik wil je even laten weten dat ik een link naar dit artikel van je heb gemaakt op mijn blog. Daarin laat ik de door mij gemaakte rokjes zien, naar aanleiding van jouw patroon. Je tutorials zijn super1 Dankjewel!

    Groetjes,
    Karin ---De Merle---

    BeantwoordenVerwijderen
  37. nancy14.2.11

    dat cirkelrokje ga ik zo rap mogelijk maken voor mijn dochtertje
    want het is een prachtig rokje

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Jolanda15.3.11

    Hallo mme Zsazsa, heel erg bedankt voor dit leuke patroon! Ik ben helemaal niet handig maar het is me toch gelukt om een rokje voor mijn dochtertje te maken. Ik ga er binnenkort ook een voor mijn oudste dochtertje maken, nogmaals bedankt!
    Groetjes Jolanda

    ps ik wilde een fotootje plaatsen maar dat lukt me helaas niet

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Anoniem17.3.11

    Geweldig! Ben niet zo handig (lees geduldig) op de naaimachine maar heb er al helemaal zin in!
    Snel naar de markt voor een kek stofje en dan mijn dochter blij maken!!

    groetjes, Miranda (NL)

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Anoniem22.3.11

    Hoi,

    Misschien een domme vraag, maar als ik een brede zoom wens in een andere stof,knip ik deze dan best op vorm uit of kan ik er ook een breed recht stuk aanzetten? Kwestie van wat zuiniger met stof om te springen...

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Jippie, de mijne is net klaar!
    En zo kan je zien, dat niet enkel kinderen er veel plezier aan hebben :)

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Hoi Mme,
    ik volg je blog al zo lang op afstand, tijd om ook eens een nootje achter te laten. Met dat zomerse paasweekend kriebelde het wreed om een luchtig cirkelrokje voor mijzelven te naaien.... mooi stofje gekocht, lengte en omtrekken wat zitten puzzelen,...
    Men neme: een lintmetertje om taille en co (de billen) te meten, men voege wat extra onzekerheid toe (plus meetfouten).
    Resultaat: een schoon rokske is maat XXXXL ;-) maar bon, elastiekske doet veel goed... de volgende keer beter.
    Tada,
    Fiikske

    BeantwoordenVerwijderen
  43. De uitleg is geweldig duidelijk. Ik heb 'm gemaakt en ben heel blij met het resultaat!
    Ik had wel geen idee wat je met zwangerschapselastiek bedoelde. De madammen van de Veritas ook niet. Ik deed het dan maar met knoopsgatenelastiek (of bedoel je dat?) en het werkt, dus dat is het voornaamste :-).

    http://missyn-84.blogspot.com/2011/04/zsazsa-cirkelrok-1.html

    BeantwoordenVerwijderen
  44. JillB17.5.11

    wauw, ik heb het gisteren op goed geluk geprobeerd (heb nog maar 1 rokje gemaakt hiervoor) en het resultaat was zowaar professioneel. En ik kan nog altijd niet geloven dat ik een tailleband heb aangestikt...Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. C. Noot4.6.11

    Ik heb net dit rokje gemaakt en het is echt heel erg mooi. Mijn meisje is er zo fier op! Dikke merci voor dit makkelijke patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Anoniem17.7.11

    ok.. de helft in nog onduidelijk maar ik ga 't proberen te maken voor mezelf(13):)

    BeantwoordenVerwijderen
  47. ik zou dus ook graag het cirkelrokje met tulle maken, maak je dan dezelfde rok in tule en maak je ze aan elkaar vast? Dank u voor de info!!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Ik zou twee aparte rokjes maken zodat je de rokjes ook apart kan dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Jenine6.8.11

    Wat een geweldig leuk rokje.
    Ik ben het voor mn dochter aan het proberen. t Is eerste deel is geknipt (heb alleen toen ik nog heel jong was wat genaaid, maar nu al jaren, lees 28 jaar??) niet meer.
    Maar heb zo'n zin in iets creatiefs.
    Als t gaat lukken wordt t haar verjaardagsrok!!
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Het bijft echt een geweldig ding, dit rokje, en ik kan ze ondertussen al bijna maken met mijn ogen toe :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Miranda20.11.11

    Na jaren toch maar weer eens aan het naaien geslagen. Niet te moeilijk met een cirkelrokje, dacht ik. Zeker na de enthousiaste verhalen op uw site.

    Heb schattig babyribje voor mijn dochter gekocht en met uw aanwijzingen een kwart cirkel gefabriceerd op patroonpapier. Nu legde ik dat patroon heel voortvarend op de stof, maar toen begon ik te twijfelen... Er passen twee patroondelen boven elkaar, goed beschouwd zou ik de rok daarom met een patroon van een halve cirkel ook in een geheel kunnen knippen. Dan heb ik geen zijnaden, dat vind ik wel mooi eigenlijk. Maar hoe komt dat dan met de recht van draad? Eigenlijk geldt dat ook als ik met kwart cirkels werk, of niet? Ik ben benieuwd naar uw advies!

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Anoniem20.12.11

    Waarschijnlijk ben ik te moe om na te denken, maar ik snap het tekenen van de lijn a al niet meer...Hoe lang moet die lijn worden? De heupomtrek van mijn dochter is 70 en ik wilde het rokje ongeveer 37 cm lang maken...
    Alvast bedankt voor uw reactie, Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Anoniem30.1.12

    Gelukt! En van de eerste keer. Alleen: de zoom. Hoe stik je een nette zoom in een cirkelrok? Strijken en spelden waren geen optie: ik blijf met lelijke 'neepjes' zitten of mijn cirkelvorm begint 'recht'op niets uit te lopen. En als ik het probleem probeer te corrigeren, eindig ik met nog meer neepjes. Zucht! Een ongelijke strijd. Dan de gemakkelijkheidsoplossing gekozen: een zigzagske onderaan. Overweeg nog een biaiske om 't wat properder af te werken. Maar blijft het vraagstuk van de ronde zoom...

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Anoniem12.3.12

    Een geweldig patroon. Maar wat te doen wanneer ik een aangeknipte tailleband wil, waar ik 6cm breed elastiek in wil doen?
    Alvast bedankt voor uw reactie, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Anoniem19.3.12

    Geweldig patroon! Ik heb het rokje zonder naaimachine gemaakt en hij is heel erg leuk geworden. Hier ga ik zeker meer van maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  56. ElsjePelsje19.3.12

    Zels na twee maal lezen snap ik er nog niets van.... maar dat zal dan wel aan mij liggen aangezien ik een ABSOLUUT beginner ben en op zoek naar iets makkelijks...
    Wel een fantastische blog by the way

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Was aan het googlen en zag jou site en hulp voor het maken van een cirkelrok(je)en moet alles even rustig lezen en dan kijken of het lukt voor de kleindochters :-)

    Alvast bedankt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Katrien24.4.12

    De voorbije jaren zowat op de buitenste ring van Saturnus geleefd (wegens eigenhandig een strobalenhuis gebouwd en intussen twee dochters op de wereld gezet, nog wel in uw eigenste Kempische dorpje), en nu ik terug in de wereld stap, blijkt er zoiets fantastisch te bestaan als uw patronen! Vandaag mijn eerste rokje afgewerkt, weliswaar niet in vier, maar in vierentwintig stappen (wegens baby en kleuter in huis, hm), maar oh zo content!

    BeantwoordenVerwijderen
  59. WennekesPen25.4.12

    Ik wil graag een eerste rokje maken en ben alvast begonnen aan dit patroon voor mijn beide dochters. Vraagje: mag ik de uitkomst van heupbreedte/6.28 naar boven afronden?
    Mijn dochters (4,5 jaar en 7 maanden) hebben zowat dezelfde heupbreedte, nl. 50 en 48 cm. Omdat de jongste in principe stukken sneller groeit wilde ik naar boven afronden, maar dat geeft toch een verschil van 3,5 mm tussen punt b en c, wat mij dan op de totale rok weer te veel lijkt. Help!

    BeantwoordenVerwijderen
  60. hey hallo eerts wou ik je bedanken. met jou voorbeeld heb ik al 3cirkel rokjes gemaakt vondt dat supper gemakkelijk om te doen en leuk groetjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Dank u voor deze prachtig tuto!!!! Zal u geïnteresseerd zijn als ik u de zwierrok in het frans vertaald!?

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Ik had nog nooit een patroon getekend, nog nooit stof geknipt en zeker nog nooit een naaimachine van dichtbij gezien. En toch heb ik gisteren, op enkele uren tijd 2 van deze rokjes gemaakt voor mijn dochter...Fantastisch goed geslaagd dus, deze uitleg! Waarvoor mijn eeuwige dank :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Mme Zsazsa, ik maakte het cirkelrokje-met-elastiek uit uw Boek en denk dat er op pagina 108 (vijfde druk) een foutje staat, of ik was toch in de war: het tweede bolleke bovenaan, zegt dat je voor de lengte van de tailleband in de tabel op p.13 moet gaan kijken, maar dat komt eerder overeen met de taille-omtrek, niet met de heupomtrek? Dus dat geeft problemen, zowel bij het vastnaaien aaan de rok, als bij het aantrekken.... Ben zo vrij geweest het aan te passen naar heupomtrek en het ziet er prachtig uit, thx!!

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Mijn rokje is bijna klaar maar nu reist mij de vraag hoe en wanneer stik ik mijn rits in de rok?
    Ik hoop dat ik niet te laat ben hiervoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Mijn rokje is bijna klaar maar nu reist mij de vraag hoe en wanneer stik ik mijn rits in de rok?
    Ik hoop dat ik niet te laat ben hiervoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  66. ik heb het rokje uitgetekend en op zich ging dit vrij gemakelijk...alleen....
    toen ik de halve cirkel ging controleren kwam ik niet op helft heupomtrek uit...
    hoe kan dit???
    ik heb heupomtrek 50, dus de helft zou op 25 uit moeten komen..
    nu zit ik op 50:6.28=7.96
    7.96 keer 2 = 15.92
    en dus niet 25...
    wat doe ik fout??
    ?????????????????
    S.O.S!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet niet de rechte lijn meten, maar de ronde onderkant, dus waar de zoom van het rokje komt.

      Verwijderen
  67. Hallo, zijn jullie soms Hongaars? Zo ja hebben jullie misschien tips voor mij hoe ik de typische "Kékfesto szoknya kan maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Anoniem7.10.13

    Even misschien een domme vraag :S Ik wil een rokje met een rits maar er staat dan meet de tailleomtrek, even eronder staat de heupomtrek; Welke moet ik nu gebruiken?

    Bedankt voor deze geweldige blog :)

    BeantwoordenVerwijderen
  69. Anoniem25.4.14

    Ik heb ook een vraagje, altijd als ik de taille band maak en precies afmeet, blijkt deze toch altijd te klein te zijn. Wat doe ik verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  70. Ik begin er binnen enkele dagen ook weer aan! Zo'n gemakkelijke rokjes! En onze dochter vindt dit model het leukst!

    BeantwoordenVerwijderen