woensdag 18 maart 2009

De moestuin in maart: Het plan!

Het plan
Vorig jaar deed ik nog een uitgebreide uitleg over vruchtwisselschema’s en toonde ik jullie het schema van de moestuin, ipv alles gewoon een perk op te schuiven gooide ik dit jaar alles om. De 2 perken met de doorlevende gewassen draaien nu mee in het schema en worden aardappelenperken, niet dat ik daar veel voordeel in zie want in de winkel vind je 25 verschillende aardappels waaronder zeker 5 biosoorten en de smaak van de aardappels, thuisgepoot (schoon woord hé, poten?) door mijn grootvaders kan ik mij niet echt herinneren.
Maar omdat iedereen aardappels in de moestuin heeft en ik enorm beïnvloedbaar ben komen er dit jaar aardappels uit eigen hof op tafel.
Voila, zo simpel zit dat.

Nog wat aanpassingen dit jaar, de paadjes zijn niet langer uit gras maar van gehakseld hout, en ipv bloemen staan er nu aardperen aan de zijkant.

Voor de rest blijft alles hetzelfde, zaaien, oogsten en opeten.
Smakelijk!

11 opmerkingen:

  1. Wat bof jij met zoveel ruimte voor een moestuin! ik ben een beetje jaloers.. lekker van eigen oogst eten van de zomer :) Succes met spitten, bemesten, zaaien en poten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi plan, mooi plan!
    Ik liep vandaag rond door mijn wildernis en zag al iets opkomen. Een meer ervaren tuinierster zei dat het riddersporen zijn. En de brandnetels heb ik tot soep vermalen (een echte aanrader, wat rook dat lekker!).
    De siererwten zitten er vandaag in, m'n Man heeft al ajuinen en penen gezet, het begint alweer wat te worden!
    En jij ook veel plezier ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. je kan nog gerust 'blommekes' kwijt onder de aardperen, het duurt toch even voor die uit de kluiten wassen (wat ze dan ook met verve doen) en zelfs 'volwassen' zijn ze aan de basis nogal slank. Kleur- en vrolijkheidsbommetjes als oostindische kers gaan daar zeker geen last van hebben... ;-) en bloemen brengen toch op alle mogelijke manieren 'leven' in de moestuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh 666BBQ, geweldige tip, daar had ik zelf niet aan gedacht.
    Ik ga wat goudsbloemen zaaien dan.
    En Oostindische kers en Afrikaantjes en wat is er zo nog.

    Het wordt Lente Marleen, het wordt lente!

    Merci Knofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Manlief (dat is hier - samen met zoondito - de moestuinier) zorgt er ook altijd voor dat er her en der in de moestuin bloemen staan. Dat maakt de moestuin (nog) aantrekkelijker om te zien.
    Op deze foto zie je behalve goudsbloem ook wat slaapmutsjes en bloeiende dille.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 'zaaien, oogsten en opeten'
    Dàt klinkt goed! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Yep, al de rest verzwijgen we.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Aardperen zijn heerlijk maar moeilijk weer weg te krijgen dus best niet in je vruchtwisselingsschema zetten. Want als je daar op zou spitten of frezen, dan geeft elk klein stukje een nieuwe steel. Dus: binnen de perken houden :-)
    succes,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. 't is niet alleen schoon maar brengt ook meer biekes en andere helpers naar de tuin, uw pompoenen en andere krijgen vanzelf meer aandacht en dus meer bestuiving en dus minder fronsen van "waarom krijg ik nu geen ...".

    Reukerwten is nog zo'n dankbare, met wat tijdelijke steun kan die de stengels en de ruwe bladen van de aardpeer misschien zelfs gebruiken om te klimmen (en terwijl ik dat hier zo schrijf bedenk ik dat ik dat zelf maar eens moet uitproberen dit jaar ;-) ) En zelfs van de banale stinkerkes zijn er mooie variëteiten (en die zijn ook goed voor de bodem). Komkommerkruid offer ik graag de vierkante meter die het zelf heeft uitgekozen.

    Aardperen zijn wel vrij herkenbaar als ze beginnen uit te komen dus als ze ergens staan waar je ze niet wilt hebben moet je gewoon regelmatig 'trekken', zonder noemenswaardig blad zal er niet teveel van komen. Ze in een "permanent/mise-en-plis-en-place" hoekske zetten met de rabarber, de kardoenen/artisjokken en asperges onder de legumen is waarschijnlijk nog handiger maar dat woekeren valt al bij al nog mee - goed opletten bij het rooien he dat je niet teveel knollen laat zitten ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Babs, ze staan opzij op een vast plaatsje dus.
    Maar ik ben wel benieuwd wat het gaat geven.

    666, ik laat mijn erwten klimmen tegen maïs en dat werkt goed.
    Ooh rabarber, dat ga ik ook weer proberen, maar dat mislukt hier elke keer weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De eerste keer dat ik hier kom lezen, toevallig gevonden... Ik plan ook een moestuintje te starten dit jaar, voor de allereerste keer in mijn leven. Benieuwd wat dat gaat worden! Ik kreeg hier alvast een paar goeie tips! Bedankt daarvoor!

    BeantwoordenVerwijderen