maandag 13 april 2009

Zsazsa, the pakket

Het pakket
Het pakket dus, daar gingen we het over hebben dacht ik.
Het pakket om zelf een zsazsa te maken wat zit daar zo al in?
-Gespen en riem voor één zsazsa, of je nu een XS of een XL bent.
-Een patroon (maten XS tot XL) met handleiding, ook voor dummies.
-En een handleiding over hoe de draagdoek aan te doen.

Dus je moet zelf enkel stof, velcro (25 cm) en vulling voorzien.
Voor de stof gebruik je best gewoon katoen en de vulling is van die kussenvulling, ofwel koop je dat in een plastieke zakske in een handwerkwinkel (duur) ofwel ontmantel je een kussen uit de Ikea.
Dat is't.

Een pakket kost 25 euro als je in België woont en 28 als dat Nederland is, verzending inbegrepen uiteraard.
U moet zelfs niet thuisblijven wanneer het verwacht wordt want het past netjes in de brievenbus.
Als je voor je zwangere zus ook een zsazsa wil maken kan je een pakketje riemen en gespen voor een doek bijbestellen tegen de prijs van 10 euro als je het tegelijk met jouw pakket bestelt of 13 euro als ik het apart moet opsturen.
Het is niet de bedoeling dat je doeken gaat maken om te verkopen.

Een doek is niet in één, twee, drie gemaakt, maar ik durf beweren dat het dankzij de handleiding vrij makkelijk is, zelfs voor naaisukkels.
Je moet wel in het bezit zijn van een degelijk naaimachien vermits je een paar lagen stof moet verwerken.

Ik ben bezig aan een soort van "Zsazsa DIY" FAQ, je mag mij dus ten allen tijden mailen met vragen en opmerkingen.
En geneer u niet, ik heb al vreemde vragen onder ogen gekregen.

De laatste zsazsaAls laatste test heb ik zelf deze doek gemaakt, blauwe ribfluweel met een rode katoenen binnenkant. De brede banden hebben een rood biezeke. Ribfluweel heeft niet zo'n goede naam als draagdoekenstof, het zou makkelijk scheuren, maar omdat een zsazsa overal dubbel is heb ik het er toch op gewaagd en heb ik er wel alle vertrouwen in, maar weet dus dat het afgeraden wordt.
Hier en hier kan je misschien inspiratie opdoen als je geen idee hebt welke kleuren te gebruiken.

Een zsazsa kan je gebruiken vanaf een paar maand tot een paar jaar.
Ik heb zelf maar gedragen tot Jef anderhalf was omdat hij toen liever zelf stapte.
Je kan deze doek alleen op je rug gebruiken, maar geloof me, het is de moeite waard.
Het is een frisse doek die je schouders vrijlaat zodat je meer bewegingsvrijheid hebt dan wanneer er banden over je schouders gaan en het verstopt buik en borsten, wat wel meegenomen is in de eerste maanden na een bevalling.

Mail mij voor meer vragen (of stel ze hier zodat iedereen kan volgen) of om een pakket te bestellen.

Groetjes,
Uw bezige Mme Zsazsa

64 opmerkingen:

  1. geweldig ! Maar katoen ? Gewoon katoen uit de ikea bvb ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voila sé, de eerste stoeme vraag is al binnen. ;-)

    Ja gewoon katoen, dik, dun, mooi, lelijk, maakt eigenlijk allemaal niet uit.

    Ik heb die blauwe wat dikker gemaakt (ribfluweel dus) gemaakt omdat ik in een koudere periode ga beginnen te dragen (ik beval eind augustus, dus verwacht ik de baby tegen oktober op mijn rug) en dan zitten die beentjes lekker warm weggestopt.

    Als je maar één doek gaat maken zou ik voor twee dunne lagen katoen gaan, dan is het niet te warm in de zomer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er heel tof uit! 'n Suggestie: misschien kan je ook nog andere patronen op de markt brengen? Ik heb alvast interesse in de oudemannekesbroekjes en in 't blauwe zomerjasje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoe sluit het vooraan?

    Ik beval begin september, en volg je blog al een dik jaar,
    Zie het wel zitten om een zsazsa doek te maken,
    zit het echt heerlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vooraan heb je eerst twee gespen en dan twee lappen stof met velcro.

    En dan bind je nog een band in je taille.
    Je moet maar eens op de tweede link klikken daar zie je vanalles wat.

    Ik vind een zsazsa geweldig, maar ik heb ook al mensen gehoord die het niet zo leuk vinden, dus mss eerst eens bij iemand proberen?
    Eva van de doekentheek.be (Gent) heeft een paar zsazsa's om te testen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. monique_mv316.4.09

    Hoera! Goed werk, Mme Zsazsa!
    (En je hebt nog meer mail :))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Maureen16.4.09

    Jaaaaah!! Je heb nog meer mail;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Evelien16.4.09

    Hoi,
    de link naar je mailadres lukt me niet, ik heb een nieuwe computer en moet dat mailprogramma nog eens goed bekijken. Kan je het eens gewoon doorgeven?
    Bedankt! Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Anoniem16.4.09

    MmeZsazsa@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb een draagdoek gehad die over één schouder ging maar vraag me echt af of deze bij mij zou blijven hangen. Ik ben normaal heel inimini smal en heb ook niet heel veel heup.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Katoen dus. Maar, als je een lap stof koopt in bv de kringloopwinkel, hoe weet je dan of het echt katoen is?
    Verder sluit ik me aan bij An voor de patronen van de broekjes enzo

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goh, katoen dat haal je er wel uit hoor, het moet niet per se katoen zijn, het mag gewoon niet rekken en van katoen ben je zekerder van de kwaliteit hé. Als je oude lakens ed koopt dan is dat bijna altijd katoen.

    Inge, het heeft er eigenlijk niet veel mee te maken of je smal bent of veel of weinig borsten hebt, ik dacht dat eerst ook, maar intussen heb ik vrouwen met weinig borst gezien die graag met een torsodrager dragen en vrouwen die precies gemaakt zijn om met hun borsten en achterste te dragen en die kunnen er geen weg mee.

    Wie niet waagt niet wint zeker? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik lees al een heel tijdje mee op je blog, maar reageerde nog niet eerder. Ik krijg elke keer zin om creatief te zijn (terwijl ik, eerlijk gezegd, helemaal geen creatieve ben, eerder het type met de 2 linkerhanden) of er in te vliegen in de tuin als ik op je blog langskom. Wat ik dus écht niet snap: waarom noem jij jezelf ontzettend lui??! Je hebt alleszins meer energie dan ik: als ik hier zo lees wat je allemaal gedaan krijgt in je tuin, ben ik daar als tuinliefhebber wree jaloers op!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ok, ik ben van het bebberig type, dus doe mij ook maar een pakket, hoewel ik nog maar net een nieuwe draagdoek heb gekocht. Baby op de rug en 2 armen vrij, dat lijkt me een geweldige ervaring, kan ik dan de was ophangen? En nu nog een hele intelligente vraag: hoelang kan je zo rondlopen zonder (rug)pijn? Alhoewel, laat maar zitten, het antwoord, lange wandelingen zijn aan ons niet besteed met 5 kinderen...
    en duim voor mij dat onze jongste NIET snel leert lopen en dat hij nog heeeellang wil rondgedragen wil worden met al die nieuwe draagdoeken...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. tantehilde: ik heb mijn zoontje soms uren aan een stuk op mijn rug gedragen in de zsazsa.

    En ja je kan daar de was mee ophangen, strijken, koken, opruimen, naar de dierentuin (x2039) gaan, met de oudere kinderen naar de speeltuin, verhuizen, ...

    Maar ook lekker genieten van dat klein warm lijfje met die kriebelhandjes tegen je lichaam.

    Ik ben wel blij dat ik nog een 'made by madame zsazsa' versie heb want handig met naald en draad ben ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nele, nog efkes, als je katoen koopt in de kringloopwinkel moet je wel goed zien dat de stof nog van een goede kwaliteit is en niet gaat doorscheuren op de plaatsen waar je naait.
    Stpf die heel veel uitgewassen is (lakens bv) is niet meer zo betrouwbaar.
    Wat ik doe bij stof van twijfelachtige kwaliteit is als andere laag een goede degelijk katoen nemen, dat al de balast niet op één stof terecht komt.

    Els, ik ben lui, geloof me, maar ik geef blijkbaar een heel energieke indruk.
    Het is een kunst. ;-)

    Tante Hilde, merci merci! Mail je me je adres eens aub.

    Ook merci voor Miss Ellie!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. chapeau!
    knap wat je allemaal doet!
    ik vrees dat uw definitie over luiheid toch niet dezelfde is als de mijne ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi!

    Graag je advies. Ik heb een klein wurmpie rondlopen van 9 maanden. Ze stapt nu al rond de tafel, maar vind gedragen worden vaak toch het lekkerste.

    Heb je Jef ook vaak nog gedragen in die doek toen hij kon lopen?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Kim, ik heb Jef gedragen tot hij anderhalf was, in allerlei draagdoeken waaronder de zsazsa, dus normaal mag dat geen enkel probleem zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. nog een stoeme vraag: Ik draag Lili (ondertussen toch al 2 jaar geweest, maar een lichtgewichtje) nu met de Kubeba van Vermiljoen. Die Kubeba past mij eigenlijk perfect, met welke maat van de Zsazsa stemt de Kubeba overeen?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Goh euhm euhm, blijkbaar wordt de kubeba in verschillende maten gemaakt want sommige mensen spreken van een grote en een kleine, dus ik zou dat zo van hier niet kunnen zeggen.
    Meet hem eens als je wil, dan zal ik het eens meten op mijn patroon.
    Gewoon bovenaan meten, met eventueel de cm's eraf of erbij die hem perfect zouden doen sluiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. wat vind ik dat nu erg dat ik niet kan naaien. Ik heb zelfs geen machine. Ik ben zelf een enorme fan van draagdoeken geworden, alleen ak omdat de enige manier is dat mijn mats qtopt met huilen. Als er soms handige mensen zijn die er voor mij een in elkaa willen steken, laat maar weten...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik kan je wel een e-mailadres bezorgen van iemand die dat wel wil doen, laat maar iets weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. dat is goed, geef het maar door!
    dit is mijn email aderes: evy.driesen@telenet.be

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Anoniem26.4.09

    Kan je wat tips geven waar mooie stofjes te vinden?

    Waar heb jij trouwens die mooie stofjes gevonden toen je nog de zsazsa's zelf maakte?

    Bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik maakte de zsazsa altijd in 100% katoen, zonder print of andere speciale dingen. Op markten in Nederland koop je de goedkoopste stof die ook nog mooi is. Je hebt nu ook geregeld een stoffenspectakel waar ze altijd wel ergens mooie katoen verkopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Maureen28.4.09

    @lenne en roos

    Mmw Zsazsa heeft echt een hele goede beschrijving erbij gedaan. Ik heb nog nooit iets gemaakt met een naaimachiene en ik ben nu bijna klaar met de Zsazsa! Hij is natuurlijk niet zo mooi gestikt, maar dat zie je alleen van dichtbij;)(hoop ik). Dus ik zou zeggen probeer het!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Maureen28.4.09

    Mme Zsazsa,

    moet ik nog rekening houden met iets als ik mijn 8 weken oude dochtertje in de zsazsa ga dragen?

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Anoniem30.4.09

    De anonieme van 26/04 nog eens.

    Mme Zsazsa, heb je misschien nog wat stofjes liggen waarin je de zsazsa's vroeger maakte?
    Dat vind ik dus nóg gemakkelijker dan zelf op zoek te moeten gaan naar een stofje.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Anoniem, als je echt geen idee hebt van de stof, ga dan naar de Ikea en koop de goedkoopste effen katoen, ik geloof dat die 3 euro de meter kost. De stof is wat stugger maar dat maakt eigenlijk helemaal niet uit.
    En ze hebben daar leuke kleuren in!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Mme zo'n biezeke, hoe doe je dat? Vond het ook al zo tof bij Jef zijn jasje. Is dat speciaal lint of biais die je ertussen stikt of ...? Zou dat ook eens willen proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. An, dat is een speciaal lintje met een koordje in dat je tussen de naad stikt, ik heb geen idee van de naam.
    Ik heb het vandaag nog zien liggen in de Veritas tussen de andere lintjes en het kostte 0,75 euro per meter.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Bedankt, dan ga ik daar eens kijken. En stik je dat er dan met een ritsvoetje aan ofzo?

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ah, goei vraag, neen je stikt dat gewoon tussen de twee delen die je aan elkaar stikt met een gewoon voetje. Dat is net 1 cm breed (zonder dat gevulde stukje dat er tussen uit komt) dus je moet daar niet echt bij nadenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. paspelband heet dat volgens mij (zie noeks webshop)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Lies8.5.09

    Hoeveel stof heb je nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
  37. 4 meter ongeveer, 2 keer 2 als je met twee kleuren werkt, je hebt wel veel overschot in de breedte dan, maar je hebt de volledige lente nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik wil eens proberen een zsa zsa te naaien van een afrikaanse kitenge. Deze zijn maar 110 breed. Heb ik dan toch genoeg aan 4 meter?

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hangt van je maat af, als ik uitga van een XL heb je zeker al 2 meter nodig voor de buitenkant, dan nog 2 meter voor de binnenkant maar dat mag een andere kleur/stof zijn en dan heb je nog 2 meter op 60 cm nodig voor de brede banden maar die mogen ook in een andere kleur zijn voor wat contrast.
    Dus als je alles in dezelfde stof wilt doen dan moet je 6 meter hebben, net omdat de stof zo smal is.

    Ik zou de brede band in een kleurtje doen dat in de kitenge voorkomt en die kleur dan ook voor de binnenkant gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Jeetje, wat ben jij snel!! Bedankt voor de informatie. Ik sluit me aan bij de andere forumleden, lui is een rekbaar begrip. Complimenten voor alle leuke dingen die je doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. annelies11.6.09

    en das gemakkelijk om die zelf en alleen aan te doen, inclusief het kindje?

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Ja, het is een van de handigste rugdragers om aan te doen.
    Je kindje zit vastgemaakt aan de doek, in tegenstelling tot alle andere rugdragers.

    Het is de ideale rugdrager om te beginnen met rugdragen vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Dag Madame, wel, eindelijk heb ik de patroondelen eens bekeken en mijn (geleende weliswaar) kubeba ermee vergeleken. Maar ik kan er dus niet aan uit he. Ik weet dus niet welke maat ik moet nemen om een vergelijkbaar model als die kubeba te hebben. Nu heb ik de kubeba opgemeten. De bovenrand meet ongeveer 1.40m. Ik heb gemeten net onder de verdikte bovenrand, en enkel de stof, dus niet de gespen enzo erbij. Als ik die kubeba dubbelgevouwen op het patroon leg komt ie overeen met een small maar dat lijkt mij niet echt te kloppen gezien mijn heup- en borstomvang :-)Waarschijnlijk is uw Zsazsa toch wel iets anders dan zo'n kubeba, en er zitten ook van die neepkes in die kubeba die ik er natuurlijk niet heb bij gemeten. Help mij! Welke maat?!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. En de Kubeba past perfect?
    Dan moet je een M nemen, als je nog velcro over hebt wanneer hij toe is dan pak je beter een S.
    Maar ik heb daar dus een geweldige handleiding bijgestopt waar een tabel in staat over welke maat te nemen bij welke borstomtrek. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  45. owkey, ik was dus te tam om eerst die handleiding te lezen he...as usual zou ik er weer gewoon aan beginnen en wel zien hoe het gaat. Ik lees eigenlijk nooit handleidingen, maar ik zal mijn leven beteren in plaats van anderen te ambeteren met stoeme vragen :-o

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Ik wil eigenlijk de zsazsa gaan maken voor mijn jongste dochter: zij wordt in september al 2. Is dat nog de moeite denk je? Ik draag haar nu veel met de sling, nooit een andere doek gebruikt.
    Heb je de pakketten ook op voorraad? We gaan half juli op vakantie en wil hem dan natuurlijk wel af hebben ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Annemarie, ik droeg toen Jef al niet meer, dus ik zou er dan niet meer aan beginnen. Als er ooit nog een nr twee komt dan zou ik hem wel maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Ik zag er vandaag iemand mee fietsen! De vraag is dus: is dat veilig? Doe jij dat? (er zat een kindje in, voor alle duidelijkheid)
    bij buikdragen mag het niet, maar toen ik er even over nadacht leek het wel ok op de rug..

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Eigenlijk mag het niet en moet een kindje in een ding op uw fiets worden vastgemaakt.
    Maar ik vind een klein boeleke véééél veiliger op uwe rug omdat een fiets al wel eens valt maar de fietser zelf veel minder, ze hebben ook minder last van de schokken, ikzelf steek een baby dus nooit in zo'n fietsstoeltje maar altijd op mijn rug.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Mme, zou het niet interessant zijn om een soort FAQ op uw blog te zetten? Ik ben dus bezig aan mijn draagdoek, goed op tijd want mijn jongste dochter wordt al bijna 2,5 en we vertrekken morgennacht op vakantie. Ik zit dus al uren achter mijn naaimachine tot grote ergernis van mijne vent. Hij is dus zo goed als af, ging echt heel goed...maar nu! De vulling! Ik heb dus geen idee hoeveel spul ik daar moet inproppen he! Ik zit al een hele tijd te turen op uw foto's van de zsazsa's maar het lijkt alsof mijn hoofdsteun zo slap is...Ik gebruik vulling uit een zakske van de Hema (had ik nog staan, toen had ik nog geen weet van uw zeeman-tip). Als ik de doek dichtdoe met het klittenband dan zitten er allemaal fronskes in de bovenband, heb ik het dan niet genoeg gevuld? Of is dat de bedoeling zo? Of wordt dat allemaal strakker eens er een bengel in zit? Is het de bedoeling dat de stof strak staat, dat het dus eivol gepropt is (behalve onder de armen)? Help mij aub, snel! want de gespen moeten eraan!

    BeantwoordenVerwijderen
  51. hij is anders wel heel mooi aan 't worden zenne!

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Awel ik wou een FAQ doen maar niemand heeft Q's.
    Uw vraag dus, het midden moet echt heel stevig zijn en dan minder en minder.
    Ik hoop dat ge geen anderhalf uur hebt zitten wachten?

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Annelies19.7.09

    De mijne is ondertussen al een tijdje af en ziet er geweldig uit. (al zeg ik het zelf)
    Je gebruiksaanwijzing is zeer handig!
    Eind oktober moet ik bevallen en van zodra de baby erin kan zal ik eens een fotootje doorsturen.
    Mijn man ziet het namelijk niet zitten om met onze anderhalfjarige dochter te poseren. (flauw he, ik weet het ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  54. leuk deze "doorklik-foto" met luiers aan lijn.
    wanneer was de due date ook alweer?

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Mijn zsazsa is eindelijk klaar. Voor een naaisukkel als mezelf, was het een parcours met hindernissen.
    Zo ging ik stof kopen en nam mijn zsazsa-envelop mee (omdat ik op voorhand niet gemeten had hoeveel stof ik nodig had) en vergat dan in de winkel mijn envelop.
    Toen ik er eindelijk aan begon, knipte ik te snel, waardoor te weinig stof en hup dus weer terug naar de winkel.
    Kocht paspelband, voor dat mooie biesje, maar ben er ook twee keer voor kunnen gaan, want kocht eerst te weinig.
    Zucht. Maar hij is afgeraakt en is toch wel mooi, op een paar schoonheidsfoutjes na. En nu is mijn fototoestel gestolen/verloren ? zodat ik nog eens geen foto kan doorsturen.
    Een paar tips :
    -volg ALTIJD de precieze instructies van madame zsazsa
    - klittenband in de kleur van je doek vind ik echt wel een must (heb ik dus niet, wil ik nog vervangen)
    - als je werkt met paspelband, doe je dat best met de lange bindreep, dat is het gemakkelijkst en heeft het meeste effect.
    Tot slot : het gebruiksgemak : super ! Het voelt comfortabel, inderdaad heel fris want schouders vrij, en is ECHT gemakkelijk om alleen aan te doen (wat niet zo is bij mijn ERGOcarrier. Als je rugdraagt met een ERGO worden je borsten - voor zover die enige omvang hebben - ook zo geperst onder die gesp : geen zicht, zit dus allemaal goed bedekt bij de zsazsa)

    BeantwoordenVerwijderen
  56. HA, voila, zo hoort u het ook eens van een ander!

    BeantwoordenVerwijderen
  57. mme, ik ga subiet zo'n pakket bestellen. voor mijn dochter die zo vriendelijk is om in Ierland begot een kindje te gaan kopen. ze is wel super smal en tenger, geen probleem voor jouw zsazsa?
    ik zie ook dat je hem alleen op je rug kan dragen, heb je tips waar ik een goeie draagdoek kan vinden (of maken) voor de eerste weken? merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Vinden: de tricot slen
    Maken: de sling

    De slen vind je in de meeste babywinkels en de sling kan je redelijk makkelijk zelf maken als je ringen koop, bv bij ringslingshop.nl, je kan een sling ook kopen bij MisterMirko.be of oo-jipie.be.

    Gefeliciteerd trouwens!!

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Anoniem21.2.10

    Wil je schip naar de VS? Ik heb gespen. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Helena31.8.10

    Hallihallo,
    nog een paar vraagjes over dé Zsazsa 1) Kan je de Zsazsa ook dragen als je zwanger bent ?
    2) Kan Manlief ook de Zsazsa aan of zijn taille/heupen/borsten eerder aangewezen om dit model vlot te kunnen dragen ?
    3) Indien ja op vraag 2 : Manlief is groot en breed, ik ben klein en smal, kunnen we dezelfde Zsazsa aan?
    Een torsodrager lijkt me een mooie aanvulling van onze draagdoeken hier in huis.
    Groetjes S

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Ik zou niet met de zsazsa dragen als je zwanger bent, ik vind dat nogal een eng idee die band op je buik.

    Er zijn mannen die dragen met de zsazsa, maar niet veel, borsten zijn idd nogal handig, dus als je een zsazsa maakt zou ik hem eerder op jouw maat maken maar met langere banden zodat je man hem zou kunnen aandoen.

    BeantwoordenVerwijderen