woensdag 12 augustus 2009

Smalle Jef showt een najaarsbroek.

Spring!Ik moet hem precies eens wat meer eten geven, mijne smalle Jef, maar eigenlijk is hij alleen wreed gespierd met geen grammeke vet, helemaal de mama.
Maar allee daar gaat het niet over, het gaat over de broek, een broekje uit stevige katoen met hier en daar een wit biezeke en een ingestikt plooike om keurig te starten in het nieuwe schooljaar.
De biezekes zitten onderaan de pijpen en vooraan en achteraan aan de zakken, tof, al zeg ik het zelf.
Ik heb er geen paspelband voor opgeofferd maar gewoon een strook witte stof geknipt en dubbelgestreken want als je niet met bochten zit dan moet zo'n bandje niet zo nodig. Het wit biezeke aan de voorste zakken is eigenlijk de binnenzak die komt piepen, volgens mij veel makkelijker dan met een paspelband te werken.
Een broek .... met zakken!

Wacht, nog wat over die zakken, Eloleo ruilde een tas tegen een broek van Annemie, nu moesten er in dat broekje zakken zitten en in het patroon waren de zakken niet inbegrepen, dus vroeg Annemie of dat moeilijk was om daar toch een broekje met zakken van te maken, ik zei: "Bah, neen" en maakte de volgende handleiding, misschien dat u er ook iets mee bent?

tekenen
Neem een broek met zakken uit de kast zodat je dit er ten allen tijden dit erbij kan nemen om te bekijken.

1. Niet bepaald noodzakelijk, maar op deze manier kan je de exacte vorm van je zak bepalen.
Reconstrueer de patroonlijn, dwz teken op het patroon de lijn waarop je stikt, meestal is dit 1 cm naar binnen, in de stikvolgorde of in de beschrijving staat altijd hoeveel naadwaarde inbegrepen is. Soms is er geen naadwaarde bijgetekend, maar dan staat dit er ook duidelijk in.
Als je hier je hoofd niet over wil breken, vergeet dan de rode lijn en begin bij stap 2.
2.Teken de vorm van je zak (de rechtse rode lijn) dit kan een gebogen lijn zijn zoals hier, een hoekje of een rechte lijn, alles is goed. Teken ook de links rode lijn, tot hier komt de zak. Van deze lijn zie je aan de buitenkant niks.
Maak de zak diep genoeg.
3. Teken parallel met de lijn aan de rechtse kant een tweede lijn op exact 1 cm.
Een geodriehoek is hier handig bij.
Gom de originele lijn weg maar laat de eerste en de laatste cm staan (hier rood), dit worden knipjes.
4. Klaar, haal er nu de 3 patroondelen uit zoals op de tekening.
Neem de knipjes van stap drie over op de inkijkzak.
De broek en tegenzak passen precies op elkaar.
-Knip de patroondelen uit de stof, als je met een stugge of dikkere stof werkt gebruik dan voor de tegenzak een andere stof, dunne katoen of eventueel zelfs voering. Knip de knipjes 5 mm in, in de inkijkzak.

stikken
1. Leg de tegenzak op de broek met de goede kanten op elkaar en stik vast, alleen waar de rode streep staat.
Maak bij al de rondingen knipjes tot op 2 mm van het stiksel.
2. Flap de tegenzak naar achter, strijk eventueel het stiksel plat en stik vast op +/-5 mm aan de goede kant van de broek.
3. Leg de broek met de vastgestikte tegenzak op de inkijkzak, de knipjes moeten exact overeenkomen met de rand van de zak, zowel bovenaan als opzij. Stik vast (boven en links)
Je hebt nu terug het precieze patroon waar je mee begonnen bent.
4. De zak moet nog toegestikt worden, flap hiervoor het broekdeel omhoog/uit de weg en stik of zigzag van boven tot onder vast.

----

Als je een biezeke wil aan je zak zoals hier, dan kan je dat doen met een paspelband of je kan dat (volgens mij) veel makkelijker doen door je tegenzak in de kleur stof te nemen van het gewenste biezeke. Bij stap 2 laat je de tegenzak dan een beetje piepen en stik je het zo vast, je doet dit door de stof wat te rollen tussen je vingers, ook niet teveel want dan gaat de naad opfrommelen. Eerst eens opentrekken en dan fijntjes de tegenzak wat naar boven rollen lukt best goed na wat oefening.
Let wel: Je zakken passen dan niet meer perfect aan elkaar, bij stap 4 ga je zien dat de inkijkzak ongeveer 5 mm langer is, maar dat geeft geen problemen voor het uiteindelijke resultaat.
Bij stap 3 leg je de rand van het broekdeel op de knipjes van de inkijkzak, niet het biezeke, want dat is er extra bijgekomen.

Begrijp je?

32 opmerkingen:

  1. sodade13.8.09

    Begrijpen?
    Nièèèt, de balle, maar erg is dat niet. We gaan voor het statement van de Huisvrouw. U bent een parel
    ;)
    (doe haar placenta eten, hé! Hoedanook!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Chinees voor mij, maar ik kijk wel naar de prentjes... Als dat manneke niet de halve vrouwelijke kleuterschool achter zich heeft lopen, zullen het toch de juffen zijn die 'oh & ah' roepen als hij weer zoiets hip aanheeft. Coole Jef. Echt een tenueke om grote broer in te spelen.
    Liefs
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zou me geen zorgen maken over dat mager manneke! Ik heb ook een mager meiske rondlopen met geen grammetje vet aan :)

    En placenta doen eten, goh voor sommigen misschien een delicatesse, ik ga er toch voor passen indien het aangeboden zou worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kijk, dat zijn nu schone jongensbroeken, zie. Daar zijn zo veel klachten over, dat er geen schoon gerief te vinden is voor jongens, en daarom ben 'k van plan volgend jaar op de kunstsuperette een kraamke met jongensbroeken te houden. Dat ingestikt neepke was ik al helemaal van plan van je over te nemen, dat bespaart die mama's strijkwerk. En die biezekes dat doe'k in Myarn haar broeken ook, en jij doet hier alles ineen.

    Oh ja, en wij hebben een stukje placenta gebakken na de geboorte van Alba, brest wel lekker, al blijft er zo'n idee aanhangen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jeuj, weer een schoon broekske! Zalig, de inspiratie die hier te halen valt. Als ik de tijd vind, maak ook nog eentje voor mijn ventje zijn allereerste schooldag. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vermiljoen, ik ben er ook over aan het denken, maar ik zal waarschijnlijk wel weer te lui zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel leuk broekje!
    En wat een coole en fotogenieke jef!

    Laat maar weten als de kunstsuperetteplannen doorgaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. amai, dat lees ik eens als ik véél courrage heb, en als ik het vier uur sukkelen aan een stomme rits als die van gisteren verwerkt heb. Het probleem lag hem dan nog niet bij wat ik dacht, maar omdat ik, ojee, een naad wat scheef had gestikt. Als dat ook al niet meer mag :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. zakken !! net wat ik nodig had!!

    mijn zoon 's lievelings-short is bijna te klein, en wat had ik (als totale dummy) deze broek graag ne keer nagemaakt :-)

    ik zie mezelf al naar de winkel gaan.. zo'n stofke als dit aub :-)

    totdat bleek; de broek was niet perfect, er moesten zakken in !
    het perfecte excuus om mij niet aan de totale afgang te wagen :)

    en nu lees ik dit ..
    ik versta niets avn de terminologie maar wat zien de tekeningskes er simpel uit !!

    hoe hou ik mijn innerlijke zelve tegen????

    kan ik nergens zo iets bestellen ??
    dit nagenaaid in een maatje groter ? :-)

    ik ben alleen ideeën .. uitwerking is niks voor mij :(

    BeantwoordenVerwijderen
  10. mo, mijn reactie doen raar.
    We zouden het samen kunnen doen, de reden dat ik het doe is omdat ik vermoedde dat jij er te lui voor zou zijn, schat.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh, neen ik doe niet mee aan massadingen.
    Doet gij het maar apart, dan kan ik bij u broekskes kopen. En terwijl peinzen over hoe tof het had geweest als ik mee had gedaan. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Om maar efkes te zeggen dat Annemie haar zakken met biezeke - met uw handleiding erbij - inderdaad heel goed gelukt zijn. Helaas zijn de foto's ervan mislukt want het model bleef niet zitten voor een close up.
    Voor de rest moedig alle creatievelingen HEEL HARD aan om dit soort jongensbroekskes te maken en te verkopen op de kunstsuperette (of elders, let me know). Ik koop verzekers!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. koel, nen teckel ...
    naaien is (onder deze vorm) niet aan mij besteed ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mme, zou je a.u.b. zo lief willen zijn ook even te expliqueren hoe je die omslag onderaan hebt aangepakt? Ik kan maar geen volgorde bedenken waarbij ik zowel een biezeke als een plooi kan maken :-/ Alvast merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik snap er niks van maar ik vind het resultaat ongelooflijk prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. knap ! de broek èn de zoon
    ik probeer er ook zo een te knutselen tegen het najaar. zo'n broek bedoel ik natuurlijk, want een zoon heb ik vorig najaar al geknutseld ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wat is dat, kunstsuperette? en waar en wanneer? dan kom ik bij u broekskes kopen Vermiljoen!

    de Jef is wel het ideale model, toffe foto's seg

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Madam, wederom een geweldig broekske. Maarre...door dit soort posts krijgt mijn naai-zelfvertrouwen een serieuze deuk...en ik maar denken dat ik zooooveel vooruitgang heb geboekt in die 9 maanden dat ik naai...Ik snap er geen reet van, echt. Gelukkig heb ik enkel dochters...oef!

    De kunstsuperette is in Gent, in juni geloof ik...nog even geduld dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Vermiljoen: meende gij da nu? Placenta gegeten? Gij bent gewoon ne nep-vegetariër...bedrieger ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Anoniem14.8.09

    schoon! (jef en de broek en jef)
    zeg, zijn jef zijn benen te lang geworden voor een hemdsmouwbroek?
    dat hebben we nog niet gezien hier!
    of kan je gewoon de link nog eens geven naar de hemdmouwbroek, ik ben die kwijtgeraakt en wil hem wel nog even zien

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ik dacht ook eerst HUH bij de handleiding maar "al doende" is het allemaal heel duidelijk! Doen!

    Oh en ja Jef heeft weer een geweldig broekje!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. De link naar de hemdsmouwbroek: http://www.luvinthemommyhood.com/2009/05/theres-no-such-thing-as-leftovers-pants.html

    Eloleo, ik vind het anders toffe foto's!

    An, bij het volgende broekske zal ik eens foto's trekken.

    Meisjesmama, maar gij kunt dat zonder handleiding jong!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Een coole Jef met een coole broek, sjapoo zenne. Als ik ooit een zoon maak, kom ik bestellingen doen ! Kleren naaien, daar wil mijn knutselverstand nog niet goed in mee, maar mag ik even zeggen dat uwen hof er schoon bij ligt ?? Amai ! Wij zijn volop bezig met de onze, maar nog veel werk, dus uw schoon groen viel me direct op. En den hond natuurlijk, wat een tof beestje !

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Pingu17.8.09

    Ik heb hier eigenlijk niks zinnigs op te zeggen, behalve dat ik al langer jaloers ben op uw fantastisch mooi handschrift.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik heb pas uwen truk van de nep-paspel schaamteloos nageaapt! Ging dat gemakkelijk seg! Als ik het hier voor 't eerst las leek me dat aartsmoeilijk en vooral veel gepruts maar het is volgens mij veel gemakkelijker zo dan met echte paspelband!
    Merci he!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Makkelijk hé, en schoon ook.
    Het voordeel van paspelband is dat je dat wel aan beide kanten ziet, maar dat hoeft hier niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Anoniem12.3.10

    waar haal jij die mooie patroontjes voor de broeken en zo? of maak jij die helemaal zelf? is moeilijk te vinden zo van die sobere patroontjes...
    groetjes en proficiat met je fantastische blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik heb dat idd zelf gemaakt, kan je geen Knippiepatroon vereenvoudigen?

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Anoniem13.3.10

    mja, heb ik al 2x geprobeerd, maar het wordt toch steeds niet "het van het". er is precies altijd iets mis mee... wrsch doordat die patronen bedoeld zijn om vol lelijke zakken en stiksels etc. te staan, het zijn soms van die halve legerbroeken, ook steeds zo wijd... missch moet ik het nog eens proberen met een gekocht broekje erbij die wel redelijk goed is van model?
    ben ook wel nog een superbeginneling, dus daar zal het ook wel aan liggen natuurlijk... ;-)
    alvast bedankt voor je antwoord!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Herlinde18.2.11

    WAT EEN MOOI BROEKJE... heb je er echt geen patroon van of zou je er geen patroon van kunnen maken??
    Dan kan ik aan de slag als beginner!!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Anoniem5.5.12

    Wat een mooie broek,ik zou dat patroontje ook wel willen om het eens te proberen,grtjs dominique

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik sluit me aan bij de voorgaande posts...

    BeantwoordenVerwijderen