vrijdag 14 augustus 2009

En nog eens labels

MaatlabeltjesEerst was er een doos in een kast, toen was er een doos in een kast die niet meer dichtging en dan kwamen er nog een hoop zakken bij. Om maar te zeggen dat ik niet bepaald volgens een deftige methode de te kleine kleding van Jef bijhield. Met die doos werd ik vorige week geconfronteerd toen ik eens snel al de babykleding ging sorteren. Dat viel dus dik tegen.
Ondertussen zit alles in zakken met vooraan de maat er op geschreven, doen jullie dan dan meteen of is er nog een betere manier?
De zelfgemaakte kleding was niet zo simpel in zakken te steken omdat ik meestal niet echt een idee had over de exacte maat en zo komen we bij de bovenstaande foto!
Vanaf nu krijgt elk zelfgemaakt kledingstuk een maatlabeltje en momenteel zitten we aan maat 104.
Waarschijnlijk kan je in fourniturenwinkels lintjes kopen waar maten op staan, maar zelfgemaakt is leuker, ah ja.

En dan zijn er verschillende mogelijkheden, je kan met je machine de maat borduren op een lintje, met een iets "deftiger" machine moet dit kunnen. Je kan op je computer een leuk lettertype kiezen en het afprinten op stof, maar sinds we een laserprinter hebben is printen op stof niet meer mogelijk (en dat heeft even geduurd voor ik dat doorhad), je kan printen op transferpapier en het dan op stof strijken (ook niet mogelijk met een laserprinter) en je kan waarschijnlijk nog een hoop andere dingen, maar ik maakte een stempel.

DIYHier kan je zien hoe.
Voorheen gebruikte ik een simpel stempelkussen als inkt, maar het kan ook met echte textielinkt* wat uiteraard beter geschikt is voor zo'n dingen.
Het heeft even geduurd voor ik doorhad hoe je dat het beste aanpakt maar deze manier blijkt aardig te lukken.
1. Zorg dat de te bedrukken stof op een harde ondergrond ligt, plak het eventueel vast.
2. Maak een stempelkussen, bv door een lapje stof rond een kartonnetje te rollen, maak het stempelkussen niet te zacht anders komt er ook inkt op de delen die niet mogen afgedrukt worden.
3. Gebruik niet teveel inkt, om dezelfde reden als 2.

Wanneer het droog is fixeer je de inkt door er een stuk bakpapier op te leggen en heet te strijken, plooi de labeltjes dubbel met de goede kant tegen elkaar en stik de rand toe, knip de hoekjes weg en draai goed.
Strijk de labeltjes nog eens plat.
Je kan ook stempelen op een lintje zoals hier maar ik vond een leuk stofje plezanter.

Zsazsa DIYOmdat dit zoveel plezanter is dan eender welke methode doe ik dit nu ook voor de labeltjes die ik bij een zsazsapakket doe, voorheen drukte ik ze af op transferpapier omdat de tekening te fijn is om zelf uit te stansen tot er vorige week onverwacht een stempel met diezelfde afbeelding in mijn bus zat, werk van een kaboutertje?

*Lizzy van de Vlijtige Liesjes heeft mij dit ingefluisterd, ere wie ere toekomt!

19 opmerkingen:

  1. ongelooflijk, mijn mond valt ervan open; zoveel creativiteit in één persoon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zo'n mooie kaartjes bij de vlijtige liesjes!
    Ik doe eigenlijk geen maatlabels in de zelfgemaakte kledij...maar ik heb dan ook het gemak om 3 dochters te hebben die elkaar opvolgen, dus de pakketjes kleren schuiven gewoon een kast op; en de zoons hebben meer geluk, die krijgen alles nieuw(gemaakt), want er is teveel leeftijdsverschil...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mmm da's een beter idee voor maatlabeltjes in zelfgemaakt spul...
    Ik deed het voordien instrijkbare labels maar die komen los. Zelf iets maken dus, want vermits de te kleine kleding naar kleiner nichtje gaat en dan weer terug komt voor de eventuele volgende hier is een maat toch wel handig heb ik ontdekt. En oh ja hier gaat alles wat te klein is in een doos (één doos per maat) en de maat op die doos en zo naar nichtje lief en zo komen de kleren van haar oudere zussen ook hier aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja, goeie, want de "textielinkt" al in een stempelkussen die ik na lang zoeken vond, id er na 4 keer wassen toch ook uit...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aah, zo tof!
    Ik ben ook druk aan het experimenten met textielverf en porceleinverf, het is een heus gepuzzel.

    Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Anoniem15.8.09

    cool
    weer eens goed werk geleverd!
    pluim
    nu nog een lesje "hoe maak ik stempels en waarmee?" en wij zijn er helemaal

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij ons staat er een doos naast zijn verzorgingskussen en alle kleren die te klein zijn gaan rechtstraaks in de doos. Dan zit alles van (ongeveer) dezelfde maat ook bij elkaar, want op de maatlabels van de verschillende winkels kan je ook niet echt afgaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie labels!
    Ik gebruik ook textielverf :) en dat bevalt me goed!!

    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tante Hilde, gisteren Wouter Deprez nog horen zeggen dat kleding niet ouder zou mogen zijn dan degene die het moet aandoen. Winand zal u dus later dankbaar zijn!

    Rietjetoet en Evy, ja dat is eigenlijk wel makkelijk, meteen alles in een doos stoppen, we zullen eens zien of dat organisatorisch mogelijk is.

    Anoniem, een van de links verwijst naar hoe en met wat je stempels moet maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mme Zsazsa, ik ben een beetje een freak daarin vrees ik. Te kleine kleertjes van Zoonlief gaan na een wasbeurt en een strijkbeurt (ja, daar komt het freak zijn al piepen- ik strijk kinderkleertjes ;-)) in een mand (voor de rest ben ik een een beetje slordiger en slonsering). Dat gaat voorlopig in shifts van de ene maat (ik bedoel daarmee een afmetingen-maat en niet de maat die op een labeltje vermeld staat, want die klopt langs geen kanten) naar de volgende. Per 'maat' sorteer ik dan alles uit per type stuk (t-shirt, pyama's, body's, broeken, truien,...). Elk stapeltje wordt met een lintje eromheen samengehouden en daar schuif ik een papiertje tussen met de maat op. En al die stapeltjes gaan mooi in een doos... Freaky, maar toch handig. Vooral voor de volgende keer ;-) (en om kleertjes uit te kunnen lenen). Ik post nog wel eens een foto van mijn ordelijke babyspullen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb heel eenvoudig een wasmand (heb er eentje extra gehaald) in de kinderkamer staan, net achter de deur. Kleertjes die te klein zijn, gaan dan daarin ipv in de kleerkast. Als de mand vol is, gaat de inhoud in een doos, daarop een blad met de maat (allé, ik neem eigenlijk propere plastic boxen, zo freaky ben ik wel) en dan kan er weer eentje op de stapel in de berging. Vwala !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. oh help... wat een organisatorisch talent hebben jullie! Orde en netheid zijn blijkbaar toverwoorden. Laat ik nu net die toverspreuken kwijt zijn... Ik begin er altijd vol goede moed aan, maar houd niet lang vol. Met als gevolg dat - ALS ik opruim- het een hels karwei is. Tips,geef me tips, geef me tips. Mijn eigen volhoud-tip werkte niet. hihi. Ik mocht van mezelf naar Ikea als ik een rommelkamer opgeruimd had. Toch lekker op ikea-tocht geweest , zonder de kamer op te ruimen. En niemand die op mijn vingers tikte. Zaaaaalig gewoon.
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Les quatre mères, jij wint!
    Oh ik zou willen dat ik ook zo georganiseerd was.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. haha, ik heb ook hartelijk moeten lachen met deprez, maar winand zal mij toch niet zoo dankbaar zijn. als zijn kleren niet zelfgemaakt zijn, draagt hij kleren van van mijn broer af : van 30 jr geleden dus, maarja, dat is dan weer hip...hoop ik...ach, hij is echt te klein om te reklameren haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Amai ik ben stevig onder de indruk van les quatre mères haar reactie. Ik ben de wanorde zelve dus bij mij blijven te kleine kleedjes véél te lang in de kast (=weg) liggen tot ik het op een bepaald moment zo beu ben dat ik gewoon alles in een doos smijt (ondertussen is zelfs dat al nimeer per maat) en die dozen gaan pas terug open als ik ze weer nodig heb. En dat zal binnen een kleine zes maand zijn. Ik kijk er al naar uit:)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. En wil dat dan ook zeggen dat het tweede kindje OOK een jongen zal zijn... anders hoefde je de kleertjes niet te bewaren hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een goed idee! Ik sorteer altijd de kelding op maat en zodra ze te klein zijn doe ik ze in een doos van die maat...
    Nu heb ik ook inderdaad wel eens de pech niet meer te weten welke maat het is dat ik gemaakt heb... maar dan meet ik vaak ff de maten op en check dit in de patroon bladen waar een maattabel staat en schat ik ze op maat...
    De zolder staat vol met dozen op maat gesorteerd en een doos winterschoen, zomerschoenen, kleding, ondergoed, jassen... VEEL TE VEEL!

    ik ga nu ook maar eens maatlabels maken....

    gr Miranda

    BeantwoordenVerwijderen