vrijdag 12 februari 2010

Mme Zsazsa, nu ook voor vogelaars

Vogelboom
Ik kom veels te weinig buiten, het is wel koud hé mensen en de dalende temperaturen zijn recht evenredig met het snot onder Abels neus, maar nu las ik afgelopen week dat een kind tussen zes maanden en vier jaar twee uur per week moet buiten zijn en dat halen we voorlopig amper. Wacht, even verduidelijken, ik heb het over vitamine D, die vitamine van de zon enz. Tot zes maand profiteert een baby nog van de reserve die hij meekreeg uit de buik (ik was hoogzwanger in de zomer, dus dat zit wel goed) maar dan geraakt het stilletjes op, Abel is nu vijf maand dus ik moet dat toch wat in het oog houden.

Stefan Kleintjes zegt het volgende in zijn boek:
Dit kind maakt in principe voldoende vitamine D aan:
-Een blote zuigeling met luier die 30 minuten per week buiten is.
-Een volledig geklede zuigeling die minimaal 2 uur per week buiten is.

Maar zorg ook voor:
-Volwaardige voeding: moedermelk, volle melk en -producten, ei, eidooier, vette vis, boter, margarine.


Wijle naar buiten dus, dat bloot zijn vond Abel niet zo geweldig dus toch maar wat kleren aangedaan. (lachen!)
Maar wat doet een mens buiten als de grond zo hard is als beton?
U ziet het al, zorgen voor de gevederde vriendjes die de temperaturen momenteel ook niet om te lachen vinden.
Jef en ik maakten een vogelrestaurant in kerstboomvorm.
Pindanoten aan een touwtje rijgen is geen sinecure, dus dat verduidelijkt de trieste slinger.

vogelboom
Het eerste half uur bleef het stil, maar dan kwamen ze aangevlogen, de koolmezen op kop, dan de mussen en pimpelmeesjes en dan kwamen ze allemaal roodborstjes, vinken, iets met een kuif, deze vogeltjes met hun lange staart, de vette vogel die mijn onderste tak om zeep hielp en zelfs een cameraschuwe Vlaamse gaai.
Ik ga dat wel kunnen denk ik, zo gepensioneerd zijn en heelder dagen naar buiten kijken.

Voederplakje
Toevallig kwam Jef vandaag thuis met zijn geweldig zelfgemaakt voederplankje, een pluim voor de juf! (ook lachen)

34 opmerkingen:

  1. Wat een tof idee, dat vogelvoederboomke! Geef jij Abeltje vitamine D bij uit zo'n flesje? Mijn dochter is bijna tien maand en omdat ik nog voed *moet* ik van K&G terug vitamine D bijgeven...omdat winter is enzoo en we inderdaad weinig buiten komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. af en toe een knoopje rond de noot bij het rijgen houdt ze wellicht wat beter op hun plaats, of als deze oplossing niet esthetisch genoeg is (kan van het touwtje afhangen) eens grasduinen in een handboekje interne geneeskunde voor dummies hoofdstuk inwendige knoopjes ;-)
    In een eerste druk van dat boek staat trouwens levertraan nog hoog aangeschreven voor een supplimentje vitamine D (voor de harde winters van toen)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 'wat een vettig titelke', dacht ik toen ik je blogpost zag staan ... :-) lol
    En zo is Mme Zsazsa van alle markten thuis.
    Ik denk dat onze lokale Velt-afdeling ook zoiets in petto heeft met de kinderen eind deze maand ... een voederboom en een insectenhotel bouwen ... leuk, we kijken er alvast naar uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kom Kom, dat jochie moet maar hard worden hoor! Wat is nou een half uurtje;-))

    Enne, die vogeltjes zijn staartmeesjes (drie keer raden waarom)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh ik vergeet dat altijd die vitamine D. Zou dat echt erg zijn?
    Wat een feest trouwens voor de vogeltjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die coladop! Een champagneglas op vogelmaat zullen we zeggen. En ai en oei, vitamine D, ik pleit schuldig. Al brengen we Liv met de fiets naar de kribben. Goed voor 7 minuten buitenlucht per dag. Dat telt ook, hoop ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. lachen ja! :-)
    tof.. ik ben nog niet verder geraakt dan twee van die pregefabriceerde zakskes. Maar hier zitten dan ook bijlange na niet zoveel vogels als bij u natuurlijk..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Liesel, ik geef Abel niks bij, dat is mij ook nooit gezegd trouwens (mss door dat thuisbevallen?) zou dat komen omdat het pas nodig is om erop te letten vanaf 6 maand?

    In ieder geval probeer ik zo'n tekorten liever op te vangen op de natuurlijke manier ipv met vitamines uit een flesje, je zou je dochter dus ook meer voeding uit die lijst kunnen geven neem ik aan en er op letten om wat meer buiten te komen.
    Allee dat zou ik doen hé, ik zeg maar wat.

    666, ik heb nu de stokken scoutsgewijs vastgemaakt, een extra nageltje had mss ook gekunnen.
    Ach ja levertraan, zouden ze daar dan voor gedaan hebben vroeger?

    Astrid, waarlijk geen idee, de manier waarop ze vliegen mss? ;-)

    CTM, we de gevolgen van een tekort zijn blijkbaar niet om te lachen, maar onze baby's zijn nog te jong om al een te kort te kunnen hebben, geen paniek dus en jij rijdt toch veel met de fiets?
    Leg ze er eens in haar pamperke in hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik heb het ook niet voor vitaminen uit fleskes.

    Wat betreft de vogels...waarnemingen ka je doorsturen naar natuurpunt http://www.natuurpunt.be/nl/biodiversiteit/vogels/vogels-voeren-en-beloeren_637.aspx

    Leuk initiatief. Feest voor de vogels...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ah fieuw, die 2uur per week haalt winand wel dankzij de treuzelaars van zussen waardoor ik altijd een halfuur aan de schoolpoort moet staan wacthen eer ze komen buitenslenteren.
    en ik wou ook nog ietske zeggen: 't zijn inderdaad staartmezen, maarja dat wist ge nu al.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Pia kreeg ook geen vitamine D uit een flesje omdat ze hier steeds van moest overgeven. Tot nu toe maak ik elke dag wel een wandeling van minstens een half uur met haar. Mede omdat ze anders overdag amper slaapt.

    Toffe boom, trouwens. En tof plankske van Jef. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. schattig boompje! zou hier anders alleen leuk zijn voor de poezen...heb er ééntje rondsluipen met een uitgesproken voorkeur voor...roodborstjes. sorry gevoelige lezertjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. tuurlijk gade gij dat kunnen gepensioneerd zijn, je bent er al goed voor aan het oefenen he, tegen dan zeide volleerd

    winterkindjes krijgen idd vit d uit een fleske, zo slecht is dat neit hoor tis alvast geen vergif

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Verdraaid, dat doet me eraan denken dat ik nieuwe vogelzakskes moet hangen in den hof... ik had niet gedacht dat de winter zo lang zou duren. Die vetzakken hebben alles al lang opgeschranst!
    Leuk gevonden wel, die 'boom'. Ik kijk ook al uit naar mijn pensioen (en ons verbouwde huis), zodat ik heelder winterdagen voor het raam kan doorbrengen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja, vitamine D, heel belangrijk - ik heb in de winter ook regelmatig gebrek aan zonnestralen, niet goed. Maar 't is niet altijd simpel om je kind te doen eten wat je wil, bij ons toch niet, en dan moet je creatief zijn. Botjes aan en buiten!
    Schoon boompje, en al die vogeltjes, die mis ik wel. Wij moeten ons groen nog aanplanten en de buren hebben daar niet aan gedacht, bijna geen vogels in onze tuin dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een succes! Fijn al die vogeltjes in jullie boom.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Vitamine D. Heb ik nooit gegeven! Maar ik ben wel elke dag weleens buiten met mijn kind, al heb ik de zon nog niet veel gezien de laatsten tijd.

    Die vogelboom is weer een superidee. Waar haal je het toch?

    Oja. Nog een tip voor kookboek. Vandaag gezien. Op z'n Gents (of zoiets). Mooie kaft, mooie foto's en 't zien er lekkere gerechten uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Niks geen druppeltjes geven. Laten we toch niet meedoen met al die commercie!
    Ik ging dikwijls met m'n kinderen wandelen, ze vielen dan meestal in slaap onderweg. Als ik geluk had was dat al na een kwartier. En dan liet ik ze gewoon in de wandelwagen buiten in de tuin verder slapen. Zelfs in de vrieskou, goed toegedekt. Nooit een snotvalling als baby gehad!
    Ons eerste sliep in haar eerste 9 maanden elke middag buiten (ze is van augustus). (En ik maar wandelen…)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. nooit aan gedacht Abel in zo'n huisje buiten te leggen? Ik kan er nu niet opkomen hoe dat heet maar in veel landen doen ze dat hé, ze plaatsen de kindjes in zo'n buitenslaaphuisje warm ingeduffeld en die kindjes slapen daar kweet niet hoe goed in. (en nee voor diegene die grote ogen trekken ik spreek niet uit ervaring)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Een konijnenkot noem ik dat, dat bedoelt ge hé?

    Binnenkort gaat hij ook buitenslapen terwijl ik in de tuin werk, we gaan dan sowieso meer buiten zijn.
    Nu slaapt hij ook aan een geopend raam, maar op zijn buik en in een wieg, dus veel licht ziet hij niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Lidewij13.2.10

    Een "lutje potje" heet dat toch? Zo'n konijnen hokje ja :)

    Zo schattig, als een klein knaagdiertje achter het gaas een dutje doen!

    Ik krijg een zomer kindje dit jaar, ik denk er ook wel eens aan...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Anoniem13.2.10

    Wat een leuk idee!
    bij ons hangt er gewoon her en der een bolletje in de tuin.
    De voedertafel is helemaal super, ga eens kijken of dochter van drie daar voor te porren is om zoiets te gaan maken.

    Groetjes,
    Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  23. jaaa, het boek van Stefan Kleintjes. Ligt hier ook in de kast. Wij komen elke dag wel even buiten met de hond (ook met dit weer wil ze naar buiten dus wij 'verplicht' ook ;)). Dus hier geen extra vitamine D (waar ze hier in NL wel altijd op hameren bij het consultatiebureau).

    Leuk die boom voor de vogels!

    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Kijk, dát ziet er uitnodigend uit! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Zo schoon, dat voederplankje van de Jef;)
    Hier komen we toch wel aan een 2 uur per week buiten, ook al als kleine pruts. Als je de andere kinderen al van school haalt, haal je al een half uur gekleed buiten per dag...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Zie net je oproep voor iemand met een CNC machine.. lukt het niet met de frees? haha. Mijn vriendje heeft er 1 op zijn werk, een CNC bovenfrees machine wel te verstaan. Het wordt wel een mega project als je zo'n apparaat nodig hebt. Ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Lol ja, het is niet zo simpel, en ik ken er dan ook nos eens niks van, maar ik denk dat ik naar een DHZ in de buurt ga, als ze dat hier hebben tenminste.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Schoon, als ik ooit reïncarneer als vogel dan kom ik in uwen hof wonen.Schrijf mijn plaatske almaar op.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. amai; Longoland is grellig

    BeantwoordenVerwijderen
  30. oh! leuk, zoveel vogeltjes! volgens mij zijn "die vogels met een staart" staartmezen: zeer kwieke beestjes en komen altijd in groepjes aangevlogen. fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik heb een award voor je heerlijke blog!
    Lieve groet Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  32. een blogaward! http://madamhert.blogspot.com/2010/02/hupla-een-echte-blog-award-twee-keer.html
    groetjes, dav

    BeantwoordenVerwijderen
  33. En ik gooi er nog eentje bovenop: http://miss-stik.blogspot.com/2010/02/een-dubbele-award.html

    BeantwoordenVerwijderen
  34. echt supertof! (de grote én de kleine!)

    BeantwoordenVerwijderen