woensdag 24 februari 2010

Plooi eens een rokje

Plooirokje geel

Bij gebrek aan eigen kinderen van het vrouwelijk geslacht maakte ik nog maar eens wat rokjes voor iemand anders' dochters.
Het gele voor een kleutertje en het groene voor Merel van acht.

Plooirokje groen

Na wat rekenen ben ik er helemaal uit hoe een plooirokje op maat in elkaar steekt dus u kan zich binnenkort verwachten een een handleidingsken van mijnentwege.

Haal al vast in huis:
-Véél stof
-Een rits
-Biaislint (gekocht of zelfgemaakt zoals in het groene rokje)
-en een rekenmachine.

64 opmerkingen:

  1. Ik maakte vorige week een plooirok voor mezelf en ging inderdaad ergens de mist in. Ziet er uiteindelijk nog best goed uit, maar is niet zoals ik het wilde hebben. Dus ik kijk uit naar de handleiding voor poging twee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi!
    Ik wacht vol spanning op de handleiding.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ook want die had ik net geschetst om zelf uit te tekenen. Je mag er altijd eentje voor mij maken ook hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, ik kijk er ook naar uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Linderoos24.2.10

    Owow, wat een mooie rokjes. Goh, zo'n schoon stofjes zeg. Ben benieuwd naar de handleiding.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oh, leuk weer!
    Je gebruikt altijd van die leuke stofjes vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. WAUWST! Ik ben benieuwd...

    Morgen de uitleg? Kan ik vrijdag aan de slag! Dagje heerlijk without kids :) Spullen zijn al in huis!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik wil ook zo'n bollekesrokje!
    zeer mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. welwel24.2.10

    En heb je dan ook een handleidingske zonder rits ?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ooh prachtig!! kijk uit naar de handleiding!
    @ISABEL: er zijn er wel een paar: oostende;zandvoorde
    brugge,sint amandstraat
    bl'berge,stoffenkot
    harelbeke
    ... online kan je ook altijd bestellen en het stoffenspektakel natuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo tof zeg. Was het maar voor mijne kleuter.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Isabel, ik heb uw reactie weggedaan want dat is een geheim.

    Het was nl niet met volle goesting, eerder uit kompassie met de redacteur, dus ssjjj, stilhouden wegens genant.

    Wel wel, helaas met rits, anders geraakt je er niet in vrees ik, plooien gaan niet met een rits.
    Of je moet een heuprok maken en hem over je hoofd trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zeg, ik zie daar precies een foutje in dat eerste rokje, kan dat? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. prachtige stofjes 'vooralde kleuren van dat met die bollekes vind ik gewéldig! jammerdat je niet kan "voelen" via een blog ;-)

    groetjes nellebel

    BeantwoordenVerwijderen
  15. die groene... helemaal geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. YES ! You're the best !
    Laat maar komen !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. heel mooi zeg. Hoeveel stof is veel?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. oh die gele!!! Zoooooo geweldig mooi!!! Ge moogt altijd voor mijn dochters ook aan de rokskes gaan...maar iets in mij zegt me dat gij altijd vanalles regelt met iedereen om iets gedaan te krijgen. Wel, wat kan ik voor u doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Amai knap!! Ik heb al een stofke in gedachten...we wachten dus vol ongeduld op de handleiding. gij kunt er wat van jong, zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Je hebt 3x de tailleomtrek aan stof nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. owkeeejjjj, alles ligt klaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Jeuj! Toevallig ben ik sinds kort op zoek naar een patroon/handleiding voor een plooirokje! Gewoon omdat ik bedacht dat ik dat als kind altijd droeg (mijn grootmoeder maakte die voor mij)en ik dat leuk vond en dat nu dus ook wel eens wil maken voor mijn dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik denk dat Vette Vogel ook wel zo'n rokje wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Schoon! Blinken dat groene en blauwe stofke een beetje? Of is dat gewoon de foto?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. PRACHTIG
    Ik ben absoluut geen handige meid maar ik kijk al uit om te experimenteren met stoffen en jouw handleiding! Ze zien er fantastisch uit. Hopelijk lopen mijn meisjes in de lente ook te flaneren in dit prachtog modelletje!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Oooohhh...wat mooi!
    Ik ga mezelf uitdagen, ben namelijk 'n beetje bang voor plooikes en ik heb 'n rekenmachine trauma. Maar met jouw uitleg durf ik het vast aan. Kom maar op!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. mooie rokjes, en nu begint ge ook al te fotoshoppen?

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Heel mooi!
    Ik ben benieuwd naar de handleiding!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Meisjesmama, lol, gij kent mij precies al wel een beeteken!

    En de Huisvrouw begot, dat is lang geleden, valt er iets te winnen mss? :-)

    Tante Hilde, sjjj, niet te dichtbij gaan kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik zit al halsreikend uit te kijken naar de jurkjes. Maar bon, ik kan wel nog even wachten indien we een patroontje vna zo'n prachtrokje krijgen ;-) Opnieuw adembenemend. Dat geleke is zo erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Mooi! Ik kijk ook uit naar de handleiding, want de naaimachine van mijn moeder waarmee ik heb leren stikken, zal binnenkort weer hier staan. Dan ga ik me toch eens aan wat rokjes en kleedjes wagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Oh! Wat verlang ik tot mijn dochter een beetje groter is, zodat ik deze ook kan maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Zogauw de handleiding er is , ga ik mijn schoon- en moeder die onder hun neus duwen, want beiden zijn, meer dan ik, handig met een naaimachien...En met 3 dochters in huis. Laatst nog een fimke gezien over moeder met 3 dochters, waarvan moeder dol was op dotjes/bolletjesjurken...zalig;-) Dus zo'n rokskes zullen het worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  34. ge hebt een geluk dat plooirokjes veel te veel strijkwerk zijn voor een luie doos gelijk ik, of ik was u mailsgewijs al de oren van het hoofd aan het zagen om er eentje voor mij te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Maak haar maar zone rok, of ik volg het schema niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Mieke25.2.10

    Waarom begin je eigenlijk geen online winkeltje, want ik betaal stukken van mensen voor zo'n rokjes voor m'n dochters? Vooral dat van Merel vind ik heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. hele mooie rokjes! fijn hoor! maar ik ben vooral jaloers op dat fotoshoppen enzo. ik krijg ocharme nog geen drie kolommekes op mijn blog. zo'n kluns ja:-(

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ik heb een stokske voor u, ik zen een toffe he :)
    Ik ben eigenlijk gewoon oprecht nieuwsgierig!

    Ziezo, zonder fouten nu...hopelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Gans Vlaanderen loopt hier de komende weken met een zsazsaplooirokske rond zijn heupen.
    Doen we om 't er 't eerst als de handleiding er is?
    Krijgt de eerste een speciale prijs?

    BeantwoordenVerwijderen
  41. 6 weken oud is misschien net iets te jong voor een plooirokje, niet? Ofwel moet ik het maken voor mijn metekindje als eerste probeersel.
    Hoe dan ook, als er een handleiding verschijnt, probeer ik zeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Hehe polkadotjes, dat is niet eerlijk!! Gelle hebt allemaal meters en meters stofkes in huis,...

    BeantwoordenVerwijderen
  43. hihi, ik maak plooi rokjes ook altijd met een rekenmachine ;-)
    ben benieuwd naar jouw handleiding.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. En hiermee dan ook meteen mijn sluimerende lentekriebels doen ontwaken. Ik krijg visioenen van zon, gras, blote benen en prachtige plooirokjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Madame! Ik had over je gedroomd.. Er was een soort meeting van allemaal blogmensen (meisjesmama was er ook) en je had Abel bij, maar hij had geen muts op dus zei ik dat het Abel niet kon zijn, omdat hij AL-TIJD een muts op had..

    BeantwoordenVerwijderen
  46. LOL, het was dan idd niet Abel!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  47. seg, wanneer horen we nog iets van die jurkjes ? Kunt ge al niet iets verklappen ? Ik zit hier maar te wachten en te wachten...

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Hebde gij nu nen engelse spin-off? Wow, op Made by Rae!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. he, Mme ZsaZsa GOES INTERNATIONAL !!!!! Congratulations !
    Welcome in the BIG WORLD OUT HERE !
    Kreak

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Amai uwen internationale doorbraak gaat goed! Vandaag al de tweede keer dat ik op u handschoenen bots... Hier hebben ze eht ook al over u http://craftgossip.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Ella: Taille: 61, Lengte 37

    Danku.

    BeantwoordenVerwijderen
  52. mijn dochter had ook een versie van het driekoningenlied: "...moeder mag het niet weten, mijn vader heeft het geld zelf gemaakt."

    BeantwoordenVerwijderen
  53. OOOOOH; Geweldig. Zat op made by rae en zag de dinowandjes. Ga naar je blog en vind de engelse versie. En nu dus ook de nederlandstalige. Je blogs zijn echt goed.
    Ik maak tegenwoordig rokjes aan de lopende band voor mijn dochter. Ga de jouwe ook zeker en vast eens maken.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Allé jong, stop met dat Engels klappen en zeg ons hoe ge die geweldige rokskens in elkaar steekt. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Jong jong ... ge moet mij wel steunen hé.
    En daarbij ik ben volop bezig aan de handleiding!

    BeantwoordenVerwijderen
  56. zoooo moooi!
    zelfs de handleidingen zijn al mooi. (precies om in te kaderen)

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Nog één vraagje, Madame. In dat onderste rokje is de onderste boord dan een héél brede, zelfgemaakte biais?

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Ja idd, maar geen echte biais, gewoon een recht stuk stof, boven is dezelfde stof gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Owkay, dat weet ik dan ook weer. Bedankt, want ik vind dat supergeslaagd.
    (En nu stop met aan uw kop te zagen en ga ik wat naaien :)

    BeantwoordenVerwijderen
  60. zoeken en ideetjes opdoen
    de beschrijving van het rokje zij zo duidelijk dat zelfs ik het aan durf
    jullie horen nog van me

    grtz dorien

    BeantwoordenVerwijderen