woensdag 24 maart 2010

Geef mij maar een boterham.

Bokes
Hoe het ter sprake kwam weet ik niet meer, maar De Huisvrouw en ik hebben zo niks met met die hele cupcake - taartenfeerage besloten we gisteren, nu moet ik wel eerlijk toegeven dat er nog niemand voor mij zo'n cakeje/taart heeft versierd, want misschien is dat wel superlekker, maar tot nu krijg ik alleen maar tandpijn bij het bekijken van zo'n foto.
Waarschijnlijk zijn we, of ik toch zeker daar te simpel voor.
Ik ben bv eerder een liefhebber van een goed boke met lekker beleg of toespijs zoals ze hier zeggen (een beetje verder zeggen ze trouwens bijval of bijbeet). Er zijn wel regels voor welk beleg op welke kleur van brood moet, ik verduidelijk.

Heel donker brood: Kaas met of zonder mosterd, confituur of het belegsummum der-bruine-boterham-of-toch-in-de-ochtend: spekvet met bruine suiker!
Grijs, desgewenst bruin brood: platte kaas met bruine suiker en kip kap met mosterd, maar dat heb ik al in geen jaren gegeten, ik ben nogal zwart-wit blijkbaar.
Wit: Banaan met een ietsiepietsie boter en witte suiker, choco uiteraard en weeral een summum: omelet, liefst gegeten tijdens een schoolreis in de bus nog voor je de oprit oprijdt.

Maar dan... dan er is de uitzondering, speculaaspasta.
Speculaaspasta gaat waarlijk bij alles.
En op dit nog warm zelfgebakken speltbrood, daar kan geen taartenfee tegenop.

24 opmerkingen:

  1. Mmmm, nu krijg ik ook zin om brood te bakken! Allez, nog meer, want ik wou het sowieso al doen. Zelfgemaakt brood is zooooveeeeeel lekkerder dan dat sponzenbrood van bij de meeste bakkers...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zit hier volop in de taarten en cupcakes! De zoetigheid valt best mee- afhankelijk van welke vulling je neemt... Het is dat je in Belgie woont anders zou er zo eentje laten proeven!

    Wil ik wel even weten wat kip kap is???

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben stom waarschijnlijk: ben gaan opzoeken wat 'taartenfeerage' is (denkende dat 'feerage' een Engels woord is). Voor mij ook liever geen taartenfee, een wit boke met banaan en boter is zoet genoeg voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik doe ook niet mee met die taartenfeerage, maar een lekkere cake laat ik mijn neus toch ook niet voorbij gaan hoor...
    een cake met speculaaskruiden en appeltjes bijvoorbeeld, mjam.
    Of een cake/taart van gedroogde vruchten, chocolade en noten...
    Maar ook lekker: een boke met platte kaas, banaan en kaneel, mjam...
    zolang er maar geen kunstmatige kleurtjes aan te pas komen en vooral geen marsepein of zo op mijn taart hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Allé, Abel en Jef zullen blij mogen zijn met hun boterham met speculaaspasta op hun verjaardagsfeestje!
    *knipoog*

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mmm, geef mij ook maar een boterhammeke!
    Hebben jullie al eens choco met bananenschijfjes geprobeerd? Op een verse witte boterham uiteraard. Een verantwoorde banana split bij het ontbijt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mmm donker brood met kaas is ZALIG!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die cupcakes en te versierde taarten ontnemen mij ook mijn eetlust. Niet het hoge suikergehalte (nee, zo'n snoeper ben ik wel), maar door die perfectie heeft dat de nonchalante dressering van goede kost niet. Soms vind ik ze wel goed bedacht en knap versierd en vergaap ik me erop, maar liever zo een dikke smeer ganache en wat fruit.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Aleeeee jng, ik ben daar juist kweetni welke fan van! Meer nog vanaf april geef ik ook workshops voor Yamiemamie.be
    Die suikerfondant vind ik nu persoonlijk ook niet zo lekker, maar kindjes vinden dat de max en ik vind ze echt supermooi!
    Maar ja, zoals bij alles, smaken verschillen ee::)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo een cakeske, daar zeg ik nochtans geen nee tegen.
    En als ik me niet vergis, is één van mn favorieten zelfs een zsazsa recept!

    Maar bootrams zijn ook goed he, uiteraard.
    Kip kap, is dat trouwens kop?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Kip kap is kop, of uuftflakke in Gent.
    Maar hoe dat over de grenzen heet dat weet ik niet, zouden ze dat elders wel eten?

    Feerage is wel een schon woord, dus het zou gekunnen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dieje speculaaspasta is vergif. Eens de pot in huis is, wordt hij leeg gesmeerd, gelepeld en gelikt. En het ergste van al: door mij alleen... ( schaamrood). Ook lekker is een donker vast brood met smeerkaas van t koeike ( La vache qui rit) en daar een geschilde appel bij en een tas koffie. Hmmmmmm
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik ga voor het donkere brood (als het even kan met wat nootjes en rozijntjes) en dan een lekkere kaasschotel... mmmm, wat manchego, een stukje Saint André, cailladoux of... mmmmmmmm geitekaas met honing!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. oooh! Boterhammen mijn een koude omelet! Echte schoolreis-kost! Héérlijk!

    En idd boterhammen met spekvet en bruine suiker zijn ook supperlekker, al at ik dat in jaren niet meer. Spek ook niet trouwens, alleen als ik zwanger was. Spek met wortelstoemp...ik kon 's nachts niet slapen als ik daaraan dacht!

    Botrams mé úúflakke vind ik zo walgelijk! Zelfs als ik in juli om 6u 's morgens nog op de Vlasmarkt sta kunnen ze me niet bekoren. Jak.

    Maar Mme! Wat een oogkleppen seg! Hoe kan je nu iets beoordelen als je 't nog geeneens geproefd hebt!
    Allez jom, die taarten met rolfondant zijn zo schoon en de kindjes vinden die zo plezant! en ze zijn lekker hoor!
    Maar ik hou zelf ook meer van de ambachtelijke look van taart, en misschien ook wel van de smaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind die cupcakes ook mottig en zou er mijn tanden ook niet inzetten maar een boterham -gelijk welke kleur- met kop moogt ge ook houden zenne.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Aha!
    Ik had het onlangs nog met Manlief over bokes met spekvet en 'kinnekessuiker', en hij had daar nog nooit van gehoord en vond dat degoutant klinken. Maar toen ik als kind bij mijn grootouders ging logeren, was dat voor mij het ideale ontbijt: den Opa at het spek op en ik dopte mijn bokes in de pan. En lekker dat dat was! Ondertussen ben ik al 5 jaar vegetariër en laat ik mij niet meer verlokken door de geneugten van het Kempense leven... want daar komt het precies toch vandaan, als ik lees dat meisjesmama het ook kent? Bij ons waren dat wel witte boterhammen en die werden ook gebruikt om platte kaas met bruine suiker op te smeren. Véél plattekaas en véél suiker, uiteraard. Ik vind het wel tof om via uw blogberichten tot de constatatie te komen dat er toch meer Kempenaar in mijn schuilgaat dan ik altijd gedacht heb :-)

    "Bokes met eikes", dat is dan weer iets dat ik van Manlief heb overgenomen, en die worden traditioneel ook bereid om mee te nemen op uitstap, of voor onderweg in de auto als we op vakantie gaan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Plattekaas, ja, en banaan en choco!! Maar speculaaspasta??!! Ben ik dan de enige die dat iets vunzig vind? Ge kunt toch beter gewoon speculaasjes op uw boterham leggen... Maar zo'n papperige pasta van speculaas, da's toch precies of er is iets mis met de speculaas?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Awel, hier nog eentje. Al moet ik toegeven: ik heb de speculaaspasta nog niet geproefd. Het kleine kind in mij dat bij de mémé haar speculaaske in de koffie doopte om dan vakkundig op de boterham te laten vallen, protesteert daar nog tegen. Is dat nu echt zò lekker?

    Verder wel interessant dat zo veel mensen zoetigheden op de boterham doen, bananen en suiker en platte kaas... Hier waren dat allemaal meer hartige dingen. Schellekes vlees enzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooie taarten om naar te kijken, maar voor mij toch ook wat te 'giftige' kleurtjes. Bovendien is dat bijna allemaal marsepein en dat lust ik echt niet ...

    Maar inderdaad nen boterham met choco (liefst choco van het Meiklokje, ik weet niet of dat nog bestaat) en banaan, zoals bij de bomma vroeger ... mmmmmm.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Cupcakes en tandpijn... ik kan je helemaal volgen. Waarom die versieringen zo vaak zo'n gifkleurtjes moeten hebben is mij trouwens een raadsel.

    @spikkel & stip: kipkap is een typische Vlaams broodbeleg, waarvan volgens mij geen Nederlands equivalent bestaat.
    Hier vind je er - in het Engels - een stukje over.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Speculoos! Dat smaakt echt lekker op bourgondisch brood!

    Wat een lekkere blog is dit!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. JeMaMuse25.3.10

    Een met de hand afgesneden boterham van een klein wit broodje van "Polliebakkers", 's vrijdags aan huis gebracht, daarop echte boter 's morgens zelf gekarnd bij de boer om de hoek en daarbovenop pure Kwatta choco....
    Een beeld uit mijn kindertijd: op vrijdag kwamen we bij oma na schooltijd en stond er altijd een brood aan de voordeur. Een klein wit, met zo'n heerlijk krokant korstje. Dan gingen we op het aanrecht zitten en maakte oma zo'n lekkere boterham voor ons.
    Daar kan geen rolfondant aan tippen, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dacht al dat ik de enige was die het niet zo heeft voor taart met te veel suiker en kleurstof, blij dat dat niet zo is :-)

    Maar die speculoospasta, daar snap ik ook de fuss niet van, ik blijf het toch het meeste hebben voor confituur (liefst met frambozen of die met banaan en rabarber van mondoh) op brood...

    kipkap en spekvet eet ik sowieso niet, maar hebben me toch ook nooit kunnen bekoren...
    die eitjes daarentegen, mjammie... memories :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik ben een ongelooflijke kiemgroente fanaat. Ik heb ooit eens zo'n setje gekocht bij de Aveve en ik geniet er dagelijks van. Pittenbroodje met geitenkaas, kiemen en een beetje provençaalse kruiden Heerlijk! Ik heb ze nog nooit geproefd de fondanttaarten. Hier gebruiken ze altijd marsepein met een kleurtje om een taart te versieren (dochters doen dat graag!)Maar ik prefereer een echte appeltaart met kaneel, kardemom en rozijntjes ............ nou heb ik trek en geen appels in huis :)

    BeantwoordenVerwijderen