zondag 28 maart 2010

Aardperen zijn net als konijnen

Aardperen
Een jaar geleden plantte ik aardperen, nogal veel aardperen en aardperen dat kweekt gelijk konijnen met als gevolg ik nu met een serieus aardperenoverschot zit. En ik weet niet of u het weet, maar aardperen dat is niet gelijk een courgette, dat kunt ge niet zomaar uitdelen, aardperen dat behoeft Uitleg en Informatie en Recepten dus maakte ik een aardperen boekje voor erbij.

En kom ik dus al tijden overal aan met een aardperenpakket.

Aardperenpakket

U weze gewaarschuwd.

Ik weet niet of aardperen nu nog gegeten worden, normaal gezien is dat eerder iets voor in het midden van de winter maar u moet mij eens vertellen hoe je dat in godsnaam uit grond kan krijgen die steenhard bevroren is.
Moesten er nog mensen zijn die met een aardperenoverschot zitten of met aardperenplantplannen, ik heb twee boekskes te geef, degene met de beste motivatie maakt het meeste kans.


Recepten met aardpeer
Auteur: Mme Zsazsa
Nederlands - Paperback

Recepten met Aardpeer

Beschrijving
Een praktische en prachtig uitgevoerde handleiding voor het bereiden van aardperen, met meer dan 20 eenvoudig te bereiden en originele recepten voor elk moment van de dag. Van verrukkelijke soepen en slaatjes tot onweerstaanbare pastas en ovenschotels. Inclusief een korte schets van de geschiedenis en de achtergrond van deze plant. Dit boekje onthult de geheimen van deze vergeten delicatesse en staat garant voor vele uren kookplezier. Om te verslinden, zo lekker...

Productinformatie
Auteur: Mme Zsazsa
Illustraties: Neen
Taal: Nederlands/Kempisch
Pagina's: 24
Afmetingen: 210x148 mm
Gewicht: 37 gr
Geschikt voor: 9 - 99 jaar
Druk: 1
ISBN: NVT

Inkijkexemplaar

Inkijkexemplaar

Inkijkexemplaar

Inkijkexemplaar


Edit
Aardpeer
Aanvullingen worden ten zeerste op prijs gesteld en zullen uiteraard vergezeld gaan van een link naar de chef in kwestie.
Smakelijk!

71 opmerkingen:

  1. Ik heb in de Spar waar ik vakantiewerk deed vorige zomer in mijn enthousiasme kweetnie hoeveel aardperen verpakt, volledig in de waan dat het eigenlijk gember was. Zo had ik een volledige doos verpakt en geprijsd, in de rekken gelegd, tot mij iemand kwam zeggen dat dat dus géne verse gember was, maar aardpeer.... (Waarna ik ferm werd uitgelachen/onder mijn vijs kreeg)

    Mijn motivatie is dus: zodat ik voor eens en voor altijd het verschil (in uitzicht én in smaak) zal kennen, en dus nooit nog zo ne stoot zal doen. :p

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tineke28.3.10

    Het boekej zou voor mij een reden zijn om de aardperen ook daadwerkelijk uit de grond te halen en niet alleen te genieten van de prachtige bloemen. Ze staan al een paar jaar op dezelfde plaats (die dus steeds groter en groter wordt).

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O, ja ik wil ik wil.

    Hier ook een paar fokkende aardperen in de tuin.
    Ik heb ze een paar keer geprobeerd maar vond ze niet echt lekker. Ik kan dus wel een paar goede recepten gebruiken om die dingen wel lekker te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind dat ongelofelijk lekker, ben ook al heel mijn leven verzot op artisjok en daar heeft het wel wat van weg. Ik heb dan ook wat aardpeer-recepten klaarstaan voor op mijn blog. Maar omdat de winter voorbij was hield ik dat voor een andere keer. Nu hoef ik dat dus niet meer te doen, je bent me voor (of verschijnen de recepten niet op je blog). Ik kom zelf lang niet aan twintig recepten dus dat boekje is welkom, maar je mag het natuurlijk ook geven aan iemand die deze delicatesse nog niet kent.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aardperen zijn onterecht een vergeten groente. Hier in Amsterdam zijn ze niet eens te koop in de normale super. Ik ga er altijd speciaal voor naar de biologische winkel, waar kostbaar verkocht worden. Maar dit jaar heb ik voor het eerst een tuin, waar ik als een moestuin in gemaakt heb. Jullie raden dus wel wat ik er als eerste heb geplant...de aardpeer. Een receptenboekje zou mij dus niet misstaan als enthousiaste aardpeerfan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog nooit een aardpeer gegeten maar als ZsaZsa het zegt zal het goe zijn.

    Schoon, schoon boekske, dat dan weer wel!!

    Wat moestuinieren betreft, deze zomer een heuse eerste bak met tomaten en wat aardbeitjes enzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Omdat ik er dan meer mee zou kunnen doen dan -superlekkere- soep mee maken... maar dat gaat zo geen goed argument zijn, dus misschien kan je de recepten dan ook online plaatsen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Waw, wat een prachtig idee, en een zeer mooie uitwerking! Ik ding graag mee naar het boekje, want ik heb al oog in 'oog' gestaan met aardperen, maar ik weet dan niet goed wat ik er moet mee aanvangen en vertrek dan maar met iets anders naar huis. Dus het boekje zal me helpen om de aardpeer beter te leren kennen en zo af en toe eens enkele stuks mee naar huis te kunnen nemen!
    En als het boekje bij mij genoeg van dienst is geweest, kan het ook een zeer tof cadeautje voor een geïnteresseerd familielid worden, om hem/haar hopelijk ook te overtuigen van de lekkerheid van aardperen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geef mij die aardperen of ge krijgt er een tegen uw muile.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. 'k Heb nog nooit van mijn leven aardperen gezien, geroken, gevoeld laat staan gesmaakt. Dus met de recepten op zich ben ik niets denk ik dan.
    Maar dat boekje, dát ziet er heel smakelijk uit, zo mooi gemaakt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als er nu iets is dat ik niet lust, dan zijn het wel aardperen. Ja, ze hebben me dit al 'aangesmeerd', maar zelfs in groentesoep bleek die smaak toch de bovenhand te hebben.
    Dat het een echte delicatesse zou zijn, daar kan je me zeer moeilijk van overtuigen.
    Ok, ik wil het nog éénmaal proberen maar enkel en alleen met een receptje uit uw boekje...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Breng volgende keer uw aardperen mee en dan krijgt ge dat ipv bokes met beleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Na Mme leert de mensheid naaien, Mme leert de mensheid koken met onvindbare ingrediënten.
    En hou die aardperen maar ver van mijnen hof, als ze niet lekker zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben een goede kandidaat voor dat receptenboekje omdat:
    - Ik eigenlijk aan twijfelen was of ik dit jaar opnieuw een biologisch moestuintje moest beginnen. Het is al een paar jaar mislukt door de konijnen en ik heb er stillekes aan de mismoed van gekregen. Als ik het dit jaar zou doen, moet er echt eens aardpeer in.
    - ik helemaal geen kookwonder ben en alles van recepten en tips kan gebruiken.
    - ik aardpeer (gewoon gekookt zoals patatjes) uit het groentepakket best lekker vind.
    - ik gewoon heel sympathiek en lief ben dat ik zo'n boekske gewoon verdien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Die recepten, maat maar komen. Dan heb ik tenminste al ne kerstcadeau voor mijn moeder. Die heeft haar onlangs laten wijsmaken dat aardperen ongelofelijk gezond zijn. En bij wijze van midlife is ze nu bezeten door alles wat gezond is, of het nu lekker is of niet. Maar erger: nu probeert ze ons ook te overtuigen om aardpeer op onze menu te zetten. Maar Mme, wij hebben geen idee wat je met zo'n vergeten groente (of is het fruit?) kunt maken. Dus aub geef me jou boek!

    En btw hoe zit dat nu met die kleedjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ik heb waarlijk nog nooit van mijn leven een aardpeer ervaren... ik hoop dat ik daarvoor geen muilpeer verdien...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. sarah28.3.10

    Ik doe zelfs geen poging om een boekske te bemachtigen, er is nu al een rush op en in de sleghte zullen ze vast nooit belanden.
    Maar aardpeer...mmm...wij vinden het hier lekker! Doen het bijna altijd in puree. Vorige jaren kregen we nog wel eens overschot mee op school uit de biotuin. Maar de bioboer/onderwijzer die naar zweden is vertrokken, nam vast al zijn aardpeerzaad mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh ja! Ik WIL ook zo'n boekske! Sinds ons groentenpakket wekelijks onze ijskast vult zijn we al flink bijgeschoold in onze groentenkennis. Voor een pastinaakske, paksoi en ja zelfs de Vreselijke Witte Kool draai ik mijn hand niet meer om maar die aardperen... Ik weet nog altijd niet hoe ik ze best klaarmaak. Ik vind ze raar van textuur en ook raar van smaak. Niet raar in de zin van 'niet lekker' maar toch eerder bizar. Ik maakte ze al eens in de tajine, een groentenstoofpotje en onder de puree. Maar vaak is het precies een luchtbel met vulling die zoetig maar ook wat kruidig smaakt.

    Wees dus lief en help mij uit de discussies met mijn dochters over pattaten die geen pattaten zijn maar dus aardperen. En vooral, help mij want mijn lief heeft sinds de aardperen wel eens zijn bedenkingen bij mijn kooksels. En zo lelijk dat 'm dan kijkt jom!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. aardperen heb ik hier niet... wel kweeperen en buiten confituur weet ik niet wat er mee te maken... heb je daar geen boekje voor?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Al had ik nog nooit van aardperen gehoord, tegen zo'n schoon boekje zegt niemand nee, hé. En kan dan ook eens iemand uitleggen wat het precies zijn? Eerder groenten of wordt dat in de plaats gegeten van aardappelen/ rijst/...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. nog nooit van gehoord, aardappelen ja en peren, maar aardperen... das iets speciaals. In ieder geval een heel leuk boekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mme Zsazsa, ik vind uw geschrift bij uw naai-handleidingen altijd geweldig schoon en properkes. En zo mooi gelijk! Maar nu gaat ge mij toch niet vertellen dat ge heel dat receptenboekje ook met de hand geschreven hebt hè? Want dan val ik echt van mijne stoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik heb ze deze week voor het eerst gegeten, geen groentetuin hier maar wel een groentepakket; plezant want je wordt al eens verrast. En idd Severien, ik dacht ook even aan gember - met dat verhaal verdien je wel zo'n boekje vind ik.
    Nu vond ik die aardperen eigenlijk heel lekker (ik heb dan ook een uitstekende kok in huis :-) en ik ben wel heel curieus naar die 20 recepten, wat zeg ik meer dan 20! Waar heb je die allemaal gehaald? Enfin, ik wil er héél graag eentje!
    (en als ik niet win, post je dan toch de recepten?)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Njammie aardperen, ik heb ze deze winter voor 't eerst gegeten. Maar ik heb geen groetentuin, dus ik pas voor 't boeksken

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Een smaak als geen ander. Volgend jaar wil ik ze ook in mijn tuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Anoniem28.3.10

    aardperen! zo heten dus die rare knollen die elke week in mijn bio-groentemandje bezorgd worden en die ik -bij gebrek aan een beter idee- trouw door de aardappelstamppot met spekjes stamp. bedankt voor de nederlandse naam, ik was nog niet verder gekomen dan topinambour zoals ze hier in het franse zeggen. hoop dat ik een kans maak op dat mooie boekje! qua afwisseling in de keuken zou dat hier zeer welkom zijn.
    -annelies

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik had tot over twee minuten nog nooit het woord "aardpeer" gehoord... maar 't is wel een schoon woord, het klinkt ook lekker. Mjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een ongelooflijk ijverig meiske bent gij toch!

    Ik ♥ ervan, mooi gedaan, die receptenbundel!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. PS. in Engeland zijn de peren ook erg populair en heten ze : Jerusalem Artichokes. Grappige naam, he?

    BeantwoordenVerwijderen
  30. zo schoon weeral da boekske ...
    Je zou er aardperen van beginnen eten! Hoe maakte je de kaft?

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Aardperen? Zoals in "groenten schillen"? Neen dank u, ge moogt ze houden :-). Maar mens: vertel me nu ASTEMBLIEFT niet dat ge heel dat boekske met de hand hebt geschreven?! Hé? Hé?

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Mmm aardpeer, ik vind dat dus echt lekker.
    Vooral in puree of in zo'n lekkere smeuïge soep. Aangezien ik af en toe wel is zo'n aardpeer uit het groentepakket van bij ons thuis meepak, wil ik wel is zo'n pasta'tje of slaatje proberen ipv altijd diene puree.En het boekje op zich zou natuurlijk een grote aanwinst zijn in mijn kookboekenkast!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik heb nog nooit een aardpeer gegeten! *schaam**schaam* waar smaakt het eigenlijk naar?
    Ik krijg visies van aardappels of pastinaak?
    hmmmm zou het wel eens willen proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Een boekske moet ik niet hebben, zo dringend is het nu ook weer niet. Maar ik zou het niet erg vinden als ge af en toe eens een receptje uit uw boekske zoudt posten. Ik loop in de biowinkel altijd aan de aardperen voorbij omdat ik niet goed weet wat ik ermee moet doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  35. De recepten staan al van gisterenavond gelinkt in de rechterkolom!

    Neen, ik heb het boekske niet zelfgeschreven hoewel dat wel tof zou geweest zijn eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. ik ben met stip de grootste aardpeerfan EVER, wist je dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ik stond gisteren op de markt en ik zag aardpeer liggen. Ik zag het wel zitten om eens te experminteren met aardpeer, maar recepten die heb ik nog niet, dus die zijn reuze welkom.
    Dus ikke beginnende aan mijn moestuintje zal deze ook eens moeten planten?

    BeantwoordenVerwijderen
  38. ohhhh!!! zo een geweldig boekske
    met zo'n recepten zou ik eindelijk eens aan mijn al lang uitgesteld groententuin idee kunnen beginnen

    BeantwoordenVerwijderen
  39. ik vind eigenlijk dat zo'n boekskes niet teveel kilometers mogen maken dus schuif het gewoon ne keer in de bus op de Weversberg als ge passert, dan komt het wel terecht ;-)

    Aardperen bewaren wel niet zo goed dus er gaat hier maar sporadisch een struik uit de grond... de vries van de winter zou ze trouwens goed doen smaakgewijs.

    heet al eens konijnenvoer in de volksmond maar bij de sterrenrestaurants topinambour of jerusalem artisjok, bekt meteen al wat duurder ;-)

    zelfs de schillen kweken als konijnen, dus ze geraken makkelijker in de tuin dan er weer uit...

    maar ne simpele stoemp van aardpeer en aardappel is zalig, (apart koken wel)

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Kom ik hier een keertje via via voorbij zie ik aardperen!

    Sinds 2 jaar zijn we bezig om de "vergeten groenten" weer te gaan kweken en bekend te maken, waaronder de aardpeer. Druk op zoek naar leuke lekkere recepten bij deze geweldige oude groenten om het toch een beetje gepromoot te krijgen. Voor de aardpeer is dat geen makkelijke opgaaf.

    Dus ik ben erg graag in de race voor je recepten :o).

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Magali29.3.10

    Zoooooooooo lekker dat dat is.
    Heb dit weekend nog maar net aardpeer-wortel soep gemaakt en gegeten..
    Ga je andere recepten ook eens testen, wegens super-lekker, én zeer gezond, ook voor degenen met een suiker/insuline-probleem
    Magali (die eindelijk eens iets zinnigs durft/kan reageren)

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Ik heb nog nooit een aardpeer gegeten (schaam op mij). Maar ik heb me dit weekend helemaal in het zweet gewerkt 30m2 van ons tuintje om te toveren tot moestuin in spe! Helemaal gereed om aardpeertjes in te planten!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Ik las hier inderdaad nog al over uw aardperen. Heb het tot nu toe nog nooit in ons hofke gezet. Maar nu ik zo die recepten zie, gaan we daar toch een plaatske voor gaan reserveren. En uw boekje is weer helemaal Zsazsa, mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. En zien de mensen u graag komen met dat aardperenpakket? (gewoon om te weten of het nu lekker is of niet. Ik ben/wij zijn nogal een aardappelmens(en), hm, zou een aardpeer mij dezlfde voldoening geven als een aardappal?

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Ale jong, is dat dan gewoon een lettertype? En ik die dacht dat gij gewoon geweldig schoon kon schrijven, weg illusie.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Maar ik kan geweldig schoon schrijven, dit boekske is getypt, al de rest schrijf ik hé. ;)

    Hilde, goh, de meesten dumpen dat ergens vermoed ik, hopelijk groeien er daarna hopen en hopen aardperen héhé.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Maar alle, zo een schone creatie weeral. Na het naaiatelier nu ook de boekenbinderij.
    Zo een boekje zou ik uiteraard tof vinden, want af en toe zit er zo een aardpeerke in mijn groentenpakket en volledig inspiratieloos heb ik al eens zo wat verschrompelde aardpeerkes moeten (*aub niet slaan*) weggooien.

    Smakelijk he, voor de rest!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. mmm topinamboerkes, lekker. Mijn vriendin kweekt ze in haar tuintje in Duitsland. Ze zal superblij zijn met nog wat extra receptjes. Wij hebben een wekelijkse biomand waar die peerkes ook in zitten, daar zitten trouwens ook regelmatig lekkere receptjes bij, ik zal ns kijken of ik die vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. sneksniltje29.3.10

    Hier het tweede jaar op rij aardperen gekregen van een koorlid die er elk jaar telkens veel te veel in haar groententuin heeft. Tot nu toe heb ik die gewoon rauw geraspt en vond ik dat best wel lekker, ook als je het door de sla mengt.
    Ik lees hier al van soep van aardperen, dat zou ik ook wel eens wilen proberen. En andere smakelijke receptjes zijn altijd welkom, dus bij deze zou uw receptenboekje een welkom boekje zijn.
    Groetjes, sneksniltje

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Zo'n boekske is natuurlijk fantastisch en het ziet er -helemaal op z'n zsazsa's- geweldig uit. Maar als je echt zo'n overschot hebt en je zou wat aardperen kunnen missen, dan stel ik mij graag kandidaat. Ik vind dat heel erg lekker, maar in de winkel is dat bijna niet te vinden (ofwel heel erg duur).
    Heb je misschien tips hoe je dat gemakkelijk (lees: met weinig werk en moeite) kan kweken?

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Waar haalt gij toch alle tijd en energie vandaan voor zoveel creativiteit? Nee, echt, waar?

    BeantwoordenVerwijderen
  52. ik vind jou echt een ongeloofelijke Madam met een grote "M"! Wat jij ons allemaal van inspiratie en energie in de schoot werpt, dat is nu eens echt schoon sè! Ikzelf ook nog nooit een aardpeer gezien laat staan geproefd maar je maakt me wel heel nieuwsgierig...

    BeantwoordenVerwijderen
  53. El, ik werk niet hé, dat scheelt al veel. ;)

    Prutsen, waar woon jij nu weer?
    Ik wil er u wel wat komen brengen hoor, dat is héél makkelijk te telen, je stopt dat in de grond en dat komt in orde, per aardpeer die je in de grond stopt heb je het jaar nadien een genoeg voor een heel familie.

    An, de kaft is van dat bruin papier dubbel geplooid.

    Omdat meisjesmama al een paar keer gezegd heeft dat ze mijn grootste fan is én ook nog eens wekelijks met aardperen geconfronteerd wordt krijgt zij boekske nr één en nr twee is uiteraard, hoe kan het ook anders voor Severien die haar wereld aan het verruimen is.
    Stuur mij ulder adressen aub!


    Oontand, mag ik aub uw receptjes hebben om uit te testen?

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Ik lees altijd je blog, maar deze keer moet ik toch reageren. Een vriendin van mij heeft namelijk de volgende club opgericht:
    www.vriendenvandeaardpeer.nl
    Iets voor u?
    :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  55. ge hebt aardappelvreters en wij zijn aardpeervreters! die fijne artisjoksmaak, het heerlijke aroma...mmmmm, wij koken, stomen, pureren en wokken de aardpeer. een kunstzinnig receptenboekske is een mooie aanvulling voor ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Jeuj! Ik ben écht uw grootste fan!

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Schitterend gedaan, dat boekje. En vooral die pijl!

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Nooit van aardperen gehoord. Kruising tussen aardappel en peer ofzo? Mooie blog overigens en leuk boekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  59. hoi

    Hoewel je ondertussen al kan kiezen tussen 60 aanvragen, probeer ik toch ook nog eens.
    Mijn metekindje is geboren op 25 december, en gezien het enige dat toen oogstbaar was in mijn hof aardperen waren, deed ik hem die kado. Net als u. Sindsdien hebben we jaarlijks een aardpeerfestijn bij hem thuis. En noem ik hem Aardpeertje (ik schreef hem zelfs een ode in de Seizoenen van Velt). Wees gerust, hij ziet er niet uit als een aardpeer...
    Dit boekje is niet alleen ontzettend mooi gedaan, maar het past perfect binnen zijn aardpeer-bestaan. Een hulpstukje om een jarenlange aardpeer-traditie in stand te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  60. owee
    ik was al te laat!

    maar toch een bijzonder leuk idee van u

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Ik ben afkomstig van een gemeente in uw buurt, maar woon er niet meer. Ik mail u nog.
    Als ge één aardpeer hebt, kunt ge die dan gewoon in de grond steken en gaat zich dat dan spontaan vermenigvuldigen? Geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Ik vind aardperen lekker. Ik krijg ze via dit adres: www.deaardpeer.nl (mijn oom heeft die tuin). Momenteel verblijf ik al drie maanden elders dan thuis door ontzettend-niet-leuke-omstandigheden, maar er zit schot in de zaak. Eindelijk. Zo veel schot dat ik af en toe weer eens een nachtje thuis kan slapen bij manlief en mijn drie bloedjes van kinderen ;-). Nu heb ik de winter eigenlijk gemist (en de herfst ook al) en lente in aantocht of niet: zodra ik weer de energie heb wil ik wel weer koken thuis. En dan ga ik aardperen bereiden, want die zijn lekker! En ik heb ze gemist. Waar ik nu ben, heb je alleen doodgekookt, standaard, saai en niet biologisch voedsel. Dag in dag uit. En dat ben ik best wel zat. Dus doe mij maar een paar lekkere recepten. Alstublieft?

    BeantwoordenVerwijderen
  63. De foto van deze knusse verzameling uit jouw tuin doet me denken aan de tijd dat ik zelf nog een aardpeer was... manman was me dat een tijd zeg...

    Als dat geen reden is om een boekje te ontvangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Bon, dat wordt dus een aardpeer tegen uw bakkes.

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Ik ben weer rijkelijk te laat zeker :-(.... Ben ook al een paar jaar bezig om mijn aardperen weg te krijgen en dat lukt dus niet... maar in de warme zomers, geeft dat gelukkig wel heel mooie bloemen!

    Korinne

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Ik wil zo graag uw boekje. Omdat ik zo veel van aardperen hou. Ik ben hier ten huize de missionaris van de aardpeer, want ik wil dat al mijn huisgenoten van aardperen houden als van koffie.
    Omdat ik zelf een kookboekje aan het maken ben met de recepten van mijn grootmoeders. En ik schrijf dat helegans zelf, met pen en potlood.
    En: ik besefte pas een maand geleden dat aard-appel en aard-peer iets gemeenschappelijks hebben, verdorie. Dat een mens daarvoor dertig jaar moet worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  67. aardperen zijn hemels!
    Hoewel ik mijn hart vasthoud omdat mijn mede-volks-tuiniers dat ook vonden en zomaar even de helft van onze tuin volplantten. En hou dat maar eens in bedwang...
    Maar nog een vraag Mme: hebt u ook een huis-tuin-en keuken tip voor het ongewenste neveneffect dat aardperen met zich meebrengen? Want u gaat me toch niet zeggen dat ik de enige ben waar aardperen ook behoorlijk wat 'luchtophoping' nalaten in de buik?

    BeantwoordenVerwijderen
  68. ik weet niks over aardperen,....
    laat staan oe ik ze kan klaarmaken...
    en mijn 4 kids overtuigen om ze op te eten...

    BeantwoordenVerwijderen
  69. Eerst uw recepten eens bekijken, waarschijnlijk heb ik er niet veel aan toe te voegen. Ik heb zelf geen aardpeer in mijnen hof staan, en ze zijn toch maar in een korte periode goed, of niet? Eet jij nog altijd van je oogst? Ik heb nog wel wat ideeën maar die heb ik nog niet uitgeprobeerd.

    aardpeer met prei is mijn favoriet. Ik vind die noten niet echt nodig, aardpeer heeft zelf al een notensmaak.

    Wist je trouwens dat veel mensen die de oorlog hebben meegemaakt, er niet van willen eten? 't was vaak het enige dat er te krijgen was.

    En voor wie een heel klein moestuintje gaat beginnen: aardpeer woekert hé!

    BeantwoordenVerwijderen