zondag 7 maart 2010

Het plooirokje, bestaat dat, twee prologen?

Het tweede en laatste (buiten min of meer rechtdoor stikken en een rekenmachine bedienen) dat je moet kunnen voor het plooirokje is een rits vaststikken, ook dit is niet moeilijk als je wat trukjes toepast.

Stap 1 rits
1. Leg de twee panden waar de rits moet tussen komen met de goede kant op elkaar en stik vast op 1 cm (of de aangegeven naadwaarde), dit zijn in het geval van het plooirokje de twee korte kanten van de lap stof. Strijk de naad open.

Stap 2 rits met Pritt
2. Leg de rits met de goede kant naar boven en smeer lijm op de stukken naast de tandjes, plak de rits vast tegen de achterkant van de stof op de naad met het lipje omhoog gelegd (om de rits minder dik te maken). Laat de rits bovenaan op iets meer dan 1 cm van de kant beginnen en rol zeer precies af zodat het midden van de tandjes precies op de naad komt te liggen. Druk goed aan en laat even drogen. Geef aan met een speldje tot waar je moet stikken.

Stap 3 rits
3. Leg de stof met de goede kant naar boven, verwissel het gewone voetje met een ritsvoetje en begin rechts van de rits te stikken, tot onderaan waar je de stof 90° draait, over de rits stikt, weer 90° draait om terug bovenaan te eindigen.
Je kan eventueel in stap 1 als hulp met een krijtpotlood evenwijdig met de naad links en rechts een lijntje trekken om hier op te stikken zodat je zeker recht blijft.

Verwijder voorzichtig het stiksel van stap 1 met een tornmesje tot aan het stiksel.

39 opmerkingen:

  1. Ik ga stap 1 vandaag snel doen, dan kan ik mee volgen. Ik moet dus 3 keer de omtrek van dochterlief pakken hé en die langste zijde helemaal met dat lint 'bewerken ' hé?
    anne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. NEEN!!!

    Dat lint komt pas als de plooien er al in zitten.

    Subiet komt de rest.

    Maar allee, her zou een goede oefening zijn, dat wel. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. slik, dat laat ineens weer aan de ganse blogwereld zien hoeveel ik er van snap. haha.
    owkeej, dan heb ik nog een rustdagje dus.
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Is dat een gewone rits of een blinde rits? of gebruik je voor beide zowieso dezelfde werkwijze?

    Handig hoor, jouw uitleg met die tekeningetjes! Ik kom hier graag kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een ordinaire, gewone rits.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. een pritt rits - toink -

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ha, dat weten we dan ook alweer. ik ga wachten op de andere prologen en verdere gewonen uitleg, en dan ga ik ook aan de gang voor zo'n rokske...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hm zo ziet het er makkelijker uit dan ik dacht, een rits inzetten..
    Toch maar eens aan wagen dan!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. geniaal ... een rits mat pritt
    en ik altijd maar eerst met een driegdraadje werken .... dit moet ik gewoon ook eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. allez jom, zo moet dat dus! Ik deed dat altijd anders, eerst de linkerkant van de rits op de stof stikken en dan de rechterkant. Met wat gepruts lukt dat altijd. Maar dit is volgens mij veel netter!
    Echt, gij zijt mijn idool :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik hou zo van je duidelijke uitleg! Mercikes, ik kijk al uit naar de volgende stap.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Meisjesmama, zo moet het helemaal niet eigenlijk, wat jij doet is de manier, hier moet je niet mee afkomen in de naailes.
    Maar dit is voor mij veel preciezer en sneller.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Vandaag voor de eerste keer een rits erin gezet. Met uw pritmethode. En het is van de eerste keer gelukt! Vanaf nu ben ik niet meer zo bang van ritsen, ha.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. misschien dat ik me nu ook aan de ritsen durf wagen. Madame Zsazsa, het is bijna missionariswerk dat gij doet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ge hebt zo van die mensen hé, die hun volk leerden lezen,koken en meer recent lopen, zwemmen en zo meer.
    Geef mij maar Mme Zsazsa, de vrouw die haar volk (deftig, met truken en al) leerde naaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Allez gij, met prit???? Dat ik daar nu niet zelf aan gedacht heb. Zo'n simpele goeie oplossing. Zonder geprutst met speldjes. Geweldig!
    Maar nu ben ik toch wel heel nieuwsgierig naar het vervolg van het verhaal over het plooirokje.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. maar die pritt, plakt dat wel genoeg? Ik heb dat ook al eens geprobeerd maar ben dan overgestapt op wondertape :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ahaaa, daar plakt gij die tape!
    Ja dat plakt super, of toch waar het voor moet dienen, als je misplakt moet je toch hard trekken.

    Moet je die tape strijken of plakt dat ook zo?

    Ik denk wel dat Pritt niet zo geweldig goed is voor uw naalden.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ben ik nu de enige die ongelooflijk scheef stikt ter hoogte van het lipje? En opendoen gaat ook al niet want die stoffen hangen nog aan elkaar. Mor ale, tis wa scheef maar tis gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heb je het lipje omhoog gelegd?
    Je moet dan wat verder van de rits blijven, of als de rits opengemaakt eens, ze opendoen en nog opnieuw stikken (alleen dat scheef stukje dan).

    BeantwoordenVerwijderen
  21. die wondertape plakt aan twee kanten, ge moet dus eerst den ene kant plakken en daarna het papieren strookske eraf trekken en dan den andere kant plakken. Zoals bij dubbelzijdige plakband dus.
    Ik heb ooit dikke miserie gehad met klittenband met lijm erop. Alles zat onder de lijm: naalden, draad, stukskes van mijn machine. Vandaar mijn liefde voor wondertape. Ook gemakkelijk voor paspelband en biais op moeilijke plekskes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. en wat ik me nog afvraag, stropt die stof dan bij het gebruiken dan niet tussen de rits?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Daar heb ik nog nooit last van gehad, ik denk niet dat het er tussenraakt trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Woah! Geniaal, die uitleg!
    Misschien kunt ge een Pritt-reclameblokje op uw blog zetten, zoals eloleo met den Ikea? :-)

    Pritt maakt uw naald inderdaad een beetje plakkerig, maar hoe zit dat met die wondertape dan? Daarbij, ik gebruik Pritt van de witte producten, die plakt nog minder goed, dus geen last van plakkerige naalden daarmee (wel van scheve toestanden, maar allé, ik kan er nog mee leven en 't is véél praktischer dan speldjes).

    Daarom, op de tonen van "Jezus is ne goeien herder":

    Mme Zsazsa is ne goeien hèèèèrder
    Mme Zsazsa, zij is overal
    Mme Zsazsa is ne goeien hèèèèrder
    Ze leidt haar naai-discipelen naar de perfectie en al

    Olé! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Misschien nog een nuttige tip...Naai het stukje naad waar je rits uiteindelijk gaat tussen zitten met een grote steeklengte (5 of zo). Dat kan je de naad makkelijker weer openprutsen.

    Oke dus...rits: check
    zoom: check

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mag ik even hier wat aan toevoegen zonder te brutaal te zijn op het forum...

    Ik vond zojuist dit..

    http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=GhE1FJgmosY

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ja dat is het zowat hé!
    Goeie!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Anoniem25.2.11

    mme Zsazsa wat heeft u toch een bijzonder leuk en leerzaam en vrolijk blog! Het is een feest om te volgen.
    Ik ben laatst begonnen aan het maken van een rokje op maat en dat ging super. Alleen de rits 'trekt', dat wil zeggen aan de onderkant van de rits valt een plooi in de stof als ik de rok aantrek. Is er een trucje om dit te verhelpen of heb ik het gewoon niet goed in elkaar gezet?
    Fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Mm, geen idee, ik snap niet meteen hoe die plooi daar kan komen.

    Ik zou precies de rits er opnieuw inzetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Jolanda10.4.11

    Hallo mme Zsazsa, na het cirkelrokje (wat overigens 2x goed gelukt is!!) ben ik nu bezig met een gewoon rokje (overgetekend van een bestaand rokje) alleen is het rokje mijn dochtertje nu iets te nauw dus ik wilde een rits in de zijnaad zetten (....) En ik denk dat ik het snap met deze uitleg maar hoe gaat dat met de afwerking van de rits aan de bovenkant (met de tailleband)Moet ik eerst de rits er in maken en dan de tailleband op de rok? Ehm ik ben nogal een leek op dit gebied. Alvast erg bedankt voor uw reactie, met vriendelijke groet
    Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik heb vaak moeite met de uiteinden van de rits... Is er een tip waardoor ik deze mooier kan vastmaken aan mijn zakjes?
    Ik wil ook graag dat de rest van de rits niet meer zichtbaar is, maar tussen mijn stof en de voering zit. Dat maakt mijn probleem met de uiteinden vaak nog een grotere knoeiboel. Moet ik dan tweemaal stikken of kan het op een simpele manier ook éénmaal?

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ja, eerst de rits en dan de tailleband!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik vroeg me af of zo'n rits aan de onderkant niet schuurt tegen je huid of tegen een panty. Is dat te voorkomen?
    (Ik moet mijn eerste rok nog in elkaar zetten hoor, ik
    ben momenteel bezig aan mijn tweede broek.)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Marlies Van Holle27.3.12

    Heey, superveel merci! tis goed gelukt, alleen zie ik er in mijn figuur een ballon mee... dus ga ik er in de paasvakantie een heupstuk bijnaaien zodat de plooien iets lager beginnen dan in mijn taille :)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Bedankt voor je tip! Alle tips trouwens! Kom hier vaak spieken als ik iets niet begrijp en vind altijd wel iets dat mij helpt!)

    Hier voorbeeldje van mijn eerste rits!
    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.387960507951241.95883.364036167010342&type=3

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hallo!
    Ik probeer een rokje te naaien via "Allemaal rokjes". En ik vroeg me af of je de rits moet opendoen om ze in te naaien? Ik heb mijn rits al 2 keer opnieuw gedaan, maar ik stik altijd scheef, omdat het kopje van de sluiting bovenaan voor een verdikking zorgt... En zo scheef genaaid is ook geen zicht! Alvast bedankt voor uw hulp!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De rits moet je idd dicht laten, als je last hebt van de bobbel kan je best het hangertje naar boven plooien en wat meer opzij stikken, dan lukt het beter.

      Verwijderen
  37. Hier vandaag ook nogal gevloekt om de rits in het rokje te krijgen. Ik had een A-lijn geknipt, met beleg en voering (2e rokje in boek). Ik was er vol moed aan begonnen (vermits het rokje met elastiek me vrij makkelijk afging). Nu dus wreed teleurgesteld.

    Ik had een gewone rits gekocht (een blinde rits lijkt me nog een stapje moeilijker), en kon eigenlijk niet zo goed aan de uitleg aan uit. De schoonmoeder adviseerde dan om eerst de bovenband vast te stikken (dus voering op buitenstof) en daarna de rits erin te zetten. Dat ging ook al voor geen meter. Uiteindelijk alles terug losgetornd, en opnieuw begonnen. Nu staat ze er in (hobbeldesjobbel), maar ben ik nog niet tevreden van het resultaat (vind het vooral lastig om buitenstof en voering tegelijk aan de rits te krijgen).

    Kan iemand me dus op een zeer simpele manier uitleggen hoe je een rits goed in zowel buitenstof als voering krijgt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mss moet je toch de blinde rits eens proberen.
      En dan gewoon stapje voor stapje de handleiding volgen.
      Ofwel moet je hier eens gaan kijken: http://madamezsazsa.blogspot.be/2010/05/4-het-beleg-de-voering-en-het-platstuk.html

      Verwijderen