zaterdag 6 maart 2010

Het plooirokje: Proloog, het biaislint

Omdat de uitleg voor het plooirokje een heel verhaal is geworden moet ik in etappes werken, vandaag de onfeilbare biaislintaanstikmethode.
Bij een biaislint zijn altijd de twee zijkanten naar binnen geplooid, als dit niet is moet je het niet kopen want dan is het waarschijnlijk geen biaislint of gaat het u alleen maar miserie geven.
Vervolgens heb je ofwel een biaislint waar de zijkanten in het midden bijna tegen elkaar komen en het lint waar dat niet zo is, beide zijn goed, lint één is het makkelijkst.
Neem altijd stikzijde voor boven- en onderdraad in de kleur of net iets lichter dan het biaislint, niet in de kleur van de stof.

Stap 1 biais
1. Leg het lint tegen de achterkant van de stof, met de randen gelijk, stik vast in het plooitje.

Biais 2
2. Flap het lint naar beneden tot net over of juist tegen het stiksel van stap 1, stik vast, zo dicht mogelijk bij de rand.
Op deze manier komt het stiksel aan de achterkant altijd in de naad of op het biaislint en nooit op de stof en heb je het mooiste resultaat.

Biais 3
3. Als je geen gesloten cirkel maakt zoals bij de zoom een rok bv moet je het begin en einde rond de stof plooien zoals links boven in stap 1, stik het mee vast. Open de biais zodat de verkeerde kant van de biais tegen elkaar komt, plooi samen naar beneden en stik vast zoals in stap 2. Het hoekje is nu netjes afgewerkt.

stap 4 biais
4. Wanneer je wel een gesloten cirkel maakt "sluit" je de biais op deze manier.



-Als je met hele dikke stof werkt, stik het lint dan bij stap 1 niet vast in het plooitje maar rechts ervan zodat er meer lint is om de stofdikte te overbruggen en je bijgevolg voldoende lint hebt om het aan de voorkant over het stiksel van stap 1 te kunnen leggen.
-Moest je op bepaalde plaatsen het lint in stap 3 niet tegen of over het stiksel van stap 1 kunnen leggen speel dan vals door een mm van de stof (waar het lint overkomt) af te knippen, op deze manier moet je niet eens je naald uit de stof halen om dit probleem op te lossen (de deftige manier is, het stiksel van stap 1 op die plaats terug losmaken en weer vaststikken iets dichter bij de kant.)

goede kant

16 opmerkingen:

  1. Oh super. Heb ik hier net een ganse avond zitten vloeken op biais: lospeuteren en opnieuw stikken. Nu zal het wel beter lukken :) Waar ergens past de wondertape van meisjesmama dan in dit verhaal?
    Bedankt voor je super uitleg, elke keer opnieuw.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb recent ook eens op deze manier geprobeerd, en dit is echt dé manier... heel handig!
    Nen helen helderen uitleg :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. :) 'k zal het dan zo maar proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel handig,en goed uitgelegd u heeft een leuke blog, mijn complimenten!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo leerden we het ook in de naailes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aha, het op deze manier afwerken van het einde kende ik nog niet, dank je wel! Ik lees je stukjes graag en ik steek er nog wat van op!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een heiligenbeeld ga ik voor u oprichten! Ik stond net op het punt de stikmachine te verkopen en al mijn stof naar de kringwinkel te brengen omdat den hele wereld een biais kan stikken en ik niet en hoezeeeee dan is daar ineens uit den hemel de pasklare uitleg van Mme Zsazsa,... ASEM Een heiligenbeeld zeg ik u!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Maar maar maar ... lukt het?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik doe het dus net omgekeerd...
    begin aan de goede kant zoals jij en plooi dan naar achter, goed spelden en langs de goede kant nog eens stikken, komt ook mooi en geen last van stiksels die naast mijn bandje verschijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het lukt, het lukt. En ik ben daar echt een ramp in. Dus: bedankt! Ik zal eens wat fotootjes nemen en bloggen deze week.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wel, mijn wondertape is ideaal voor de moeilijke plekskes of vooral als 't rap moet gaan (zoals vaak bij mij). In plaats van 2x stikken stik ik de biais in 1x vast maar eerst plak ik 'm vast met wondertape! Maar ik doe dat zeker niet altijd want wondertape is niet goedkoop.
    Ik kende deze methode al langer maar in de praktijk blijkt dat ik vaak te lui ben om de biais in 2x te stikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hier van 't zelfde... Ik gebruik de "luie-wijven-methode": biais dubbel strijken en in 1 keer erop stikken. Bij kleertjes voor mejuffer Pip lukt dat net nog zonder wondertape.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Merci! Zo eenvoudig met jouw uitleg erbij. Hopelijk minder gefoefel met biaslint op deze manier :)! Ik waag me binnenkort aan de peuterjurk van katoen, fingers crossed.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Anoniem9.11.15

    HELP! Ik ben op zoek naar een naaicursus voor mijn jongste dochtertje (8 jaar) in Gent of randgemeenten.
    Via google lukt het me niet iets te vinden. Wie kan me tips geven of reële info?

    BeantwoordenVerwijderen