dinsdag 9 maart 2010

Het patroonloze plooirokje.

rokjes
Foto: Elza D

En hier is het dan, het plooirokskespatroon.
Eerst en vooral, laat u niet afschrikken door de lengte van dit bericht, dit is enkel en alleen omdat dit de best gedocumenteerde uitleg ooit is, dus u gaat dat zeker kunnen, niet dat ik u onderschat uiteraard.

Vervolgens, het plooirokskespatroon bevat geen patroon het is gewoon een rechte lap stof met wat plooien in, vandaar het patroonloze plooirokje, dat was ook al geen moeilijke.

Al die plooien komen op een bepaalde afstand van elkaar en eens je dat berekend hebt (5 minuten werk, pas beginnen te tellen vanaf je het rekenmachine gevonden hebt) is het moeilijkste achter de rug.

Dus ten slotte, dit is niet alleen een geweldig mooi rokje, het is ook nog eens super snel klaar en makkelijk te maken, mannekes, dit wordt een succes!

Oké, we gaan beginnen, wat heb je nodig:
-Stof, zoveel te soepelder zoveel te beter, een dun katoentje is ideaal, je hebt drie keer je tailleomtrek nodig.
-Biaislint, 2 à 3 keer de tailleomtrek, breedte naar keuze.
-Rits
-Rekenmachine


Het rekenwerk

Het rekenwerk
1. Meet je taille (of het punt waar je wilt dat het rokje begint) tel hier 1 à 2 cm bij voor een comfortabele pasvorm. (A)
Edit: Voeg enkel cm's toe als je denkt dat dit nodig is, bij veel meisjes is 2 cm teveel en zakt het rokje af, als je de lintmeter niet te strak hebt gehouden om te meten hoef je zelfs niks toe te voegen.
2. Kies de plooibreedte (vb. het groene rokje heeft een plooibreedte van 3 cm)
3. Deel de tailleomtrek (A) door de gekozen plooibreedte, je krijgt zoveel (zichtbare) plooien als het getal voor de komma, beslis zelf of je hiermee tevreden bent, bij een uitkomst van 20,3 kan je zowel kiezen voor 21 als voor 20 (C), omdat je meestal nog een getal achter de komma hebt moet je de plooibreedte aanpassen, deel hiervoor de tailleomtrek (A) door het aantal plooien (C), je bekomt nu de precieze plooibreedte (B)
4. Je hebt zoveel stof nodig als drie keer de tailleomtrek plus 2 cm voor de naad. (D)*
5. Meet de lengte van het rokje en tel er 3 cm bij voor de zoom. (E)
Bovenaan komt een biaislint dus daar moet geen naad voor bijgeteld worden.

Het knipwerk
-Knip de stof mbv de afmetingen die je net bekomen hebt ( D x E).
-Als je de stof nog moet strijken, strijk er dan ook meteen onderaan de zoom in, plooi 3 cm naar boven en 1 cm weer naar beneden.
Streepjes
-Meet telkens de plooibreedte (B) af en zet een streepje, begin en eindig met 1 cm voor de naad. Tel de plooien na, je moet evenveel plooien hebben als drie keer C (elke plooi bestaat uit drie lagen stof).
Kijk hier voor een gedetailleerde tekening én een voorbeeld.

Het stikwerk
-Leg de korte kanten met de goede kant op elkaar en stik vast op 1 cm.

Rits
-Stik de rits vast, doe dit op jouw manier of op de mijne.
De rits begint onder het biaislint, hou dus bovenaan een cm (of zo breed als het biaislint) vrij. Kijk op de tekening hieronder als je het niet meteen ziet wat ik bedoel met die cm.
-Zigzag of overlock de naad onder de rits.

Zoom
-Stik de zoom onderaan vast.

Stap 2 plooi
-Nu begin je aan de plooien, je kan de plooien eerst vastspelden of meteen beginnen te stikken.
Kijk goed naar de tekening om te zien welk streepje op welk streepje moet komen.
Leg telkens het derde streepje op het eerste, elke plooi bestaat uit drie lagen.

Plooien buitenJe legt de stof met de goede kant naar boven onder je naaimachine.
-Zorg ervoor dat het stiksel niet lager komt dan het biaislint straks en plooi en stik tot je weer bij de rits komt.

Plooien binnenEn zo moet het er uit zien als je het omkeert.

Nameten
-Meet de taille na, heb je niet heel precies gestikt dan is het mogelijk dat je wat mm hebt gewonnen of kwijtgespeeld, je kan alles weer losdoen of 'trichen' en een of twee plooitjes losdoen en daar de fout wegsmokkelen, maar dat hebt u niet van mij.

Biais
-Stik het biaislint aan de rok, laat aan beide kanten 20 cm of meer over om te binden.
Stik het lint eerst tegen de binnenkant, begin dan bij het begin van het lint, plooi het een cm naar binnen, plooi toe en stik toe, over de rok tot het eind.
Hier zie je de makkelijkste én feilloze manier van biaisvaststikken.

Pief poef paf, uw plooirokske is nu af!


rokje1L
Foto: Elza D

*Heb je niet voldoende stof om het rokje uit één stuk te knippen, of laat de tekening op de stof het niet toe om geknipt te worden in de lengte voorzie dan ruim 2 keer de helft vermits de stof niet op eender welke plaats aan elkaar gezet kan worden.
De naad komt dan in de plooi in de helft van twee zichtbare plooien zoals te zien op deze tekening.


Flickrpool

132 opmerkingen:

  1. Spreek me niet van het uitrekenen! Ik ben zeker elke keer een half uur bezig met het rekenen hoeveel stof 'k nodig heb en hoe groot 'k m'n plooien moet maken!
    Alhoewel, met deze handleiding is deze miserie ook gepasseerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel erg bedankt, dit ga ik zeker gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Linderoos9.3.10

    Wauw, dat ga ik nu toch ook eens proberen zie. Dankuwel om het met ons te delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. nog steeds allemaal compleet chinees maar ik ga dit uitprinten voor mijn mama, die kan dat wel maar die is dan weer niet straf in blogs opsporen... en zo helpen wij elkaar dan, als dat niet schoon is :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. okay dat komt hier ook op te todo-lijst. Juij de zomer komt eraan!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh en lol voor de getekende onderbroek ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Awel ik ga het proberen! Ik ga het ook wel verbrodden, dat weet ik nu al, maar ge hebt het zo aanstekelijk beschreven dat ik het toch ga proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel schoon, en volgens mij zeker ook geschikt voor volwassenen. Nekeer proberen dus. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtig label (enkel de zeer nieuwsgierigen vinden dit). Ik voel me zo'n slijmbal na zoveel lof, maar echt, zo'n schoon rokske met zo een heel schoon label.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. En zo'n schoon model. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gij zijt echt geweldig. Nog steeds nul naaimachine-ervaring, maar het kriebelt meer en meer. 'k Ga alvast beginnen met het uitprinten van al uwen uitleg en in een mooi kaftje te steken en goed zichtbaar in de living te zetten zodat ik er meer en meer zin in krijg en ja, dan komt die Singer er zeker!

    Moest ook lachen met de onderbroek, nu nog op zoek gaan naar uw label...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zei het al. Alleen de zeer nieuwgierigen vinden het...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik volg uw blog al een hele tijd, maar nog nooit een reactie achtergelaten. Hoogtijd dus om u te complimenteren! Ge krijgt der inderdaad veel goesting van.
    En dit wonderschoon rokske ga ik zeker weten maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ooh, mooi zeg ...
    Die ga ik zeker proberen. Een van mijn dochters wil een blauwe, de andere wil groen. Nu zijn het geen rokjesdraagsters dus ik moet het nog zien ....
    Bedankt voor deze super tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Waaw, prachtig! Het ziet er moeilijk uit, maar allez, wie niet waagt, niet wint. En eigenlijk wil ik wel eens een plooirokje hebben :) Dat komt dus op mijn ooit-maak-ik-lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Maar zie hoe super!! Hier wil ik aan beginnen

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel leuk rokje !
    Ga het eens proberen te maken :)
    Morgen stof kopen in hexagoon !
    Leuk dat je het zo prcies allemaal beschrijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Martine9.3.10

    Jammer dat ik geen rokskesmens ben ,anders had ik er me zeker aan gewaagd.
    't Ziet er simpel uit maar dat lijkt het misschien alleen maar. Heb wel enige naaiervaring maar liever met patroon,zalig als je het ook zonder kan...
    Goed beschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Yes, ik zat hier al den hele tijd te refreshen. Ik ga meteen mijn man -die nu al bijzonder goed gezind is- belasten met de rekenopdracht en dan huppekee stik ik dat morgen rap efkes in elkaar. Hoera! Bedankt voor uw geweldige beschrijving.(standbeeld komt eraan)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Een geweldige dank u wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik snap het! Is dat niet geweldig. Nog een jeuj!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. amai, met mijn middelomstrek gaan daar serieus wat meters stof in kruipen, maar 't zou zonde zijn van uwen tijd en moeite om zo'n schoon handleiding te schrijven om het ni is te proberen.
    binnenkort dus een plooirokske in maxiformaat op mijn blog.
    allé, binnen afzienbare tijd, zei ze voorzichtiger....

    BeantwoordenVerwijderen
  23. *heeft het labelke ook gevonden na intensief speurwerk. schatzig!*

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Prachtig! En zo'n verstaanbare uitleg. Misschien kan Luc van Rozebril na de sponzen broekskes ook aan rokjes beginnen ;-)?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. WACHT!

    Dit is niet het patroon voor een volwassen gat!
    Dan moet je de plooien instikken anders kunt ge u meteen inschrijven voor Boerin zoekt Boer of Vetmester of zoiets.

    Ik zal dat dan ook maar eens uitleggen zekerst.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Auch, ingestikte plooien, dat klinkt wel moeilijker. Anders waag ik mij zelf wel aan iets uit de Burda... Tenzij ge kunt garanderen dat "ingestikte plooien" ook 2 bollekes is. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dat is veel meer werk, maar niet moeilijk, toch niet als je doet wat ik zeg. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. jolanda10.3.10

    wat een geweldig goed uitgewerkt patroon en wat een werk zeg ga er zeker een voor mijn dochter van 8 maken complimenten voor je blog

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Zucht. Ik bedel niet graag, maar voor een keer dan: laat die uitleg voor dat rokske voor mijn gat ook maar komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Briceder10.3.10

    Ik vind dat dat kindje op uw tekening een kei KEI schone onderbroek aanheeft, waar hebt ge die gekocht?

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ja dat is wel een geheim, want subiet heeft iedereen zo'n onderbroeken aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. eerst: eindelijk!
    daarna: jeuj!!!!!!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. briceder10.3.10

    Daaruit kan ik concluderen dat gij a) zelf zo'n onderbroeken draagt en b) deze kortelings zelf op de markt brengt?

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Voila! De eerste plooirok zit erop ten huize Vink. Er zullen er nog véél volgen. Merci!

    Groetjes,
    Vink.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. KLAAR! Maar ik ben blijkbaar niet de eerste.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Een stomme vraag: als je nu zeer netjes stikt op de plooien voor een cm of 5, zodat ze vastliggen, zou dat dan belachelijk zijn, of krijg je dan een rok die op niks trekt?

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ik ben bezig maar 't marcheert niet. 5 cm teveel in de taille en ik ben nochtans niet zo slordig geweest en toch é heb ik 18 plooien zoals ik - of beter mijne man- berekende. beniknustoem?

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Marie, dat is een goed idee, zeker als je dat doet voor een volwassen achterste!

    An, euhm, tja, allee ja wat zou ik zeggen. ;)
    Als je elke keer 2,5 mm misstikt dan zit ge natuurlijk al aan uw 5 cm, foefelt ze ergens weg jong.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. An die het weer eens niet kan10.3.10

    Maar nee gij, dat is helemaal 't geval niet want mijne man heeft dat rokske uit mijn handen gerukt en eigenhandig de plooien vastgezet met 3 spelden per plooi! Dat kon niet weg. Ik versta er niks van 't zal aan mij liggen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Allee, en ge hebt het nagemeten dus en dan de 5 cm vastgesteld, en als je één plooi meet en het maal 18 doet, hoeveel komt ge dan uit?

    BeantwoordenVerwijderen
  41. mog zo jammer dat het niet voor een volwassen gat is zeg :s en ik die dacht dat dat Mme was op de foto die dat rokje showde. Allez hup maak maar een tutorial voor een volwassen plooirok

    BeantwoordenVerwijderen
  42. An die het niet kan10.3.10

    3 cm per plooi x 18 = 54 en het zou 53 moeten zijn maar dan is er nog 2 cm aan de rits dus dat maakt 56. Maar in de vlucht gemeten meet ik 58 omtrek. Als 't enigsinds wiskundig is loopt het bij mij compleet mis.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Euhm, huh, die twee cm mag je toch niet overhouden, die zitten toch in de naad?

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Als het zo doorgaat lopen straks alle dochters uit Blogland deze zomer in een plooirokske!
    Of zullen we het een Zsazsa-rokske noemen?
    Wie weet wordt dit wel een nieuw woord voor volgend jaar in de Dikke VanDaele. 'K Zie 't al gebeuren in één of ander programma dat ze dan uitzoeken waar die naam nu toch vandaan komt …

    BeantwoordenVerwijderen
  45. supersuper!
    ga dat ook proberen!
    (schoon die hartjesonderbroek op uw tekeningske!)

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Oef, Ben ik blij dat dit bericht er nog aan toegevoegd is!

    Ik was denk ik een beetje in de war met al die prologen. Ik vreesde al dat ik het daarmee moest doen.

    Gelukkig was ik weeral te haastig en te paniekerig.

    Bedankt, ook namens mijn twee meisjes, die deze zomer voor het eerst met een zelfgemaakt plooirokske over de speelplaats zullen flaneren.

    k

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Lap, zo modern ben ik nu ook weer niet dat ik mijn zoon dan in een rokske ga laten rondlopen. Zelf ben ik volwassen, en mijn gat ook! Kijk dus uit naar de volwassen versie!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Strijken we die plooitjes er best in, of beter niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  49. heb ze er niet ingestreken, voor deze foto's zijn ze er wel ingestreken, anders doen we: de ene week wel, de andere week niet en om de zoveel weken maar tot in de helft? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  50. An die het niet kan11.3.10

    Allé zeg, den halve wereld heeft al zo'n rokske klaar en ik zit nog altijd te foeteren. Ik ben een naaikundige ramp. 't Zijn allemaal schoontjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Geweldig!!! Je weet het niet.. maar dankzij u ben ik terug achter mijn stikmachine geraakt (was van in mijn kindertijd geleden)... eerst wat simpele dingetjes, gisteren een kleedje van burda patroon afgewerkt en jajajaja... nu klaar voor een zsazsa rokske!!!!

    "Mme zsaza, de madam die haar volk liet stikken" :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Een "het patroonloze plooirokje"-Flickr Pool ?

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Ha ja, dat is een goed idee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  55. OPROEP: Post uw "patroonloze plooirokje" in de "het patroonloze plooirokje"-Flickr Pool !

    http://www.flickr.com/groups/hetpatroonlozeplooirokje/

    BeantwoordenVerwijderen
  56. De plooikes had ik meer een cm of 7 ingestreken. Zo viel het mooier vond ik. Maar zeker niet verder strijken dan dat, denk ik hè. Maar ik durf natuurlijk ons madam niet tegenspreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Op de eerste foto van het plooirokje groenmetwittestippen hangt er nog een boord onder. Heb je er dan twee gemaakt, of viel de boord wat tegen.
    Ik was ook al van plan voor mezelf eentje te maken. Ik ga het toch doen met nog een extra tailleband erboven.

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Ik heb twee stippenrokken gemaakt, de bord aan de eerste is gewoon een recht stuk stof dubbel geplooid, boven is de biais uit dezelfde stof geknipt (gewoon recht, niet in schuindraad)

    Als je dit patroon gebruikt voor jezelf maak het dan uit zeer soepele stof anders gaat het veel te breed uit staan en dan heb je een megakont, de neepjes instikken is geen goed idee want je taille is het smalste punt dus dan pas je er niet meer in.

    BeantwoordenVerwijderen
  59. @ Mme Zsazsa en Marie, ik heb eentje voor mezelf gemaakt met een tailleband. Ik heb daarna de neepjes langs buiten 7cm toegestikt (afgekeken van een rokje dat ik hier heb liggen).

    Het ziet er netjes uit en het past, hoera!
    Ik voeg hem straks toe aan de flickrpool (Ik heb hem niet aangedaan voor de foto, mss morgen wel, na een epileerbeurt)

    En voor ik het vergeet: danku voor de schone tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Ik wil oomk zo'n onderbroek!
    En dat rokje komt oook op de to-do-lijst.... euhm.. even kijken wanneer ik nog tijd heb voor een extra projectje... Lap zeg. Dan is de zomer alweer voorbij zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Anoniem14.3.10

    jipijajee!
    Een rok, een rok, voor de mama en de dochter…
    Snel (laten) maken

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Marie15.3.10

    @Wolinn: kzin curieus, want ik wacht tot ik dat een keer zie om dat zelf te produceren.

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Super leuk rokje! Dat gaat op mijn lijstje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Geweldig rokje! Ook de biaisband oplossing, ideaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Heeeeel mooi! Het staat vast: ik ga naailessen volgen. Jammer genoeg starten de lessen overal pas in september :-( Maar zulke toffe dingetjes wil ik ook kunnen maken.
    M'n mama wilde het me al leren, maar met m'n 2 kleuters die terzelfdertijd rond ons crossen/hangen/spelen/leuteren, dat gáát niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Geweldig rokje! Mijn eerste exemplaar heb ik gisteren gemaakt. Dochterlief vindt hem geweldig. Vandaag hopelijk tijd voor nummer 2, want 2 dochters = 2 rokjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  67. Nientje22.3.10

    Ik heb het rokje gisteren gemaakt voor mijn nichtje van 4 en het is supergoed gelukt! En ik ben echt geen ster op de naaimachine hoor....bedankt voor het geweldige patroon en de uitleg! Groetjes uit Nederland

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Gemaakt voor mijn dochter? Niks van, ik heb hem gewoon voor mezelf gemaakt. Easy peasy. Gisteren liep ik er dan ook dartel mee rond. Vandaag is t al wat minder goed weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  69. ik wou hem voor ons Livke ook maken, maar 't kind heeft nog geen taille. Enkel een dikke babybuik. Toch nog even wachten want ik vrees dat het haar nog niet zal flatteren?

    BeantwoordenVerwijderen
  70. Miss Puntkomma29.3.10

    Zèg. Ik heb nu just dit weekend een schoon stofke enal gekocht, en nu zie ik dat dat niet voor volwassen poepen is?! Dedoeme hé :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  71. Goh, dat slankt niet af hé, dus zoveel te smaller uw gat en zoveel te soepelder zoveel te beter het gaat lukken.
    Aan u de keuze. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  72. Zit ik hier met een kanjer van een rekenmachine te prutsen en ik probeer het te begrijpen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  73. Ik moest 264 cm stof hebben. Op het rokje op mijn heupbeenderen te laten beginnen, niet in mijn taille hé! :o) Rekent het eens uit en vertel mij of ik het mag dragen :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  74. Ik zou er dus niet aan beginnen als je geen hele soepele stof hebt gekozen, soepele stof gaat goed vallen, stuggere stof gaat wijd uitstaan en u zooooo'n gat bezorgen.
    Hoe breed moeten uw plooien zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  75. Het stofke is een superdun katoentje, dat zit wel goed. Maar als ik er nu eens een brede tailleband aanzet? Ik had plooien van 3 cm voorzien. Maar zo een schoon stofke jong, daar moet ik toch iets mee doen! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  76. Anoniem16.4.10

    Wat een geweldig patroon. Meten is weten!!! Avondje achter de machine en "hop" klaar.
    Morgen nog een andere maken.

    Bedankt,

    Groet Cindy

    BeantwoordenVerwijderen
  77. Amai Mme! Ik heb mij ook eentje gemaakt (ni voor de kindjes, wel voor mij)Echt gemakkelijk dankzij uwen duidelijke uitleg...succes was niet gegarandeerd maar dat ligt ECHT ni aan u ;D
    http://ulli-vertelt.blogspot.com/2010/04/en-toen-was-er-ook.html
    Mercie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  78. mstrixie9.5.10

    Bedankt voor de heldere uitleg. Het rokje voor mijn dochter is gelukt. Voor de eerste keer dat ik een rits erin genaaid heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  79. mieke27.5.10

    t is gelukt!
    bedankt voor het patroon...

    http://www.flickr.com/photos/kongo55/4643864679/
    groetjes
    mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  80. ik ben er een hele zaterdag mee zoetgeweest maar het is mij wonderwel gelukt!
    Bij deze heb ik ook mijn allereerste kledingstuk gestikt en mijn allereerste rits ingestikt! wat een succes!!
    dankuwel Mme zsazsa voor de uitleg voor dummies :-), nu voel ik mij al iets minder dummie! (tot ik aan een ander patroontje begin en weer even met de handen in het haar zit)

    BeantwoordenVerwijderen
  81. Eindelijk, eindelijk begonnen en vlot klaar. Bedankt voor het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  82. Hm, ik heb het rokje gemaakt en lees nu pas de reacties. Als ik dat eerder had gedaan was ik er wellicht niet aan begonnen, want het is een rokje voor mezelf geworden. De gestikte plooien (op de buitenkant) had ik zelf al bedacht en het valt volgens mij prima met met een giga-achterste. Het is meer een heuprokje, dus dat het vrij recht loopt komt goed uit. Dank voor de beschrijving, kwas er zeer blij mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  83. Ellen22.7.10

    Bedankt voor het patroontje, ik heb het geprobeerd en het resultaat mag er zijn. Ik kreeg al weer direct complimenten dat mijn dochtertje (21m) er weer geweldig en fris uitzag. Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  84. dorien31.7.10

    owke,

    uitleg begrepen
    naarstig op zoek naar stof gegaan
    niet gevonden
    morgen is het zondag
    donderdag is het stoffenmarkt in de buurt
    woensdag in maastricht, geloof ik

    nu is het pas zaterdag

    gelukkig heb ik katoenen garen en kan alvast beginnen met een vestje voor erop

    bedankt en vele groetjes van Dorien

    BeantwoordenVerwijderen
  85. lena lena3.9.10

    jeuj! 2 van die rokskens op een week! super!

    BeantwoordenVerwijderen
  86. Met grote dank voor dit heerlijke simpele 'patroonloze patroon': een rokje in een uurtje af. Want het moie paars-roze-oranje lapje-van-de-markt schreeuwde om een plooirokje te worden, en dat is ie nu. Iedereen tevreden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  87. Katrijn29.10.10

    Geweldig rokje... Zou je even de aanpassingen voor het "volwassen" model kunnen laten weten... Zou dolgraag dit modelletje maken tijdens mijn naailessen!

    BeantwoordenVerwijderen
  88. Yoshi sabbe28.11.10

    Hey !
    Ik vindt deze Blog zo Geweldig ! Ik ben en jongen die ook graag dingetjes maakt en die Mode en Creatie volgt op school dus kan ik er wel wat van :) ik heb al zo veel ideeën van deze Blog gehaald ! Dankjewel daar voor !, ik heb gewoon nooit de moed om aan patronen te beginnen dus probeer ik het meestal zonder patronen :) Ik ga zeker nog enkele dingen maken van wat je hier op zet !

    Prachtige Blog !
    Groetjes Yoshi

    BeantwoordenVerwijderen
  89. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  90. Joepie, na wat rekenwerk en heel voorzichtig stikken om niet de mist in te gaan is het gelukt: een ZsaZsa plooirokje! Mijn eerste kledingstuk ooit gemaakt :-) Bedankt Madame ZsaZsa voor de duidelijke handleiding en inspiratie!

    www.flickr.com/photos\56548308@N03/5224796310/in/pool-hetpatroonlozeplooirokje

    BeantwoordenVerwijderen
  91. nancy13.2.11

    echt eeen heel mooi en leuk rokje ik zou het wel willen maken voor mij 3j dochtertje maar ik heb geen rits voetje van de oude naaimachine van mij oma dus is de vraag kan ook een rits instikken zonder of moet ik toch opzoek naar een rits voetje voor op de oude singer naaimachine

    BeantwoordenVerwijderen
  92. Ik denk dat je beter op zoek gaat naar een ritsvoetje, zou dat niet wat universeel zijn?

    Ofwel wa verder van de rits stikken, mss mss zit de rits er dan niet overal tussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  93. nancy19.2.11

    thnx ik zal dan eens rond kijken achter een rits voetje

    BeantwoordenVerwijderen
  94. Stomme vraag...maar die zoom snap ik niet. 3 cm naar boven en 1 naar beneden? Heb al op alle mogelijke manieren met papier aan't plooien geweest maar ik kom er niet uit. Kan je iets meer uitleg geven? anders verzin ik wel iets...maar ik zou het graag volgens de regels van de kunst doen. of tenminste volgens de regels van Madame ZsaZsa.

    BeantwoordenVerwijderen
  95. De naad daar ben ik uit maar de rok valt van men poep. tja, omdat het mijn eerste naaicreatie was (mss wat hoog gegrepen) zal ik maar niet te streng zijn voor mezelf en een tweede poging wagen wanneer ik terug wat meer moed bijeen gesprokkeld heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  96. karen6.3.11

    oneerlijk, de jouwe is VEEL mooier dan de mijne!
    ik denk dat ik wat meer moet oefenen :)
    en ik apprecieer je patroonloze kledingstukken heel erg, kan je misschien een salopet voor 16-jarige maken op een gemakkelijke manier? :D
    karen

    BeantwoordenVerwijderen
  97. Elise11.3.11

    Hee, Mme Zsazsa,
    heel erg bedankt voor de leuke tips en blogs!
    ik heb dit rokje net gemaakt. Voor mijzelf, met een dik baislint. Het staat prachtig!
    Dankjewel!
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  98. Wat een super beschrijving! Ik hoop dat ik hier wat aan ga hebben. Ik vrees alleen dat ik het toch een beetje moet smokkelen hier en daar omdat ik een plooirokje ga maken van een rond tafelkleed.

    Leek me namelijk zo makkelijk. Maar ik kan niet zoveel plooien. Dat is wel jammer.

    Maar bij mijn volgende stukje stof ga ik zeker deze beschrijving er weer bij pakken!

    BeantwoordenVerwijderen
  99. Zo leuk! Ik maakte (weer) een eigen variatie... http://wp.me/pK2DW-gy en er komen er zéker meer!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  100. Nu pas heb ik alle commentaren gelezen en het blijkt dus geen rokje voor een volwassen poep. Ik heb nogal gefoefeld aan de plooitjes, dus doorstikken is misschien wel geen optie omdat het dan nog meer gaat opvallen. Op een luie dag durf ik er best nog wel mee over straat, met een lang t-shirt over, wat denk je? http://nobutterfly.blogspot.com/2011/04/van-rokjes.html

    BeantwoordenVerwijderen
  101. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  102. Anoniem9.6.11

    Hoi,
    Ik lees al heel lang uw blog, erg leuk! Ik heb nog nooit ergens op een blog een reactie geplaatst maar moest het nu even doen. Ik heb sindskort een pinterest-account. En ik zie al verschillende keren deze foto voorbij komen, hij gaat dus letterlijk de hele wereld over! Omdat ik er op uw blog nog nooit iets over heb gelezen dacht ik dat je dat misschien niet weet, dus bij deze! Lang leve pinterest.com!! Zoooo leuk! Maar uw blog ook, dus ik blijf bezoeker hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  103. Anoniem9.6.11

    http://pinterest.com/pin/37328220/

    BeantwoordenVerwijderen
  104. Ha ja ik heb dat al geregeld zien passeren in mijn 'verkeersbronnen'

    Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  105. Heel leuk en makkelijk patroontje. Het was mijn eerste serieuze naaisel en iedereen was onder de indruk van het resultaat! Misschien iets wat niet in de uitleg staat: stik de plooitjes niet te ver in. Ik stikte de plooitjes 11 centimeter naar beneden en dat was te veel. Ik heb alles los gemaakt en 4 centimeter gestikt en dat was perfect. Het resultaat is te zien op www.homemadebyliesbet.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  106. Het is gelukt! Onwijs bedankt. http://twitpic.com/5yrvy9. Ik was ergens onderweg wat plooien verloren, het was dus eerst veel te wijd. Ik weet nooit goed of ik zoiets van de buitenkant of de binnenkant moet aanvallen :) Maar goed, ik kon het nog herstellen en op de helft een plooitje bijgemoffeld :) Zelf een bandje gemaakt van een restje stof... Ben er erg blij mee, nogmaals dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  107. Anoniem22.10.11

    I wish I could read this!! I LOVE this skirt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Use translate.google.com and use From: detect language to English (or your favorite language). Some is a bit weird, but pretty understandable.

      Verwijderen
  108. Anoniem14.3.12

    heel erg bedankt, zoek nl. al een tijd naar uitleg over plooiberekening.
    Ik ga een poppenrokje voor de pop van mijn kleindochter maken.
    lieve groet, Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  109. Anoniem19.3.12

    Wat ik mij afvroeg. mijn dochter heeft een taille van 60 cm. Dan heb ik 180cm + 2 cm stof nodig voor de naad dat is wel heel groot stuk stof. klopt mijn berekening

    vele groetjes Dominique

    BeantwoordenVerwijderen
  110. Thanks a lot,
    I made one for my daughter.
    http://comtessecreations.blogspot.fr/2012/04/felicitations-aux-futees-qui-ont-devine.html#

    Happy easter

    BeantwoordenVerwijderen
  111. Ik begin nu aan dit patroonloze plooirokje, maal 10! Dit voor een dansoptreden, alles in het goud en dat de kindjes er mee kunnen zwieren.
    Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  112. mijn eerste rok!!! 't is af - het past - 't is rood met witte bollekes en een blauw lint - d'r zit zelfs een rits in - ben van blijdschap met dochter-met-rok naar de buren gelopen om het te laten kijken
    dankjewel voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  113. ik ben op zoek naar een rechte kinderrok rok met plooien , die gemaakt worden door een band of elastiek in de taille te rijgen. uw uitleg is fantastisch.deze zal ik zeker ook maken. bedankt en God zegene u en de uwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  114. tahnk you very very much for this easy pattern!!!the skirt looks great!

    BeantwoordenVerwijderen
  115. Dank je wel voor de super-goeie uitleg.
    Ik heb dankzij jou een fantastisch feestrokje gemaakt voor mijn dochter van 8. En nu vlug naar de solden voor een bijpassende t-shirt. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  116. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  117. Heb er een variatie op gemaakt ... kleindochter is bij ons op vakantie in Spanje ... zij draagt liever kleedjes ... dus wat langer gemaakt ... bindstrikje op de rug en kruisbandjes over de schouders ... nog twee zakjes opgenaaid ... Nina is er weg van !!! Bedankt !

    BeantwoordenVerwijderen
  118. Thank you very much for the great list and I appreciate your efforts to bring such a huge list for us. I really appreciate posts, which might be of very useful. I look forward to future updates. Once again thanks. Keep smiling.
    Get More Twitter Followers

    BeantwoordenVerwijderen
  119. Bedankt voor de tuto! Ik heb een link gelegd naar jouw blog. Benieuwd naar mijn rokje? http://bengels.tmedia.be/2012/10/13/stoffff.aspx

    BeantwoordenVerwijderen
  120. super leuk rokje net een miniversie gemaakt voor de pop van men nichtje O wat gaat ze blij zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  121. Wat een superleuk rokje! Dank voor de duidelijke tutorial! Ik heb er net twee gemaakt en weet zeker dat er meer gaan volgen.
    http://jipbyjan.blogspot.nl/2013/05/plooirokje-voor-nichtje-2.html

    BeantwoordenVerwijderen
  122. Thank you for this great tutorial!!!!! My little one loves her new skirt!!! :-)
    http://linababedierste.blogspot.de/2013/07/der-sommer-kommt.html

    Greez from Germany
    Lina

    BeantwoordenVerwijderen
  123. Super gemakkelijk te volgen, mijn eerste zelfgemaakte kledingstuk en het is super goed gelukt. Een klein beetje met de rits geprutst.

    Dank je wel, mijn dochtertje zal er superschattig uitzien.

    BeantwoordenVerwijderen