dinsdag 28 september 2010

Het Zsazsazakje, met dank aan juffrouw Ann

Zsazsazakje



Juffrouw Ann, had na het lezen van een bepaald magazine snel door dat ze mij kon inschakelen in de klas als er iets gestikt moest worden.
Of ik kon helpen om iets te doen met t-shirtjes die Jefs klasgenoten moesten meebrengen vroeg ze.
Zakjes maken voor hun turnsloefkes misschien?

Nu ben ik Eloleo niet, verre van zelfs, ik moest dus iets bedenken dat ik daar ter plaatse kon doen, met Abel in mijn kielzog.
Het werd dit, 16 stuks, gemaakt op een uurtje, niet zo mooi als die van Polkadotjes, maar zij heeft maar drie kinderen, ik zestien.

Enorm snel klaar én supermakkelijk, dit is een absolute-beginner-projectje, je moet er zelfs niet recht voor kunnen stikken, tot drie tellen is voldoende voorkennis.

1.
-Draai het t-shirt binnenstebuiten.
-Stik, zonder te spelden (het is een turnzakske mensen) in een boog, van onder de ene oksel tot aan de andere oksel.

2.
-Knip de onderkant weg, op 1 cm van het stiksel.

3.
-Draai het zakje goed.
-Maak aan één kant de zijnaad -in de zoom- een cm los en haal er met een veiligheidsspeld een lintje door.
-Maak een knoopje in het lint.

-Steek de sloefkes er in, hang aan de kapstok.

Eventuele extra's:
-Versier het zakje/laat uw kind zijn eigen zakje versieren.
-Stik het lint onderaan vast, zodat het zakje over de schouder kan gedragen worden. Doe dan stap 3 eerst en stik het lintje mee vast in stap 1. Het lint komt aan de goede kant van het t-shirt, de uiteindes van het lint piepen aan de mouwen uit het stiksel (een knoopje maken is dus niet nodig)



Turnzakje
Dat wordt dan zoiets.
Kunnen we mee leven, toch?

39 opmerkingen:

  1. Hi,
    I like your Blog so much!
    Did you ever think about writing in English as well? I would love to understand, what you are writing, not only bits and pieces. That would be so great!

    Best regards
    Zora

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kunnen we mee leven! Het doet me denken aan een piraat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nu hoop ik toch dat de juf mij niet vraagt voor zo'n "ter-plaatse-project" want er zitter er daar 27 in de klas. En voor uw zakje: ingenieuze eenvoud, daar kunnen wij absoluut mee leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. maar joepie en hoera, de broekskes zijn terug!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De broekskes?
    Waar hebt gij het laatste half jaar gezeten Hilde?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fantastisch bedacht! Het duurt nog even voordat de mijne naar school/gymles gaat maar dan heb ik tegen die tijd zeker wat leuks om te maken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik was op zoek naar zoiets, kon het nergens vinden en heb dus een ingewikkeld exemplaar gemaakt. Deze is super!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ale serieus, staat dat daar al lang terug op?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. zo eenvoudig en toch zo super. Slim bedacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoe dat je het toch altijd weer bedenkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig tof, geniale eenvoud. Krijgen we ook een fotooke van alle zakjes aan de schoolkapstok? please?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. slim! ik moet nog een linnenzakske maken, ... dat gaat snel klaar zijn ...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. GENIAAL, echt geniaal vind ik dat ... en ik denk zelfs dat ik het al zou kunnen ook, zo na mijn derde naailes waarbij men mij eindelijk heeft getoond hoe je een draad op je machine steekt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. paf
    Wat een heerlijk simpel idee.
    Blijf maar schudden aan die mouw, Mme!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jaa! Dit ga ik maken. Ik moest precies voor de gymschoentjes van Jippe een zakje hebben. Had al iets (veel te arbeidsintensiefs) bedacht met patchwork sterren...maar voordat dat af is, zijn we minstens een half jaar verder. Perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Fijn als dingen zóó leuk en zóó simpel zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. oh FANTASTISCH! eindelijk nog eens iets dat ik op 2 seconden kan maken, zodat ik het gevoel heb dat ik nog eens iets uitgestoken heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Supergoed gevonden!!!
    Prachtig.
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat is weer zo'n geniaal simpel idee. Ik denk dat ge daar Mme Zsazsa voor moet heten om daar op te komen. Knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wauw!! Hier worden geen turnzakjes meer gekocht maat shirtjes gerecycled!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Geniaal als je het mij vraagt. Waar blijf je het halen?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ge zijt nogal eens gerief, mme zsazsa. Dit kan ik ook met de te kleine favoriete t-shirts, hoera!
    Wanneer kan ik uw boekske kopen met de rest van de handleidingen? Merc!, de wereld dankt u alweer!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. hoi! wilde je even laten weten dat ik je cirkelrokje zo leuk vind! heb er net weer een gemaakt voor mijn dochter. Zie zusjesvantoor.blogspot.com
    groetjes corine

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wauw, zo simpel en toch zo'n resultaat. Hoe bedenk je het weer he!!!! Petje af :)

    k ga het ook zeker eens proberen. Een van mijn vele ZsaZsa projectjes weer ;)

    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Super! Zo simpel maar o zo leuk!
    En lekker snel klaar :-)
    (beter dan de 30 clownspakjes die ik heb gemaakt voor de crèche!)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. ik vind ze zo tof da'k je blog deze week in picture heb gezet bij mij ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Daar kunnen we zeker mee leven! Super bedankt voor al je toffe handleidingen/tuto's! Ik ben sinds april aan het naaien achter de machine, en heb al enkele dingen gemaakt die op je blog staan. Super! Ik ben volger geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wow! op nog geen 10 minuten tijd heb ik twee linnenzakjes gemaakt voor het KLJ weekend van de jongens. Dank Mme!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Super idee ! Bedankt dat je het met ons deeld !
    Fijne avond , groetjes van Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Super idee! Gisteren op school met 5 kinderen gemaakt van 1ste tot 6de leerjaar en het was een succes, ze hadden allemaal een leuk resultaat om naar huis mee te nemen. Bedankt! En nu een ideetje zoeken voor het volgend atelier.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Anoniem10.3.11

    super he, al die zakjes! Ik had deze waszak gezien, en dacht: zou Mme die ook kennen? Allicht wel, maar hier is em toch:

    http://de.dawanda.com/product/11125746-STATTTUeTESACK-CITY

    grtjs, Elke-de-wannabe-naaister ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Sharon25.6.11

    amai!
    dat ziet er erg leuk uit.
    volgend jaar ga ik kleuteronderwijs studeren. ik wil echt heel graag leren naaien, stikken en alles wat daar bij hoort ;)
    zoiets is toch altijd makkelijk dan he!
    deze tas zou ik erg graag leren maken,
    niet voor kinderen die het gebruiken als turnzakskes, maar gewoon een lekker spontane tas voor mezelf!

    als iemand zich geroepen voelt om mij te leren naaien, altijd welkom! ;D

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Een passende manier om afscheid te nemen van een oude maar dierbare t-shirt! (en nu moet ik die toch niet wegsmijten!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik zie de koters al naar school gaan met turnzakjes van Metallica of Iron Maiden. Geweldig!

      Verwijderen
  34. En van de mouwen maak je simpel een knikker of viltstiften -zakje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. uitgetest en goedgekeurd, heb wel je ontwerp lichtjes aangepast zodanig dat ze op de rug kan ;-) maar allesinds merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat een mega cool idee. Ik heb er ondertussen al 3 gemaakt en echt in no time!
    http://www.pinterest.com/pin/391602130069940619/

    BeantwoordenVerwijderen
  37. tof ! voor een natte woensdagnamiddag met mijn (4) kleinkinderen

    BeantwoordenVerwijderen