dinsdag 21 september 2010

Meringues

Meringues

Op Abels verjaardag had ik wat quiches voorzien, voor ons en voor het bezoek, uw benen onder tafel mogen schuiven is altijd aangenaam en ik liet weer een geweldige indruk achter. De zogenaamde win-winsituatie.

Bij de quiches voorzag ik een lekker slaatje, alles uit het boek Taarten van Delphine de Montalier, een aanrader!

Maar daar gaat het nu feitelijk niet over, waar ik het wil over hebben zijn de eiwitten die overschieten als je een paar quiches hebt gemaakt, dat is zonde om die zomaar door de pombak te kieperen, ik houd ze bij en als ik nog tijd en goesting heb maak ik de dag zelf meringues, anders de dag nadien.
En hierboven ziet u hoe dat in elkaar steekt.
En hieronder ook nog eens.

-Per eiwit heb je 60 gram suiker nodig.
-Klop de eiwitten stijf en roer de helft van de suiker er door, dit mag hardhandig.
-Spatel de andere helft van de suiker door het eiwit.
-Als je een spuitzak hebt doe je alles daarin en anders schep je toefjes met twee lepels.
-Zet de meringues in een voorverwarmde oven van 125-140°C gedurende 45 minuten of tot je ze kan oppakken.
-Laat de ovendeur dicht tot de oven en meringues zijn afgekoeld anders worden ze keihard ipv krokant aan de buitenkant en zacht binnenin.


De meringues spuiten mbv een plastieken zakGespoten

Ik heb geen spuitzak en ben niet handig genoeg om met lepels te werken dus ik nam een plastic zak, schepte daar alles in en knipte er een hoekje af, werkte perfect!
Op twee dagen at ik -en ik zo goed als alleen - alle meringues op van 6 eiwitten, 360 gram suiker dus.
Nice.

33 opmerkingen:

  1. aah voilà, dat van "laat de ovendeur dicht tot ze zijn afgekoeld"... dat wist ik niet. Vandaar al altijd mislukt bij mij. En eerlijk, die overleven bij mij ook geen volle twee dagen, zooo lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kan de eiwitten trouwens ook invriezen en ze later gebruiken voor meringue (of kokosrotsjes of macarons of javanais of...). Laat het duidelijk zijn dat ik ook veel eigelen gebruik, maar dan vooral voor roomijs!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit komt net op tijd! Zondag probeer ik het uit op mijn verjaardagsfeest :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oei wat lekker! Krijg er subiet trek in. Ik ga ook iets verzinnen met vele eigeeltjes en dan heb ik een fantastisch excuus om merinque te maken ;-)))))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Laten m'n ouders nou net 20 verse van de boer hebben meegenomen ;-)
    nu nog losse suiker zien te scoren

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hihi Nice! Nog nooit zelf gedaan, dat gaat veranderen!
    Druk met zsazsaziletjes voor de mannen, het is even puzzelen en de eerste 2 zien er aardig zelfgemaakt uit ;-) maar we gaan door voor de verbeterde versie. De mannekes zijn in ieder geval al zeer content ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. kaatje21.9.10

    Ik doe dit ook met eiwitoverschot. Kan ik ze niet meteen klaarmaken, dan stop ik het eiwit in de diepvries. En i.p.v. gewone suiker gebruik eens bruine suiker. Dan krijgen ze zo'n mooie kleur en ze smaken nog beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Anoniem21.9.10

    ik weet een heerlijk recept van een ijstaart met advokaat en meringues moet het wel effen zoeken heerlijk voor de feestdagen!!lieve groet Jezebelle

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ge moet daar ne keer ('t is tenslotte het seizoen) hazelnoten en chocolade onderzetten :
    brutti-ma-buoni, ook lekker ...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heerlijk idee....de moeite waard om uit te proberen....!!!***
    Gr cinderella-creative-wereld.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  11. lekker!!!!!!!! heb t al een geprobeerd te maken maar met dit recpt moet het vast veel beter lukken dus dat moet ik maar eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben helaas geen fan van meringues, maar effe iets anders: ik doe altijd mijn compleet, gans, volledig ei in mijn quiche. Zak ik nu geweldig veel punten naar beneden op de zsazsa-huishoud-schaal?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tiens, ik kap ook altijd de volledige eieren in de quiche. Ik vind mijn quiches best lekker en mijn huisgenoten klagen toch ook niet....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. en voor variatie kan je een totske eiwit doen, er wat verse of diepvriesframbozen op leggen en weer een totske eiwit...
    mmmmmm ook lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk he. Ik heb er overlaatst ook gemaakt maar ik was de enige die er van at, kunde da nu geloven.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. dat lust ik nu echt niet, seh...bweikes.
    Enne...gek, waarom geen eiwitten in de quiche? Bij ons gaan daar hele eieren in hoor...(of doe je het ervoor, zodat je nog een dessertje kan maken?)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Buiten drie hele eieren doe ik er ook nog drie eigelen in, maar in sommige quiches gaan enkel volledige eieren.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dus dit recept is voor merengue met zachte binnenkant? Ik eet ze liever volledig krokant, maar zo'n recepten zijn onvindbaar. Of is de truuk gewoon de ovendeur te openen?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hahaha! Ik heb een keer verplicht meringues staan maken toen mijn dochter - net drie toen - me vermanend toesprak terwoijl ik de resterende eiwitten door de gootsteen wilde spoelen.
    "Mama, dat is eten en we doen geen boodschappen voor de prullenbak, toch?"

    Daar stond ik,met al m'n goeie voorbeelden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. en om het helemaal decadent te maken, kan je met meringues "Eton Mash" maken: verbrokkelde meringues, slagroom en aardbeien in stukjes gesneden en dan gemengd. heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ben ook wel van het soort dat z'n volledige eieren door z'n quiches doet. Al eens een quiche gemaakt met prei en grijze garnaaltjes??? Om duimen en vingers bij af te lakken. Ook goed voor een aperitief hapje.
    Merinques heb ik ook graag volledig krokant op z'n Italiaans liefst. Verkruimeld onder vanilleijs en dan daar wat rode besjes bij.Mjammie!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Als je er te veel van eet dan plakken je tanden gewoon aan elkaar maar lekker dat ze zijn?! Met een beetje sterke koffie erdoor zijn ze ook lekker. Yummie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik wist niet dat het 'Eton Mash' heette, maar dat is hetgeen ik doe met (gekochte...) merengues. Vandaar dat ik ze liefst helemaal krokant heb. Trouwens, ik eet ze meestal met frambozen. En eerst de slagroom wat kleuren met geplette frambozen en een drupje rozenbloesemwater.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. wat een mooie blog, met veel plezier gelezen en gekeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Maar madam! Zie ik daar ecnt nagellak op uw nagels?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Eigenlijk had ik liever het recept van die quiches gehad. Zo'n schuimpkes vind ik altijd zo raar om in de bijten. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wauw,
    ik was al keilang op zoek naar iets dat vooral eiwit bevat voor als ik weer eens een bodding (aka broodpudding) had gemaakt.
    Ik vind het ook zonde om dingen weg te gooien!
    En dit ziet er simpel uit en kan ik nadien, mm of zelfs tijdens, in de oven steken. Ecologisch on top!
    Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. MMM...MMM...MMMMMMM Zo lekker, meringues. Lekker plakkerig van binnen en krokant van buiten. Heerlijk zoet. En zo lekker bij een beker (extra zoete) warme chocolademelk. Ik krijg er trek van.
    Je hebt me zo nieuwsgierig gemaakt naar het boek. Ik heb het direct gereserveerd bij de bibliotheek en kon het vanmiddag afhalen. Er staan heerlijke dingen in!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Marie25.9.10

    Heb je haar groentenboek ook? Zeer fijne dinges, vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Maryvonne26.9.10

    Meringues zijn ook heerlijk als je er de rasp van een citroen of een sinaasappel door schept, of, ook lekker, een fiijn gehakte toblerone!
    En met een lepel een grote berg scheppen is echt niet moeilijk hoor, dan zijn het van die enorme grote meringues die je in Frankrijk soms ziet!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Nog een leuk en lekker idee als je overschot van eiwit hebt: eiwitcake.
    -6 eiwitten
    -250g suiker
    -160g bloem
    -1 theelepel bakpoeder
    -1 volle eetlepel maizena
    -100g gesmolten boter

    Eiwitten opkloppen met wat suiker, dan maizena, bloem, bakpoeder en rest van suiker voorzichtig inscheppen. Als laatst gesmolten boter voorzichtig onderroeren.
    In beboterde vorm, 30à40 minuten op 180°C. Je kan eventueel vanille aroma, of citroenzeste of ander smaakdings toevoegen.

    SMAKELIJK!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. HoiHoi Mme Zsazsa

    Ik ben ook een fan van meringues en iedereen hier trouwens in huis... Wil dan ook graag mijn receptje met je delen ;-)

    http://blog.mijnkeukenhoekje.be/2012/04/meringue-litalienne.html

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Net eens uitgetest met een overschot eiwitten...perfecto!

    BeantwoordenVerwijderen